Министерството пробва да успокои ВЕИ-сектора, че с новата такса ще плаща по-малко данък

Министерството пробва да успокои ВЕИ-сектора, че с новата такса ще плаща по-малко данък

© Красимир Юскеселиев



Министерството на икономиката и енергетиката пробва да успокои производителите на електроенергия от слънце и вятър, че след като почнат да плащат 20-процентна такса върху приходите си, това ще намали размера на корпоративния им данък. 


В разпространена днес позиция по предложението на "Атака" за таксата, ведомството разяснява, че таксата ще е нормативно признат разход и ще се приспада от облагаемия доход. 


Министерството набляга, че производителите сами са избрали да продават електроенергията си на регулирания пазар с преференциални цени. То предлага на засегнатите компании и алтернативни възможности да избегнат таксата - да търгуват електроенергията си на свободния пазар, да я изнасят или да я използват за задоволяването на собствените си нужди. 




Ведомството успокоява също, че текстът, който депутатите предстои да гласуват на второ четене, не предвижда обратна сила, тоест за вече изкупена енергия такса нямало да се начислява. 


В същото време изтъква, че при промяна на средата законодателят е в правото си да въведе такси.


Като аргумент в полза на предложението на "Атака" енергийното министерство изтъква, че 
"подобни мерки се прилагат и от други европейски законодателства, дори с ретроспективно действие (срещу което производителите в България възразяват) като Чехия, където е въведен данък върху преференциалните цени от 26 до 28%, и Гърция – 30 %." В позицията на ведомството се казва още, че "мерки, свързани с реформиране на схемата за подпомагане на възобновяемата енергия, са предприети от Италия, Испания, Румъния и Обединеното кралство".


В министерската позиция се цитират и насоките на Европейската комисия за държавна намеса в електроенергийния сектор от 5 ноември 2013 г., според които "преференциалните цени са приложими с цел поддържане на ниски нива на рисковете за инвеститорите в нови технологии. С развитието на технологиите, техният дял от производството достига значителен дял от пазара, така че този вид защита не е необходим и следва да бъде прекратен в рамките на определен период от време". В същото време не се коментира друго положение от същите насоки, на което се позовават производителите, а именно: "да избягват необявени или влизащи в сила със задна дата промени в схемите за подпомагане" и "да се вземат предвид легитимните очаквания на инвеститорите за възвръщаемост на направените капиталовложения".


Позицията припомня, че България се е задължила пред Брюксел да постигне 16-процентен дял на зелената енергия в общия микс до 2020 г., а вече има 15 на сто. Министерството си служи и със сравнението, че преференциалната цена за фотоволтаици и вятърни централи е 353 лв./за МВтч, докато в АЕЦ "Козлодуй" е 37.75 лв./МВтч., а в  държавната  ТЕЦ "Марица изток 2" е 64.14 лв.


В този смисъл таксата е и мярка, която ще е стъпка към преодоляването на резките разлики между цените на различните производители, работещи на регулирания пазар и ще има като ефект балансирането на електроенергийната система, е изводът на ведомството. 

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 551 Гневно

    Че направете таксата 100 % тогава, тогава въобще няма да се плаща данък печалба.
    Цинични чиновници.

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  2. 2 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1978 Неутрално

    Е, прави са, че можеш да не ползваш субсидии и така няма да се притесняваш, че са намалели. Ама с това обяснение, в стил "ако те натаковам, ще намалее риска от хемороиди" са се пооляли.

  3. 3 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Какво има да ги успокоява,на тях трябва още като са подписвали договорите да им е било ясно,че не може някой да си избие инвестицията за 4-5 години и после да прави огромни гарантирани печалби за сметка на всички дълги години.До 2020 трябва да постигнем 16%,а ние имаме вече 15%,ВЕИ балона се спука и както в много други страни от ЕС държавата трябва да реагира,защото няма кой да я плаща тази скъпа енергия.Ако на ВЕИ спекулантите не им харесват новите условия никой не ги спира да работят на свободния пазар.

  4. 4 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Е ба ти тъпото обяснение,ами тогава да вдигнат таксата да 100 процента и така няма да плащат Корпоративен данък.Толкова тъпо обяснение може да бъде измислено само от пиян комунистически професор.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  5. 5 Профил на 1Sion1
    1Sion1
    Рейтинг: 714 Весело

    [quote#1:"nuzzo"]Че направете таксата 100 % тогава, тогава въобще няма да се плаща данък печалба.
    Цинични чиновници. [/quote]
    Министерството набляга, че производителите сами са избрали да продават електроенергията си на регулирания пазар с преференциални цени. То предлага на засегнатите компании и алтернативни възможности да избегнат таксата - да търгуват електроенергията си на свободния пазар, да я изнасят или да я използват за задоволяването на собствените си нужди

    Живота е това, което се случва, докато ние правим планове за бъдещето
  6. 6 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Ами тогава,да вземат и да дадат на производителите на ток от ВЕИ парите, дето вземат от продажба на емисии.Да не е инвестирала държавата в тези централи.Такса трябва да се въведе само,ако централите на са на свързани лица с електро разпределението.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  7. 7 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#3] от "simeonov_":
    Симеонов,знаеш ли,че Топлофикация София АД произвежда електроенергия от така наречената си когенерация.Знаеш ли,че Топлофикация София продава същата тази енергия на същият този регулиран пазар с преференциални цени.Знаеш ли,че в момента Топлофикация София продава тази електроенергия на този регулиран пазар на цена от 266.93 лв.на мегаватчас.Знаеш ли,че за сравнение,цената на която продават вятърните централи,е между 148 и 189 лв на мегаватчас в зависимост от вида вятърна централа.Знаеш ли,че според отчета на същата тази Топлофикация София АД,за миналата година тя е продала на НЕК и ЕРП-тата общо 847959 мегаватчаса електроенергия.Това е не много по-малко от общата произведена от вятърните централи през миналата година малко над 1100000 мегаватчаса електроенергия.А знаеш ли,че за миналата година Топлофикация София е продавала електроенергията си на средна цена от 309.34 лв.на мегаватчас?Това всичко се намира на страница 14 от отчета и за 2012 година:
    http://toplo.bg/data/ufiles/files/finansi%20otchet%202012.pdf
    На страница 24 в същото това четиво ще видиш и цените,на които е продавало това дружество електроенергията си за миналата година-
    от.01.01.2012-279.71 лв на мгвтч
    от.01.04.2012-330.37 лв на мгвтч
    от.01.07.2012-326.23 лв.на мгвтч
    и настоящата цена е ,както споменах 266.93 лв.на мегаватчас.Общо за миналата година Топлофикация София е получила от продажба на електроенергия на регулиран пазар с преференциална цена 262 млн.лева,което е съвсем малко по-малко от получените от топлоенергия 337.7 млн.лева..(стр.14 от отчета)
    Знаеш ли,че от продажбата на топлоенергия,върпосната топлофикация е загубила 190 молн.лева,които до голяма степен е компенсирала с печалбата от продажбата на електроенергия,която е в размер на 138 млн.лева.
    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/04/01/2033512_toplofikaciia_-_sofiia_ochakva_po-malko_prihodi_tazi/
    С което всъщност цяла България субсидира сметките за парно на София.
    Та имай го това предвид,когато другият път червените демагози започнат да сеят заблуди за зелената енергия и защо е скъпа цената на тока....

  8. 8 Профил на 1Sion1
    1Sion1
    Рейтинг: 714 Неутрално

    [quote#6:"д-р Петроff"]Ами тогава,да вземат и да дадат на производителите на ток от ВЕИ парите[/quote]
    Ае стига държавата е давала на ВЕИ, ам..Да бягат на свободният пазар да се конкурират.

    Живота е това, което се случва, докато ние правим планове за бъдещето
  9. 9 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1261 Неутрално

    Дори не е необходимо да влизат в режим на обяснения.Имаш бизнес-носиш риск.Произвеждаш еленергия-продаваш си я.То тяхното голям тарикатлък.

  10. 10 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#6] от "д-р Петроff":
    Виж моя коментар под номер 7...За една друга явна несправедливост и измама.Заради която смятам,че въпросната такса ще отпадне пред съда,където неминуемо ще се окаже...

  11. 11 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#8] от "1sion1":
    Коментар номер 7..За да не се повтарям

  12. 12 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#9] от "dedo pepo":
    дядка и за теб същото-прочети номер 7..За да не се повтарям.

  13. 13 Профил на 1Sion1
    1Sion1
    Рейтинг: 714 Весело

    [quote#11:"eurogi"]Коментар номер 7..За да не се повтарям [/quote]
    Коментар но 7 по никакъв начин не ме убеждава , че за ВЕИ не трябва да има такса.По скоро , че и за други трябва да има.

    Живота е това, което се случва, докато ние правим планове за бъдещето
  14. 14 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#5] от "1sion1":

    Ако ти си производител,тока който плащаш у вас или ползва фирмата ти е по цена, по която изкупуват от теб.Това не е алтернатива. Помислете си как хората,със собствени инвестиции докарват в държавата пари от емисии и за това,че се подлъгаха от едни условия да инвестират,а после с други условия срока за изплащане на кредитите стана къс.Може да променят условията за нови централи.Сега цените на фотоволтаичните панели паднаха 8-10 пъти до 0,36$ на ват.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  15. 15 Профил на 1Sion1
    1Sion1
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#14] от "д-р Петроff":

    Изобщо не можеш да предизвикаш и нотка съжалениеу мен за горките ВЕИ инвеститори.Когато получаваха безбожни цени и гарантирано изкупуване на продукцията бе добре..Сега ,като трябва да минимизират печалбите си настана трагедия..Аре стига ,моля ви се.В кой друг бизнес на свободният пазар държавата ти гарантира в пъти по-високи от пазарните цени и ти изкупува всичката продукция..Никакви преференции и субсидии.Това е.

    Живота е това, което се случва, докато ние правим планове за бъдещето
  16. 16 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#9] от "dedo pepo":

    Риск от секвестиране на парите винаги има.Особено голям е, когато комунягите са на власт и започнат да "работят" в "полза на бедните". Как сладко звучи само: Ще обложим с 20% богатите и ще дадем на бедните - 0,01% или даже 0,001%
    Пример: Ще изтеглим 1 милиард ЕВРО за социални плащания и да се разплатим с ДДС-то на бизнеса.Реалността е ,че за социални плащания отиват 36 млн лева,а за ДДС няма нужда,защото държавата го е взела. Взеха кредита и няма пари за болниците.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  17. 17 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#15] от "1sion1":

    нали ти казах,в бизнеса в който държавата лапа парите от това,че ги има,а скъпите сметки ги плащаме ние.Прав си.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  18. 18 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1978 Неутрално

    [quote#6:"д-р Петроff"]Ами тогава,да вземат и да дадат на производителите на ток от ВЕИ парите, дето вземат от продажба на емисии.Да не е инвестирала държавата в тези централи.[/quote]
    Че кой, според теб, е реалният инвеститор, след като държавата е гарантирала изкупуване на цени 10-20 пъти над пазарните?

  19. 19 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#13] от "1sion1":
    Съгласен съм.Но за другите няма.И няма и да има,щото това означава да се вдигне цената на парното в София.И то доста.И поради тази причина,тази такса със сигурност ще падне в съда.Понеже е и такса,което означава,че с нея би трябвало да се покриват разходите по някаква услуга,която се предоставя...Което очевидно не е така.Те направо даже си го казаха-щяла сумата да е буфер в биджета.Ми утре така може да ударим такса на ай ти компаниите,другиден да решим на комуникациите,по другиден-на транспортните компании.И така нататък-до крайната победа на партията над гадния частен бизнес...Та след 7-8 месеца,когато съдът я отмени,тогава да видим кой ще се чуди откъде да се вземат надвзетите пари,които ще трябва да се връщат





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK