Нещата, които веригите за бързо хранене не искат да знаете

Нещата, които веригите за бързо хранене не искат да знаете

© Красимир Юскеселиев



Бързото хранене в последните години започна да става все повече синоним на нездравословно и евтино меню, но това не намалява кой знае колко посещаемостта на "Макдоналдс", KFC или "Пица Хът". За някои хора то е компромис с обичайната им храна, който си позволяват рядко, за други е редовният обяд, а за трети – просто от едно от любимите места, където ходят с децата си.


Няколко документални филма и десетки клипове в интернет показваха неприятната страна на веригите за бърза храна, която предпочитат да не разкриват и обясняват на клиентите си. Сайтът smartmoney.com (част от групата на The Wall Street Journal) публикува няколко неща, които пряко или косвено удрят по джоба ви, а веригите ги премълчават.


Имаме по-здравословно меню, но то ще ви струва повече
След като години наред продаваха меню с 1000 калории на едно хранене, много заведения започнаха да предлагат здравословни варианти като салати, плодове и храна, която не е пържена. Само че се подгответе да платите повече пари за тях – изчислено като средна цена в няколко заведения салата с пиле попада сред най-скъпите храни от менюто за разлика от обикновения бургер примерно.




От една страна, потребителски организации обясняват, че хората са склонни да вземат колкото може повече храна за дадените пари. От друга – веригите твърдят, че се стремят да предлагат много по-разнообразни менюта.


Точно това изгодно меню може да бъде ужасно скъпо
Комбинирано меню от храна и напитка –може да ви се струва идеално, но не си мислете, че е евтино. Подобни комбинации могат да насърчат хората да похарчат повече, отколкото за отделни храни и напитки.


Наистина, ако двата продукта се продават заедно, цената им е по-ниска, отколкото отделните им части. Проучвания обаче показват, че не всички хора искат всички неща в едно комбинирано меню или поне не в предлаганите порции. Те обаче харчат повече, като вземат всичко в комплект.


Според веригите предлаганите опции са много разнообразни и често включват възможност за избор – например салата или плодове, шейк или вода.


Евтината комбинация бургер и кола може да ви струва по-скъпо, отколкото си мислите, предупреждава сайтът smartmoney.com

© Will Burgess, Reuters

Евтината комбинация бургер и кола може да ви струва по-скъпо, отколкото си мислите, предупреждава сайтът smartmoney.com


Храната не е единственото нещо, което правим бързо
Тъй като обслужват много клиенти за кратко време, рискът от пренасяне на зарази в ресторантите за бързо хранене е по-висок. Дори да отделят много внимание на почистването и елиминирането на бактерии, в последните години в много заведения са намерени салмонела, е.коли и други натрапници, предизвикващи хранителни натравяния.


Бактерията ешерихия коли, или е.коли, е от типа, намерен върху испанските краставици, които предизвикаха смъртни случаи в Германия. Някои бактерии от този щам са безобидни и живеят в човека, други обаче могат да предизвикат тежки здравословни усложнения. В САЩ всяка година около 20 хил. души се разболяват заради е.коли.


Играчките всъщност не са безплатни
Безплатните на пръв поглед играчки, наподобяващи популярни анимационни герои, увеличават продажбите на детски менюта. През 2006 г. например индустрията е похарчила 348.5 млрд. долара за увеличаване на продажбите на детски менюта.


На места е забранено с тях да се дават играчки, но практиката още е много широко разпространена. Как това се отразява на джоба ви – парите, които се харчат за играчки, също са дошли от приходите на веригите, съответно - от храната, която купувате.


Усмивката насреща ви кара да харчите
Влизате в ресторант на "Макдоналдс", а насреща усмихнато момиче ви казва: "Добре дошли! Какво ще поръчате?" Веригите обучават служителите си как да посрещат клиентите така, че те да поръчват повече, разказват техни бивши служители.


Поставянето на хората на предно място в компаниите ги кара да се стараят изключително много и към клиентите – факт, известен навсякъде в бизнеса и умело прилаган от веригите за бързо хранене. Доказано е, че усмихнатото лице на продавача продава по-добре.


Изследване на "Галъп" от тази година показва, че клиенти, които се чувстват обвързани със заведението, харчат 16% повече от тези, които не усещат връзка с него. А най-силното обвързване се получава, когато се отнасят с вас като със скъп гост, когато ви поздравяват топло и ви се усмихват.


Няма гаранция, че франчайзингът ще ви донесе късмет
Най-големите франчайзи (даване на правото да се ползва марка, стоки и снабдяване срещу определени изисквания и такси) в сферата на бързото хранене са и най-успешните по света. Само че има нещо, което компаниите пропускат да кажат – много е трудно да се започне такъв бизнес в момента, освен ако вече не сте собственик, свързан с компанията за бързо хранене, казват експерти по малкия и средния бизнес.


При Subway например 75% от новите франчайзи са на собственици, които преди това са работили под някаква форма във веригата. Освен това желаещите предприемачи често трябва и да теглят банкови кредити, за да стартират бизнеса.


Растящите цени на суровините могат да намалят печалбите на веригите за бързо хранене

© Alessandro Garofalo, Reuters

Растящите цени на суровините могат да намалят печалбите на веригите за бързо хранене


Храната ни може да е изгодна. За акциите не е задължително
За последните 12 месеца акциите на компанията Yum! Brands (която държи марките "Пица Хът", "Тако Бел" и KFC) са се повишили с 43%, а тези на кафе веригата "Старбъкс" – със 70 на сто. Някои експерти обаче препоръчват да си купите храна от тях, а не акции. Причината – анализаторите се притесняват, че растящите цени на храните и горивата в световен план и безработицата ще свият печалбите на компаниите за бързо хранене.


Ще задържим цените на газираните напитки ниски
През последните години много правителства обмислят налагането на данъци върху висококалорични храни, газирани напитки и изобщо на всички продукти, които са вредни. Срещу тях обаче се изправят милионите на лобистите, които имат за задача да попречат на подобно облагане.


През миналата година заведения за бързо хранене са похарчили 9.3 млн. долара за лобиране във Вашингтон, почти три пъти повече, отколкото през 2005 г. Пари за подобна дейност се харчат и в други страни.


Не очаквайте да сме големи спонсори
Авторите на материала дават като лош пример опитът на училищни ръководства да наберат пари от вериги за бързо хранене – резултатът е средно 1000-1500 долара от всяко дарителско събитие, а на някои получените средства са били под 100 долара.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK