Зелени пари в риск

Корупцията и климатичните промени в нов световен доклад на "Трансперънси интернешъл"

Снимка: Shutterstock

Снимка: Shutterstock



Промените в климата са може би най-голямото управленско предизвикателство, пред което светът някога се е изправял, се казва в първия Световен доклад за корупцията и климатичните промени, публикуван от международната организация "Трансперънси интернешънъл".


Според създателите на доклада борбата с климатичните промени в цял свят е съпътствана от корупционни рискове. Усилията за справяне с промените в климата ще имат огромно финансово изражение, а там, където големи парични потоци преминават през нови, недостатъчно разработени финансови механизми и пазари, винаги има опасност от корупция, се казва в текста.


Заключението на доклада е, че в работата за противодействие на климатичните промени съществуват различни "сиви зони", които могат да бъдат експлоатирани от корупционни интереси. В същото време най-засегнати от климатичните промени се очаква да бъдат държави, които не се представят добре в световния корупционен индекс на "Трансперънси интернешънъл". Сред 20-те най-уязвими от промените в климата страни няма нито една с корупционен индекс над 3.6 (по скала от 0 до 10, където 0 е най-високото ниво на корумпираност, а 10 е напълно чиста от корупция среда). Най-засегнати от климатичните промени се очаква да бъдат Бангладеш, Индия, Мадагаскар, Непал, Мозамбик, Филипините, Хаити, Афганистан, Зимбабве и Мианмар. Затова авторите на доклада подчертават нуждата от прозрачни и ясни механизми за контрол. Те трябва да бъдат заложени във всички инициативи за справяне с промените в климата още от самото начало, ако искаме политиките и финансирането в тази област да имат ефект.




Политики по поръчка


В областта на бизнеса докладът приветства появата на зелените индустрии, които поемат ролята на климатични лобисти и често действат в противовес на определени енергийни компании и други бизнеси, доминирани от изкопаемите горива. Това обаче не е цялата картина. Само в САЩ петролните и газовите компании са похарчили осем пъти повече средства от тях за лобистка дейност през 2009 г. В други държави, като например Китай и Индия, основните играчи в областта на изкопаемите горива и енергията, които биха загубили най-много от активните климатични политики, често са големи, контролирани от държавата конгломерати, тясно свързани с високите ешелони на властта. Това означава, че е нужно повишено внимание, за да се избегне създаването на политики в услуга на частните интереси на малки групи хора, което би навредило на прозрачността и би компрометирало усилията за справяне с екологичните проблеми на планетата.


За да работят въглеродните пазари


Търговията с емисии също е набелязана като чувствителна област. Според "Трансперънси интернешънъл" е много важно във всички държави да се въведат строги стандарти за измерване, докладване и потвърждаване на емисиите, защото липсата на такива стандарти дава възможност на бизнеса да завишава базовите данни за емисиите си, за да представи по-добри успехи в "намаляването" им на по-късен етап. Ненадеждните данни за количествата емисии на компаниите могат да доведат до разпределяне на прекалено големи количества въглеродни квоти, които няма да бъдат стимул за намаляване на замърсяването.


Във все повече държави и региони функционират въглеродни пазари, а общата стойност на по-големите сред тях вече достига 144 милиарда долара. Механизмите от този тип имат голям потенциал за намаляване на емисиите, но авторите на доклада напомнят, че те се създават на политическо ниво и представляват публично финансирани пазари за търговия с виртуален продукт. Схемата на ЕС за търговия с емисии вече даде някои уроци за това как въглеродните пазари могат да се влияят от нечии задкулисни интереси. Според "Трансперънси интернешънъл" в случая с европейската е възможно именно влияния от този тип да са довели до раздаването на твърде големи количества квоти, а резултатът от това е моментална печалба между 6 и 8 милиарда долара за четирите най-големи енергийни производителя в Европа. Недостатъчно доброто управление на тези ключови пазари може да доведе до сценарий, от който губят всички – свръхпредоставянето на квоти води до обезценяването им, а това отказва бизнеса от инвестиции в чисто производство и може да доведе до срив на целия механизъм за въглеродна търговия.


Кой печели от горите


В борбата с климатичните промени особено важна роля ще имат горите, напомня организацията. Затова ефективното управление в този сектор трябва да бъде приоритет. Всяка година дървен материал на стойност между 10 и 23 милиарда долара се изсича незаконно или се добива по съмнителен начин. Тези практики се подпомагат от законови вратички и дълбоко загнездени корупционни схеми, при които местни "брокери" в търговията с власт използват горските ресурси не само за лично обогатяване, но също и за да си купуват политическа подкрепа и влияние. Според доклада жертвите в този процес са преди всичко местните общности и включването им по-активно в управлението на горите може да бъде полезно както за подобряването на състоянието на самите гори, така и за поминъка на хората. Влагането на повече финансиране в опазването на горите ще трябва да се балансира с ефективен контрол, за да могат парите да стигат до местните общности, без да се превръщат в стръв за корупция.


В прехода към нисковъглеродна икономика ключова роля ще имат много държави, характеризиращи се със слабо управление и корупция, пишат още авторите на документа. Например част от земята, необходима за отглеждането на продукти за биогорива, ще бъде в страни, чиито показатели за справяне с корупцията, политическа стабилност и върховенството на закона са под средните. Подобно е положението с ресурси като лития, чието търсене се очаква да нарасне рязко с навлизането на електрическите автомобили. Голяма част от находищата на литий също се намират в страни, където липсва ефективно управление и интегритет. В условията на нисковъглеродна икономика ще бъде наложително да се гарантира прозрачността на паричните потоци към правителствата на тези държави за достъпа до природните им богатства.


Чиста енергия, нечисти интереси


Възможно ли е стимулите за зелена енергия да доведат до корупция? На този въпрос авторите на доклада отговарят с примера на Испания. През 2007 г. тя въведе най-щедрите в света преференциални изкупни цени за слънчевата енергия, които привлякоха инвеститори от цял свят. До края на същата година целите, които страната си беше поставила за производството на 400 мегавата соларна енергия до 2010 г., вече бяха постигнати.


За да овладее неочаквано големия наплив от фотоволтаични инсталации, правителството понижи цените за изкупуване на енергията от мощностите, изградени след септември 2008 г. Изправени пред заплахата от свиване на печалбите, инвеститорите ускориха максимално изграждането на съоръженията си, за да се вместят в този срок. За институциите и мрежовите оператори стана трудно да следят изграждането на толкова много нови мощности наведнъж. Тогава започнаха да се появяват данни за злоупотреби – в някои случаи ставаше дума за проекти, които се обявяват за завършени, въпреки че слънчевите панели не са инсталирани, а друг път дори за временно поставяне на фалшиви панели.


През 2008 г. разследване на националната енергийна комисия на Испания откри, че над 4000 фотоволтаични инсталации в 13% от слънчевите паркове в страната са били неправомерно регистрирани в срок, но през септември 2008 не са подавали енергия към мрежата. Правителството им даде два месеца да докажат, че наистина са били завършени към този момент, а асоциацията на производителите на слънчева енергия заяви, че условието съоръженията да се класират за преференциалните цени е било да са готови навреме, но не непременно да са започнали да подават електричество към мрежата до крайния срок. Позицията на асоциацията беше, че не става дума непременно за злоупотреби, а за зависимост от местните енергийни оператори за присъединяването на централите.


През 2009 г. 13 държавни служители бяха уличени в неправомерно отпускане на лицензи за фотоволтаични мощности, в които самите те или техни близки роднини имат участие. Въпреки оповестените санкции за тези служители две години по-късно се оказа, че те не са били наложени, защото в повечето случаи е имало обжалвания или отлагания под различен претекст. Навсякъде случаите са разглеждани само от местни органи, които са политически свързани с уличените служители. Само в една провинция прокуратурата започна производство, изходът от което не беше ясен към средата на 2010 г.


Според "Трансперънси интернешънъл" случаят в Испания е илюстрация до какво може да доведе липсата на сигурни механизми за контрол, особено в индустрии, свързани със съвсем нов тип инфраструктура. Освен че представляват загуба на обществени пари, подобни злоупотреби имат пагубно влияние върху общественото доверие към производството на възобновяема енергия като цяло.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK