
© Красимир Юскеселиев
Промените в Съвета на директорите на БДЖ, направени през тази седмица, са били с цел да има повече гледни точки в ръководството на компанията, каза пред "Дарик радио" министърът на транспорта в служебния кабинет Кристиан Кръстев. "До този момент бяха трима икономисти в съвета, в момента са един икономист, един юрист и един железничар, който е започнал от най-ниското ниво в железниците", поясни той.
Кръстев смята, че до сега подходът е бил много едностранчив и икономически. "Сложих трима различни експерти, за да може в сблъсъка на тяхното експертно мнение да намерим най-добрият и балансиран подход към всички страни", допълни Кръстев. Министърът смята, че през последните няколко години са правени редица реформи в железниците, за да се оптимизират задълженията и цялостната работа на дружеството, но е необходим малко по-задълбочен подход от гледна точка на експлоатацията.
"Бих казал, че по някакъв начин е загубено доверието на кредиторите, има социално напрежение и сред работещите, и в синдикатите", посочи Кристиан Кръстев. В предаването "Тази събота" по Би Ти Ви Кръстев каза, че е възстановил диалога с кредиторите и с работещите в БДЖ и смята, че е направил правилните ходове.
Към момента задълженията на националния железопътен превозвач са 716 млн. лева. Според Кръстев приватизацията на "Товарни превози" е един от вариантите за оздравяване на дружеството. Той обаче е категоричен, че сделка може да има само при предложени повече от 100 млн. лева.
Получените от евентуалната продажба средства щели да се използват за "компенсиране на пазара и участване в рефинансирането по отношение на преструктуриране на дълговете", за да могат железниците да получат заем от световната банка. Служебният министър на транспорта изрази мнение, че държавната помощ за БДЖ, която да помогне за стабилизирането на компанията, трябва да е около 200 милиона лева, като това е вид заем.
Кристиан Кръстев добави, че всички поръчани нови спални вагони от Турция вече са в България и предстои да минат нужната сертификация. Очакванията са след 10 април те да бъдат пуснати по линиите на БДЖ.
В отговор на въпрос Кръстев посочи, че за момента не се предвижда повишаване на цената на билетите за влак, но е необходимо цялостно ревизиране на ценовата политика. Служебният министър на транспорта призова за повече търпимост и да се даде кредит на доверие на новото ръководство.