Google срещу Facebook. Кой ще е големият победител

Търсачката навлезе гръмко в социалните мрежи, но Facebook обещава да не сдаде лесно лидерството си

Facebook ще трябва да защитава позициите си при социалните мрежи, а Google ще се опита да прогони прокобата в тази сфера на дейността си с новата си услуга Google  | Ройтерс

© Reuters

Facebook ще трябва да защитава позициите си при социалните мрежи, а Google ще се опита да прогони прокобата в тази сфера на дейността си с новата си услуга Google | Ройтерс



Ненормален интерес". С тези думи вицепрезидентът на Google, отговарящ за социалните мрежи на компанията, Вик Гундотра описва ситуацията около представената в средата на миналата седмица услуга Google+.


Най-сериозното начинание на технологичния гигант в борбата за надмощие с Facebook се радва на небивало търсене на покани от страна на потребителите, което доведе дори до временно спиране на процеса по регистрация. Въпреки че самият той е затворен и става само с покана.


От друга страна, Facebook изглежда реално притеснена от плановете на лидера в онлайн търсенето и основателят й Марк Зукърбърг бе принуден да разпали интереса на медиите с изявлението си, че през седмицата от него и служителите му може да се очаква нещо "страхотно". И спекулациите за това какво точно ще е това нещо започнаха веднага. Засега най-вероятно изглежда представянето на съвместна услуга с най-популярния VoIP софтуер в света Skype, но официална информация поне до сряда няма да има.




Истински конкурент
Google+ е първият реален конкурент на Facebook, който залага на най-слабото място на социалната мрежа - защитата на личните данни. И предоставя на потребителите допълнителни функции, които вече са налични в другите услуги на лидера в онлайн търсенето - например видеочата през Google Voice, интеграцията с Gmail и др. Буквално часове след като социалната мрежа на търсачката бе представена официално, Twitter и Facebook бяха задръстени от въпроси на потребители за евентуална покана за услугата, която този път Google предвидливо затвори за всички.


За разлика от предишните социални начинания на компанията, като например Buzz, този път пускането на социалната мрежа на компанията няма да мине само с вътрешно тестване, а обратното. Търсачката залага на изпитания метод със стоенето на определението "Beta" до логото й дълго време (при Gmail то стоя с години). Което, от една страна, позволява подобряването на услугата преди масовия й старт, а, от друга - създава нетърпение и желание за регистрация у потребителите. Които поне засега не задават много въпроси и не публикуват много критични мнения за Google+.


Тази стратегия се оказва повече от успешна, защото през първите 24 часа след представянето на социалната си мрежа Google се принуди да спре регистрациите дори и на вече поканените потребители заради претоварването на сървърите си. Засега точна цифра за броя регистрации и разпратени покани няма, въпреки че първите потребители на услугата имаха право да разпратят по 15 покани на свои приятели, които също искат да се присъединят към процеса на тестването на платформата.


Въпросът е дали Google+ ще успее да надживее първоначалния висок интерес от страна на потребителите, или ще остане в небитието на не особено високата ползваемост подобно на предшествениците си. Въпреки огромното желание на новия изпълнителен директор на компанията Лари Пейдж за успех в това поле.


Конкуренцията не спи
Facebook обаче не планира да се остави лесно и да стане жертва на първоначалната инерция на Google+. Социалната мрежа, която напоследък е измъчвана от спад в новите регистрации и над 10 млн. деактивирани профила само в САЩ (на които обаче се падат по 4 нови регистрации на глобално ниво), се опита да върне вниманието на медиите към себе си с изявление на основателя си Марк Зукърбърг.


Той обеща нещо "страхотно", което ще бъде представено още тази сряда (6 юли). Което веднага изкара на дневен ред всички възможности, които Facebook има пред себе си. Поне засега американските медии се обединяват около две идеи за евентуалната нова бъдеща услуга на социалната мрежа. И тя най-вероятно ще бъде или възможност за провеждане на видеоразговори през браузър, разработена съвместно със Skype, или дългоочакваната музикална услуга, в която партньор ще бъде Spotify. Компанията предлага на потребителите си възможност за стриймване на музика (слушане директно онлайн).


Тя разполага с каталог с над 13 млн. заглавия от изпълнителите на Sony, EMI, Warner Music Group, The Orchard и Universal, но услугата й е достъпна само в няколко европейски държави, сред които Франция, Холандия и Испания.


Първата опция се струва най-вероятна на блога TechCrunch, който публикува новината за евентуално партньорство между Facebook и Skype малко след изявлението на Зукърбърг. "Facebook ще стартира нов продукт за видеоразговори, разработен съвместно със Skype, който ще работи през браузър", твърди изданието, позовавайки се на източници, близки до двете компании.


Самата покана за събитието, на което ще бъде представена новата услуга на социалната мрежа, е декорирана като чат функционалността на социалната мрежа. Освен през браузър обаче новият продукт ще има и десктоп компонент, като не е ясно дали той ще бъде интегриран с вече инсталирания Skype на потребителския компютър, или ще е необходимо свалянето на нов софтуер за комуникация. Двете компании обаче работят съвместно от доста време насам, като част от функционалностите на Facebook са интегрирани в софтуера на Skype.


Според друг голям технологичен сайт - GigaOm - обаче на дневен ред за социалната мрежа е стартирането на музикалната й услуга, разработена съвместно със Spotify. Тя ще позволява на потребителите на сайта да слушат директно през Facebook най-новата музика, без да е необходимо да я свалят предварително. Единствената спирачка пред проекта до момента е липсата на споразумение на Spotify с музикалните лейбъли, което да позволи предлагането на услугата в САЩ, пише CNET.


Сред другите спекулации за новите функции на Facebook е стартирането на т.нар. проект Spartan или разработено на HTML5 приложение на социалната мрежа, с което тя ще се опита да заобиколи производителите на мобилни операционни системи и ограниченията, които те налагат на доставчиците на съдържание. Каквото обаче и да готви Facebook, то със сигурност е разработено в офиса на компанията в Сиатъл - дома на мобилните продукти на социалната мрежа и на екипа й разработчици за десктоп софтуер.

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боян Юруков
    Боян Юруков
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    Аз само вакрах около 50-60 души през блога ми в G+. Иначе вчера спряха поканите. Сега ще пробвам пак. Иначе мрежата има много потенциал и вече е почти толкова шумно, колкото и във фейса. Истината обаче е, че няма какво да се прави толкова там - няма ги повечето приятели, няма игри и много споделяне. Основната тема е самата мрежа. Расте обаче бързо и се вижда, че са на едва няколко процента от пълния потенциал.

    Lipsva.com | Yurukov.net | Crime.bg
  2. 2 Профил на Heisenberg
    Heisenberg
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Едно е сигурно, истинският потенциал ще успее да го развие след може би 2-3 години. Само Gmail се нуждаеше от няколко години развитие а да не говорим за G+. Също имам усещане че след време когато G+ набере скорост, ще се развие и Buzz, до сега този продукт беше безполезен, но мисля че и той ще развие пълният си потенциал или ще се слее със G+.. От месеци чаках конкурент на FB. защото мразя монопола.

  3. 3 Профил на j1v
    j1v
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Победители, победени, тинтири минтири ...

    За мен ситуацията е ясна, гугъл няма да успее да привлече всичката плява от ФБ, на което и разчитам. Ще останат и двете услуги, като аз смятам да прехвърля (вече го правя) смислената част от приятвлствата ми в плюса ;)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  4. 4 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 877 Весело

    Най сетне конкуренция!!!!!!!!!!!

    и най-умният си е малко прост....
  5. 5 Профил на м
    м
    Рейтинг: 583 Неутрално
  6. 6 Профил на капитализЪма
    капитализЪма
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ако Facebook веднага не премахне всичката Java и Flash помия и не премине към чист HTML5, Google ще ги изядат с парцалите.

    "Невидимата ръка на свободния пазар ке дойде свише и ке ни оправи всичките, сешсе?" - Адам Смит (1723-1790)
  7. 7 Профил на Безименен
    Безименен
    Рейтинг: 1366 Весело

    надявам се и двете програмки да се затрият и да се възродят мирките )

    Времето е наркотик, много от него убива.
  8. 8 Профил на Десетолевка
    Десетолевка
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Това, което този път направиха правилно, е че тръгнаха първо от социалния елемент вместо от услугите и приложенията, както се опитваха преди. Това беше успешната насока на Myspace, върху която градиха и музика и всичко останало. Това видя Марк Зукърбърк и изкодира най-добрата социална платформа, която подплати с приложенията и интереса експлодира.

    Истината обаче е, че Google имат едни от най-популярните приложения и услуги в нета и това определено ще играе роля с интегрирането им в една добре изкована социална платформа.

    Общо взето уцелиха в десетката тоя път, според мен.

  9. 9 Профил на м
    м
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#6] от "кубист":

    Прощавай, но ако изключим игрите не се сещам за Flash по самия Facebook. И не бих нарекъл AJAX-а помия.

    До коментар [#8] от "Валентин Вълов":

    Още нищо не са уцелили. Не знам дали имаш акаунт, аз нямам, но едно е презентационно филмче, друго е ежедневната интеракция със самата платформа. За мен Google са много зле с UX/UI - YouTube примерно ми е страшно неудобен. Предполагам доста хора няма да се съгласят, но това е лично мнение.

    Освен това, както правилно посочи г-н Юруков от пост №1 трябва доста да се постараеш, за да убедиш милиони хора да мигрират от една вече добре работеща система, в която са и всичките им контакти наготово. Без хората и тяхното споделяне една подобна платформа е куха и следователно ненужна, така че на Google ще им е адски трудно да откъснат по-голямо парче от питата.


  10. 10 Профил на uran
    uran
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Едва ли ще има категоричен победител. Аз възнамерявам да използвам и двете мрежи.

    Yet another blue planet.
  11. 11 Профил на Илде
    Илде
    Рейтинг: 605 Весело

    До коментар [#6] от "кубист":
    Това ще стане !


    До коментар [#7] от "LZ161": И аз също. Но най-много ми липсва старата пощенска кутия където има плик с писмо от гаджето ти .



    До коментар [#10] от "uran": Това е най-правилното.
    И ето го и моето мнение: Защо не се обединят всички заедно в едно. Една глобална СОЦ-мрежа с бай Скайп вътре и Ютуба също.

  12. 12 Профил на Десетолевка
    Десетолевка
    Рейтинг: 483 Неутрално

    [quote#9:"м"]За мен Google са много зле с UX/UI[/quote]

    Влез и виж Вече добавянето и следенето на хора има много повече смисъл, от колкото в FB. Основните проблеми с организирането и личните данни са изчистени без дори да трябва да се замисляш. И това е само на пръв поглед, ако ще си говорим за UX.

    Само си представи, колко лесно ще се интегрират останалите услуги на google и каква ползваемост биха имали. Възможностите за организиране на социалния поток са много и тепърва ще се намират нови приложения. Това което повечето не се замислят е, че на fb им трябва време за да интегрират нещо нейтив, което google могат от раз.

    Без съмнение ще е най-бързо разрастващата се платформа за споделяне, но докъде ще стигне само времето ще покаже. Ще е интересно...

  13. 13 Профил на ndsbg
    ndsbg
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#6] от "кубист":

    Е па колко си в грешка мой човек. Ако фейсбук махне флаша (демек приложенията - игрите) ще стане соц.мрежата една стена с текст и линкове. А Java-та за която говорши (я имаше само в качване на снимки (поне преди 2 години ползвах windows и при качване на много снимки ползваше java аплет за ъплоуд)

    Иначе за успешен продукт не е важна технологията, важно е да работи, да не е бъгаво и да е интересно за потребителите, за да ги задържи много време да стоят в сайта. А това че html5 8 10 или 15 за потребителя не го интерсува.

  14. 14 Профил на капитализЪма
    капитализЪма
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#13] от "ndsbg":

    Май уеб технологиите не са ти силната страна, щом успя да напишеш толкова откровени глупости само в един коментар. Затова и няма и да си правя труда да ти отговарям.

    "Невидимата ръка на свободния пазар ке дойде свише и ке ни оправи всичките, сешсе?" - Адам Смит (1723-1790)
  15. 15 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1466 Весело

    А от мен един съвет - излезте навън сред природата и хората; и графиката е по-добра, и приятелствата са по-осезаеми, и игричките са много по-смислени

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  16. 16 Профил на капитализЪма
    капитализЪма
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#15] от "B52":

    http://cdnimg.visualizeus.com/thumbs/a8/d2/illustration,pixels-a8d258cf83602aed5577791201389ab0_h.jpg

    "Невидимата ръка на свободния пазар ке дойде свише и ке ни оправи всичките, сешсе?" - Адам Смит (1723-1790)
  17. 17 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 605 Неутрално

    До коментар [#15] от "B52":

    Много си прав, но като 75% от приятелите ми се пръснаха по света няма как иначе да поддържам връзка с тях. В момента и аз съм за известно време извън бг и соцмрежата ме държи в постоянна връзка с хората на които държа. Аз лично съм много доволен за съществуването на ФБ и съм още по-доволен, че вече ще имат и по-сериозна конкуренция. По наблюденията ми из форумите явно е много "интелектуално" да нямаш профил във ФБ, но за мен е перфектно средство "да не се забравим", особено при големи часови разлики, където "уцелването"в скайп е рядък лукс.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK