Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят как да съдят компанията

Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят как да съдят компанията

© Axel Schmidt, Reuters



Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят дали да заведат съдебни дела срещу германският производител на автомобили, който призна, че е лъгал за вредните емисии на дизеловите си двигатели, продавани в САЩ. Скандалът вече изличи около 25 млрд. евро от пазарната стойност на компанията.


Инвеститорите, както и собствениците на автомобили, които са ги закупили въз основа на невярната информация за вредните емисии, проучват дали могат да заведат дела за нанесени вреди срещу "Фолксваген".


"Ако с определена степен на сигурност можем да установим, че ние, като инвеститори, сме били подведени от дружеството, както и че е това е засегнало нашите печалби, не е изключено да потърсим компенсации от компанията", заяви един от най-големите европейски инвеститори във "Фолксваген" пред "Ройтерс", пожелал анонимност заради деликатността на ситуацията.




"Фолксваген", които е инсталирала софтуер в милиони автомобили с цел да се манипулират резултатите на тестовете за вредни емисии, които причиняват респираторни заболявания и глобално замърсяване, е изправена пред наказателни и регулаторни разследвания, голяма глоба в САЩ и обществено недоволство. Главният изпълнителен директор подаде оставка в сряда, а компанията загуби около една трета от стойността си от миналата седмица насам.


Британската Stewarts Law, която спечели колективен иск срещу германската Commerzbank през 2012 г. заради неплатени бонуси на банкери и е сред тези, които работят по делото на група инвеститори срещу Royal Bank of Scotland на стойност 6 млрд. долара, твърди, че евентуалните претенции на британските инвеститори срещу автомобилния производител зависят отчасти от юрисдикцията.


"Ние имаме клиенти, които неминуемо ще разгледат много внимателно възможността да заведат подобни дела", каза Клайв Зайтман, ръководител на отдела за търговски спорове.


"Очевидно е, че акционерите във "Фолксваген" в различните юрисдикции ще проучат своите права и се питат дали не е възможно да предявят претенции в САЩ, Германия или Великобритания.


От миналия петък насам обикновените и привилегированите акции на "Фолксваген" са загубили около 30 на сто от пазарната си стойност. Въпреки, че само около 30% от обикновените акции се търгуват свободно, всички притежатели на привилегировани акции потенциално биха могли да заведат иск срещу компанията.


Петте най-големи собственици на привилегировани акции вече са загубили около 1.7 млрд. евро (2 млрд. долара) от миналата седмица, а обикновените акционери (най-големи сред които са Porsche, правителството на провинция Долна Саксония и държавният инвестиционен фонд Qatar Investment Authority) са загубили около 11 млрд евро.


Компанията вече е изправена пред най-малко 25 потребителски колективни искове от името на десетки собственици на автомобили във всички 50 американски щата.


Стартирането на колективни искове във Великобритания е по-трудно, отколкото в Съединените щати, където ищците могат да бъдат автоматично включвани в иска, без да имат активно участие в съдебния процес.


Във Великобритания подобен режим ще влезе в сила от 1-ви октомври, но само за анти-монополни дела.


Ако британските адвокати искат да представляват колективни искове срещу дружество на друго основание, те трябва да представят идентифицирана група, която ще участва активно в делото и има определени загуби за определен период от време.


За да се докаже нанесена вреда в дело от страна на инвеститорите трябва компанията да е публикувала неточна информация или документ, който е обект на английското законодателство и юрисдикция - или да се позоват на други финансови отчети през последните години и да докажат, че висши служители в компанията са били наясно с неточностите.


Подготовката за подобни дела отнема много време. Делото на акционерите срещу Royal Bank of Scotland за измама на инвеститорите през 2008 г. е било подготвяно няколко години и ще започне едва през 2016 г.


Междувременно Европейската комисия призова всички страни членки да разследват колко автомобили на тяхна територия са снабдени с устройства за манипулиране на данните за вредни емисии на дизелови двигатели на "Фолксваген".


Компанията потвърди, че има монтирано устройство със специален софтуер, известно като defeat device, на конкретен модел дизелов двигател от 2008 г., с който са продадени близо 11 милиона коли по цял свят.


Министърът на транспорта на Германия Александер Добринд заяви в четвъртък, че манипулирането на данните за вредните емисии от двигател на "Фолксваген" е правено и на европейския пазар, а не само в САЩ, откъдето тръгна скандалът.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    Почва се!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Да забранят смрадливия дизел най-накрая..

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  3. 3 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Не е трябвало така да лъжат. Измамените които са платили уж за екологична кола са в правото си.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  4. 4 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    Май и БМВ същите.

    Германия на Меркел не е добре.

    В моя чуден свят всеки сън е толкова реален!
  5. 5 Профил на Чушко
    Чушко
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Германия хич не и завиждам - подрепя соц. политиката за цяла европа, бежанци, подслушвания и следователно удари по икономиката и...

  6. 6 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 776 Неутрално

    Германия да си оправи и акцизите, дизелът е 10-20% по-евтин от бензина. На пет коли четири са дизелови.

  7. 7 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    [quote#3:"angevins"] Измамените които са платили уж за екологична кола са в правото си.[/quote]
    "Измамените" ще трябва да докажат каква вреда конкретно са претърпели. Някъде са ги глобили за замърсяване ли, разболели ли са се нещо, разходът им ли е бил по-голям и прочие. Така че "измамените" купувачи едва ли ще успеят да изпретендират нещо. Виж, акционерите, които са си претърпели ясна и конкретна финансова щета, има за какво да претендират. От кого обаче ще получат компенсация - от другите акционери ли? Или от имуществото на генералния директор?

  8. 8 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    Лошото е, че нещата са се знаели още през 2011г. и не са предприели нищо.

    http://www.focus-news.net/news/2015/09/25/2123485/il-manifesto-bryuksel-e-bil-zapoznat-s-manipulatsiite-na-folksvagen-ot-2011-godina.html

    Имало едно време ссср...
  9. 9 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Да изчакаме малко и да видим какво ще излезе и от автомобилни компании с друга националност. Предполагам, че само американците ще са наред, че там правилата и следенето за спазването им са сериозни.

  10. 10 Профил на _tsiki_ (otvratitelen nov sait)
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)
    Рейтинг: 388 Гневно

    Точно такива престъпни фирми убиват бъдещето на света и се подиграват със свободния пазар. Понеже имат политически гръб и лъжливи списания успяват да излъжат част от най-неграмотното население, което не може да мисли, а цитира автобилд наизуст. Следователно стабилни и честни фирми не могат да се преборят за пазарен дял и излиза , че да си умен, работлив и честен не значи нищо в условията в които бандитите от германия поставят бизнес конкурентите си. Да не говорим за подигравката със здравето на населението, което все пак може да мисли и не е склонно да се довери на простотиите им, но е длъжно да диша отровния въздух, да обикаля болниците и да се чуди защо детето му има астма...

  11. 11 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    [quote#7:"Smoke"] Или от имуществото на генералния директор?[/quote]

    Ми той си тръгва з 32 милиона на "ръка"!!! Поне да се откаже от тях, или да ги дари за някакво екопроектче!

    Имало едно време ссср...
  12. 12 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    [quote#6:"Густав"]Германия да си оправи и акцизите, дизелът е 10-20% по-евтин от бензина.[/quote]
    Дизелът навсякъде по света е по-евтин от бензина, с изключение при нашия Лукойл . Просто дизеловото гориво е по-тежка фракция от бензина и е по-евтино за производство. Отделно от това КПД на дизеловия двигател е с около 1/3 по-добро от КПД на бензиновия двигател, откъдето идва по-ниския разход.

    Хайде, моля, не разсъждавайте като нашия зам.минфин, който се вайкаше, че цените на горивата били паднали и той съответно щял да събере по-малко пари от ДДС от нас заради това.

  13. 13 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 318 Неутрално

    До коментар [#7] от "Smoke":

    [quote#7:"Smoke"]От кого обаче ще получат компенсация - от другите акционери ли? Или от имуществото на генералния директор?[/quote]
    ++++++ Е това е точно пример за абсурден иск! Някакъв оксиморон!

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7738 Неутрално

    Едно зло никога не идва само.

  15. 15 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#7] от "Smoke":


    [quote#7:"Smoke"]"Измамените" ще трябва да докажат каква вреда конкретно са претърпели. [/quote]

    Грешиш вреда има в случая и тя е морална. В Америка я отчитат и съдят. Хората са мислели че си купуват автомобил който по малко замърсява а Фолксваген ги е излъгал.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4462 Неутрално

    Освен адвокатите, от подобни дела биха спечелили само акционери, които вече са продали акциите си. Ако си настоящ акционер и заведеш дело, то акциите ще се обезценят допълнително и най-вероятно нищо няма да спечелиш. Както се казва в статията, само 30% от акциите се търгуват - делата няма да са много и за големи суми.

  17. 17 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2616 Неутрално

    Така става с мошениците.

  18. 18 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 820 Неутрално

    Цялата тая шашарма, показва само едно - технологично ДВГ и в частност дизела, е достигнал до границата, от въд която не може нищо повече да се подобри като КПД, пъргавост, икономичност и емисии, или сметките изобщо не излизат. Затова и са тръгнали в посока на надлъгване с контролните органи.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  19. 19 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#9] от "Мондиана":
    Предполагам, че само американците ще са наред, че там правилата и следенето за спазването им са сериозни.
    .................
    Моля? Ауу! В НРБ, да, у нас не ги пускаха ткива филми, но на Запад, охотно. По няколко пъти. Става дума за игрални филми-реклма, от Уолт Динсей, където главният герой в кола Фолксвгаен . Така САЩ стимулраха икономиката на ФРГ, га оная бе изгодна, кто пушечно месо в Студената война. Сега същата има €, това не е изгодно, дай да оцвъкаме "дъ фък дъ юръп" Просто бизнес, нато-мато, всеки гледа собственяит си интерес, а на САЩ силна Европа не е и пасва в плановете.
    The Love Bug (1968), sometimes referred to as Herbie the Love Bug, is the first in a series of comedy films made by Walt Disney Productions that starred an anthropomorphic pearl-white, fabric-sunroofed 1963 Volkswagen racing Beetle named Herbie. It was based on the 1961 book Car, Boy, Girl by Gordon Buford.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  20. 20 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#9] от "Мондиана":
    Ето на, общо 7 филма за Фолксваген "бръмбар" прави Холивуд, га ФРГ е в афронт на СССР/ГДР.
    Дай да вдигнем икономиката на ФРГ, бърем ония, немците, се изпотребат, докато ние пляскаме в Конгреса и дърпаме речи за същността на Демокрацията, веее, а!
    А като станат самостоятелни, яйде сикирата, мръсни нацисти. а.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Love_Bug
    https://en.wikipedia.org/wiki/Love_Bug

    nemo malus felix, minime corruptor.
  21. 21 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    До коментар [#19] от "СДС":
    В това, което съм написала, не визирам причините за атаката срещу ФВ. Казвам, че едва ли само германски фирми са нарушавали правила/лъгали и че това е най-малко вероятно да се случи в САЩ, защото там правилото и задължението то да се спазва е фетишизирано. В смисъл, че, ако те хванат, ще те разкатаят по всички линии.

  22. 22 Профил на skrita_sila_m
    skrita_sila_m
    Рейтинг: 442 Весело

    До коментар [#3] от "angevins":

    Екологична кола с дизелов двигател? Ти да не би да вярваш и в Дядо Коледа?

  23. 23 Профил на atominfo
    atominfo
    Рейтинг: 218 Неутрално

    [quote#7:"Smoke"]Така че "измамените" купувачи едва ли ще успеят да изпретендират нещо.[/quote]
    На измамените ще им префлашнат принудително колите и те ще се окажат с параметри в пъти различни от заявените. Говоря за разход, въртящ момент, мощност и т.н. Тогава вече ще са претърпели щета поради причината, че са купували друга, различна кола от тази, която в момента ще са принудени да ползват. Алтернативно няма да преминат следващият технически преглед и няма как да я ползват въобще.

  24. 24 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    [quote#15:"angevins"]Грешиш вреда има в случая и тя е морална. В Америка я отчитат и съдят. Хората са мислели че си купуват автомобил който по малко замърсява а Фолксваген ги е излъгал.[/quote]
    Говорите меко казано несериозни неща. Ако беше както казвате, държавата щеше да раздаде парите от глобите на собствениците на съответните автомобили. Да, ама не - държавата глобява компанията за извършено глобално замърсяване на околната среда, а не за аморалност спрямо нейните клиенти.

  25. 25 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#21] от "Мондиана":
    В смисъл, че, ако те хванат, ще те разкатаят по всички линии.
    ..............
    Бре, не думай? Откога това?
    В САЩ принципа е имаш ли, ти си.
    Ня,а друг принцип. Затова сульо и пульо от Европа отидоха там, тъп, ама нахален, за там си.
    Принципа в САЩ е, пречиш ли ми на бизнеса, ще ти намеря колая. Все пак САЩ е зодия Близнаци, това са прагматични хора, търговци, или имат полза от теб, или са ти скроили шапката, дорде се усетиш. Е, другите мачовци, Россия, са Водолей, те пък са на принципа, ако нещо се случи два пъти поред, значи е грешка .

    nemo malus felix, minime corruptor.
  26. 26 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    До коментар [#24] от "Smoke":

    Ще им спукат задниците на ФВ, заради самата лъжа, която и те самите си признават!

    Имало едно време ссср...
  27. 27 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    [quote#18:"traveler1"]технологично ДВГ и в частност дизела, е достигнал до границата, от въд която не може нищо повече да се подобри като КПД, пъргавост, икономичност и емисии[/quote]
    Напротив, може. Само че ще трябва да се влагат скъпи устройства и агрегати, което ще доведе до това, че малка дизелова кола ще струва почти толкова, колкото и голяма дизелова кола. Т.е. купуването на малка кола ще е изключително нерентабилно, понеже за почти същите пари ще може да се купи автомобил от по-висок клас, респективно ще е безсмислено правенето на малки дизелови автомобили. Ако пък са бензинови, ще имате по-висок разход и пак няма да сте доволни.

  28. 28 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    Кого точно ще съдят акционерите - компанията ли (тоест себе си) или нейните ръководители (които самите те са назначили и преизбирали няколко пъти вече)?

  29. 29 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    [quote#23:"atominfo"]На измамените ще им префлашнат принудително колите и те ще се окажат с параметри в пъти различни от заявените. [/quote]
    По-скоро ще им сложат скъпи катализатори.

  30. 30 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 653 Неутрално

    [quote#25:"СДС"] Все пак САЩ е зодия Близнаци[/quote]

    Аз пък си мислех че САЩ са зодия Дева.

    3 септември 1783 Парижки договор между Великобритания и САЩ...

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  31. 31 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#30] от "angevins":

    САЩ са зодия рак. Родени са на 4. юли.

    #KOЙ номинира бокова!
  32. 32 Профил на niko_tin
    niko_tin
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Капитализмът такъв капитализъм. Убави, мощни, лъскави, икономични, екологични автомобили. 100, че и повичи сорта сирена. 50 вида салами. 200 плюс вида цигари, бонбони, дъвки и прочее...

    После, колко точно са убави автомобилити, сирената, дъвкити и бонбонкити са разбира га гръмне некой скандал кат тоя... и отиде она та са не виде. Чи кат почнат гражданити да са замислят "Брех, ка лъжат они синковци. Брех, срама си немат, ни грех!! То реклами ли не щеш, билбордове ли не щеш, убави, лъскави опаковки ли не щеш, американски филми ли не щеш, па отдолу - пуши, смърди, мирише и трови!!!?!"

    Ваш отец е дявола и вие изпълнявате похотите на отца си Когато говори лъжа говори свое ибо той е лъжец и отец на лъжа А как Аз истина говоря, не вярвате Ми
  33. 33 Профил на focus_123
    focus_123
    Рейтинг: 388 Любопитно
  34. 34 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Ами за съд си е, на борсата се изпариха около 60% от стойността на акциите на VW

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  35. 35 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    [quote#18:"traveler1"]Цялата тая шашарма, показва само едно - технологично ДВГ и в частност дизела, е достигнал до границата, от въд която не може нищо повече да се подобри като КПД, [/quote]

    ++++++ И аз така си мисля. Дизела, поне 4 цилиндровия умря. Дизеловиет двигател и без каталитичният хардуер е по- скъп от бензиновия с $2-$3 хиляди на двигател. С уловителите на твърди частици, доколкото разбрах днес, оловният катализатор и след това катализатора с урея (Цяла химическа фабрика) се добавят още $5000 отгоре към цената. И не само трябва да поддържаш портативната химическа пречиствателна станция вързана към колата ти, но и ще я носиш навсякъде където и да отидеш!

    В един момент целият този допълнителен хардуер и поддръжка обезмисля спечеленото от намаляването на СО2 емисиите. Хибридите излизат по- евтино, в пъти!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  36. 36 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2799 Весело

    Айде сега... че акционерите една света вода ненапита... По-скоро ги е яд, че са ги хванали

  37. 37 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3089 Весело

    [quote#23:"atominfo"]На измамените ще им префлашнат принудително колите и те ще се окажат с параметри в пъти различни от заявените. [/quote]

    И цената втора употреба ще им падне поне толкова, колкото акциите на Фолксваген тези дни.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  38. 38 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 653 Весело

    До коментар [#31] от "Emergen-C":

    Внимание: Коментара не е по темата на статията

    Зависи от гледната точка. Можем да приемем че са ,,заченати'' на 4 юли 1775 но са ,,родени'' на 3 септември 1783 в Париж.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  39. 39 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3796 Неутрално

    Напоследък Меркел ръси глупост след глупост. Със сигурност американците знаят за нея много повече, отколкото предполагат. Да внимава БМВ да не последва ФВ!

  40. 40 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 225 Неутрално

    [quote#38:"angevins"]Внимание: Коментара не е по темата на статията

    Зависи от гледната точка. Можем да приемем че са ,,заченати'' на 4 юли 1775 но са ,,родени'' на 3 септември 1783 в Париж.[/quote]
    не съм съгласен.
    На 4. юли 1776-та 13-те американски колонии провъзгласяват своята независимост от Англия и де факто създават държавата Съединени американски щати. Договорът от Париж е мирното споразумение между САЩ и Англия, след успешната революционна война между колониите и английската експедиционна армия. To юридически признава независимостта на САЩ, която вече съществува от 1776-та.

    #KOЙ номинира бокова!
  41. 41 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#40] от "Emergen-C":

    Ти сам го каза юридически признава. Една територия за да бъде призната официално от край време се приема че е тогава когато метрополията е направила този факт. Британия го прави с Парижкия мирен договор.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  42. 42 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 225 Весело

    [quote#41:"angevins"]Ти сам го каза юридически признава. Една територия за да бъде призната официално от край време се приема че е тогава когато метрополията е направила този факт. Британия го прави с Парижкия мирен договор.[/quote]
    Ми незнам. Аз от 20 години живея в САЩ и тук всеки четвърти юли празнуваме Independence Day, и поздравяваме с Happy Birthday, USA.

    #KOЙ номинира бокова!
  43. 43 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3089 Весело

    Днес Хюндай започва акция по смяна на целите двигатели на близо половин милион бензинови Сонати в САЩ заради опастност двигателите да блокират. При производството са замърсили цилиндровите им блокове.

    Какво пречи на Фолксваген да направи същото с половин милион дизелови Джети като ги конвертира в бензинови.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  44. 44 Профил на atominfo
    atominfo
    Рейтинг: 218 Неутрално

    [quote#29:"Smoke"]По-скоро ще им сложат скъпи катализатори.
    [/quote]
    Абсурдно начинание. Колата е проектирана да работи с тази окомплектовка. Сериозна промяна на дизайна ще доведе и до нова хомологация, която ще е обвързана с нови норми и т.н.

    С други думи ще трябва да спрат 11 милиона автомобила за няколко години. Сложно ще е. Някои от тези коли все пак са нужни на собствениците им. Не на всички естествено, като чета изказванията на народа за какво му служи колата...

  45. 45 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 653 Любопитно

    До коментар [#42] от "Emergen-C":

    Това е безспорен факт разбира се. Момента в който са се осъзнали и надигнали. Но също така е интересно че 3 септември не е празник.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK