"Фолксваген" обмисля как да спаси кредитния рейтинг на компанията

"Фолксваген" обмисля как да спаси кредитния рейтинг на компанията

© Stefan Wermuth, Reuters



Фолксваген" обяви в четвъртък, че разследването на измамите за средните емисии на дизеловите двигатели на компанията ще отнеме няколко месеца, предаде "Ройтерс".


След седем часова среща надзорният съвет на германския автомобилостроител заяви, че отменя акционерното събрание на 9 ноември, което бе свикано преди по-малко от една седмица, за да се обсъди кризата, за да се изчакат резултатите от вътрешния одит и външното разследване на американската адвокатска кантора Jones Day.


Най-големият производител на автомобили в Европа призна за измамите в тестовете за вредни емисии на дизеловите двигатели в САЩ. Министърът на транспорта на Германия заяви, че са били манипулирани и тестове в Европа, където компанията продава около 40 процента от своите превозни средства.




Компанията е под огромен натиск да се пребори с кризата, заради която изгуби повече от една трета от пазарната си стойност. Скандалът предизвика сътресения в глобалната автомобилна индустрия и може да навреди на германската икономика.


Новият главен изпълнителен директор Матиас Мюлер, който пое поста от Мартин Винтеркорн миналия петък, обеща да накаже виновните и да създаде нова бизнес култура.


Два източника, близки до надзорния съвет, са заявили пред "Ройтерс", че компанията търси начини да намали разходите и да увеличи паричния поток, за да може да покрие разходите по глобите и евентуалните дела.


Единият от източниците е споделил, че е възможно да се прибегне до продажба на дялове от компанията, ако цената надхвърли "критично ниво", но не е дал повече информация.


От "Фолксваген" са отказали да коментират.


Компанията също така съобщи, че ще предложи назначаването на Франк Витер, ръководител на финансовото подразделение на "Фолксваген", за нов финансов директор на групата.


Главният финансов директор на групата "Фолксваген" Ханс Дитер Пьоч ще премине на нова позиция като председател на съвета на компанията.


Ханс Дитер Пьоч, който е на 64 години, е главен финансов директор на компанията от 2003 година. "Фолксваген" уточни, че той ще бъде назначен в съвета и след това избран за председател.


Междувременно, германската прокуратура обяви, че няма да започне официално разследване срещу бившия главен изпълнителен директор на компанията Мартин Винтеркорн


Изявлението, публикувано в понеделник от прокуратурата в Брауншвайг, е било "некоректно формулирано", каза говорител на обвинението


Очаква се ръководителят на подразделението на "Фолксваген" в САЩ Майкъл Хорн да се яви пред надзорна подкомисия на Конгреса на 8 октомври. Конгресмените ще изслушат също така Агенцията за защита на околната среда на САЩ.


Цената на скандала


"Фолксваген" обяви, че е заделил 6.5 млрд. евро (7.2 млрд. долара), за да покрие щетите по скандала, но някои анализатори смятат, че крайната сума може да бъде много по-висока.


Компанията вече заяви, че е изготвен цялостен план за извикването в обслужващите сервизи на близо 11 милиона автомобила за смяна на проблемния софтуер.


Компанията също така е изправена пред потенциални глоби от регулаторните органи и прокурори, съдебни дела от страна на потребителите и инвеститорите, както и евентуален удар върху продажбите и увреждане на репутацията й.


Автомобилният производител вече замрази наемането на нови служители във финансовото си подразделение и отряза една от работните смени в една от фабриките си за двигатели в Германия.


Продажбите в САЩ леко се увеличиха през септември въпреки скандала с манипулирането на газовите емисии при дизеловите двигатели.


"Фолксваген" е продал миналия месец 26 141 коли в САЩ спрямо 25 996 през същия период миналата година, което представлява увеличение от 0.56%.


Анализаторите очакваха спад на продажбите с 2%.


Германският автомобилостроител беше принуден в средата на септември да замрази продажбите на някои от дизеловите коли заради разследването на американските власти.


Източниците на "Ройтерс" са заявили, че в момента се търсят начини да се правят икономии, в опит да се избегне понижаване на кредитния рейтинг на дружеството, което ще доведе до по-високи разходи по заемите.


Те уточняват, че не става дума за продажба на активи, след призиви от някои анализатори фирмата да продаде своя бизнес с камиони или търговски марки като Bugatti, Lamborghini и Ducati.


Рейтинговите агенции Мудис, S&P и Фич обявиха отрицателни перспективи за техните кредитни рейтинги за "Фолксваген, което означава, че има голяма вероятност те наистина да бъдат намалени.


"Фирмата разполага с доста силен баланс - но също така има много консервативен подход за финансиране и кредитен рейтинг", казва анализаторът от "Бърнстейн" Max Уорбъртън в свое изследване през тази седмица. "Ние вярваме, че ако разходите превишават 10 милиарда евро, ще се наложи да има увеличение на капитала на фирмата."


Уорбъртън отбелязва, че компанията е имала 17.6 милиарда евро в брой в края на второто тримесечие, както и 15 милиарда в търгуеми ценни книжа. Но той отбелязва, че компанията е заявявала в миналото, че има нужда от минимум 10 милиарда евро в нетен паричен баланс, за да управлява бизнеса.


Съгласно действащите правила на фирмата, "Фолксваген" може да издаде привилегировани акции, които не носят право на глас, на стойност около 8 милиарда евро . Отвъд това ниво, може да се наложи да се издадат обикновени акции, които биха принудили семейство Пиех-Порше и германската провинция Долна Саксония - двата най-големи акционера в компанията - да намерят парите, ако искат да запазят контрол.


Бъдещето на дизела в Европа


Освен Германия, скандалът също така разтърси световната автомобилна промишленост, като производителите се притесняват, че това може да доведе до по-скъпи регулаторни норми и спад в продажбите на дизелови автомобили.


Карл-Томас Нойман, бивш изпълнителен директор на "Фолксваген", който сега ръководи марката "Опел" на General Motors Co, заяви, че европейските автомобилни производители се нуждаят от дизеловата технология на двигателя, за да постигнат целите на Европейския съюз за вредни емисии - 95 гр въглероден двуокис на 1 км до 2021 г.


"Ние ще достигнем тази цел, но се нуждаем от дизеловия микс", каза Нюман по време на среща с инвеститори.


"Този скандал нанася щети на цялата германска автомобилна индустрия и на германското качество", каза Хелмут Клугер, издател на списание Automobilwoche.


"Няма извинение за измамата на "Фолскваген". Вече е ясно, че "Тойота" ще остане най-големият производител на автомобили в света, поне в обозримо бъдеще, това е ясно, сега", добави той, имайки предвид целта на "Фолксваген" - постигната през първата половина на тази година - да изпревари по продажби "Тойота".


Към днешна дата няма доказателства, че други автомобилни производители са използвали подобен софтуер за да мамят на тестовете.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK