Само 25% от българските фирми залагат на ръст в бизнеса им в чужбина през 2016 г.

Райна Миткова

© Анелия Николова

Райна Миткова



Едва 25 на сто от българските компании са позитивно настроени, че бизнесът им в чужбина ще се разшири през следващата година. Въпреки това в Източна Европа това е сред най-положителните прогнози, давани от компаниите в проучване на EOS Груп "Навици за плащане в Европа" 2015. Според него най-голямото предизвикателство за бизнеса с чужбина са местните държавни законодателства.


Проучването е проведено от института за пазарни проучвания TNS Infratest, който се е допитал до 2800 компании в 13 европейски държави.


За сравнение, в Румъния 27% на сто от компаниите са оптимисти за развитието на бизнеса си зад граница през идната година.




Компаниите в Европа демонстрират по-голяма предпазливост, що се отнася до международните им бизнес отношения, сочи изследването. Средно 50% от тях прилагат по-стриктни условия за плащане към чуждестранните си клиенти, тъй като се притесняват от несъбираеми дългове.


Това е стандартна практика във всички страни, където е проведено изследването на EOS Group, и тя се прилага от 43% от българските компании, 44% от белгийските и показателните 56% в Испания и Русия.


"Тази тенденция може да възпрепятства развиването на трансграничните бизнес отношения", казва Райна Миткова, управител на EOS България.


Самите компании не предвиждат сериозен ръст на бизнеса с чужбина. Само 21% от тях допускат, че ще има чувствително раздвижване в международната им търговия. В Западна Европа, Германия (29%) и Великобритания (25%) са относително по-оптимистични в очакванията си.


Като цяло в Европа, Франция и Русия са най-скептични по отношение развиването на международната търговия.


Средно 13% от фактурите, издавани от европейските компании, са за чужбина. Отнесено към целия оборот за финансовата година, германските компании имат най-висок обем международни вземания, като приблизително всяка пета фактура, изпратена в чужбина (21%), е издадена в Германия. С 18% Унгария се нарежда втора в Европа, докато Гърция и Русия са на дъното на класацията (със съответно 7 и 4% фактури, издавани към партньори извън националните им граници), показва още проучването.


Европейските компании посочват законодателните рамки и съответните правни системи в другите страни като най-голямото предизвикателство за плащания по издадени фактури, въпреки че 44% от тях декларират, че са добре подготвени да се справят с това, както и с други затруднения, свързани със събирането на вземания от чужбина.


От друга страна, средно 41% от компаниите вярват, че възстановяването на неизплатени суми от друга държава е трудно без помощта на външен специалист по събиране на вземания. В Западна Европа австрийците и французите (съответно 51% и 44%) са най-силно убедени в това. Румънците, гърците (по 48%) и словаците (46%) от своя страна най-настоятелно застъпват тезата, че в Източна Европа бизнесът има по-голяма необходимост от специалисти по управление на вземания.


"Не е изненадващо, че компаниите идентифицират тази нужда. Наред с различията в правните системи международният бизнес е силно повлиян от културните специфики, езиковите бариери и географските разстояния", коментира още Миткова. "Управлението на подобен обем информация изисква доста ресурси за една компания, затова партньорството със специалисти по събиране на вземания дава на фирмите необходимата сигурност да работят успешно на чужди пазари."

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на A.K
    A.K
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Българските фирми не залагат на ръст на бизнеса им в чужбина, защото са бизнесмени само за местна употреба. Назначените "бизнесмени" няма как да са конкурентоспособни извън България защото са свикнали да имат приходи от самосебе си плюс някой и друг подарен спечелен конкурс за обществена поръчка.

  2. 2 Профил на bobix
    bobix
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#1:"A.K"]Българските фирми не залагат на ръст на бизнеса им в чужбина, защото са бизнесмени само за местна употреба. Назначените "бизнесмени" няма как да са конкурентоспособни извън България защото са свикнали да имат приходи от самосебе си плюс някой и друг подарен спечелен конкурс за обществена поръчка. [/quote]
    А най-много пък са тези, които никакъв изнес не могат да започнат, а само чакат да им "се даде" работа или по-точно заплата. Работата е вторстепенен параметър. Но пък са номер едно по оплакване. Като теб, общо взето.
    Вината обаче не е в тях. А в десетките години подобна практика.

  3. 3 Профил на A.K
    A.K
    Рейтинг: 686 Весело

    До коментар [#2] от "bobix":

    Ти мен не ме слагай където се опитваш, аз съм извън българските "бизнесмени" и България Ако имаш нещо против мрънкачите виж себе си. И пак ще го кажа - българските назначени бизмесмени са едни леваци които могат да правят "бизнес" само в България за местна употреба. Навън не могат да представят продукцията си, не знаят как да си извоюват пазар а и не им се занимава защото е трудно задържането на чужди пазари, не е като в България да жулят клиентите.

  4. 4 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Само 25% от българските фирми залагат на ръст в бизнеса им в чужбина през 2016 г.->>Икономическият и политическият модел се изчерпва, а? Въпреки никсите данъци, въпреки най-никсото заплащане в €С!
    Докато демократична България уверено тъпчеше на едно място цели 26 години, то тоталитарен Сингапур дръпна на светлинни години, и се превърна от бедно градче в световен меторполис!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  5. 5 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2026 Весело

    Пак глупости. Попитали 215 фирми в България от 380 000 възможни, и вече установили някаква цифра...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK