Салонът в Детройт - в очакване на жестока конкуренция и смяна на приоритетите

"Форд Фюжън" 2012



Първото голямо автомобилно изложение в САЩ за годината - в Детройт, отвори врати днес. Изложението започва на фона на очаквана жестока конкуренция на вътрешния пазар през годината и ще се запомни с демонстрираната смяна на приоритетите на ръководителите на "Форд", "Дженерал мотърс" и "Крайслер".


Мисленето на шефовете на Голямата американска тройка се е променя, посочва "Ню Йорк таймс". Те осъзнават, че им се полагат 60% от сделките със SUV модели и пикапи, които всъщност носят и по-голямата част от приходите им. Докато не започна да продават повече леки коли обаче, не могат да разчитат на по-голям пазарен дял. Единственият начин да подобрят представянето си и да се противопоставят на конкурентите от Европа и Азия е да привлекат нови клиенти с модели като представените на салона "Форд Фюжън", "Кадилак ATS" и "Додж Дарт", посочва изданието.


Контекстът
Салонът в Детройт ще се проведе броени дни след като стана ясно, че в страната през миналата година продажбите са скочили с 10% и са най-добри от 2008 година насам и на фона на прогнозите, че през тази година търсенето ще скочи с още между 4 и 9%.




Все пак не липсват и забележки, че продадените през 2011 г. 12.8 млн. коли и очакваните максимум 13.9 млн. през тази са далеч от 17-те милиона през 2008 г., но малко хора им обръщат внимание.

На изложението в Детройт новия "Хюндай Елантра" получи титлата автомобила на годината за Северна Америка

© Reuters

На изложението в Детройт новия "Хюндай Елантра" получи титлата автомобила на годината за Северна Америка


От днес до 22 януари автомобилна Америка ще говори за салона в Детройт, а в него има какво да се види. Сред събраните експонати има 32 световни премиери и 53 за САЩ. Очакванията се те да бъдат видени от около 735 000 посетители, а шоуто да бъде отразено от 5000 журналисти от 55 страни.


Очаквания за жестока конкуренция
Очакванията са пазарът в САЩ да отбележи трета поредна година на ръст, през която обаче битките за пазарен дял ще са по-жестоки от всякога. През 2011-а американските компании се възползваха от затрудненията на японските си конкуренти, свързани най-вече с последствията от земетресението и вълните цунами през март, и успяха да увеличат както продажбите си, така и присъствието си.


"Дженерал мотърс", "Форд" и "Крайслер" завоюваха 47.1% от местния пазар, докато година по-рано голямата тройка имаше дял от 45.2 на сто. GM отчете 2.5 млн. продажби, което е с 13% повече от 2010 г. "Форд" намериха 2.14 млн. клиенти за продуктите си, което е по-добър резултат с 10.7 на сто. "Крайслер" пък продадоха с 26% повече коли (1.37 млн). Подобен ръст и на трите най-големи американски компании историята не помни от 23 години насам.

Салонът в Детройт - в очакване на жестока конкуренция и смяна на приоритетите

© Reuters


"През 2012 г пазарът ще е още по-конкурентен, защото поне осем компании ще се борят за пазарен дял", казва през "Ройтерс" Том Либи от базираната в Мичиган компанията за прогнози и анализи Polk. Според него "Фолксваген" ще има по-агресивна маркетингова политика от всякога.


"Искаме да удвоим пазарния си дял в САЩ и това да се вижда и на улицата. Амбицията ни е всеки шест от сто коли по тях да са "Фолксваген", казва маркетинг директорът на марката за САЩ Райнер Майкъл, цитиран от "Ройтерс". През миналата година най-големият европейския производител отчете пазарен дял от 2.5%, като луксозният му бранд "Ауди" имаше 1%.


В същото време "Тойота", която загуби 2.3% пазарен дял през миналата година, и "Хонда", също отстъпила позиции, ще направят всичко възможно, за да се върнат в играта. За целта залагат на хитовите си модели - "Приус" за "Тойота" и "Акорд" за "Хонда".


Консорциумът "Хюндай-Киа" ще продължи да е на гребена на вълната, като също ще се борят за повече продажби. Според редица анализатори "Фолксваген" и двете корейски марки могат да завоюват 26% пазарен дял още през 2012 година при 10% през 2011 г.

На изложението от "Форд" обявиха, че ще представят десет нови модели в съвсем скоро време

© Reuters

На изложението от "Форд" обявиха, че ще представят десет нови модели в съвсем скоро време


Редица анализатори очакват ръководеният от италианеца Сердо Марчионе, шеф на "Фиат груп", "Крайслер" също да се представи отлично през тази година. "Той влезе в "Крайслер", когато компанията удари дъното, сега ще се опита да спечели от възстановяването на пазара, времето е идеално за това", коментира пред "Ройтерс" анализаторът от "Сосиете женерал" в Париж Филип Бариер.


Прогнозите за пазара
Едно е ясно, за никого няма да е лесно през годината, още повече че рецесията в Европа може да удари и американския пазар. "Ръстът през миналата година изглежда добър, защото идва след старт от много ниски нива, а връщането на позиции ще отнеме доста време", обобщава анализаторът от американското звено на "Ситигруп" Итей Михаели. Той посочва, че за първи път в американската история през миналата година в страната има повече предадени за скрап коли, отколкото купени.


Според проучване на "Ситигруп" младите американски семейства забравят какво е това втори автомобил в семейството, а по-зрелите семейни двойки все по-рядко мислят за покупката на трета кола. При това положение анализаторите очакват още няколко години пазарът да се задържи на нивата 13-14 милиона бройки, като през тази година сделките вероятно ще са около 13.9 млн.


Прогнозите на Polk сочат ръст на пазара в САЩ от 7% през 2012 г и продажби от порядъка на 13.7 млн. бройки.


Изложението в Детройт е интересно и с това, че на него дебютът си ще направят знакови модели, който показват промяната в мисленето най-вече на американските компании. "Форд", "Крайслер" и "Кадилак" са се прицелили в сегменти, в които сега доминират европейски и японски модели.


В "Крайслер груп" залага на преработен модел на "Алфа"
"Додж Дарт" е козът в колодата на "Крайслер груп". Името е на популярен модел от 60-те години на миналия век, който е спрян от производство преди цели 36 години. По ирония на съдбата точно той трябва да пренесе американската марка в бъдещето.

"Додж Дарт" 2012 е дълъг 4.65 м. или с 30.5 см. повече от донора "Алфа Ромео Джулиета". Ширината е по-голяма с пет санмитерта до 1.85 м.

© Reuters

"Додж Дарт" 2012 е дълъг 4.65 м. или с 30.5 см. повече от донора "Алфа Ромео Джулиета". Ширината е по-голяма с пет санмитерта до 1.85 м.


Новият "Дарт" е създаден на платформата на "Фиат груп", която през април беше наречена от шефа на компанията Серджо Марчионе "Швейцарското ножче на "Фиат" и "Крайслер", тъй като на нейната основа ще бъдат създадени няколко модела за марките на групата. В случая с "Додж Дарт" основата е "Алфа Ромео Джулиета", но американският автомобил ще е с 30.5 сантиметра по-дълъг и с 5 сантиметра по-широк.


Сред основните козове на новия модел ще е неговата икономичност, като се посочва разход на гориво от порядъка на 5.8 л/100 км. Освен това "Дарт" ще разполага с реагиращ на допир 8.4-инчов информационен дисплей, какъвто няма нито един друг модел в сегмента. Навигацията на колата ще е със софтуер на "Гармин", аудиосистемата ще предлага пълна съвместимост с продуктите на "Епъл" (iPod, iPhone) и достъп до услугите на Sirius XM Radio Inc. (SIRI), сред които са получаване в актуална информация за времето, борсовите индекси и спортни резултати.


Въпреки това "Додж Дарт" ще има нелеката задача да се изправи срещу най-добре продаваните модели в САЩ - "Тойота Корола", "Хонда Сивик" и "Шевролет Круз", на които се падат 15% от сделките през миналата година.


Според прогнозите на LMC Automotive новият модел на "Додж" може да разчита на максимум 100 000 продажби през тази година. През миналата лидерът в сегмента - "Корола", спечели сърцата на 240 259 купувачи. "Моделът ще раздвижи сегмента и ще притесни "Тойота" и "Хонда", смятат от LMC Automotive.


Според анализаторите от Baum & Associates обаче ще мине доста време, преди "Крайслер" да започне да бъде възприемана като компания, която прави икономични автомобили. "Когато мислите за "Крайслер", в съзнанието ви изникват моделите на "Джип" и "Додж Рам", коментира пред "Ройтерс" един от съдружниците във фирмата. Той добавя, че в "Крайслер" има обица на ухото след провала на "Калибър" и сега ще действат много внимателно.


"Форд" се цели в японските бестселъри
Смела крачка към бъдещето на салона в Детройт демонстрират и от "Форд", който представят новото поколение на модела си "Фюжън", отбелязва "Ню Йорк таймс". Той е толкова различен от предшественика си, че дори емблемата на марката е нова, посочва изданието.

Новият "Форд Фюжън"

© Reuters

Новият "Форд Фюжън"


Още по-интересното е, че "Форд" загърбва един от най-успешните си модели, който е трети по търсене сред предлаганите на пазара в САЩ коли с 248 067 реализации през миналата година и ръст от 37% спрямо 2010 г. От компанията обаче възлагат големи надежди на третия си глобален проект след "Фиеста" и "Фокус".


За целта при създаването на външния вид на колата са правени консултации с фокус групи в САЩ, Европа, Китай и Австралия. Първият коз на новия модел ще е богатият избор от системи за задвижване.


"Фюжън" ще може да се поръча с два четирицилиндрови бензинови мотора от новото поколение ecoboost, който ще имат среден разход на гориво от 6.4 л/100 км. Колата ще се предлага и като хибрид, изминаващ 100 километра в градски условия с пет литра бензин. Най-икономичната версия на "Фюжън" ще е зареждащ се от електрическата инсталация хибрид (plug-in hybrid), който ще се нуждае от под 2.4 литра, за да измине 100 километра. Ако това се окаже вярно, този модел на "Форд" ще е по-икономичен от "Шевролет Волт" и "Тойота Приус".


Рано е обаче да се прогнозира успехът на "Фюжън", поне на местния пазар, тъй като той ще се изправи срещу най-добре продаваните модели в САЩ - "Тойота Камри" и "Хонда Акорд". Апетити в сегмента, където "Камри" за поредна година е лидер, "Нисан Алтима" заема втора позиция, а "Акорд" е трети, имат корейците от "Хюндай" и "Киа" и германците от "Фолксваген".


"Кадилак" хвърли око на компактните луксозни модели
Промяна на мисленето в Детройт демонстрират и от "Кадилак", които представят първата си "малка" кола от 80-те години насам. Моделът ATS е е дълъг 4.64 метра, което e почти колкото новата тройка на БМВ.

"Кадилак" AТS е първият малък модел на марката от 80-те години насам

© Reuters

"Кадилак" AТS е първият малък модел на марката от 80-те години насам


Всъщност "Кадилак ATS" ще се опита да открадне клиенти в САЩ именно от тройката, "Ауди А4" и "Мерцедес С-класа". "Нашият автомобил има същите или по-добри характеристики от всеки модел при компактните луксозни модели, това е новата душа на "Кадилак", заяви при представянето на модела президентът на "Дженерал мотърс" за САЩ Марк Ройс. Той добави, че очакванията са АТS да привлече по-младите купувачи.


Новият модел на "Кадилак" използва платформата на модела CTS, като серийно ще е със задно предаване, а като опция има и версия със задвижване 4Х4. ATS ще е първият модел на GM, в който ще се вгражда новия двулитров четирицилиндров турбомотор с мощност 270 к.с. и максимален въртящ момент 353 Нм. Очакванията са той да има разход на гориво около 7.8 л/100 км в смесен цикъл.


"Кадилак ATS" ще се предлага също с 3.6-литров V6 бензинов мотор с мощност 318 к.с. и 2.5-литров атмосферен мотор.


Според прогнозите на консултантската компания IHS Automotive forecasts, цитирани от сайта AutomotiveNews, "Кадилак" може да очаква 15 000 продажби на модела ATS тази година. През 2013 г. прогнозите са за 60 000 сделки, като 3500 от тях ще са от готвената версия купе. След две години, когато гамата ще бъде обогатена и с кабриолет, GM може да разчита на около 72 000 продажби на вътрешния пазар. За сравнение може да се посочи, че през миналата година от БМВ серия 3 в САЩ бяха купени 94 371 автомобила, което е спад на търсенето със 7%.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK