От концесионера на летище "София" ще се иска да плати авансово

От концесионера на летище "София" ще се иска да плати авансово

© Надежда Чипева, Капитал



В подготвяните условия за концесия на летище "София" от кандидатите ще се изисква по-голямата част от концесионната такса за 35-годишен период да бъде платена авансово. Целта е бързо да могат да се погасят дълговете на БДЖ. Това съобщи по време на парламентарния контрол министърът на транспорта Ивайло Московски.


Той допълни, че това е особено важно, тъй като кредиторите на холдинга вече не са склонни на никакви отстъпки и предоговаряне на дълговете.


В момента няма финанолни анализи, които са сочат каква концесионната такса ще се иска, но се смята, че ще може да се получи достатъчно, за да се покрият въпросните задължения. Московски уточни, че все пак се разчита да има повече кандидати и те да се конкурират.




В края на октомври се разбра, че кредиторите на холдинг "Български държавни железници" по втория по-голям облигационен заем са предупредили в писмо премиера Бойко Борисов, че ще започнат процедура срещу България заради просрочени 145 млн. лв. Облигационният заем за общо 120 млн. евро беше отпуснат на железниците през 2007 г. за покриване на стари задължения. Преди години обаче БДЖ започна да изпитва затруднения с плащането на задълженията, често пропускаше вноски и към момента дължи 145 млн. лв.


Московски съобщи още, че към края на август печалбата на столичното летище е близо 34 млн. лв., което е с 1.2 млн. лв. над резултата за осемте месеца на миналата година. Приходите до края на август са 75 млн. лв.


В края на октомври министърът на финансите Владислав Горанов каза, че в държавния бюджет за 2016 година е заложен приход 600 млн. лева от концесионна такса за летище "София".

Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nach
    Nach
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Това е хубаво от една страна, защото само сериозна компания ще може да се включи, но от друга е лошо, защото държавата ще вземе парите и няма да разберем къде са изчезнали.

  2. 2 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1128 Разстроено

    Цялата държава-собственост на КОЙ! Дори да я напуснеш, пак през НЕГО трябва да минеш!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  3. 3 Профил на Максим Александров
    Максим Александров
    Рейтинг: 680 Весело

    Като чуя такива оферти в стил "бързо, бързо" и "парите напред" и т.н. магураджийски лафове, ми става едно носталгично по 90-те...
    А по-конкретно по темата - като закърпим БДЖ сега, какво правим след максимум година, когато ще са в същите дългове? Или тогава ще му мислим? Но пък в момента от Правителството, окрилено от резултатите на изборите, съвсем не може да се очаква дългосрочно планиране...

    https://bgrevizia.files.wordpress.com/2015/10/oktopod1.png
  4. 4 Профил на varna_11
    varna_11
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Ами то си е ясно - 'лапваме' парите в момента, е следващите 35 години другите да му мислят - не смятаме да 'управляваме' толкова...

  5. 5 Профил на есе
    есе
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#1] от "Nach":

    Точно! Парите ще изчезнат в момента, в който бъдат преведени. Дано поне се намери качествен концесионер, че си е щета летище София да е най-занемареното летище в България.

  6. 6 Профил на mavricii.plovdiv
    mavricii.plovdiv
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Един съвет-авансово плащане за голям период става при много ниска цена г-н Министър,аз като съсобственик,не съм съгласен да продавам при ниска цена,за да може държавните служители да папкат безнаказано!

  7. 7 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 590 Неутрално

    При добро управление , може да се печелят 30 – 50 милиона на година при сегашният пътнико поток . А когато се увеличат пътниците ? Но сегашните управляващи са на принципа " След нас и потоп " , когато те не са на власт не е важно България да съществува .

  8. 8 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 515 Неутрално

    По-добре сега да платят тия 145 млн. и да изчислят "точно" сумата за летището. Но това не е по-силите на гербаджии

  9. 9 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 853 Неутрално

    И да платят дълга на БДЖ, ще удължат агонията му. Някой ако ми обясни какъв е келепира на държавата от железницата в момента? Реално ще взена едни пари от концесията и ще ги забият там, от където не са вадили нищо последните 25 години. Страшна финансова логика.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  10. 10 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Управляващите са избрани за период от няколко години ,а искат да лапнат концесия за 35 години напред!Това е абсурдно!Ясно е от километри,че е яка далавера!

  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    Продайте и РВД, преди да се налага да го спасявате и него като БДЖ. На 250 милиона лева въздушни такси при нула материални разходи, накрая за бюджета 5 милиона, а нови дългове - годишно по 20 милиона.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  12. 12 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Ако прочетете стари статии за летището ще видите че се сключиха договори за около 100 милиона лева ,за строителство и ремонт на съществуваща инфраструктура .Значи още преди 3 години са знаели че ще го дадат на точно определени групи .
    А реална цена никои не я знае , знае ли се след 10 - 20 или 35 години колко хора ще летят през летището .
    При сегашният пътнико поток и с направените инвестиции цена под 1.5 милиарда за 35 години си е подарък за определени хора .

  13. 13 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 657 Разстроено

    При приходи от 75 млн. летището има печалба от 34 млн.! И това ако не е златна кокошка! И тази златна кокошка ще я харижат заради куция кон БДЖ!

    Три са според мен основните пороци на българина: липса на респект към закони, правила и личности; тарикатлък на дребно и на едро (ако може), както и несъразмерна завист. Три са основните пороци на държавния чиновник: корупция, немарливост, мързел. В която и лоша новина да прочетете, ще откриете причината в някой или някои от тези пороци.
  14. 14 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":
    РВД няма начин да го спасяват , България е единствената страна в света в която РВД взима всичките пари от трафика , и дава около 60 % от тях за заплати .
    Затова другарят Костов е Богът на РВД - то .

  15. 15 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 867 Неутрално

    Те хубаво ще погасят дълговете на БДЖ, но това няма да оздрави компанията (БДЖ).

  16. 16 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 402 Весело

    Искат да изръсят ТИМ. Ма ТИМ "кръв пикае- пари не дава".

    chavo64
  17. 17 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Доста намирисва тази сделка, пък и ако не е на далавера никой концесионер няма да плати напред...

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8876 Неутрално

    Авансово ще ги получат,авансово ще ги изхарчат, батакчийска работа.Мислят не с години ,а с месеци напрад.Нямат никава стратегия за развитието на държавата.Само кърпят дупки.То не е само да говориш и акъл трябва.Сигурно цяла Европа ни се смее,защото бяхме стигнали донякъде и сами прецакахме всичко.

  19. 19 Профил на alieng
    alieng
    Рейтинг: 458 Неутрално

    ако "към края на август печалбата на столичното летище е близо 34 млн. лв.", защо към 30.09. е само 4.5 млн.лв.?!?

  20. 20 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 627 Весело

    Брей герберасите са решили да изкраднат всичко с половин век напред....35 години това е до средата на века-половин човешки живот....

  21. 21 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    [quote#14:"lout66"]България е единствената страна в света в която РВД взима всичките пари от трафика , и дава около 60 % от тях за заплати . Затова другарят Костов е Богът на РВД - то .
    [/quote]

    Сигурно и за още куп други мистериозни работи, щом накрая и заеми трупа. Но Костов го няма от 16 години. Оттогава кой ли не се е изредил, за да ми звънят роднини от глухата провинция и да ми обясняват, какви къщи си вдигнали разни партийни координатори, урЕдени за 1-2 години в този храм партийния грабеж

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  22. 22 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Абе някой в това правителство мисли ли за период по-дълъг от месец? Набързо ще подарят летище София за да платят задълженията на БДЖ?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  23. 23 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Защо един концесионер ще погасява задълженията на БДЖ?Няма логика.Концесионерът на летище София може да инвестира в своя инфраструктура,а не в нещо,което е като потъващия Титаник.

    Tony
  24. 24 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 831 Неутрално

    Да жувей дрогаре!
    Да цъфти и пребъдва мъдрото управление на геееееерб!

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  25. 25 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 597 Неутрално

    До коментар [#1] от "Nach":


    [quote#1:"Nach"]Това е хубаво от една страна, защото само сериозна компания ще може да се включи, но от друга е лошо, защото държавата ще вземе парите и няма да разберем къде са изчезнали.[/quote]
    О ще разберем-парите отиват за батака наречен БДЖ...............но шоуто тепърва предстои-след тазгодишното спасяване(за кой ли пореден път),следващата година ще бъде на същия хал
    До коментар [#3] от "Максим Александров":


    [quote#3:"Максим Александров"]А по-конкретно по темата - като закърпим БДЖ сега, какво правим след максимум година, когато ще са в същите дългове? Или тогава ще му мислим?[/quote]
    Колкото и да не ви се вярва-стратегията е "тогава ще му мислим"

    До коментар [#9] от "dragozow":


    [quote#9:"dragozow"]И да платят дълга на БДЖ, ще удължат агонията му. Някой ако ми обясни какъв е келепира на държавата от железницата в момента? [/quote]
    Далаверите,обществените поръчки и пълненето на партийните каси-ако номера не излезе-се намесват данъкоплатците,които за поред път ще го "спасят" с техните пари.
    До коментар [#11] от "cinik":

    Без да са либерализирали пазара и да има поне още 2 летища(които да се конкурират),продажбата му ще го превърне в тотален частен монополист,който ще злоупотребява много(справка Мобилтел в началните му години).

  26. 26 Профил на boras
    boras
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#16] от "chavo64":

    Държавата иска да изръси всички ни и ни почна с КТБ!

  27. 27 Профил на Индивидуален паметник на културата
    Индивидуален паметник на културата
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Значи подаряваме летище София за 3 години и като оправдание, че го правим евтино ще искаме парите авансово. Разкош по милиционерски.
    Московски, на това ли те учи Величко Адамов в Свищов?

    Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.
  28. 28 Профил на babameca
    babameca
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#26] от "kalderon":


    [quote#26:"kalderon"]Държавата иска да изръси всички ни и ни почна с КТБ! [/quote]

    Мафията (управляваща и поддържаща) иска да изръси всички ни и ни почна с КТБ!

    Ето, поправих ти го...

  29. 29 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2879 Разстроено

    600 млн. лева - 35 години
    _____________
    Противна работа ...хората вече изобщо не ги интересува какво и на кого харизват герберите за без пари ! Хората вече са толкова объркани от неоколониалната демокрация ,че им все едно какво се случва в тази страна, като искрено се надяват децата им да живеят по-добре другаде - което е и целта на либертарианската интервенция!
    Че те концесията могат да я платят само с паркинга?! А какви са приходите на летището и колко струва някъде по света да си наемеш 10 000 декара ?




    Libertarianism is just anarchy for rich people
  30. 30 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3618 Неутрално

    ми то това по добро и от нефтохим и балкан ....

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  31. 31 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    поредната кражба.

    тази пародия на държава не заслужава търпелив народ като българския.

  32. 32 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 637 Неутрално

    "Целта е бързо да могат да се погасят дълговете на БДЖ."
    Подобен мотив не би могъл да измисли и най - заблуденият комунист. Щеше да умре от срам. Концесията на националното летище на България/кокошка снасяща диамантени яйца и обект от критичната инфраструктура на страната със стратегическо значение за националната сигурност/, ще лиши държавата от един от малкото все още останали източници на приходи за бюджета и ще бъде прекрасен бизнес подарък/за години напред/, за бъдещия концесионер. Очаквания приход от 600млн. лева за 35г. е съпоставим с продажбата на БГА "Балкан" за 160 000 долара. Практиката в кратката нова демакратична история на страната до момента показва, пълен провал на всички концесионни сделки по отношение на ползите за обществото и обратно, страхотно големи норми на печалбите за концесионерите.


  33. 33 Профил на nothing_else
    nothing_else
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Това е груба грешка резултат или от нечия потресаваща некомпетентност или от престъпни намерения.

    https://www.youtube.com/watch?v=UDc7b3kKC2E
  34. 34 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 597 Неутрално

    До коментар [#32] от "subaru":


    [quote#32:"subaru"]ще лиши държавата от един от малкото все още останали източници на приходи за бюджета[/quote]
    За щастие,никоя европейска държава(почти) не си финансира бюджета от предприемаческа дейност или държавни активи,а почти на 100 % от данъци(директни или индиректни)-ДДС,ДОД,осигуровки,акцизи,мита......................
    Не че самата сделка и нейното сключване не я правят по малко скандална.

  35. 35 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#1] от "Nach":
    Е как няма да разберем?те си го казват за какво ще е-ще се дадат на БДЖ,БДЖ ще закърпи положението.
    След 10 години БДЖ пак ще е на същият хал,но пари вече няма да има...

  36. 36 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#26] от "kalderon":

    Държавата съм аз и ти, и всички. Мутрите с или без якички и продажните политици са друга работа.

    chavo64
  37. 37 Профил на Йосиф Давыдович
    Йосиф Давыдович
    Рейтинг: 177 Неутрално

    По закон приходите от концесии не трябва ли да влизат в сребърния фонд? Или за това мафиотско правителство закони нема?

    Пока я ходить умею, Пока глядеть я умею, Пока я дышать умею, Я буду идти вперёд. https://www.youtube.com/watch?v=tp5wT7SWdls
  38. 38 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    До коментар [#14] от "lout66":

    Богините на РВД са гербавите балдъзи дето работят, като домакинки, HR ки и прочее чиновнички, но получават заплати, като директори на бирена фабрика.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  39. 39 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    До коментар [#34] от "kapitalcho":

    Ами! В Германия 54% от БВП се създава от държавни фирми!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  40. 40 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    До коментар [#37] от "Йосиф Давыдович":

    Не. Приходите от приватизация, но само по закон! А иначе последната голяма сделка беше БТ идържавния дял на ЕРП тата. Не съм чул да се случва.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  41. 41 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    Това се смята много лесно.

    Всички сделки с държавна собственост се извършват на принципа на 16 - тях % държавногарантирана печалба. Значи ако има 45 млн годишна печалба, цената треба да е 280 млн лева.

  42. 42 Профил на Paribas
    Paribas
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Идиотски план. Никой в това правителство не мисли в период повече от една седмица напред, с БДЖ си е заминало вече, с тяхната идиотия. И кой ще е тоя да плати за 35 години напред? Пак ще изберат някоя местна мафиотска структура. А парите ще изтекат без файда от тях. Аман.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  43. 43 Профил на Paribas
    Paribas
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Идиотски план. Никой в това правителство не мисли в период повече от една седмица напред, с БДЖ си е заминало вече, с тяхната идиотия. И кой ще е тоя да плати за 35 години напред? Пак ще изберат някоя местна мафиотска структура. А парите ще изтекат без файда от тях. Аман.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  44. 44 Профил на Йосиф Давыдович
    Йосиф Давыдович
    Рейтинг: 177 Неутрално

    До коментар [#40] от "tribiri":

    Не сте прав :
    http://www.minfin.bg/bg/page/229
    В закона за Държавен фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система, т.нар. сребърен фонд нещата са ясни: тази част от концесиите, която по закона за коцесиите е в полза на републиканкия бюджет отива във фонда, т.е. ако не променят закона за фонда няма законен начин да се използват средствата от концесията на летището за други цели освен да попълват сребърния фонд!

    Пока я ходить умею, Пока глядеть я умею, Пока я дышать умею, Я буду идти вперёд. https://www.youtube.com/watch?v=tp5wT7SWdls
  45. 45 Профил на regular_observer
    regular_observer
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Всички търсят спешно пари: Теменужка, Московски...

    Горанов не дава. Няма, казва той, а и банките чакат. На банките не отказва.

  46. 46 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3529 Неутрално

    "Московски уточни, че все пак се разчита да има повече кандидати и те да се конкурират"

    Това "все пак" подсказва, че кандидати няма да има въобще и Московски го съзнава много добре.


  47. 47 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#32] от "subaru":

    С цялото ми уважение и за ваше съжаление трябва да Ви кажа, че преките данъци (данъкът върху печалбата и дивидента от предприятия, чиито собственик на капитала е държавата) са пренебрежимо малък дял от общите бюджетни приходи.
    Приемаме, че летището е предприятие, което (за разлика от почти всички други) носи някакви приходи в ДБ. Медалът както обикновено има и друга страна. Държавните предприятия (и общинските такива) са тих пристан за партийни активисти, примери за неефективно използване на капитала, крещящи примери за корупция и облагодетелстване.
    Не в концесионирането е въпросът а в механизма на предоставянето, неадекватните изчисления на ползите за концедента и ред други.

    Вбесяващото е идиотското намерение да се вземат авансово някакви пари за 35 години напред и да се налеят в една бездънна яма.

    А и летището не ще да е в блестящо финансово здраве. Вижте решението на Международния арбитражен съд в Париж летище София да плати 27,7 млн. долара на кувейтската компания МАК/АДМАК, която преди шест години построи новата полоса за излитане и кацане, плюс 5 млн. паунда разноски по делото...

    Защо Московски мълчи за това? И как това ще се скрие от бъдещия концесионер?

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  48. 48 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 597 Неутрално

    До коментар [#39] от "tribiri":

    Мерцедес,Фолксваген,БМВ,Круп са държавни фирми ?
    Линк?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK