Задълженията на БДЖ са намалели с 16.6% за година и половина

Задълженията на БДЖ са намалели с 16.6% за година и половина

© Надежда Чипева, Капитал



Малко над 470 млн. лв. са задълженията на холдинг БДЖ към края на март тази година. Това е с 16.6% по-малко, отколкото през октомври 2014 г. Това пише транспортния министър Ивайло Московски в отговор на въпрос на депутата Петър Петров от Българския демократичен център.

В отговора министърът припомня намерението на държавата да погаси част от дълга на железниците с приходи от евентуалната концесия на летище София, която се подготвя.


От отговора му се разбира, че през 2015 г. компанията е била осъдена да плаща наказателна лихва по втория облигационен заем в размер на 10.7 млн. лв. на година. Облигационерите засега възнамерявали само да разпродават ненужни на БДЖ товарни вагони, както и недвижими имоти, които не били нужни вече на холдинга. Транспортният министър обаче признава, че ако не се осигурят средствата за погасяване на задълженията, кредиторите имат "достатъчно принудителни инструменти на свое разположение", което включва и разпродажба на активи на холдинга, както и блокиране на сметки.


В писмения си отговор Московски уточнява още, че в разговор с Главна дирекция "Конкуренция" на ЕК е посочено, че максималната "държавна помощ", която страната би искала да окаже на холдинга, е до 320 млн. лв., включително погасяване на задълженията към държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура". (НКЖИ). "Въпросната сума е изчислена при възможно най-песимистичния вариант от плана на железницата, като в случай например на осъществяване на приватизационна сделка необходимостта от държавна подкрепа ще намалее със съответните постъпления от нея", пише в отговора на транспортния министър.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2108 Весело

    Колкото по малко влакове - толкова по малко задължения,като при Мадуро.За да икономиса електроенергия,намалява работната седмица.Като спре железницата,няма да трупа никакви загуби.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2669 Неутрално

    Предлагам когато Турция се натисне още по-силно към ЕС - БДЖ да бъде продаден на турска фирма – за по-свободно движение на хора, стоки, услуги и капитали…

    [email protected]
  3. 3 Профил на briton
    briton
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Само не разбрах защо са намалели?!

    1. Оптимизации - съмнявам се
    2. Печалба, чрез която са погасени известни задължения - абсурд
    3. Кредит отнякъде за сметка на данъкоплатеца - най-вероятно
    4. Значи даваме на концесия летището и оттам ще покриваме дупка в БДЖ. Ами другите дупки с какво ще се покриват - това летище да не е мандра?! Че то и не знам мандрите защо така в БГ фолклора дават безкрайно, но това е друга тема

    Бойко е зависим
  4. 4 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Ей, този парашутист ми е адски.... несимпатичен. Този с бездействието си доразсипа транспорта в Б-я, във всичките му аспекти. Концесията от летището в бездънната яма БДЖ. От здравата глава на болната, от пусто в празно. Некадърник! Само отчита някакви статистики. Няма генерална визия / стратегия за нищо.

  5. 5 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 233 Неутрално

    " Транспортният министър обаче признава, че ако не се осигурят средствата за погасяване на задълженията, кредиторите имат "достатъчно принудителни инструменти на свое разположение", което включва и разпродажба на активи на холдинга, както и блокиране на сметки."

    Ми направи нещо, некадърник! Реформи? Оптимизация? Реорганизация?

    Тези думи говорят ли Ви нещо? Московски?

  6. 6 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Бие Сие Пие-то щяха да правят чудесии в железопътния транспорт, амаа...както винаги - Кво стана та не ядохме?

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  7. 7 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    Трудно е да се реформира държавно предприятие.На никой не му пука,дори да работи на загуба,защото държавата плаща сметката накрая.А и т.нар. синдикати не дават дума да се отвори за реформи.Съкращенията не са изгодни за тях,защото колкото повече хора,толкова повече членски внос.Та затова си и държат на статуквото.Напуснах КНСБ,защото тукашното им ръководство мисли само за пари.Синдикални "сбирки" в Чифлика или Шипково(завоалирани като "обучение",банкети в Търново и т.н.Тук трябва да се реже здраво,за да спре теча и да имаме нормална железница.В развития свят те се конкурират с авиационата индустрия,а тук?!

  8. 8 Профил на Yossarian
    Yossarian
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Докога ще го издържаме това БДЖ? Незабавно трябва да се оптимизират разходи, да се съкращават хора и впоследствие да се приватизира. Инфаструктурата да си остане държавна (НКЖИ), но и там има нужда от оптимизация. От какъв зор ни е необходима държавна железница? Заради прекрасната услуга, която предоставят? Или и тук нещата се свеждат до "социални функции". Айде стига вече... Абсолютно същото се отнася и за Български пощи.

  9. 9 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#3] от "briton":
    [quote#3:"briton"]Само не разбрах защо са намалели?! [/quote]
    Закриха част от много губещите линии. Но им остават още много такива - имаха около стотина линии, които са с под 3% рентабилност, но са принудени да ги държат по "социални причини".

  10. 10 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 694 Разстроено

    До коментар [#7] от "popovski31":
    Синдикална култура, а от там и работещи синдикални структури в България няма и няма как да има.
    Наличните структури, са организирани групи за натиск върху управлението, подкрепяни от някакви съюзи на "работодателите".
    Не се сещам за по-долно лицемерие.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  11. 11 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 694 Любопитно

    До коментар [#8] от "yos2015":
    Добре. А пита ли КНСБ, Подкрепа и останалите от глутницата, какво мислят за твоето "трябва"?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  12. 12 Профил на Yossarian
    Yossarian
    Рейтинг: 289 Любопитно

    До коментар [#11] от "Чичи (Ice Man's fan)":

    А някой мен пита ли ме дали искам данъците ми да отиват за покриване на загуби на държавни фирми с раздут щат?

  13. 13 Профил на briton
    briton
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#9] от "kumcho___valcho":

    Супер. Значи има бегли наченки на реформи. Чак похвално, но дано не спрат до тук.

    Бойко е зависим
  14. 14 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4342 Неутрално

    [quote#3:"briton"]Само не разбрах защо са намалели?!
    [/quote]

    [quote#13:"briton"]Супер. Значи има бегли наченки на реформи. Чак похвално, но дано не спрат до тук. [/quote]

    За едно държавно губещо предприятие , което се издържа благодарение на огромни държавни дотации, да се говори за намаление на загубите е некоректно, защото чрез увеличаване на дотациите загубите могат съвсем да изчезнат за сметка на българския данъкоплатец. БДЖ е пример за антиикономиката на социализма.

  15. 15 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Весело

    До коментар [#8] от "yos2015":

    Я! Още един разбирач, който е напълно наясно, какво трябва да се прави! Знаете ли че:
    1. В Германия до 2011 та година железниците бяха тотално държавени и действаше закон, който практически забраняваше междуградските автобусни превози.
    2. Приватизацията в Англия, която ужбеше велико достижение доведе до поскъпване на транспорта и в момента държавата дотира частните компании, като им покрива огромна част от разходите. Качеството и безопасността паднаха, а много линии изчезнаха.
    3. ЕК иска до 2030 та да увеличат дела на ЖП превозите с 30%!
    И така! Брюкселските зелки имат добрия пример от Германия и лошия от Англия, но смятат да прилагат английския.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  16. 16 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Неутрално

    До коментар [#14] от "tacheaux":

    Добре. А немските ЖП линии пример за какво са?

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  17. 17 Профил на Yossarian
    Yossarian
    Рейтинг: 289 Любопитно

    До коментар [#15] от "tribiri":

    Само че тактично пропускаш (или не знаеш), че цените на ДБ са високи и пътуването с влак е по-скъпо отколкото с автомобил.
    Стачките там не са рядкост и в такива дни всеки трябва сам да се спасява (заради монопола нямаш голям избор - такси или отпуска).
    Освен това не съм видял отрицателни резултати на ДБ и ежегодно данъкоплатците да наливат пари за да ги спасяват.

    Всички тези факти са някак невидими за някои хора. Обаче виждаш ли щом в Германия е така, значи е правилно.
    Понякога се чудя, не ви ли заболява кръста да се покланяте на всичко що е чуждо? За езика да не говорим...

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7545 Неутрално

    Интересно, от какво спечелиха, че намалиха задълженията.

  19. 19 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4342 Неутрално

    [quote#16:"tribiri"]А немските ЖП линии пример за какво са? [/quote]

    Немските ЖП линии са пример за точност , ред и сигурност.

  20. 20 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 694 Любопитно

    До коментар [#12] от "yos2015":
    Ти кажи - пита ли те?
    Надявам се си разбрал иронията във въпросите ми...
    Но това в политическата ни реалност никак не е малък и за пренебрегване проблем. Имам предвид синдикатите и реалните им действия и постъпки! За мен те са антидържавни.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK