Борисов нареди да се спре оскъпената поръчка за продължението на "Хемус"

Бойко Борисов

© Анелия Николова

Бойко Борисов



Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на Автомагистрала "Хемус" – лот 1 и лот 2, съобщи Правителствената информационна служба.


Търгът за строителството на двете отсечки с обща дължина 59 км и на цена от почти 1 млрд. лв. беше спечелен от фирми, свързвани в бранша с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Резултатът се обжалва от италианска и турска компании, които дадоха по-ниска цена на търга. 


За изпълнител на първата позиция – за участъка Ябланица – Угърчин, е избрана обединение "АМ Хемус лот 1" ("Джи Пи груп", испанските "Конструксионес Табоада и Рамос","МР сивил уъркс" и проектантската "Трансконсулт-22").  Ръководството на "Лукойл България" категорично опровергава връзка с "Джи Пи Груп", но компанията е строител на нейните бензиностанции на "Лукойл България", а дружеството после се нанесе и в старата сграда на компанията на бул. "Черни връх". Един от двамата собственици на компанията - Владимир Житенски, е много близък до шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Поне пет запознати източника от строителния сектор посочват връзка между "Джи Пи Груп" и Златев като фактор, който влияе при политиката на компанията и спечелването на поръчки.




Втората  отсечка между Угърчин и Плевен трябваше да се строи от обединение "ПСТ Хемус 2" (свързваната в бранша с депутата Делян Пеевски "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели"). 


В съобщението на правителствената пресслужба не се посочват никакви мотиви. 


Офертите бяха отворени на 7 декември и показаха, че за строителството ще е двойно-по-скъпо от предварителната оценка. Индикативната стойност на първия участък беше 168 млн. лв., а за втория - 266 млн. лв. Одобрените оферти обаче са за 277 - 300 млн. лв.  и  479.4 - 500 млн. лв. без ДДС.


Министър Лиляна Павлова тогава обясни, че причината е в тежкия терен и над 3 км тунели и над 10 км виадукти, невключени в предварителната оценка. Тя имаше намерение да поиска от парламента одобрение за начинанието, което излиза от мандата на това правителство. 


Междувременно чуждестранни участници в търга обжалваха резултата пред Комисията за защита на конкуренцията, която се очаква да избезе с решение в следващит еседмици.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK