Какво комисарят Йотингер напомня на България и министър Стойнев

Комбо Драгомир Стойнев, Гюнтер Йотингер

© Дневник

Комбо Драгомир Стойнев, Гюнтер Йотингер



В писмо до българския министър на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер посочва, че България не е изпълнила почти нищо в енергетиката от препоръките, дадени й още преди година от Европейската комисия и от Световната банка по искане на служебното правителство, а политическата намеса в сектора продължава  и до днес в разрез с европейските правила. 


В писмото с дата 4 април, чийто пълен текст capital.bg публикува днес, Йотингер отбелязва, че въпреки препоръките капацитетът на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране не изглежда да е бил ефективно укрепен. Точно обратното, назначаването на новия председател (Боян Боев - бел. ред.) направо от висшия мениджмънт на Българския енергиен холдинг не допринася за изграждането на доверие в независимостта и безпристрастността на регулатора, пише Йотингер по повод решението на ДКЕВР да започне процедура за отнемане на лицензите на трите електроразпределителни дружества.


По същия начин политическите изявления, указващи на регулатора да открие процедурите, изглеждат в разрез с принципите за независимост на регулатора, които са заложени в Третия енергиен пакет, продължава писмото на еврокомисаря. 




Смятам, че търговските спорове, каквито са споровете, свързани с взаимните задължения между засегнатите компании и държавната компания НЕК, на първо място следва да се разрешават от търговските съдилища в България, пише Йотингер. 


Той подчертава, че "ДКЕВР трябва да упражнява правомощията си по безпристрастен и прозрачен начин, като надлежно спазва правата на засегнатите компании", а решенията й трябва да съответстват на нарушенията и да са добре мотивирани. "Отблизо следим ситуацията във връзка с продължаващите процедури за отнемането на лицензите от ДКЕВР и, ако се наложи, ще предприемем необходимите юридически стъпки, за да гарантираме пълното спазване на законите на ЕС", предупреждава еврокомисарят. 


Той изразява голямата си загриженост за цените на тока в България, но напомня, че ако се поддържат на ниво, което не покрива разходите, ще подкопаят стабилността не само на дружествата, но в крайна сметка и на държавния бюджет.  


Писмото завършва с предложение за среща, която се състоя на 24 април в Брюксел. От изявления на двете страни след нея се разбра, че не е постигнато единомислие, но предстоят нови срещи - както по темата за независимостта на ДКЕВР, така и по други спорни решения на България, между които промените в законодателството в полза на "Южен поток" . 


Ето пълния текст на писмото:


Уважаеми министър Стойнев,


Бях информиран, че българският енергиен регулатор - Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), е открила процедури за отнемане на лицензите (за "обществени снабдители с електрическа енергия") на "ЕВН България", "ЧЕЗ електро България" и "Енерго-про". Решението за откриване на процедурите изглежда се основава на спорове, свързани с взаимните задължения между засегнатите компании и държавната компания НЕК. Смятам, че търговските спорове между енергийни компании на първо място следва да се разрешават от търговските съдилища в България, като се използват обичайните инструменти на търговското и/или гражданското право за разрешаване на спорове около заплащането на сметки.


В тази връзка бих искал да отбележа, че капацитетът на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране не изглежда да е бил ефективно укрепен, както бяхме предложили в препоръките си от миналата година. Точно обратното, назначаването на новия председател (Боян Боев - бел. ред.) направо от висшия мениджмънт на Българския енергиен холдинг не допринася за изграждането на доверие в независимостта и безпристрастността на регулатора. По същия начин политическите изявления, указващи на регулатора да открие процедури за отнемане на лицензите на снабдителите, изглеждат в разрез с принципите за независимост на регулатора, които са заложени в Третия енергиен пакет.


Бих искал да подчертая, че ДКЕВР трябва да упражнява правомощията си по безпристрастен и прозрачен начин, като надлежно спазва правата на засегнатите компании. Решенията й трябва да съответстват на нарушенията и да са добре мотивирани. Отблизо следим ситуацията във връзка с продължаващите процедури за отнемането на лицензите от ДКЕВР и, ако се наложи, ще предприемем необходимите юридически стъпки, за да гарантираме пълното спазване на законите на ЕС.


Бих искал също да напомня, че преди почти точно една година служебното правителство в България покани Европейската комисия и Световната банка да изготвят бърза оценка на ситуацията в българската енергетика и по-специално в електроенергийния сектор. Заключенията на двете проучвателни мисии и интензивните консултации както с властите, така и с пазарните играчи, бяха обобщени под формата на препоръки, които очертават краткосрочни и средносрочни действия. В препоръките Комисията подчертава, че за българското правителство е важно да изготви и представи ясен план за обща енергийна политика, който да заложи в перспектива целта за конкретни мерки за реформа, да покаже как те ще осигурят на България икономически и екологично устойчиво енергийно бъдеще и да очертае как ще бъда разпределени усилията между заинтересованите страни (български и чуждестранни, индустрия и потребители, предприятия и държавни органи и т.н.) по справедлив начин.


Разбирам, че България е предприела някои стъпки за изпълнение на препоръките, като транспониране на липсващите елементи от Третия пакет, премахване на някои допълнителни такси, които правеха износа на електричество неконкурентен, и намаляване на нивото на студения резерв. Изглежда обаче, че структурните слабости на българския електроенергиен пазар продължават да съществуват.


Заради дефицитите по веригата, които водят до постоянно нарастващи загуби (особено в НЕК), ще е много важно да се реформира моделът на единствения купувач и задължителната квотна система, за които както Комисията, така и Световната банка подчертаха, че се нуждаят от спешно преструктуриране. Моделът на единствения купувач е съчетан с изкуствено занижени цени за крайните потребители, които бяха допълнително понижени през 2013 г., независимо от увеличаващите се дългове на НЕК.


Както знаете, аз съм много загрижен за цените на енергията, но те не могат да се поддържат на ниво, което не позволява да се покриват разходите, без да се подкопава стабилността на държавната, на НЕК и на електроразпределителните компании и в крайна сметка на държавния бюджет. Това не е устойчива политика и в крайна сметка ще доведе до по-високи разходи за обществото. Фундаментални реформи, които да ограничат разходите в системата, по мое виждане са необходимият и по-обещаващ курс напред. Нещо повече, Комисията подчерта в препоръките, че макар че лесните печалби на публичните и частните инвеститори трябва да се избягват, за да не се увеличават енергийните цени, важно е и да не се подкопават инвестиционният климат и доверие в България.


Министър Стойнев, смятам че е уместно и полезно да се срещнем, за да обсъдим сегашната ситуация в електроенергийния сектор в България и реформите, които правителството планира. Затова учтиво ви каня на среща в Брюксел, като моите служители ще се свършат с вашите, за да уточнят подходяща дата.


Искрено ваш
Гюнтер Йотингер


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK