КЗК препоръча на държавата да не променя внезапно правилата за насърчаване на ВЕИ

Председателят на Комисията за защита на конкуренцията Петко Николов.

© Юлия Лазарова

Председателят на Комисията за защита на конкуренцията Петко Николов.



Комисията за защита на конкуренцията в становище препоръча на държавата да не променя в ход правилата за подпомагане на производителите на зелена енергия, но и да отчита, че публичните стимули трябва да са съобразени с възможностите на потребителите, които ги плащат.


Комисията се самосезира по сигнал на Асоциацията за възобновяеми енергийни източници за изменение в закона, което отряза от преференциите обектите, невлезлите в експлоатация към датата на приемането на закона.


Антимонополният регулатор отбелязва, че "приемането на изменения в законодателството, с които се променят условията за получаване на подпомагане, е от обективно естество да засегне легитимните очаквания на инвеститорите, особено в случаите, когато предвидената схема за подпомагане е била изначално отчетена в инвестиционните планове на предприятията". От друга страна той напомня, че "въвеждането на нови технологии, следва да бъде съобразено с възможностите на крайните клиенти и потребители, върху които биват прехвърлени разходите от поетите публични задължения."




Затова КЗК е на мнение, че "държавните органи, компетентни да провеждат държавната политика за насърчаване на производството на енергия от възобновяеми източници, следва стриктно да се придържат към ясно дефинирана и публично оповестена крайна цел за дял на енергията от възобновяеми източници от общото брутно вътрешно потребление". Това според регулатора "би осигурило необходимата правна сигурност за предприятията с инвестиционни намерения в тази област, а крайните клиенти и потребители на електрическа енергия няма да бъдат изложени на резки увеличения на цената на електрическата енергия, породени от въведените нови и по-скъпи мощности за производство".


Насърчаването на производството на енергия от възобновяеми източници следва да се осъществява по общи и ясни критерии, подлежащи на трайно уреждане в нормативната уредба, препоръчва КЗК.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Абе кажи к'во става с горивата, банките и телекомите /от нова година насам са подивели/. Не ни занимавай с неща за които имаш само медийна възможности...

  2. 2 Профил на it4_2
    it4_2
    Рейтинг: 497 Неутрално

    този казва" хем боли, хем сърби" ... А когато цената беше над 800 лв на мегават, тарикатите или т.н. инвеститори гладиха косъма ...

  3. 3 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    Като кадията който постановил:
    „И ти си прав и ти си прав, ама аз съм най-прав.“

  4. 4 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 562 Любопитно

    Другари! Дайте да дадем!

  5. 5 Профил на today
    today
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Някой може ли да посочи смисъла в изказването на комисията?

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  6. 6 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    "приемането на изменения в законодателството, с които се променят условията за получаване на подпомагане, е от обективно естество да засегне легитимните очаквания на инвеститорите, особено в случаите, когато предвидената схема за подпомагане е била изначално отчетена в инвестиционните планове на предприятията"

    Така е - промените могат да се правят само за бъдеще време. От друга страна, такива промени за бъдеще време изглеждат необходими и могат да бъдат радикални. Например за инсталациите, изградени след даден предварително фиксиран момент в бъдещето да се премахнат преференциалните цени. Това за отделни технологии вече се случи в няколко страни (Чехия, Испания). То не означава да се премахнат съвсем насърчитенията за бъдещи инсталации. Просто може да се използва друг механизъм, с по-пазарно действие и водещ до по-скромни разходи - търгуемите зелени сертификати. Такъв механизъм прилагат много европейски страни (Англия, Италия, Белгия, а също и Румъния) и опитът показва, че има предимства за нашата страна.

  7. 7 Профил на oanes
    oanes
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Колко ли струва едно поръчково изказване за държавен служител защитаващ смътни корупциони интереси ?

    оанес
  8. 8 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    До коментар [#5] от "today":

    Ако не греша нещо - отменят се някакви преференциални цени, ако съответните инсталации не са още влезли в експлоатация на датата на влизане в сила на съответното изменение на Закона за енергетиката (т.е. от публикуването в ДВ). Това става през март 2015 г. Т.е. от една страна мярката е закъсняла. От друга страна - направена е без достатъчно предварително предупреждение и е хванала някои инвеститори в такива инсталации в момент, когато вече са вложили пари, а инсталациите им още не са влезли в експлоатация и така губят правото на преференциални. И те са намерили основание да протестират пред Комисията за защита на конкурренцията.

    И наистина, редното е в такива случаи да има предварително предупреждение. Друг въпрос е, че по това време вече можеше да се очаква подобна мярка.

  9. 9 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 916 Разстроено

    Ейй, едно изказване като хората не могат да направят - то е увъртане, то са термини, демек да ги видим колко са учени... А се подразбира, че са защитени само инвеститорите, хората вълци да ги ядат...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK