
© Цветелина Белутова, Капитал
Ивайло Московски
Към момента няма заявен инвеститорски интерес за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД, е съобщил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, цитиран в прессъобщение на ведомството за срещата му със синдикатите в железниците.
Министърът е коментирал, че освен приватизацията на дружеството, в Стратегията за развитие на железопътния транспорт е заложен и вариант да продължи да съществува като държавна компания. Преди по-малко от месец той беше коментирал в телевизионно интервю: "Ако няма кандидати, имаме и план Б. Ще преструктурираме дружеството със съкращения и оптимизация, тежко ще е, но няма как, защото постоянно се генерират загуби".
Днес пред синдикатите Московски е подчертал, че министерството няма отношение към назначаването и освобождаването на персонал в дружествата от системата, тъй като всяко от тях има ръководство, което решава тези въпроси. Казаното от него пред парламентарната транспортна комисия вчера, че ще бъдат съкратени между 600 и 800 души, пък се базирало на предварителни разчети и не било категорично.
Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД Владимир Владимиров е съобщил, че общата задлъжнялост на дружествата е намаляла от 850 млн. лв. през 2009 г. на 458 млн. лв. през 2016 г. По думите му тенденцията за финансовото състояние на "БДЖ-Товарни превози" също е положителна, въпреки намаляването на пазарния му дял.
Това ще е третият опит за продажба на компанията - част от "Холдинг БДЖ". Наскоро обаче транспортният министър Ивайло Московски заяви в интервю, че не е оптимист, че ще се намери купувач на компанията заради липсата на интерес.
Това е третият опит да се продаде товарната част от държавния жп холдинг. Първата процедура беше през 2012 г., когато имаше само един кандидат, и тя беше прекратена. През 2013 г. се появиха 4 кандидата, но правителството на Орешарски прекрати процедурата след като пое властта заради разбирането, че дружеството не трябва да се приватизира.