Продажбите на употребявани коли у нас вече са десет пъти по-високи от тези на новите

Макар и високи продажбите на упортребявани коли са далеч от пика през 2008 година, когато сделките бяха над 300 000

© Анелия Николова

Макар и високи продажбите на упортребявани коли са далеч от пика през 2008 година, когато сделките бяха над 300 000



Съотношението между продажбите на употребявани и нови автомобили е достигнало показател 10 към 1 през миналата година, съобщиха на пресконференция днес от "Мото-Пфое". Според данните на КАТ за новорегистрираните коли, с които дилъра на "Форд", "Волво", "Рейндж Роувър" и "Ягуар" разполага, през 2011 година номера са получи 196 813 употребявани леки, лекотоварни и товарни превозни средства, докато новите са едва 22 558.


"От двадесет години сме на пазара, но такова съотношение никога не е имало. Нормално за европейските страни се приема на всеки три-четири употребявани коли да се регистрира една нова", коментира управляващият директор на "Мото-Пфое" Димо Николов. В най-добрата година за продавачите на нови автомобили - 2008 г., съотношението в България беше шест към едно.


Извадените данни на КАТ донякъде очертават и размера на явлението реекспорт, наличието на който стана причина през октомври браншовата организация на търговците с нови коли (ААП) да спре да дава данни за продажбите.




От данните на КАТ излиза, че ръстът е 2, а не 22%
Според разпространената преди седмица информация от Асоциацията на европейските производители на автомобили, който се базира на подадени от ААП цифри, продадените нови коли в страната през миналата година са били 19 136, което е ръст от 22.3% спрямо 2010 г. КАТ обаче отчита 14 104 регистрирани.


При положение че година по-рано пътната полиция е регистрирала 13 744 коли, скокът на сделките е малко над 2.6 на сто. И това обаче не е точната картина на пазара, защото има и доста случаи, когато новите коли първо се регистрират у нас, след това се изнасят към магазините на търговци от страни в ЕС и после се дерегистрират. В крайна сметка изглежда, че пазарът реално се е върнал назад, въпреки че и през 2010 година реекспортът не беше непознато явление.


Защо е лош реекспортът
"Реекспорт е имало винаги, но не в такива размери. В Европа с такива коли са около 5% от сделките. В него няма нищо лошо, стига тези автомобили да не се рапортуват като продадени в България", коментира директорът маркетинг и продажби в "Мото-Пфое" Александър Костадинов.


Тук е моментът да се посочи защо тази практика е порочна. От една страна, така се изкривява реалната картина на пазара, а и оттам тенденциите в икономиката, тъй като продажбите на нови коли са знаков показател.


От друга страна, компаниите, които изнасят автомобили, а казват, че са ги реализирали тук, са по-напред в класацията на марките, имат по-добри резултати и увеличават пазарния си дял. "Как да обясня на фирмата майка, че другите дилъри имат ръст в продажбите, пазарът върви нагоре, а при нас търсенето намалява", коментира ситуацията представител на компания, която играе честно.


От данните на КАТ излиза, че разликата между най-популярната марка - "Фолксваген", и втората -  "Форд", е девет автомобила. Третият е на 65 коли от лидера, а поставените между четвърто и седмо място имат различия в рамките на по-малко от 100 коли.


В същото време публична тайна е, че има компанията, която е "изнесла" поне 600 коли. Такова количество би могло да помогне на класирания осми да стане първи.


Предложенията на бранша
В отговор на въпрос какви са исканията на дилърите на нови автомобили към правителството Александър Костадинов уточни, че те са едни и същи от години, но няма чуваемост. На първо място това е признаване на данъчен кредит за всички ползвани от фирмите леки автомобили.


"В момента ситуацията N1 e трудна за разбиране. Колите в нея с почти нищо не се отличават от леките, но пък се водят товарни и ползват данъчен кредит. Ние нямаме такива модели, хубаво е, че законодателят прилага един по-задълбочен прочит на закона и вече за много малко автомобили, които разполагат с този сертификат, той ще се признава", коментира Костадинов.


Другото искане на бранша е намиране на начин за ограничаване на използването на превозни средства, който не са екологични.


Годината тръгва добре
При нас годината започва по-добре от очакванията ни. Не знам дали не сме били твърде големи песимисти", казва директорът маркетинг и продажби в "Мото-Пфое". От компанията отчитат повече запитвания и сделки от първия месец на миналата година.


От "Мото-Пфое" смятат също, че предлагат добри продукти, на добра цена и с конкуренти схеми за финансиране. В момента най-трудно е да се задоволи търсенето за новия всъдеход "Рейндж Роувър Евоук", казаха от компанията. При него доставката става между шест и осем месеца след заявката -  срок, какъвто във фирмата не помнят да е имало за нито един друг модел през изминалите 20 години.


Най-продаваните автомобилни марки в България    
маркапродажби   
Фолксваген1 860   
Форд1 851   
Тойота1 786   
Опел1 582   
Пежо1 542   
Дачия1 521   
Шкода1 483   
Рено1 289   
Ситроен1 101   
Шевролет1 098   
Нови леки и товарни за периода януари-декември 2011 г.    
Източник: КАТ    

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Daj Ribu
    Daj Ribu
    Рейтинг: 1002 Весело

    Не може да бъде
    След тоталното забогатяване на българина през последните 2 години
    Най-вероятно комунистите нещо ни манипулират

    Рибу, рибу - дай рибу, рибу, рибу - дай
  2. 2 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1165 Неутрално

    "От двадесет години сме на пазара, но такова съотношение никога не е имало. Нормално за европейските страни се приема на всеки три-четири употребявани коли да се регистрира една нова"...
    Нормално за нормалните държави! Понеже България не е нормална държава, за това и се получават тези разлики! Със заплати, които са 5-6 пъти по-малки у нас, отколкото в т.н. нормални държави, няма как човек да си купи нова кола! Иначе кой не иска да се вози в нов автомобил!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  3. 3 Профил на chevyvolt
    chevyvolt
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    Напишете че репортажа е ПЛАТЕН или РЕКЛАМЕН!!!

  4. 4 Профил на Боно Нончев
    Боно Нончев
    Рейтинг: 622 Любопитно

    [quote#2:"ogiigo"]Иначе кой не иска да се вози в нов автомобил![/quote]
    Аз не ща. С тея пътища и манталитет на шофиране (особено моето ) не бих си купил нов автомобил.

  5. 5 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 757 Неутрално

    "Другото искане на бранша е намиране на начин за ограничаване на използването на превозни средства, който не са екологични."

    Много по-еко е да ползваш кола, в която има още много живот, отколкото да я хвърлиш защото ти е омръзнала и да си купиш новия модел, защото е по-фешън, както правят западноевропейците. 2008 г. като имаше в Германия програма за отстъпка 2-3000 евро от нова кола, когато върнеш стара, на боклука отидоха стотици хиляди напълно годни коли.

    Нека просто да си кажат, че искат да продават и да печелят - да не се правят на много еко.

  6. 6 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3949 Неутрално

    Това си е абсолютно логично с оглед на символичните БГ доходи!Аз никога не съм имал кола която да е под десет години да не говорим за чисто нова/за мое съжаление/!И аз искам нова кола ,но просто на този етап това е научна фантастика за мене/и не само/!

  7. 7 Профил на мОДИ ти си........ши....к
    мОДИ ти си........ши....к
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Еее Боко каза че забогатяваме

  8. 8 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1159 Любопитно

    Как се купува нова лека кола със средномесечна заплата от 700 лева??? Какво ще яде сетне копувача??? На фотосинтеза ли ще кара???

  9. 9 Профил на RS1600
    RS1600
    Рейтинг: 374 Неутрално

    10 стари срещу 1 нова. Средна възраст на автопарка - близо 20 г. Това са си тъжни факти, независимо как ще ги коментираме. Още по-тъжно е, че това статукво очевидно удовлетворява почти всички. Хората са доволни, че имат достъп до евтина мобилност, пък макар и на цената на отровена атмосфера и повече жертво по пътищата. Правителствата пък не смеят да закачат това статукво, т.к. мерки срещу него са непопулярни и ще сринат рейтинга.

    Резултат: дишаме най-мръсния въздух в цяла Европа. Децата ни страдат от остри респираторни заболявания, канцерогенните показатели са извън скалите, по смъртност на пътя сме на второ място в Европа. Най-удобно е, обаче, да си затворим очите и да се замозалъгваме.

  10. 10 Профил на sashkow
    sashkow
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Хубаво е всички ние да виждаме отвъд носа си и всекидневния негативизъм.
    Проблемът е огромен, тъй като продажбите на нови автомобили са индикатор за:
    - развитие на държавата
    - политиката на правитеството да приритизира
    - мисленето на хората, които могат да си купят нов автомобил, но предпочитат луксозна катафалка на 10 г.
    - конкурентноспособността на икономиката
    - екологичния баланс в страната

    и още други ...

  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    Не забравяйте, че почти 40% от колите у нас са на газ, а стара кола на газ е в пъти по-добре за природата, отколкото нов мощен дизел.

    Основният замърсител в София е градският транспорт. Такива пушеци, които се виждат зад рейсовете, не се виждат никъде другаде. А ужким функцията му беше обратната?

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  12. 12 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Данъчен кредит е редно да се ползва не от фирмите купуващи коли, а от фирмите ползващи превозните средства, за да се изкарват пари от тях например таксита, камиони, автобуси. Иначе това съотношение на стари спрямо нови коли е следствие от безпаричието съчетано с погрешните разбирания, че едва ли не всеки трябва да има собствен автомобил. Поради тази причина ефективен контрол по отношение на сериозните екологични норми ще изкара хората на протести по улиците





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK