Съдът потвърди глобата за "Лидл" за заблуждаваща рекламна кампания

Съдът потвърди глобата за "Лидл" за заблуждаваща рекламна кампания

© Красимир Юскеселиев



Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил санкция от 370 859 лв., наложена на "Лидл България ЕООД енд Ко" КД от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), за заблуждаваща реклама, съобщиха от антимонополното ведомство.


Проучването на комисията през 2013 г. установи, че рекламната кампания "Най-доброто от България, най-доброто от Европа" има заблуждаващ характер.


В своето решение съдът изцяло споделя констатациите на комисията за извършеното нарушение, допълват от КЗК. Според двете институции връзката между категорията рекламирани продукти и търговските им марки заедно със словосъчетанието "най-доброто" създава убеждението за най-добро качество от тази категория, предлагано под съответните марки. В същото време било установено, че по качествените си показатели те се доближават до границата на допустимите стойности за годност.




Съдът потвърждава, че рекламното послание по начина му на представяне е в състояние да повлияе на икономическото поведение на потребителите и извлича необосновано предимство пред останалите предприятия, които предлагат същата категория продукти.


От комисията напомнят, че когато съдът потвърди нейна санкция, Законът за защита на конкуренцията дава право на хора или фирми, на които са причинени вреди в резултат на установеното нарушение, право на обезщетение. Влязлото в сила решение на ВАС пък има обвързваща сила за гражданския съд, пред който е предявен искът за обезщетение по реда на Гражданския процесуален кодекс.

Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на true_original
    true_original
    Рейтинг: 485 Неутрално

    Дневник, кой им е бил адвокат на Лидъл, че не разбрахме?

  2. 2 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3491 Неутрално

    Дали е ниска стойността на глобата ще се разбере от това, дали ще повторят нарушението.
    Ако да, то втория път тя трябва да е два пъти по-голяма.
    Лидъл със сигурно са знаели предварително, че нарушават законите в България.

    Любовта ще спаси света!!!
  3. 3 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 458 Весело

    фани единия, удари другия...
    веригите де

  4. 4 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    Странно, не съм забелязъл такова нещо в "Лидл".

    От друга страна при подобни извращения на "Кауфланд" прави впечатление, че вземат мерки при сигнал/оплакване.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  5. 5 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 1087 Неутрално

    А защо няма глоби за заблуждаващи предизборни кампании?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  6. 6 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Общо взето Лидл не подвежда.

    Tony
  7. 7 Профил на kanalin
    kanalin
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Като чете човек мотивите на КЗК по това дело и по делото срещу Краси (майонезите) му се разкриват 2 тотално противоположни правни свята , 2 тотално противоположни логики по сходни казуси. Да запитам рекламата на Български спортен тотализатор , която гласи, че правят милионери от 1955 година не е ли заблуждаваща имайки впредвид , че до 1989 г. максималната печалба беше 20 000 лв? Явно на Лидл му трябват по добри адвокати.

  8. 8 Профил на joroistinata
    joroistinata
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#5] от "koko65bg":
    Точно в целта, затова се занимават с разни чужди реклами, да ги не подгони случайно народът!

  9. 9 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1345 Любопитно

    Тези,които са НАЙ-добри,нямат нужда от реклама.

    СЛЕД ГЕРБ, ДЕЗИНФЕКЦИЯ НА ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА.
  10. 10 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Не им гледам рекламите, но са по-лично мнение БАЯ по-добри от конкуренцията .

    www.soundcloud.com/x2805
  11. 11 Профил на Veli
    Veli
    Рейтинг: 402 Неутрално

    В текста забелязах вопиющото противоречие (може би такава е била съдебната формулировка) КАЧЕСТВО и Годност не са едно и също нещо. Дори най-качественият продукт има срок на годност.
    А от Лидл съм много доволна - наистина качество на добра цена (може би не за всичко, но за това, което аз купувам оттам - хляб, плодове и зеленчуци, вносните продукти на италианска, френска седмица, риби, италиански сирена...).

  12. 12 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Еми, по лесно е да си пишеш актив с акции срещу западни фирми.Нашенските и руските може да им докарат някоя нетрудоспособност и (или) уволнение!

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  13. 13 Профил на Damyan Ganchev
    Damyan Ganchev
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#1] от "true_original":

    адв. петров от кантората на боянов

  14. 14 Профил на Ватник
    Ватник
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#11] от "Velichka Draganska":

    Може би под годност в случая се има предвид "годни за консумиране".

    Every cradle is a grave.
  15. 15 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1641 Неутрално

    “В същото време било установено, че по качествените си показатели те се доближават до границата на допустимите стойности за годност.”

    Евфемизъм за “б@клуци”?

    I Want To Believe
  16. 16 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    Лидълци измислиха страните разфасофки с гръмки цени и като сметнеш промоцията се оказва по скъпа от останалите мегазини без промоция

  17. 17 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    От Лидл твърдяха, че рекламата им означава че предлагат най-добрите категории, а не най-качествените. Например както най-доброто от България е киселото мляко и пчелния мед и те го продават, така продават и най-доброто с което са известни останалите държави. Явно съда не е приел това, макар че не ми се вярва някой да се подведе и да реши че точно от Лидл може да си купи най-качественото френско вино или сирене.

  18. 18 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Де юре, Лидл може и да са нарушили закона, но де факто КЗК са ми пропиляли парите от данъци. Ако на някой чиновник в КЗК му се струва, че занимаването с глупости осмисля неговата и на комисията заплати, то те са в голяма заблуда и трябва спешно да се заемат с нещо продуктивно.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  19. 19 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#6] от "Free person":

    Абсолютно. Все пак и първокурсниците знаят, че когато рекламираш някаква стока като "най - добра" трябва да си подготвен да го докажеш. Очевидно Лидл не са успели. Или не са искали. Делата в КЗК и ВАС, както и решенията им сащо са реклама. Ако правилно за калкулирали, вероятно печалбата от кампанията многократно надвишава глобата. Всъщност новината е - "В същото време било установено, че по качествените си показатели те се доближават до границата на допустимите стойности за годност." Кой го е установил? Клиенти или компетентни за това институции? Това звучи като нелоялна търговска практика, работеща за конкуренцията. Лидл, спокойно би могъл да си потърси правата. Ако желае.

  20. 20 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4071 Неутрално

    До коментар [#7] от "kanalin":

    В спортния тотализатор е ангажиран самия Кралев, или Баце.

  21. 21 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1580 Неутрално

    Требало е да кръстят кампанията "Най - доброто от дървото"

  22. 22 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 661 Неутрално

    До коментар [#16] от "Хайлето":

    Всеки търговец гледа да вземе и от производителя и от консуматора не трябва заради това да им се сърдим. Винаги пише и килограмовата цена в скоби така че ако не си сляп или неграмотен можеш да сравняваш.

  23. 23 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Всички големи вериги ни заблуждават с рекламите си, не са само ЛИДЛ...

  24. 24 Профил на rkirov
    rkirov
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Има ли НЕподвеждаща реклама
    Сещам се и за онзи виц с "бисквити Катеричка" - нали никой не очаква да изскочи катеричка от опаковката

    Все по-хубаво става :)
  25. 25 Профил на jfh07489323
    jfh07489323
    Рейтинг: Весело
  26. 26 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3491 Неутрално

    Колко привърженици на заблуждаващата реклама ?!?
    Ганьовци! Само, защото купувате нещо евтино от там.

    Любовта ще спаси света!!!
  27. 27 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Кой съвременен човек би се подвел по някоя реклама, която твърди, че продава само най-доброто, най-вкусното, най-изпиращото и т.н. Нима някой вярва на всички тези суперлативи по рекламите, които твърдят, че техните продухти са "изключителни", "прекрасни" и най-вече "уникални", разбира се на "най-атрактивни" цени...

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  28. 28 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 666 Неутрално

    До коментар [#7] от "kanalin":

    Не е до експертизата на адвокатите, а до неформалните връзки и зависимости в съдебната система.

    Както всяка сфера на живота в Бългатия, така и тази е криво огледало.

  29. 29 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 984 Весело

    [quote#6:"Free person"]Общо взето Лидл не подвежда. [/quote]
    Aма ХИЧ не подвеждаОсобено в рекламите по ТВ където с ъзторжен глас изкудкудякват "ВРАТНА ПЪРЖОЛА БЕЗ КОСТ ЗА 3.99!!!"

    И трябва да върнеш кадъра и да замразиш кертината, за да забележиш малките букви в долния ъгъл "опаковка 600 гр"! Не подвежда, ка'йш?!?
    До коментар [#6] от "Free person":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  30. 30 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 657 Весело

    Присъединявам се към мненията, че ЛИДЛ трябва да си сменят адвокатите.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  31. 31 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    До коментар [#9] от "Майндърбайндър":
    Кои от "тези, които са "НАЙ-добри" не рекламират?
    Реалности ...

  32. 32 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1532 Весело

    [quote#5:"koko65bg"]А защо няма глоби за заблуждаващи предизборни кампании? [/quote]
    Ти май се опитваш да показваш огледало на политиците.

  33. 33 Профил на j.h.jazz
    j.h.jazz
    Рейтинг: 543 Неутрално

    До коментар [#16] от "Хайлето":

    Не всичко е само месо(ако имаш предвид това!). А за друго странно май не се сещам...

  34. 34 Профил на az.sum
    az.sum
    Рейтинг: 402 Любопитно

    Кауфланд (Германия):
    Спокойно си купуваш 250 гр. чисто масло за 0,89евро.Нектар (мултивитамини) - 0,65 евро.Пластмасова бутилка (1л.) мултивитамини (100%) - 0,88 евро.Стек 6х1,5л. кола (на Кауфланд)-1,14евро.Плащаш пластмасата по 0,25 (1,50), но после си ги връщаш паричките.Прясно мляко1,5%-0,55 евро.Банани-1,25 евро, но има редовно намаления и цената е 0,85 евро.Вижте тези продукти с какви цени са в България.Ако сравним и заплатите (българските и германските) - излиза, че тук е ужасна скъпотия!

  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8413 Неутрално

    Къде върви тази реклама,не съм чела подобна.

  36. 36 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2308 Весело

    [quote#19:"subaru"]Очевидно Лидл не са успели.[/quote]
    Лидл не са глобени, че стоката им не е "най-добра"*, а че уж потребителят е бил заблуден. КЗК е трябвало да докаже, че от всичките заблудени потребители на Лидл, по-голямата част са били изрично заблудени от рекламата, а не от невежеството си.

    *"най-добра" е сравнително определение и може да означава, че стоката е най-добра по време на рекламата, защото след рекламата ще е изтекъл срока на годност. А също "най-добра" може да означава като най-ниска цена ...в веригата Лидл.

  37. 37 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2308 Весело

    До коментар [#18] от "russian78":

    Де юре, Лидл не са нарушили закона, защото не са подменяли етикетите към стоката (въвеждане в заблуждение на купувача).
    Де факто, не е доказано, че:
    1. рекламното послание е повлияло на "икономическито поведение на потребителя" (сиреч, повече от 10% "заклети потребители" на Била или Кауфланд са се отказали от навиците си в полза на Лидл);
    2. "начинът" на посланието е довело до по-голям обем покупки при постоянните потребители на Лидл.( няма сравнение с друг "начин на рекламно послание", при който постоянните потребители не променят навиците си).
    А твърдението на съда:
    "Съдът потвърждава, че рекламното послание по начина му на представяне е в състояние да повлияе на икономическото поведение на потребителите"
    е пълна боза. Рекламата, самата й същност, има за цел да промени икономическото поведение. И какво потвърджава като няма доказателства!? - социологически проучвания и подкрепящи икономически анализи. Както и проверки на Комисията за защита на потребителя по оплакване на клиенти, при които да е установено несъотвествие между етиката на стоката и стоката.

  38. 38 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Ами пишете си. Не ми пречите.
    Лидъл не отговаря на никакви закони в България!
    На първо място на наредбата за етикетиране на стоките и заблуждаване, по отношение на производство и произход на стоките. Ако е някой друг търговец, отдавна да е фалираН от разни проверяващи!

  39. 39 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 571 Гневно

    До коментар [#17] от "blagoj":

    Къв Бай Иван, какви пет лева, какво кисело мляко??
    Киселото, прясното мляко, сметаната, а и сиренето до скоро бяха полски в Лидъл. Как може да ти хрумне изобщо да ги сравняваш с БЪЛГАРСКО и то с най-доброто?? Сега вече разнообразяват с Чешко и румънско. Та къв Бай Иван?

  40. 40 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 469 Неутрално

    До коментар [#29] от "Мойше! Толкоз!!!":

    Що, Вие един тон ли помислихте?Пак погледнете малките букви, затова са там!И на Метро цените с големи цифри са без ДДС, ама не са ги осъдили още.

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  41. 41 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2308 Весело

    До коментар [#29] от "Мойше! Толкоз!!!":

    "И трябва да върнеш кадъра и да замразиш картината"

    Значи, виновна е телевизията, че с бързи кадри заблуждава потребителя. Да връщаме технологията на 15 кадъра в секунда, а 16-тия на Кока-кола! Или по-добре 16-тия да е на съда или Пеевски ... за да се замисли подсъзнателно потребителя.
    Апропо, медията, излъчила рекламата не е ли "съучастник" на заблуждението. А Съвета за електронни медии (СЕМ) как е допуснал излъчването на "заблуждаващо съдържание"?

  42. 42 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2308 Неутрално

    До коментар [#38] от "razlichen123":

    "На първо място на наредбата за етикетиране на стоките"
    В какъв смисъл? Не са сложили брайлово писмо, няма бар код, не са описали в 300 страници технологията на производство или не са посочили всички места, къдото стоката е претърпяла въздействие (пасбище на кравата, фермата на доене, мандрата и търговецът, доставил кашкавала)?

  43. 43 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 571 Гневно

    До коментар [#42] от "wanderer":


    Задължителната информация
    - наименование;
    - списък на съставките;
    - вещества, причиняващи алергии или непоносимост (фъстъци, мляко, синап, риба, зърнени култури, съдържащи глутен и др.);
    - количество на определени съставки или категории съставки;
    - нетно количество на храната;
    - срок на минимална трайност или срок на годност;
    - специални условия за съхранение и/или условия за употреба;
    - името или търговско наименование и адрес на стопанския субект или вносителя;
    - страна на произход или място на произход за някои видове месо, мляко или когато липсата на посочване може да заблуди потребителя;
    - указания за употреба, когато при липсата на такива указания би било трудно храната да се използва по подходящ начин;
    - по отношение на напитки, съдържащи повече от 1,2 обемни процента алкохол, действителното обемно съдържание на алкохол;
    - обявяване на хранителната стойност – задължително от 01.01.2016г.

    А на повечето опаковки пише. Произведено за Лидъл България, село Равно поле.
    Без държава производител, без фирма, без регион на производство. И село Равно поле стана най-големият производител, с най-големите мандри, месарници и всичко каквото ти дойде на ум.
    А всъщност там се прави преопаковка на негодна немска продукция с изтекъл срок и годност, която се преопакова и ни се пробутва на нас глупаците!

  44. 44 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2308 Неутрално

    До коментар [#43] от "razlichen123":

    Не искам да съм адвокат на Лидл. Още повече, че кракът ми не е стъпвал от, май десет години, когато откриха оная тенекия в Дружба 2.
    Освен с "вещества, причиняващи алергии" (алегрията все още е Божа работа), принципно съм съгласен с Вас. Лично, не купувам стока, без да съм наясно със съдържанието, ако ще и безплатно да ми я дават.
    Лидл го съдят за заблуждаваща реклама. Дори етикът "произведено за Лидл" не е заблуждаващ. Това, че не отговаря, ако щете нарушава наредбата за опаковане на храните, не подвежда потребителят, не му внушава нещо друго. Не го въвежда в заблуждение, че стоката е тази, която търси. Например, аз купувам кашкавал "Родопчанка". В Лидл рекламират "най-добрия кашкавал". Отивам в Лидл да купя "най-добрия кашкавал "Родопчанка" (лично, не правя и опит, защото нито го продават там, нито хигиената на магазина ме устройва). Дори и да допуснем, че на щанда над някакъв кашкавал седи лозунг "най-добрия", потребителят винаги може да погледне, че е "произведено за Лидл", което автоматично (производителят го е срам да посочи името си заради лошото качество) означава, че не е добър. И би трябвало потребителят да не е заблуден.

  45. 45 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#44] от "wanderer":

    Аз коментирам, че освен за това за, което го глобяват, трябва да го глобят и за много други неща.
    А когато рекламираш нещо с което привличаш клиенти, дори и клиента да осъзнае, че е подведен, то ТОЙ го осъзнава в магазина, а щом е влязъл там, то той няма да си излезе от там с празни ръце. Това е и целта на занятието. Да влезе клиент, макар и подведен. На човек очите са големи и алчни и винаги се излъгва да си купи някой боклук! Това е и подвеждащото!

  46. 46 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 984 Любопитно

    [quote#40:"soul"]Що, Вие един тон ли помислихте?[/quote]
    Не за един тон, а за цели 100 тона, или за 117 (харесвами се числото 117!)

    ЩО ЗА ВЪПРОС?!?
    До коментар [#40] от "soul":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  47. 47 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 984 Неутрално

    [quote#41:"wanderer"]Значи, виновна е телевизията, че с бързи кадри заблуждава потребителя. Да връщаме технологията на 15 кадъра в секунда, а 16-тия на Кока-кола! Или по-добре 16-тия да е на съда или Пеевски ... за да се замисли подсъзнателно потребителя. [/quote]
    НЕ, ВИНОВЕН Е РЕКЛАМОДАТЕЛЯ, ЗА ЗАБЛУЖДАВАНЕ! Телевизията излъчва клип с 1543 дисклеймъра (в малките букви на договора)!
    До коментар [#41] от "wanderer":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  48. 48 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3491 Неутрално

    До коментар [#45] от "razlichen123":

    Вас може ли да Ви подведат да влезете в ЦУМ и да си купите нещо?

    Любовта ще спаси света!!!
  49. 49 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3491 Неутрално

    Впрочем Лидъл трябва да ги глобят за лоша хигиена.

    Любовта ще спаси света!!!
  50. 50 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#43] от "razlichen123":

    ОТЧАСТИ говориш глупости. Ако нашата стока я биваше толкова щеше и тя да се продава. Ама не - мек кашкавал и сирене на дупки...

    www.soundcloud.com/x2805
  51. 51 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#50] от "dj x2805":

    Какво не и е хубавото на българската стока?

    Изобщо не си наясно с нещата.
    Запада спонсорира многократно повече западното селско стопанство и производители. Това дава възможност за ниски цени. Нашите производители нямат техните условия. А са притискани от веригите да дават същите цени и отстъпки. За да докарат такива цени, могат единствено с занижение на качеството. Затова казвам, че имаме нелоялна конкуренция и нашите и западните производители не са поставени при едни и същи условия. Освен субсидиите, имаме неравноправност и при кредитирането, като лихвите за Българският бизнес са многократно по-високи, отколкото за европейският. А конкретно Лидъл и Кауфланд в момента ползват заем от Европейската и Световната банки , с размер 800 милиона евро, за да си изградят веригите в България и Румъния. КОЙ в България има същите условия. Това се нарича протекционизъм и е забранено в Европа, но за Германия законите не важат!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK