Гръцките власти не планират по-високи данъци за търговското корабоплаване

Пристанище Пирея

© Reuters

Пристанище Пирея



Новото гръцко правителство е поело курс на конфронтация с Европейския съюз, но, изглежда, е готово на компромиси с влиятелния сектор на търговското корабоплаване, съобщи агенция "Ройтерс". Някога настоящият премиер Алексис Ципрас обещаваше да предприеме мерки и да намали щедрите данъчни облекчения за индустрията. През последните месеци обаче СИРИЗА не говори за тази сфера, която заедно с туризма е една от малкото в Гърция, които остават конкурентоспособни на глобално ниво.


"Тук сме, за да решаваме проблеми, не да създаваме нови", каза министърът на икономиката Йоргос Статакис, който е отговорен за търговското корабоплаване. "Ще има диалог, дискусия и ще търсим възможно най-доброто решение", каза Статакис, който е икономист и чието семейство има бизнес в тази сфера.


Това отношение вероятно отразява реалността в самата индустрия. Докато гръцките шипинг магнати обикновено са базирани в покрайнините на Атина или в пристанището Пирея, самите компании са регистрирани в офшорни зони. Фирмите често са листната на чуждестранни борси, а корабите плават под чужди флагове, като либерийския например,




Всеки един опит за налагане на високи данъци след десетилетия фискална свобода може да накара олигарсите да изтеглят бизнеса си, който е същевременно и ключов работодател. Това от своя страна допълнително ще влоши икономическата ситуация.


Симеон Париарос, главен административен директор на управляваната от Атина, но листната на нюйоркската фондова борса фирма Euroseas, се съмнява, че правителството на СИРИЗА би направило големи реформи в търговското корабоплаване. "Усещането ми е, че няма да видим нищо драматично през идните месеци", казва той пред "Ройтерс", като допълва, че е имало срещи между СИРИЗА и Съюза на гръцките собственици на кораби. "Не мисля, че дори това ляво радикално правителство ще посмее да изложи на риск толкова важна за страната индустрия", смята Париарос.


Гърци управляват един от най-големите танкери и товарни кораби в света, отбелязва "Ройтерс". Според бившия министър на финансите Гикас Хардувелис става въпрос за 43% от европейските кораби и 15% от световния търговски флот.


Правителството спешно се нуждае от повече приходи и по-малко данъчно бреме, но същевременно вероятно ще устои на изкушението да получи бързи пари от търговското корабоплаване, прогнозира агенцията.


"При дискусиите ми на високо равнище в бизнеса и политиката ме увериха, че правителството си има други задачи като дълговите проблеми", казва Джон Фараклас, базиран в Лондон независим брокер. "Хората, които ще загубят от по-високи данъци за търговското корабоплаване, са моряците и служителите в офисите. Никое гръцко правителство не би направило това. Има и офшорни инвестиции, както и много нает персонал", обяснява Фараклас. Съюзът на собствениците на кораби не е отвърнал на молбата на "Ройтерс" за коментар.


Търговското корабоплаване в Гърция генерира около 7% от БВП. Много гърци работят в свързани сектори като застраховането и финансите. Макар че олигарсите извличат полза от либералния данъчен режим, те не са тясно свързани със страната. "Ако ситуацията в Гърция стане неконкурентоспособна, те могат да се преместят", обяснява Александрос Аргирос от Axia Ventures Group.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK