Брюксел щял да изтълкува смяната на Семерджиев като липса на независимост на ДКЕВР

Ангел Семерджиев

© Надежда Чипева, Капитал

Ангел Семерджиев



Европейската комисия ще изтълкува смяната на председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев като липса на независимост на регулатора. Това прогнозира пред БНР експертът от Центъра за изследване на демокрацията Руслан Стефанов. 


Семерджиев подаде оставка пред премиера Бойко Борисов, а утре се очаква да бъде освободен от Министерския съвет, заради закъснението да приеме важни наредби. Според премиера негова е вината за заведеното от Европейската комисия дело срещу България, по което страната е заплашена да плаща по 8448 евро глоби дневно. След като в предишни дри Семерджиев твърдеше, че комисията си е свършила работата, днес коментира пред медиите, че му трябва време, за да осмисли случващото се.  


Според Руслан Стефанов заради изискванията на Третия либерализационен пакет на ЕС ДКЕВР ще става все по-важен играч на пазара и тепърва българското правителство ще трябва да се откаже да влияе на регулатора. Следващият председател със сигурност ще получи много по-големи правомощия, прогнозира Стефанов. 


Оценката на експерта е, че комисията е натрупала сериозни минуси в своята работа, "като започнем от драмите покрай всяко променяне на цените, като се мине през сагата за определянето на зелената добавка и се стигне до последните сметки за парното". 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Лукс  на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Лукс на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Това е подадена оставка, не е уволнение!
    Но да не се радваме на младото прасе, което ще го смени ,че кой знае каква свиня ше стане /народна поговорка/.

  2. 2 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    За толкова години народът се убеди на свой гръб, че ДКЕВР е единствено зависима от енергийните монополи и колониалните енергорадпределителни дружества, защото ДКЕВР никога досега не си мръдна пръста да защити хората у нас от техния енергиен геноцид.

  3. 3 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 515 Неутрално

    "Брюксел щял да изтълкува смяната на Семерджиев като липса на независимост на ДКЕВР".За каква независимост реве тоя като те си работят за енергийната мафия

  4. 4 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    а как ще изтълкува глобата като ни осъдят

  5. 5 Профил на goryanin
    goryanin
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Европейската комисия няма да изтълкува смяната на председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев като липса на независимост на регулатора, тъй като, който го е поставил на тази длъжност, той му иска и оставката (длъжността не е изборна или придобита с конкурс).

  6. 6 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 571 Неутрално

    [quote#1:"moni56"]Това е подадена оставка, не е уволнение! [/quote]

    Наивно е да се смята, че някой от тези които ни управляват, по волята Му, имат доблестта да си подададат оставката. Той им ги иска.

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  7. 7 Профил на purple_rain
    purple_rain
    Рейтинг: 458 Любопитно

    Лобито на скъпата ВЕИ енергия сега празнува,защото Семерджиев твърдо отстояваше позицията,че не трябва обикновените хора да плащат за големите печалби на разни измислени инвеститори.А сега новия председател не се знае дали няма да прехвърли таксите които Семерджиев въведе,да ги платят крайните клиенти!

  8. 8 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#7] от "purple_rain":

    1. При Този, лобитата не вървят - Чащицата е като НУРС(неуправляем ракетен снаряд)
    2.Точно Този създаде хаоса в сектора и настрои и такива като вас срещу ВЕИ сектора и сега : крадеца вика дръще крадеца.
    3.Който и да смени Семерджиев - няма да п....не без Вожда да му кажа как и кога и защо.
    4.Таксите така или инъче ще паднат в съда(ако не в "независимисят" български, то в Страсбург), без значение кой ще бъде начело на тази бутафорна и зависима от власта структура ДКЕВР, тъй като са наложени не по правила, със задна дата и дискриминационно( избирателно).

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  9. 9 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    Ачо С. беше умерено свестен и доста грамотен в няколко сегмента на науката и икономиката. Ама трудно се намира фарватера на политическо течение, дето си мени посоката всеки ден...

  10. 10 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Частицата е Бащицата(двойка по правопис за мен)

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  11. 11 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 853 Неутрално

    ами това драги ми посерковци е държавна комисия как да е независима по-точно като ние и плащаме ?

  12. 12 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#11] от "palermo88":
    Ми би трябвало да е независима,точно както би трябвало да е независим и съда.Проблема ни в БГ е,че не са независими...

  13. 13 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    До коментар [#2] от "Митридат": Е не си съвсем прав Добрият ДКЕВР редовно режеше от поисканите от компаниите увеличения. Булгаргаз, например, иска 20% обаче експертите от ДКЕВР му разрешават само 19% Представлението е доста по-сложно и е някъде между жанровете пародия и гротеска.
    А иначе, на всички е ясно, че ДКЕВР е всичко друго но не и независим от правителството орган и че изобщо не е балансьор между производители и потребители. Токова балансиране не може да има извън ПАЗАРА. Като проимаме повече пазер в енергийния сектор белким и функциите на ДКЕВР си дойдат на мястото.

  14. 14 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    До коментар [#9] от "venelingeologia":
    Склонен съм да се съглася... макар, че модата днес е да сме силно притични към всичко що мърда

  15. 15 Профил на Дамян
    Дамян
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    До коментар [#8] от "nuzzo": хаоса в сектора ВЕИ го създаде правителството на ГЕРБ и лично Боко тиквата. Правителството ВНАСЯ в ДКЕВР предложения за преференциалните цени на ВЕИ и ДЕКВР общо взето ги приема. Последната корекция на цените на ВЕИ дойде след бясна аларма от ДКЕВР! Едва тогава правителството се сети да внесе намеления примерно за фотоволтаичните паркове от 440 на 240 лв. Мвт. А гафът с последвалите такси вече беше гасене на пожара който така и так беше тръгнал - над 700 Мвт новоприсъединени мощности в соларни паркове. Обаче, забележете! таксата се въведе СЛЕД като в цените от 1 юли добавката за зелена енергия стана над 3 лв.Мвтч!!! И сега си имаме и увеличени цени да ВСИЧКИ потребители едновременно с такса за присъединените соларни паркове ПРЕДИ 1 юли 2012-та

  16. 16 Профил на nage
    nage
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Скрий се бе РУСланеее, името ти те издава

  17. 17 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Оценката на експерта е, че комисията е натрупала сериозни минуси в своята работа, "като започнем от драмите покрай всяко променяне на цените, като се мине през сагата за определянето на зелената добавка и се стигне до последните сметки за парното". Обърнете внимание на фактурите за ел.енергия последен ред........невъзвращаеми загуби......

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  18. 18 Профил на Величка Маринова
    Величка Маринова
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Ето изискванията за независимост на националния регулаторен орган(НРО) според директивите от Третия пакет
    Изцводите дали ДКЕВР отговаря на тях се налагат от само себе си:
    Член 35 (5) от Директивата за електроенергия и член 39 (5) от Директивата за природния газ са изброени два специфични набора от правила, насочени към защита на независимостта на НРО. Този набор от правила не е изчерпателен и сам по себе си не може да гарантира спазването на общите принцип на независимост.
    „За да защитят независимостта на регулаторния орган, държавите-членки по-специално гарантират, че:
    а) регулаторният орган може да взема автономни решения, независимо от всякакви политически органи и разполага със собствени годишни бюджетни кредити, с автономност при изпълнението на предоставения бюджет, както и с достатъчни човешки и финансови ресурси за изпълнение на своите задължения; и
    б) членовете на управителния съвет на регулаторния орган или, при липса на управителен съвет, висшите ръководни служители на регулаторния орган се назначават за определен мандат от пет до седем години, който може да бъде подновен веднъж.”
    По отношение на точка (б) от първата алинея, държавите-членки следва да изработят схема за ротация на управителния съвет или на висшия мениджмънт. Членовете на управителния съвет или при липса на управителен съвет, членовете на висшето ръководство може да бъдат освобождавани от длъжност по време на техния мандат, само ако те вече не отговарят на условията, определени в директивите или са били признати за виновни за неправомерно поведение по силата на националното законодателство."

    По мнението на службите на Комисията тези разпоредби означават следното:
    • НРО трябва да бъде в състояние да взема автономни решения, независимо от всяка политическа, обществена или частна организация. Това важи, както преди вземане на решението ex ante, така и след като е взето решение ex post .

    Изключена е каквато и да е намеса от страна на правителството или други публични или частни образувания преди вземане на решението от страна на НРО.
    Това също така предполага, че НРО самостоятелно изготвя работната си програма за следващата година, без да е необходимо тя да се одобрява или съгласува от органите на публичната власт или на трети страни. В същото време това не освобождава НРО от задължението му да работи в съответствие с енергийната политика на държавата-членка, доколкото това е в съответствие с правото на Европейския съюз (acquis communautaire). Изискването НРО да може да взема самостоятелни решения означава също, че те са задължителни, пряко приложими и се изпълняват незабавно от предприятията, без да е необходимо някакво формално или друго одобрение или съгласие на друг публичен орган или трети страни. Нещо повече, решенията на НРО не могат да бъдат предмет на преглед, спиране или вето от страна на правителството или министерството. Това разбира се не изключва нито съдебен контрол, нито процедури за обжалване, пред други органи, независими от участващите страни и от правителството.
    • НРО има отделни годишни бюджетни средства. В някои държави-членки, бюджета на регулаторния орган, се формира директно чрез отчисления от сметките за електроенергия и газ (в този случай бюджета се формира наистина самостоятелно по обективен критерии). В други държави-членки, бюджетът на регулаторния орган е част от общия Държавен бюджет. Новото законодателство позволява бюджета да се формира като част от Държавния бюджет, но той трябва да се определя по ясни критерии и да бъде одобрен като отделен бюджет. Това означава, че НРО, и само НРО, може да реши как да изразходва отпуснатия бюджет. Той не може нито да търси, нито да получава инструкции как да разходва бюджета си.
    Освен това, одобряването на бюджета на регулатора от националния законодател не следва да представлява пречка за неговата бюджетна автономност. Разпоредбите, свързани с автономността при изпълнението на бюджета, предоставен на регулаторния орган, следва да бъдат прилагани в рамките, определени от националното право и правила за бюджета.
    Комисията е на мнение, че ролята на националния законодател, т.е. националните парламенти, при одобряването на бюджета на НРО, е да предостави общото финансова разпределение на бюджета на НРО, като даде възможност на НРО да изпълнява своите задължения и да упражнява правомощията си по един ефикасен и ефективен начин. Като критерии за оценка може да се използват бюджетите на подобни национални регулаторни органи (например на банков надзорен орган) или на НРО в други държави-членки. На практика, НРО вероятно ще предложи на законодателя проект на бюджет, въз основа на работната си програма или подобен документ. Нищо в директивите за електроенергия и газ не пречи на националните парламенти да вземат решение доколко проектът за бюджет, предложен от НРО, е най-общо съизмерим със задълженията и правомощията на НРО. По мнение на службите на Комисията от съответните разпоредби на Директивите за електроенергия и природен газ следва, че одобряването на бюджета не може по никакъв начин да се използва като средство за влияние върху приоритетите на НРО или да застрашават неговото способност да изпълнява своите задължения и да упражнява правомощията си по един ефикасен и ефективен начин.НРО трябва да дава отчет за начина, по който изразходва бюджета си, за да гарантира, че упражнява правомощията си по прозрачен начин. В идеалния случай, това може да стане заедно с ежегодното отчитане на дейността и изпълнението на задълженията от страна на НРО, което се прави пред съответните органи на държавите-членки, Агенцията и Комисията.
    • НРО трябва да има адекватни човешки и финансови ресурси, за да изпълнява своите задълженията. Новите правила на Европейския съюз възлагат значително по високи задължения и правомощия на НРО, това неминуемо се отразява на човешките и финансовите ресурси, които трябва да бъдат на разположение на НРО. Предвид сложността на енергийното регулиране, НРО трябва да бъде в състояние да привлече достатъчно квалифициран персонал с различни компетенции (юристи, икономисти, инженери и т.н.).
    • Членовете на управителния съвет на НРО следва да се назначават за определен мандат от пет до седем години, който може да бъде подновен веднъж. Назначенията се извършват в съответствие с конституционните и административните правила на държавата-членка. По принцип, добре е максималният общ мандат на членовете на управителния съвет на НРО да бъде два пъти по седем години. По принцип, на членовете на управителния съвет на НРО, които са били назначени преди новите Директиви за електроенергия и природен газ трябва да се преизчисли мандата им дали няма да се прехвърли срока от седем години. Службите на Комисията са на мнение, че максималният срок на регулатори, назначени по силата на изискванията за независимост, на директивите от втория пакет за електроенергия и природен газ (т.е. преди 3 март 2011 г.) е 3 март 2018. В идеалния случай, регулатори, назначени по силата на изискванията за независимост, на директивите от втория пакет следва да бъдат първите, които да участват в ротационните схеми при условията на новите директиви. Трябва да се отчита обаче обстоятелството дали те отговарят на новите изисквания и условия за независимост, изброени в директивите от Третия енергиен пакет.
    • Под подходяща схема на ротация за съвета се разбира въвеждането на такъв механизъм за избор, който да гарантира, че крайната дата на срока на мандата на членовете на управителния съвет не е еднаква за всички членове. Това може да се постигне например, когато мандатът на половината от членовете на борда завършва по средата на срока на мандата на останалите членове на борда.
    • Член на съвета може да бъде отстранен от длъжност по време на мандата си, само ако не отговаря вече на условията за независимост, посочени в директивите за електроенергия и газ, или е бил признат за виновен за неправомерно поведение по силата на националното законодателство. Въпреки че, Директивите за електроенергия и природен газ дават възможност за правила, приети на национално или регионално равнище, що се отнася до нарушенията, то трябва да се подчертае, че възможността за премахване на член на борда по време на неговия или нейния мандат, следва да се прилага само в специални случаи, като например измама, подкуп и нарушения на независимостта и безпристрастността на НРО. Държавите-членки следва да организират подходяща правна защита на лицата. Когато се говори за членове на борда, Директивите за електроенергия и природен газ също използват думите "лица, отговорни за управлението му" и "висш мениджмънт на регулаторния орган", т.е. лица (обикновено ограничен брой хора), които в рамките на НРО имат правомощия да вземат решения. Затова изискванията за независимост, се прилагат към членовете на борда в рамките на НРО, които имат правомощия да вземат решения със задължителен характер (т.е. членовете на съвета на директорите или членовете на управителния съвет или, при липса на такъв съвет, висшия мениджмънт).
    Независимостта на НРО не изключва нито съдебен контрол, нито парламентарен контрол в съответствие с конституционните закони на държавите-членки.
    Мнението на службите на Комисията е, че правомощията на държавите-членки да назначават членовете на управителния съвет на НРО, да одобряват бюджета и да определят мерки за отчетност, не трябва да води до каквато и да е инструкция и влияние по отношение на регулаторните правомощия и задължения на НРО.

    VelMar
  19. 19 Профил на Величка Маринова
    Величка Маринова
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Важно е да се отбележи, че освен създаването на общи правила относно независимостта на служителите на НРО и лицата, отговорни за тяхното управление, трябва да се извършва оценка за съответствие с критериите за независимост при всеки отделен случай. За служителите на НРО, това следва да се извършва от ръководството на НРО или на борда му, а за лицата отговорни за управлението на НРО или на съвета, това може да се извършва от компетентните органи на държавата-членка. Изискването за независимост се отнася за всички служители и лицата, отговорни за тяхното управление, независимо от това дали са персонал или са в управлението, дали са на пълен или непълен работен ден, тъй като текстът на Директивите за електроенергия и природен газ сам по себе си не предвижда подобно разграничение. На практика, изискването за независимост от всяко частно или публично предприятие може да направи невъзможно за персонала на НРО да работи на непълно работно време за регулатора и на непълно работно време в частния или държавния сектор. Например учен от академичните среди не би могъл да действа независимо, ако участва в проучвания на енергийния сектор. Това би могло да постави под въпрос дали е изпълнено изискването за независимост от всякакви пазарни интереси. Новото законодателство също така забранява на служителите на НРО, както и лицата, отговорни за управлението му да търсят инструкции от правителството или от други обществени или частни образувания. Според службите на Комисията, тази разпоредба предполага, че забраната се отнася и към всеки, който дава такива инструкции. Инструкция в този контекст е всяко действие, което призовава за спазване и /или опити за неправомерно влияние върху решенията на НРО. Това може да включва използването на натиск от всякакъв вид по отношение на персонала на НРО или към лица, отговорни за управлението му. Според Комисията, това изисква от държавите-членки да предвидят възпиращи граждански, административни и /или наказателни санкции в случай на нарушение на разпоредбите за независимост, както и за всякакви опити от публични и частни субекти, да дават инструкции или неправомерно да влияят върху решенията на НРО. Директивите за електроенергия и природен газ не лишават правителството от възможността да създава и одобрява националната енергийна политика. Въпреки това, общите насоки за енергийната политика, определяни от правителството не трябва да ограничават независимостта и автономията на НРО. Разпоредбите за независимост не лишава НРО от възможността (и задължението) да се консултира и да си сътрудничи съответно с други власти (национални и европейски), като регулаторни органи на регионално равнище или органа по конкуренция.
    В директивите се посочва, че независимостта на НРО следва да се гарантира "без да се засяга тясното сътрудничество, когато е уместно, с други съответни национални органи ".
    На практика това дава възможност за сътрудничество между НРО и националните органи за защита на конкуренцията и в зависимост от случая с регионалните регулаторни органи. За да се предотврати възможността един орган да не зачита компетенциите на друг орган, държавите-членки трябва да предвидят ясни договорености за сътрудничество между различните органи. Тези договорености, в идеалния случай, трябва да обхващат възможността да се обменя поверителна информация и да се предвиди задължението за консултации с друг орган или искане на съвет от друг орган.„Като запазва своята независимост, без да засяга специфичната си компетентност и като спазва принципите на по-добро регулиране, регулаторния орган се консултира при необходимост с операторите на преносни системи и при необходимост сътрудничи тясно с други релевантни национални органи при изпълнение на задълженията...”,

    VelMar
  20. 20 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    "Европейската комисия ще изтълкува смяната на председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев като липса на независимост на регулатора."

    Всъщност независимостта на енергийния регулатор от правителството се гарантира със следните европейски разпоредби:

    - правителството няма право да уволнява ръководителя на енергийния регулатор преди изтичането на мандата му;

    - правителството няма право да намалява заплатите в енергийния регултор.

    Формално погледнато, в случая самият Семерджиев е подал оставка.

    От друга страна, според информацията в медиите, това като че ли стана по искане на правителството.

    Ясно е, че идеалът за независим регулатор - независим както от правителството, така и от енергийните фирми, е трудно постижим. Но все пак, би могло поне да си личи стремеж да се постигне нещо в тази посока - а не да се създават поводи да се мисли, че тази цел не се разбира.

    Добре поне, че енергийните цени у нас няма как да са по-високи от сегашните, защото тогава потреблението съвсем ще се свие. Това е една от причините, поради които цените на електроенергията, например, са едни от най-ниските в ЕС.

  21. 21 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 627 Неутрално

    и ще са напълно прави!!!

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK