Комисията за конкуренция търси картел при германските вериги

Петко Николов, председател на комисията

© Юлия Лазарова

Петко Николов, председател на комисията



Малко преди поредния опит на управляващите да подменят състава на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) тя започна поредната проверка срещу няколко търговски вериги. Този път се проверяват четирите най-големи дружества "Кауфланд България ЕООД енд ко", "Лидл България ЕООД енд ко", "Билла България" и "Метро кеш енд кери България".


Подозрението на комисията е, че заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки.


В четвъртък от комисията обявиха, че нейни представители проверяват "Кауфланд" и "Билла", а в петък излезе решение, че започва производство срещу четирите вериги.




КЗК ще опита да докаже, че четирите дружества имат споразумение или съгласувана практика, която уврежда пазара. Казусът ще е интересен, защото германските вериги от години работят по този модел в Европа - те предлагат много стоки под собствени марки и няма информация това да е било санкционирано от друг регулатор, съобщава "Капитал daily" в днешния си брой.


Тези продукти обикновено са доста по-евтини от аналозите им. Според КЗК така веригите се явяват конкуренти на своите доставчици, а имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки.


В решението на комисията се посочва, че пазарният дял на тези търговски вериги расте от 2013 г. като значително се увеличава и пазарният дял на стоките със собствени марки.


От "Кауфланд" коментират пред изданието, че не са влизали в картелно споразумение, а от "Лидл", се питат защо се проверяват само чуждите вериги.


КЗК обосновава решението си с това, че по своята същност моделът на веригите "осигурява благоприятна среда за установяване на паралелизъм в поведението" между конкуренти по отношение на ценови и маркетингови стратегии.


Веригите са сред най-често глобяваните от КЗК дружества, припомня изданието.


Картелните разследвания обичайно отнемат на комисията около година. До седмици предстои да се смени целият състав на КЗК, така че новите комисари ще трябва преценят има ли проблеми със собствените марки.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK