Човешкият ресурс бил най-голямата бомба със закъснител за икономиката

Човешкият ресурс бил най-голямата бомба със закъснител за икономиката

© Надежда Чипева, Капитал



Човешкият ресурс е най-голямата бомба със закъснител, която ни очаква, заяви министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев на първото заседание на Консултативния съвет за развитие на малките и средни предприятия, цитиран от "Фокус". 


Не е задължително всеки да има висше образование, каза министърът и даде пример с Австрия и Германия, където системата за професионално профилиране е добре развита, а безработицата е най-ниската в ЕС.


Днешните младежи - не всички, но една част, взимат дипломи, но нямат знания, каза министърът и попита реторично къде са младите хора и колко инженери се "произвеждат" годишно. Даде пример с инцидента с двама загинали в рудник "Ораново", след който се разбрало, че няма специалисти въглищари и работят хора в предпенсионна възраст.  




За да се увеличи производителността има значение кой организира производствения процес, каза Стойнев и подчерта, че образованието е цел, по която да се работи и подходът ще бъде различен.


Председателят на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България и член на УС на Съюз "Произведено в България" Марияна Кукушева каза, че това е правилно и подчерта, че в България няма среден кадър.

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на madagaskar
    madagaskar
    Рейтинг: 890 Гневно

    А човешкият ресурс у парламента *б* ма`та на държавата!

    Ако МЗ предупреждава, че „пушенето убива“, редно е и ние, пушачите, да предупреждаваме, че кражбите в Министерството на здравеопазването убиват повече
  2. 2 Профил на Лукс  на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Лукс на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Рейтинг: 635 Неутрално

    Въобще политиците ни са НЕЧОВЕЦИ!

  3. 3 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1204 Гневно

    "колко инженери се "произвеждат" годишно" - В Германия 80% от средните училища са професионални, у нас са само 20%!? Съвсем друг е въпроса, че системата е такава, че там учат най слабите ученици и нищо не става след това от тях...Да не говорим и за скандалното ни виШе образование...

  4. 4 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 583 Неутрално

    А отричаше, че не бил червен боклук?

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  5. 5 Профил на web_2.0_vs._dc
    web_2.0_vs._dc
    Рейтинг: 965 Неутрално

    На комунистите човешкото им пречи. На тях им дай верни последователи над 80 годишна възраст без способност да мислят и утайки тип рапъра комунист big Shame.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  6. 6 Профил на dohco
    dohco
    Рейтинг: 474 Любопитно

    Тези "експерти" от "експертното правителство" по цЕл ден откриват топлата вода....

    Най-добрите неща в живота идват безплатно...
  7. 7 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 426 Разстроено

    Ще ви светне под шапките, ама вече е късно!

  8. 8 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 964 Неутрално

    За голямо съжеление е много прав.
    Образование му е майката. Не само висше.

  9. 9 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 585 Неутрално

    По-лошо от нямането на знания е, че не умеят да се учат.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  10. 10 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1727 Неутрално

    Много вярно наблюдение. И какво прави министърът по въпроса?

  11. 11 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Закривай!

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  12. 12 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 964 Неутрално

    До коментар [#10] от "Nikolay UK":

    не е само до министъра на образованието. Тук се намесва и социалното министрество.
    ако искаме да имаме учебни центрове в работещите предприятия трябват много промени в различни закони.

  13. 13 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1744 Гневно

    Ъхъ, ако увеличат бюрократите на 100% от заетите ще цъфнем!

  14. 14 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)
    Рейтинг: 586 Неутрално

    "Не е задължително всеки да има висше образование, каза министърът и даде пример с Австрия и Германия, където системата за професионално профилиране е добре развита, а безработицата е най-ниската в ЕС.'

    Тоя глупак да не се прави на много умен. Примера с Германия изобщо не е уместен. Така нареченият бизнес в БГ е толкова измислен че не е истина. 75-80% от него сучи от държавна цица. Малкият и среден бизнес е архай! Хората с висше трудно си намират работа, а като си намерят в повечето случай са крепосници на този бизнес, който диктува размера на заплатите и т.н. За производство пък и дума не може да става.

  15. 15 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    [quote#10:"Nikolay UK"]Много вярно наблюдение. И какво прави министърът по въпроса?[/quote]
    А защо "министърът да го прави"?

    Прословутите, страдащите, че не им "доставят кадри", работодатели ... те какво?
    Все се дават примери от Запада - емчи, погледнете на Запад.
    Там "кадрите" се квалифицират целенасочено от самите фирми.
    За "по-тънки" и "специални" операции има даже едногодишни курсове в самата фирма, на средна, а не "социална" заплата, след което следва пресяване и оставят, при това осъзнато, само 10%. Но останалото се плаща, защото трябва да се обучи и подбере най-доброто.
    Не оневинявам министрите, включая и сегашните, но тая монета има две страни. А работодателите я приемат за лъжица, която те държат от единия и само край и викат "дай".

  16. 16 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    Усетиха се с 20 години закъснение. Дано не им трябват още 20 години да възстановят това което безотговорно разрушиха.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  17. 17 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 964 Неутрално

    До коментар [#15] от "xm...":

    не е точно така.
    ако искаш да си обучиш да кажем шлосер и искаш като на запад да го вземеш на 16 г. по БГ законодателство не е позволено.
    За университетите не ми се отваря дума, че няма да стигне денят.

  18. 18 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 479 Любопитно

    За първи път чувам нещо разумно от този министър.Човешкия ресурс наистина тепърва ще става все по-голям проблем за икономиката и то не само заради това,че всички искат да завършат нещо висшо. Ами защото образованието ни като цяло си живее в 20 век,защото имаме все по-задълбочаващ се демографски проблем и защото ромите продължават да не дават шанс на децата си да се образоват.

  19. 19 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 964 Неутрално

    До коментар [#15] от "xm...":

    това не е така.
    В БГ не можеш да вземеш едно 16 г. момче да го учиш за шлосер да речем и той да ходи паралелно на училище.
    За милите ни университети не ми се пише.

  20. 20 Профил на itoikvoo
    itoikvoo
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Мдам. След 20 години на Асан и Айше ще чакаме да плащат пенсии

    Всеки здравомислещ човек трябва да спестява за времето, когато няма да може да работи. Тези, които разчитат на пенсия от държавата живеят в дълбока заблуда. Пенсионната система е фалирала отдавна, но никой не смее да го каже на верващите.

  21. 21 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 531 Весело

    Ако до него снимат и министърката на здравето със същият поглед, зареян в светлото бъдеще на комунизма, ще станат идеален мотив за значка на дкмс!

  22. 22 Профил на msc
    msc
    Рейтинг: 583 Неутрално

    С вашето управление, бомбата ще цъкне, защото и малкото останали читави, млади хора с умения и познания гледат към Терминал 2 и не искат да ви плащат дълговете.
    Между другото вицепремиерката ви без портфейл е цар на низвергването на млади хора и насаждането на червени отрочета на техни места!!!

  23. 23 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#17] от "Eisbär":
    Това за 16-годишните е детайл, който не променя картинката.
    А тя е, че нито образУванието дава опции за необходимите квалификации - нито работодателите, освен да викат "дай", си поемат тяхната част.
    И понеже съм гледал тая картинка в продължение на над четвърт век от близо и от вътре даже бих се изказал още по-крайно.
    Че вината е на почти 90% поне на "работодателите".
    Защото училищата все пак се конкурират за децата и отварят паралелки, за които биха имали мераклии. За "вишуту" е почти същото. И опираме до ... мераклиите. До пазара, един вид.
    И се оказва, че няма мющерии за шлосерски и тем подобни обучения. И защо?
    Емчи ... защото мат'ряла не ще. Защо не ще?
    Защото младото мат'рял гледа от близо какво става с мама и тате, чува от тях какво става в "предприятието" и ... не ще същото.
    Ерго ... въпросът е да "поще". И кой да го накара?
    С "трудови резерви", като в сталинските времена" Не става.
    Остава да го примамят.
    И кой може да го примами? Само и единствено работодателите!

  24. 24 Профил на tolex
    tolex
    Рейтинг: 653 Неутрално

    [quote#1:""]Човешкият ресурс бил най-голямата бомба със закъснител за икономиката[/quote]
    Отлично самопотвърждавате тази теза, другарю Стойнев!

  25. 25 Профил на dr_t
    dr_t
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Тъпите политици управлявали до тук са виновни за разбиването и ниското качество на обучение във всички нива на образование. Излиза, че или са корумпирани, или некадърни или и двете...

  26. 26 Профил на gmm
    gmm
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#24] от "tolex":

    Браво! И аз това си мислех. Той от собствен опит е стигнал до това заключение.

  27. 27 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    Завъшил съм техникум, след това висше инженерно образование и отгоре на това и преподавах там. Така че знам нещата отвътре.

    Първо, в средното образование /ученици и родители/ ясно трябва да се осъзнае, че се учи за да се излезе със занаят. Нещо полезно с което да си вадиш хляба. Чиновническата кариера трябва да остане за ограничен кръг хора наистина специалисти в това. Начини много, първо рязко съкращаване броят на държавните чиновници поне двойно и жестоки конкурси за назначаването, никакви политически назначения от ниво зам.министър надолу. Второ периодични атестации и конкурси, да се знае че след всеки 4-5 години се явява отново за длъжността си.

    Следващото е възстановяването на системата за средното професионално образование - СПТУ и техникуми. И като имена и като предназначение. Защото СПТУ /средно професионално техническо училище/ подготвя квалифицирани работници а техникумът средни техници, това са различни неща. Средният техник е работническата аристокрация. Да останат математическите гимназии и езиковите училища, те си вършат добре работата. Останалите общообразователни училища рязко да се намали броят им като се преобразуват в СПТУ, част от тях по-елитните да станат платени. Който иска после да следва висше образование "египтология" да си плаща.

    Във висшето образование рязко да се намали държавната поръчка в "чиновническите" специалности и те да минат на самоиздръжка. Който иска да следва "мениджър на водопад" да си плаща. Рязко да се увеличи издръжката на студентите в инженерните ВУЗ като средствата се насочат за материалната база. Заплащането на преподавателите там да се изравни с аналогичното ниво в предприятията защото в момента то е 2-3 пъти по-ниско, така ще се привлекат кадри. Специални бонуси до 25% увеличение на заплатата за млади преподаватели минали през поне 3 години в практиката. Програмите в инженерните ВУЗ да се пренапишат и съгласуват с професионалните камари. Разширено приемане двойна бройка и всяка година да се отсяват по успех 25% така че 3-4 курс когато започват професионалните предмети накрая да останат само добрите 50%. Това да се знае официално, нещо като конкурс всяка година за съответните бройки които ще продължат образованието си. За да е привлекателна инженерната специалност заплатите там трябва да са двойни на чиновническите за съответното ниво образование. Завършилите минават през сертификация от професионалните камари, те нямат интерес да пускат некадърници в редиците си. След 3 години отново сертификация и чак тогава получават пълните права, дотогава да се водят "стажант-инженер". Съответно и заплащането.

    Последно но много важно. Силни държавни стимули към фирмите които влагат средства за обучаване на кадрите и развойна дейност. Но наистина силни.

    И да се махне това "университет" от техническите ВУЗ, никакви университети не са те. В България има само един университет и това е СУ. Може и да има още 2-3 в провинцията не съм запознат. Останалите са ВУЗ. След като може MIT /Massachusetts Institute of Technology/ с десетките си нобелови лауреати да бъде само "институт" и ние ще го можем.

    Ако се направи това, ако тези 1 милиард които наляха в "гьола" Белене отидат в средното и висше професионално образование /подбрано, не на калпак/ може и след 10-15 години да кажем, че сме го оправили. Защото образованието е инерционна система, бавно го разрушаваха но бавно ще и е възстановяването.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  28. 28 Профил на tolex
    tolex
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#26] от "gmm":

    Още от първото му ТВ интервю след 12 Май, (по bTV) веднага ми стана ясно, че Стойнев има отлична визия.
    За тотален провал и блестяща некадърност!

  29. 29 Профил на Jelio Kerezov
    Jelio Kerezov
    Рейтинг: 374 Любопитно

    Човешкият ресурс на една нация зависи от едно единствено нещо,и това е материалната МОТИВАЦИЯ......

    Един човек
  30. 30 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    чудно ми е на кой пречеше системата Техникум СПТУ, че ги направиха гимназии и до сега не мога да го схвана това

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  31. 31 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#20] от "itoikvoo":

    +++++++++++! За това съм абсолютно против пенсионните вноски които се правят, НОИ, ала бала шитни. Сега мизерстват пенсионерите, по същият начин ще мизерстваме и ние.

  32. 32 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    [quote#27:"Fred"]Останалите общообразователни училища рязко да се намали броят им като се преобразуват в СПТУ[/quote]
    Имам предвид да се намали броят на училищата от които се излиза без професия, не общият брой. Макар че изглежда с тази демографска криза ще се намалява и общият брой.

    И да се махне този 12-ти клас той е напълно излишен. Да ме извиняват колегите учители но според мен целта му е да им намери работни места. А и по-дълго да се държат младите в училище и така да се маскира факта че ще бъдат безработни. Или ще следват някоя измеслена специалност което е същото.

    В предишните си препоръки пропуснах да се намали поне наполовина броят на тези измислени "университети" които ги има вече едва ли не във всяко градче. Така със същите средства ще се увеличи издръжката и подобри материалната база.

    Лесно е за осъществяване, спира им се държавната поръчка и да си плащат следването. А всичките им дипломанти да минават на държавен изпит през традиционните ВУЗ. Ако наистина са добри моля, ще си вземат дипломите. Впрочем държавният изпит е анонимен така че ще бъде обективен освен това както казах ще се минава и сертификация през професионалните камари.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  33. 33 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    [quote#30:"stg"]чудно ми е на кой пречеше системата Техникум СПТУ, че ги направиха гимназии и до сега не мога да го схвана това [/quote]
    И аз не го разбирам но това чиновникът си е неразбираемо същество. Нещо по-абсурдно, искаха да махнат и математическите гимназии при положение, че учениците им редовно печелят златни медали на международните олимпиади.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  34. 34 Профил на alvell
    alvell
    Рейтинг: 426 Неутрално

    За пореден път се чудя тия как може да са толкова нагли и безсрамни.
    Че е истина това дето го казва,истина е,но едва ли имаме нужда да ни посочва очевадното.Имаме нужда да си свърши работата и да реши проблема.
    Или най-малкото да не пречи и да създаде условия,при които хората сами да го решат.

  35. 35 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 426 Неутрално

    За да не съм голословен давам линк към биографията на министър Стойнев:
    http://www.mi.government.bg/bg/teams-minister-1/dragomir-stoinev-21.html

    Как той е министър не знам. А относно инженерите, въпросът е колко биха работили за мафиота собственик на мината срещу 500-600 лева? Иначе е казал верни неща, те са очевидни.

  36. 36 Профил на bezrabotna_52
    bezrabotna_52
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#27] от "Fred":

    ++++++++++++++++++++++++++ ...

    И още: "жестоките конкурси" трябва да бъдат наистина жестоки и прозрачни. А не като в нашия град - предварително се знае "за кого се прави конкурса", а някои служители в общината дори не знаят, че са се явявали на конкурс, но са го "спечелили".

  37. 37 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Е? Нещо ново да е казал? Дипломи без покритие! Липса на профилирано образование, според търсенето... Стипендианти на фирми... Кога ще се оправи това? Нали веднага ще скочат някои, с претенцията, че се губят паралелки, трябва да освобождават учители... А, изчезващите професии и заетите в тях?

    goblenka
  38. 38 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    щом образовани българи продължават да емигрират, това означава само едно - има не недостиг, а излишък на квалифицирани кадри. икономиката ни е слаба и затова няма търсене на такива кадри, но за правителството приоритет е да увеличава социалните помощи за сметка разбира се на тези които работят. така, че ще става все по-зле.

    Истината ни прави свободни.
  39. 39 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1609 Неутрално

    До коментар [#33] от "Fred":

    лесно е за разбиране - завършилите техникуми не можеха да продължат обучението си във ВУЗ в Германия. Затова техникумите ги преименуваха на професионални гимназии. Германецът като види "гимназия" в името на средното училище и не реже българчето при разглеждането на документите (приемът в Германия е само по документи).

  40. 40 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1159 Разстроено

    Матряла- 2,5 милиона пенсионери. 1 милион турци и помаци + 1 милион Ромляни!!!!При население от 6 милиона , остават 1,5 милиона българи, които ще закриват България някъде , около 2060-та година!!!

  41. 41 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1159 Разстроено

    До #16- fred- И кой ще ни възстановява след 20 години??? Ромляните, или комшиите от Турция , превръщайки ни отново в турски вилает???

  42. 42 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1159 Разстроено

    До #27-Фред- Бе то хубаво си се сетил , ма то качествен МАТРЯЛ не остана!!! Не останаха и родители , дето да го произведат този качествен матрял!!! В България преобладават кукувици инкубатори , чакащи държавата да изхранва и тях и кукувичетата им!!! И докато това е така , всеки ден ще е така , до разсипването и затриването на държавата ни , след няколко декади...Учителите от началните и основните училища , масово са ПРИНУЖДАВАМИ от МИНИСТЕРСТВОТО на просветата да пускат абсолютно неграмотни ученици в по-горен клас!!! На какво ще научиш в СПТУ , /по мое време бяха 3 годишни, а техникумите 4 годишни/ матрял , който не може да си напише името??? Каква му е мотивацията на този МАТРЯЛ , да го завърши , след като няма да може да намери работа по специалността си , която да му позволи да преживява и храни семейство??? Виж , за проститутки , сводници , крадци , измамници , наркоплсжори... образование не се иска , а се печели добре , много добре...от матряла...

  43. 43 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1159 Любопитно

    До #30- stg- На никого не пречеше. Просто по този начин се опитаха да прикрият разграбването и унищожаването на цели промишлени отрасли. Ако произвеждаха квалифицирани работници , за текстилната , химическата , металообработващата , машиностроителната ... промишлености , тези деца щяха да питат:
    -Ами сега , къде да работим , като разграбихте и унищожихте предприятията???

    Решиха да ги направят вечни студенти и безработни висшисти, отлагайки времето в което ще им зададат този въпрос. Защото работата е не само в това детето да получи теоретически умения в СПТУ-то , но и реални умения на работното си място!!! Днес , над 1,5 милиона българи работят в чужбина това , което са научили теоретически и практически в заводите на СОЦИАЛИСТИЧЕСКА България. Аз лично имам много такива познати , работещи , като фрезисти , стругари , ел.техници, медици...в Испания , САЩ , Германия , Франция... Тези хора са се обучили в техникуми и СПТУ-та и придобиха реални умения в заводите на Социалистическа България и сега печелят изключително добре на ЗАПАД!!! Къде ще добиват реални теоретически умения , завършилите утре техникуми и СПТУ??? Кой ще ги обучава на новото??? Ми то не останаха даскали!!!И то не какви ,а КАЧЕСТВЕНИ ДАСКАЛИ!!! Лично аз имам познат преподавател от МЕИ-Варна , ДОКТОР на ТЕХНИЧЕСКИТЕ НАУКИ , който заряза преподаването , щото заплатата му бе по-малка от тази на редови полицай!!! Днес бачка в частна фирма за около 3 бона на месец!!! Как ще го накарате такъв да се върне да преподава в ИНСТИТУТА??? Там преподават НЕКАДЪРНИЦИ , които нямат реалните знания , да се реализират в частния сектор!!! Същото важи и за средните и началните училища...

  44. 44 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Трябва сериозна реформа в образованието. Примерно, основното, до 8 клас, е задължително. В края на 8 клас се държи изпит - матура, върху целият материал от 1-8 клас, който го издържи - продължава в гимназии и специализирани училища, а след това и в университет. Който не издържи, отива в професионален техникум, където да се обучи за шофьор, шлосер, работник в завод, дърводелец, каналджия, електричар, земеделец, етс. без да има право да учи в университет, след като завърши техникума. Така децата ще си правят добре сметката и ще учат, ако искат да постигнат нещо един ден, а който не - да бачка непрестижна и трудна работа цял живот.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK