Общинска компания иска да купи частния си партньор във Варна

Общинска компания иска да купи частния си партньор във Варна

© Морски дневник



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала проверка, предизвикана от намерението на варненското общинско дружество "Градски транспорт" да придобие едноличен контрол върху частната транспортна компания "Транстриумф Холдинг", с която дели линиите на пътническия транспорт в града. Това стана ясно преди седмица от публикация в сайта на ведомството.


Мотивът, с който КЗК започва проверката си е да бъде установено дали"поглъщането" на "Транстриумф" ще бъде в полза на потребителите или общият пазарен дял на двете дружества, след придобиването, ще стане твърде висок, което ще се отрази негативно върху качеството на предлаганите от тях услуги.


Стратегия и тактика




Решението за придобиването на частното дружество "Транстриумф" от общинския му партньор бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в града. То бе мотивирано с желанието на Община Варна да кандидатства за безвъзмездна финансова помощ в размер на 109 млн. лв. за модернизацията на обществения транспорт. Средствата трябва да бъдат усвоени до 2013 г., но, за да бъдат получени, линиите на градския транспорт във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Изискването има за цел да предотврати изтичането в частни компании на парите за финансиране на публични дейности от фондовете на ЕС. При това положение в края на лятото миналата година внезапно се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози.


Според общински съветници във Варна идеята за изкупуването, като единствен изход от ситуацията, е лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ. Първият от тях е Марио Шиваров, смятан за "дясна ръка" на лидера на ГЕРБ – Варна Павел Димитров и съветник на кмета Кирил Йорданов по фирмено управление. През октомври м.г. Шиваров се оказа и сред стратезите на опита за приватизация на синята зона във Варна, който предизвика скандал.


Втората е Валентина Софрониева, бивш главен юристконсулт и директор на  правната дирекция на община Варна, а след това и довереник на ОбС в града.


Веднага след гласуваното решение на ОбС на "Градски транспорт", компания, за която месеци преди това официално се твърдеше, че е пред фалит, бе даден срок до края на месец ноември м.г. да купи конкурента си "Транстриумф".До сделка обаче така и не се стигна.


Липсващият кандидат


За определянето на финансова институция, която да отпусне заем от близо 10 мн.лв. евро за купуването на "Транстриумф" бе организирана процедура за възлагане на обществена поръчка. В условията към обявата за нея бе записано, че изплащането на кредита за придобиването на "Транстриумф" ще става "от бюджета на "Градски транспорт", гласуван от ОбС – Варна. "Посочването на общинския бюджет като гарант на кредита на "Градски транспорт" стана по идея на общинския съветник от БСП Борислав Гуцанов, обясни председателя на съвета Николай Апостолов. Това трябва да е ясен знак, че общината стои твърдо зад действията на транспортното си дружество", каза още той.


Въпреки гаранциите обаче конкурсът беше преждевременно прекратен, след като се оказа, че до изтичането на крайния срок за подаване на оферти -15 декември м.г., нито една от шестте банки, набавили документация за участие в процедурата, не е подала оферта. Този факт стана и причина за появилите се коментари, че покупката на "Транстриумф" вероятно има алтернативи и едва ли е била най-правилното решение на бившия ОбС във Варна. След като бе енергично защитена от Николай Апостолов обаче с ново решение на ОбС гаранцията за отпускане на кредита бе променена. Във втория й вариант, Общинската фирма "Градски транспорт" ЕАД трябва да заложи буквално всичко, което притежава - както недвижимата си собственост така и целия си автопарк. Новият краен срок, който новоназначеният борд на "Градски транспорт" получи за финализирането на сделката е края на месец март.


За да стане това възможно обаче членовете му предпочетоха процедурата на прякото договаряне с потенциален кредитор. Според неофициална информация страна по водените и в момента преговори е "Райфайзен банк". Председателят на Борда на директорите на "Градски транспорт" Емил Данаилов обаче категорично отказва да потвърди новината официално. По думите му обаче добрението на банковия кредит от 10 млн. евро трябваше да бъде предложено за одобрение на ОбС до края на януари. Но въпреки категоричността му, днес, в последния ден от месеца става ясно, че това вече няма как да се случи.


Залогът, който членовете на борда на директорите са поели е тежък. "Ако сделката се провали и Варна не успее да получи еврофинансиране за реализацията на интегрираната си транспортна схема, отговорност ще носи бордът на директорите на "Градски транспорт", а членовете му ще бъдат сменени", каза неотдавна председателят на Комисията по транспорт към ОбС – Варна Иван Луков.


Покупки и продажби


На 26 март м.г. централният площад "Митрополит Симеон" във Варна беше празнично украсен, а под пролетните лъчи на слънцето блестяха подредени за освещаване 20 нови автобуса, купени от "Транстриумф холдинг". Специално за церемонията беше поканен и министър – председателят Бойко Борисов. Според информацията, разпространена от пресслужбата на "Транстриумф", за купуването на новите автобуси са били похарчени 6,4 млн. евро. По-малко от пет месеца след водосвета и плисването на менчето обаче внезапно стана известно, че частният партньор на общината, току-що сериозно обновил автопарка си, вече е излишен. "Не мога да остана равнодушен. Това решение ще бъде атакувано в съответните инстанции, каза веднага след гласуваното решение за изкупуването на фирмата му, собственикът й Антраник Шакариян. Не сме доволни от начина, по който се развиват нещата".


Въпреки казаното от Шакариян обаче и до този момент "съответните институции" не са сезирани, а евентуалната бъдеща сделка няма да е първата, която той сключва за продажбата на дружеството си.


В края на май 2006г. най-голямата компания за пътнически транспорт в Израел "Еггед" (Egged) съобщи официално, че е е купила 51% от "Транстриумф холдинг" АД срещу 4 млн. евро. Според казаното от Шикариян по повод на новината преговори за продажба на мажоритарен дял от "Транстриумф" в продължение на близо година в същия период са водени и с френската компания "Конекс" (Connex).
Според публикуваната от "Еггед" информация веднага след финализирането на сделката дружеството трябваше да поеме градския транспорт във Варна. Като клауза в договора бе включена и опция за придобиване на терена до Сточна гара във Варна, върху който в момента се намира централната гаражна база на "Транстриумф". В бизнессправката за "Транстриумф", разпространена от "Еггед" се уточняваше също, че холдингът притежава операторските права за над 50% от автобусните линии във Варна и държи 140 от 250-те автобуса, които по това време обслужват града. Пак по данни на "Еггед" компанията е обслужвала повече от 1.2 милиона души на месец.


В началото на 2009г. обаче "Транстриумф холдинг" изкупи обратно дяловете си от "Еггед". Според фирмения сайт на компанията това е станало поради ",системните разминавания в подхода на работа".


В момента компанията, за която "Градски транспорт" ЕАД ще трябва да преговаря се управлява от съвет на директорите, в който влизат Антраник Шакариян, дъщеря му Мелина и Мирослава Ташева. Тя участваща в управлението на още три компании от групата и миноритарен съдружник в създадената в началото на миналата година компания "Транстриумф такси".


Един възможен изход


Само преди седмица новият зам.кмет на Варна Димитър Николов, чийто ресор е усвояването на средства от фондовете на ЕС заяви, цитиран от "Дарик – Варна": "Не е задължително общинската фирма "Градски транспорт" да купи частната "Транстриумф Холдинг", за да кандидатства по проекта за интегриран транспорт на Варна". По думите му алтернативните варианти вече са били обсъждани в Министерството на регионалното развитие. "Важно е на общинския превозвач да бъдат възложени всички автобусни линии, посочени в проекта. Тепърва обаче ще се решава как може да стане това", каза още Николов. Няколко дни по-късно обаче, на въпроса на "Дневник", какви са алтернативите пред "Градски транспорт" в случай, че сделката се провали, той отговори: "Няма друг вариант!" и обясни, че казаното от него пред "Дарик" не е било точно.


"Съществували са множество други варианти за решаването на проблемите, стоящи пред реализацията на проекта за интегриран градски транспорт във Варна, каза и лидерът на групата на БСП в ОбС – Варна Борислав Гуцанов. Всичките обаче са били проспани умишлено или от безотговорност. Така в момента сделката за купуването на "Транстриумф холдинг" наистина няма алтернатива".


На друго мнение обаче са съветници от ГЕРБ, които крият несъгласието с ръководството на групата си с анонимност.


След като преди няколко години друга компания за пътнически превози във Варна - "Коско" беше отстранена от транспортната схема на Варна, "Градски транспорт" и "Транстриумф Холдинг" останаха най-големите участници на пазара на автобусни превози на територията на общината. Процедурите по обжалваното отстраняване на "Коско" и до днес блокират сключването на договори между община Варна, "Градски транспорт" и "Транстриумф". Привидно безизходната ситуация създава рискове от колапс на градския транспорт, твърдят активистите на ГЕРБ и виждат точно в тях изходът от ситуацията. По думите им на ход сега е областният управител Данчо Симеонов. Той би могъл да активира процедура, даваща възможност на кмета Кирил Йорданов да сключи договор с "Градски транспорт" без конкурс, след което общинското дружество да наеме "Транстриумф" като подизпълнител, обясняват съветниците. Така необходимостта от придобиването на частната компания ще отпадне и ще бъде дадена зелена светлина на проекта за интегриран градски транспорт във Варна.


Днес, в последния ден от срока, който сам си постави за приключване на преговорите за отпускане на заема от 10 млн. евро председателят на СД на "Градски транспорт" не отговаряше на телефона си. От преговорите няма нито добри, нито лоши новини, а нито кметът на Варна, нито областният управител дават сигнали, че търсят изход от безизходицата. Така готвената сделка затъва все повече в необяснимо мълчание, което ражда единствено подозрения.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Daj Ribu
    Daj Ribu
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Ами той Кирчо ВездеКметий купи къде що имаше.
    Що да не купи и тия.
    Още повече като зад гърба му са ТИМ и лично Премиера.

    Рибу, рибу - дай рибу, рибу, рибу - дай
  2. 2 Профил на Viscount Ganyo
    Viscount Ganyo
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Някой може ли да обясни как общинско дружество ще купува частно, когато собствениците на второто очевидно не искат да продава? Или е просто въпрос на цена? Цена, която ще платят варненци.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Крайно ми е неприятно, че се намирам между милиционерски натрапеници, и искрено се възмущавам и ме е срам да ви гледам.
  3. 3 Профил на Хейтъромразец
    Хейтъромразец
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Ще ги купи и ето защо:
    http://www.moreto.net/novini.php?n=126373
    Все пак нали нЕма безплатен обяд ?

  4. 4 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    Интересно ми е, този тролей на снимката за колко е заложен?

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  5. 5 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 470 Весело

    Като оставим за малко настрана, че всичко в този град е далавера, тази ситуция много ясно показва, колко умствено безпомощни са и кмета и общинските съветници.При положение, че Бургас от 3 години работи и вече реализира системата си за интегриран градски транспорт.При положение, че и кмета и общинските съветници са ходили по чужбината и са виждали и са им обяснявали що е туй нящо.За 3 години нищо смислено не са успяли да измислят и съответно да реализират.Даже след като дойде бате им Бойко и ги разрита да правят Европроекти, пак нищо смислено немогат да направят освен разбира се - далавери.

  6. 6 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1291 Гневно

    Абе Спасов,ти от Варна ли си или само пишеш за Варна.Как виждаш армен да продаде Транстриумф и за колко???

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  7. 7 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 553 Неутрално

    След месец , тази дописка може да удвои обема си . Какво от това ??? ...

  8. 8 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Пропуснах нещо съществено,моля редакцията да въведе опция "НЕОДОБРЕНИЕ" за статиите които се публикуват!

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  9. 9 Профил на plamen2299
    plamen2299
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#4] от "ь -freed":

    Около 0,50 лв. на кг. Толкова върви скрапа.

    Кенефа е място, дето мухите се аргасват.
  10. 10 Профил на plamen2299
    plamen2299
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#6] от "rodos":

    Шшш, прав си, ама да изчакаме събитията. Ситият не вярва на гладния.

    Кенефа е място, дето мухите се аргасват.
  11. 11 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#10] от "plamen2299":

    ОК.

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  12. 12 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Това е само една част от помията на варенската община.
    Въпросната програма е в действие от поне пет години. През пролетта на 2011 г. тия малоумници от варненската община бяха НАСИЛСТВЕНО заставени от министерството да вземат да си усвоят средствата за интегриран градски транспорт, защото от тях инициатива нямаше до момента, а крайния срок на програмата стремглаво наближава. Министерството им избра консултанта (според правилата на играта е така, нямаш особено право да си избираш), от тях се искаше само да си оправят бакиите...Ама явно и това не могат, защото това не са нормални каши, а мега оплетени свински черва.
    Абе срам ме е изобщо, че съм от този град, а още повече ме е срам от съгражданите ми, които избраха същите идиоти от последните 12 години! Ужас!

    П.С. Учдвам се, че преговарят с Райфайзен, а не с ЦКБ.

  13. 13 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 503 Неутрално

    дайте ми линк към дефиницията за интегриран градски транпорт Да не става въпрос за метро, автобуси трамва и тролеи?

    ATX
  14. 14 Профил на donkey
    donkey
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Винаги съм си мислел, че ще стане обратното - ТТ да погълне ГТ На Градски транспорт определено им трябват свежи пари, поне да махнат икарусите и чавдарите... За тролеите няма кво да се говори - там трябва пълна промяна...

    А относно "... или общият пазарен дял на двете дружества, след придобиването, ще стане твърде висок, което ще се отрази негативно върху качеството на предлаганите от тях услуги." - тия в КЗК очевидно са сляпи.. Общият пазарен дял е доста над 100%

    ...what a difference indifference can make...
  15. 15 Профил на vn
    vn
    Рейтинг: 411 Любопитно

    До коментар [#2] от "Neyk":
    "Някой може ли да обясни как общинско дружество ще купува частно"

    За да отърве частносното дружество от "златните" автобусите които му набута Б.Борисов при цена от 320 000Е/бр. срещу комисионна от близо 20%.

    Според вас един автобус какви приходи има за 1г. при 1лв билета и за колко години се изплаща ?



  16. 16 Профил на vn
    vn
    Рейтинг: 411 Любопитно

    До коментар [#12] от "Orchid":

    "П.С. Учдвам се, че преговарят с Райфайзен, а не с ЦКБ."

    в ЦКБ пари няма ! Няма и да има докато ТИМ се отчита на руските си събратя КГБ.

    Ако имаха пари нямаше да има дупка на мястото на стадиона, Алея Първа щеше да е построена още 2003г. когато я получиха като концесионери, гр. Варна нямаше да се превърне в НАЙ КИРЛИВИЯ ГРАД след 12г. киро%ТИМ !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK