Гръцките власти не планират по-високи данъци за търговското корабоплаване

Пристанище Пирея

© Reuters

Пристанище Пирея



Новото гръцко правителство е поело курс на конфронтация с Европейския съюз, но, изглежда, е готово на компромиси с влиятелния сектор на търговското корабоплаване, съобщи агенция "Ройтерс". Някога настоящият премиер Алексис Ципрас обещаваше да предприеме мерки и да намали щедрите данъчни облекчения за индустрията. През последните месеци обаче СИРИЗА не говори за тази сфера, която заедно с туризма е една от малкото в Гърция, които остават конкурентоспособни на глобално ниво.


"Тук сме, за да решаваме проблеми, не да създаваме нови", каза министърът на икономиката Йоргос Статакис, който е отговорен за търговското корабоплаване. "Ще има диалог, дискусия и ще търсим възможно най-доброто решение", каза Статакис, който е икономист и чието семейство има бизнес в тази сфера.


Това отношение вероятно отразява реалността в самата индустрия. Докато гръцките шипинг магнати обикновено са базирани в покрайнините на Атина или в пристанището Пирея, самите компании са регистрирани в офшорни зони. Фирмите често са листната на чуждестранни борси, а корабите плават под чужди флагове, като либерийския например,




Всеки един опит за налагане на високи данъци след десетилетия фискална свобода може да накара олигарсите да изтеглят бизнеса си, който е същевременно и ключов работодател. Това от своя страна допълнително ще влоши икономическата ситуация.


Симеон Париарос, главен административен директор на управляваната от Атина, но листната на нюйоркската фондова борса фирма Euroseas, се съмнява, че правителството на СИРИЗА би направило големи реформи в търговското корабоплаване. "Усещането ми е, че няма да видим нищо драматично през идните месеци", казва той пред "Ройтерс", като допълва, че е имало срещи между СИРИЗА и Съюза на гръцките собственици на кораби. "Не мисля, че дори това ляво радикално правителство ще посмее да изложи на риск толкова важна за страната индустрия", смята Париарос.


Гърци управляват един от най-големите танкери и товарни кораби в света, отбелязва "Ройтерс". Според бившия министър на финансите Гикас Хардувелис става въпрос за 43% от европейските кораби и 15% от световния търговски флот.


Правителството спешно се нуждае от повече приходи и по-малко данъчно бреме, но същевременно вероятно ще устои на изкушението да получи бързи пари от търговското корабоплаване, прогнозира агенцията.


"При дискусиите ми на високо равнище в бизнеса и политиката ме увериха, че правителството си има други задачи като дълговите проблеми", казва Джон Фараклас, базиран в Лондон независим брокер. "Хората, които ще загубят от по-високи данъци за търговското корабоплаване, са моряците и служителите в офисите. Никое гръцко правителство не би направило това. Има и офшорни инвестиции, както и много нает персонал", обяснява Фараклас. Съюзът на собствениците на кораби не е отвърнал на молбата на "Ройтерс" за коментар.


Търговското корабоплаване в Гърция генерира около 7% от БВП. Много гърци работят в свързани сектори като застраховането и финансите. Макар че олигарсите извличат полза от либералния данъчен режим, те не са тясно свързани със страната. "Ако ситуацията в Гърция стане неконкурентоспособна, те могат да се преместят", обяснява Александрос Аргирос от Axia Ventures Group.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 620 Неутрално

    И кои данъци ще вдига ако не бара морският флот? Пак ще си го отнесе т.нар. обикновен ноарод.

    Моралът не е порок!
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7291 Неутрално

    "Не мисля, че дори това ляво радикално правителство ще посмее да изложи на риск толкова важна за страната индустрия".
    А откъде тогава ще дойдат парите за смелите социални обещания.Какво друго печелившо има Гърция.

  3. 3 Профил на Само Левски
    Само Левски
    Рейтинг: 947 Неутрално


    Гърци управляват един от най-големите танкери и товарни кораби в света, отбелязва "Ройтерс". Според бившия министър на финансите Гикас Хардувелис става въпрос за 43% от европейските кораби и 15% от световния търговски флот.

  4. 4 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    "Макар че олигарсите извличат полза от либералния данъчен режим, те не са тясно свързани със страната."

    Ами дори от патриотизъм ли няма да направят нещо за страната си? Богатите японци например купуват японски облигации дори и при по-голяма задлъжнялост на държавата ...

  5. 5 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Те си казаха - не искат да вдигат данъците, искат повече приходи в хазната само от потребление. С други думи - ще си я карат по старому, че и по-лошо. Ако питате тях парите, които са им отпуснати за магистрали, летища и пр. инфраструктура в по-голямата си част са отишли в германските фирми, които са били главни изпълнители на съответните обекти.

  6. 6 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#4] от "ijj":

    Всички японци купуват дългови облигации на държавата си.Това гарантира на Япония ниски лихви и стабилност при задлъжнялост от над 220 % от БВП
    В България има свободен ресурс на гражданите но министерството не допуска гараждани да купуват държавен дълг.Ако това бъде разрешено ще паднат лихвите от 4.5 % и нагоре , които България плаща по външните си задължения.

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  7. 7 Профил на E_E_U_
    E_E_U_
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Гърците 2014 са дали над 500 поръчки за нови кораби.Сектора е много важен за Гърция не само за приходите които са над 15 млд евро годишно.Стратегическото значение също не е за подминаване.Само през последната война в Ирак бяха наето от САЩ над 500 гръцки кораба за доста години ! Така,че който и да е на власт в Атина трудно ще пипне този сектор ! Да го гали......може !

    Само родените роби чакат....Освободител !
  8. 8 Профил на Syzygy
    Syzygy
    Рейтинг: 1436 Весело

    Ясно доказателство, че гръцкият атакуващ баш-идиот е обикновен популист и жалък страхливец, понеже се сеща, че ако само малко дори засегне интереса на батковците с корабите, ше му турят вратовръзка, ама не с идея вратовръзката да виси

    Fortunately, I didn’t know any experts and so I did it anyway
  9. 9 Профил на anona
    anona
    Рейтинг: 454 Неутрално

    [quote#6:"Цъкльо"]В България има свободен ресурс на гражданите [/quote]

    Тази идея е опорочена от комунистите едно време, които са принуждавали народа да купува книжа, точно за да му измъкнат този ресурс, без да имат намерение да му дават нищичко обратно.

  10. 10 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1105 Любопитно

    Ха де
    Нали според СИРИЗА само корабособствениците бяха омели кредитите, отпускани на Гърция? Нали първо от тях щяха да започват събирането на пари?
    Бях писал за Великден, но тези левичарчета ще излязат по-чевръсти.

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  11. 11 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 984 Любопитно

    Ха, то говоренето по предизборни митинги не било същото като управлението на държавата. Направо шокиращо прозрение.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  12. 12 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#7] от "E_E_U_":

    Не знам от къде черпиш такава информация, но гърците не поръчват никакви кораби.

  13. 13 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#10] от "skara":

    Напротив. Говорил съм с гърци - магистрали и летища.

  14. 14 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    [quote#13:"marino777"]

    До коментар [#10] от "skara":

    Напротив. Говорил съм с гърци - магистрали и летища. [/quote]
    Аз пък чета, не си говоря:
    "...Новото ляво правителство в Гърция се сблъска с Европейския съюз, но е много вероятно да избегне подобен сблъсък със собствената си морска индустрия. Партия „Сириза“ на премиера Алексис Ципрас, която дойде на власт миналата неделя, обещаваше, че ще отнеме на гръцките корабособственици „данъчния рай“, в който се развиват, предаде Ройтерс. Но през последните месеци Ципрас замълча по повод шипинга, който заедно с туризма, е единствената работеща индустрия в страната, която остава конкурентноспособна в световен мащаб..."
    И на новия министър родата е от корабния бизнес . Сефте комендантски.
    От трън на глог, че по-висок - такава се получи работата на гърците

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  15. 15 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1253 Весело

    Семейството има бизнес в тази сфера.....леви сме, популисти сме ама, да не прекаляваме, никой не е казал, че трябва да сме наивни....

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  16. 16 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#15] от "qvb21311044":

    и да не мислиш, че има магазинче или кебапчийница - има шипингова компания, а всеки кораб струва милиони. Лесно е да си ляв после....

  17. 17 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    До коментар [#16] от "marino777":

    Ам' и аз туй викам.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  18. 18 Профил на Делян (delian) Делчев
    Делян (delian) Делчев
    Рейтинг: 1482 Неутрално

    До коментар [#6] от "Цъкльо":

    Това не е съвсем вярно. При валутен борд емитирането на дълг на вътрешният пазар (без значение банки или граждани) означава изтегляне на пари от този пазар и намаляване на потреблението. Крайният ефект е рецесия. За сметка на това емитирането на дълг на външният увеличава ликвидността на вътрешният пазар и създава икономически растеж (срещу дълга). Подобен процес действа и когато няма валутен борд, но там е състезание между печатането на пари и изтеглянето им, чрез дълг. Баланса е много по труден, но е и по гъвкав. Това е процеса, който използват и САЩ и Япония, но съществената ликвидност и в този случай идва от емитирането на дълг на външният пазар





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK