Летище Варна отново е открито за полети (обновена на 2 март в 9.48ч.)

ЛЕТИЩЕ ВАРНА

© Красимир Юскеселиев

ЛЕТИЩЕ ВАРНА



Летището във Варна, което беше затворено в продължение на пет месеца заради ремонт на пистата, от вчера възобнови работата си. Това съобщиха от компанията "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", която стопанисва съоръжението. Във връзка с възстановяване обслужването на полети на летище Варна, от 29 февруари е преустановена дейността на автобусната линия между летище Варна и Бургас, уточниха от дружеството. 


Според разписанието на летището сега целогодишни редовни линии от и до Варна се изпълняват по направления София, Виена, Москва (Домодедово) и Лондон (Лутън).Ежедневно се изпълняват полетите на националния превозвач България Ер от и до София.
Пет пъти седмично са полетите на авиокомпания Austrian Airlines от и до Виена. Полетите по направление Москва на руския превозвач "S7Airlines" са планирани да стартират от 26 март и ще се изпълняват два пъти седмично.Ден по-късно стартират и полетите на нискотарифната  авиокомпания Wizz Air до Лондон (Лутън) във вторник и събота.


В момента се планират полетите на авиокомпаниите за летния сезон, съобщиха още от летище Варна .




Пистата ще може да приема "Боинг" 747"


Варненското летище беще закрито през есента на миналата година заради изпълнението на мащабен инфраструктурен проект за рехабилитация на пистата за излитане и кацане. По данни на компанията неговата стойност е приблизително 40 млн. лв. За изпълнението на строителните работи  Фрапорт сключи договор с известната немска компания "Макс Бьогл Бауунтернемунг" ООД.


Проектът за ремонт на пистата за излитане и кацане на варненското летище бе изработен от консорциум "Шлегел-Енергопроект", а строителния надзор бе осъществяван от "Рубикон ЕН АР".


"Успешното изпълнение на проекта е от изключителна важност, както за дългосрочното развитие на летището, така и за развитието на бизнеса и туристическата индустрия на град Варна и Североизточния регион, каза директорът на летището Димитър Костадинов.По време на строителството в ремонтираните писти за излитане и кацане са вложени около 150 хил. тона асфалт, съобщиха от пресслужбата на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт".


"Ремонтираната писта на летище Варна е със запазена дължина от 2.5 км. На нея обаче вече без проблем ще могат да кацат самолети от типа на "Боинг" 747", уточни Костадинов.


Настилката на новата писта се състои от 3 слоя. Най-горният е с дебелина между 26 до 40 см., като най-дебела ще е настилката в началото на пистата", обясни Костадинов.


Проектът включва и разширяване на страничните ивици за безопасност на пистата с 5 метра, така че общата й широчина достигна 60 метра, изграждане на нова дренажна система и пълна подмяна на светотехническата система на съоръжението.


Строителните работи се осъществяваха при непрекъснат - денонощен режим на работа. Специално за изпълнението на проекта, в близост до летището,беше изградена инсталация за производство на специален полимер-модифициран асфалт. Нейният капацитет беше 240 тона на час.


Конкуренцията изпревари затварянето


Заради кризата и затварянето на летището Варна се оказа в пълна изолация след края на туристическия сезон и хотелите са празни, оплакаха се още през октомври хотелиери по Северното Черноморие. Това е причина поради която през зимния сезон в града бяха проведени по-малко корпоративни и международни събития, което е един от начините за привличане на клиенти и удължаване на сезон.


По тази причина вместо Варна клиентите избират дестинации близо до Бургас. Туроператори признават, че поръчките им са намалели с близо 80%.


Затварянето на варненското летище стана и причина за това много от клиентите му да се ориентират към полети от Констанца и Букурещ.


За изостряне на конкуренцията между Летищата във Варна и Северната ни съседка се заговори още през пролетта на м.г., когато нискобюджетната компания "Блу ер" (Blue Air) откри специална автобусна линия от Варна до летището в Букурещ. За това съобщи туристическата агенция "Ортанна", която е представител на авиокомпанията у нас.
Автобусната линия се поддържа от българското дружество "Юнион ивкони, а цената на билета в едната посока е 35.00 евро. Автобусът спира в Разград и Русе и пристига в Букурещ около 5ч. сутринта, за да могат да бъдат обслужени първите полети на Блу Ер.


Нови терминали от 2013г.


През есента на м.г. концесионерът на двете морски летища у нас подписа договор с консорциум "ТИЕ-ИЧТАШ" за строителство и реализация до "ключ" на новите международни пътнически терминали в Бургас и Варна.В него освен турския холдинг "ИЧТАШ" влиза и компанията " Техноимпортекспорт".


Турската компания има опит в строителството на летища в различни части на света, в това число в Анталия, Измир, Баку, Санкт Петербург, както и на летището, построено в морето срещу турските градове Орду и Гиресун.


Фотогалерия: Как ще изглеждат новите летища във Варна и Бургас >


Строителството на новите пътнически терминали на летище Варна и летище Бургас започна през декември м.г., като в строителните дейности само на територията на двете летища се очаква да бъдат заети над 500 работници и служители, съобщиха от Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт.


Планирано е за летен сезон `2013 летище Варна и летище Бургас да посрещат и изпращат гостите си от новите терминали, които ще бъдат с идентични едноетажни конструкции.


Новите пътнически терминали на морските летища, управлявани от германо-българския консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД, ще разполагат с обширни зони за пристигащи и заминаващи пътници, модерни системи за обслужване на пътници и багаж, търговски зони и просторни открити пространства.


Терминалът във Варна ще се простира на площ от 18 000 кв.м., а бургаския около 20 000 кв.м.Проектният капацитет на новия терминал в Бургас е 2 700 000 пътници, а на варненския – 1 800 000. Гишетата за регистрация на пътници в Бургас ще са 31 и 25 – във Варна. Проектите са изцяло съобразени с изискванията, свързани с присъединяването на България към шенгенското пространство, уточниха от "Фрапорт".


Проектите, целят запазване на ваканционното настроение на пътниците по време на целият им престой на летището, в съчетание с характерни елементи от българската архитектура и природа.


През тази и следващата година "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" възнамерява да инвестира в развитието на двете морски летища около 150 млн. лв лв., съобщих още от компанията.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Добра новина за всички.

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА 21.11.21 - черна дата за БЪЛГАРИЯ
  2. 2 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1116 Любопитно

    Добра е новината.
    Само не разбирам защо Бургаското летище има 50% по-голям капацитет..??
    Варненското обслужва пътници към цяла Северна и Североизточна България..!

    Fail with honour then succeed by fraud
  3. 3 Профил на Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    До коментар [#2] от "issunboshi":

    Пистата в Бургас е много по-дълга, 3200 метра, а освен това капацитетът на "Слънчев бряг" и другите южни плажни центрове е по-голям от този на северните. Основният брой обслужвани пътници са международни туристи, които не се интересуват толкова от вътрешността на страната, колото от черноморския бряг. Също така хората от Североизточна България ползват за пътувания към чужбина летищата на Букурещ. Предполагам, че това обяснява разликата в полза на бургаското летище.

    Модерацията системно трие критични към политиката на изданията коментари и налага бан на авторите им. Тази несвобода обезсмисля коментирането в "Икономедиа“.
  4. 4 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 1105 Весело

    Хайде честито!
    Децата ни вече ще кацат направо в родното си гнездо!
    И повече гости !!!

  5. 5 Профил на who cares
    who cares
    Рейтинг: 497 Неутрално

    хубу ама какво ще правим с огромните дупки по пътя към летището (точно до естакадата за магистралата и камерите). А терминалите за излитащите, И ОСОБЕНО ЗА КАЦАЩИТЕ са под всякаква критика и едно такова ... соц. излъчване. И служителите там да вземат да понаучат английски, че ме хваща срам ...

  6. 6 Профил на Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    До коментар [#5] от "who cares":

    В момента се строят и нови терминали.

    Модерацията системно трие критични към политиката на изданията коментари и налага бан на авторите им. Тази несвобода обезсмисля коментирането в "Икономедиа“.
  7. 7 Профил на martinstoimenov
    martinstoimenov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Към поста на @ Югозомби само ще добавя, че миналата година летище Бургас обслужи над 2 млн. пътника и то още през септември (т.е. преди да затворят варненското летище), докато Варна имаха едва милион.
    За това и терминалът в Бургас ще е по-голям

  8. 8 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 638 Весело

    Питам се, кой ли е отрязал лентата на летището?

  9. 9 Профил на Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Рейтинг: 1143 Любопитно

    До коментар [#8] от "paf":

    Първанов?

    Модерацията системно трие критични към политиката на изданията коментари и налага бан на авторите им. Тази несвобода обезсмисля коментирането в "Икономедиа“.
  10. 10 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    До коментар [#7] от "martinstoimenov":

    Не се строят терминали само по инцидентни факти, приятел.
    Но това, което казва югозомби (коментар [#3] от "Югозомби"
    ) е по-логично за мен.

    Fail with honour then succeed by fraud
  11. 11 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 698 Неутрално

    [quote#3:"Югозомби"]Предполагам, че това обяснява разликата в полза на бургаското летище. [/quote]
    Пич, забавен си с този локален патриотизъм! Всички знаем, че плажът на Сънито е по-голям от този на Златните, знаем, че и легловата база на Сънито изпреварва в пъти тази на Варна. Но не на всеки му доставя удоволствие да е г.з до г.з на плажа. Знаем и че някои от ваканционните апартаменти са на километри от морето.
    Прочете ли статията? Една добра новина-пистата на едно от морските летища е реновирана, абсолютно модерна, гладка, направена по европейски изисквания. Със средства, осигурени от Фрапорт (т.е. самостоятелно финансиране), а не от Бойко, или от Дянков. Всъщност ако зависеше от двамата, там щяха да направят депо за софийския боклук. А може би още не си го чувал, но двете морски летища са с една обща дирекция, представляват едно предприятие.

  12. 12 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 698 Неутрално

    "Туроператори признават, че поръчките им са намалели с близо 80%...."
    Според мен туроператорите са планирали 200 клиента, дошли са 40. Малко се изсилват.
    [quote#2:"issunboshi"]Само не разбирам защо Бургаското летище има 50% по-голям капацитет..?? [/quote]
    Както споменах по-горе, базата в Сл. бряг изпреварва в пъти тази на Златните. като се изключат няколко големи, и много добри комплекси на Сънито като Риу, Хелена Ризортс и още няколко подобни, останалите се продават на страшно ниски цени. И познайте що за идиотчета отиват в тези хотелчета? Любители на долнопробен алкохол, и на нелегалната продукция на Софарма. И не обвинявайте само местните хора за бетонирането на района- има един известен хотел, построен направо на дюните - собственика му е една кюстендилско-шопска мутра (вече не е между живите, лека му пръст) Г. Илиев от ВИС 2. Друг е въпросът как си е издействал разрешителното за строеж-дали от Несебър или направо от София.
    Добре, че на времето Европа ни лиши от излаза на 3 морета.
    Щяхме да ги осерем и трите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK