Бизнесът предлага план за обучение на ученици като приложни програмисти

Снимката е архивна. Първите курсисти могат да се реализират като младши приложни програмисти през 2018/2019 г., а до 2020 г. броят им ще достигне 6000 на година.

© Красимир Юскеселиев

Снимката е архивна. Първите курсисти могат да се реализират като младши приложни програмисти през 2018/2019 г., а до 2020 г. броят им ще достигне 6000 на година.



Учениците от 9 до 12 клас да се обучават по професията "приложен програмист" предлага Българска асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Под искането до Националната агенция за професионално образование и обучение се е подписал и транспортният министър Ивайло Московски, съобщи пресцентърът на ведомството.

Агенцията трябва да впише новата професия и да разработи държавен образователен стандарт за нея.

Предложението е част от проекта на БАСКОМ за качествена учебна програма, която да допринесе за справяне с острия недостиг на кадри в софтуерната индустрия. Инициативата предвижда квалификацията, както и финансирането на обучителните центрове и учителите, да се осигурява от Министерството на образованието и науката, а учебното съдържание – от асоциацията. Първите курсисти могат да се реализират като младши приложни програмисти през 2018/2019 г., а до 2020 г. броят им ще достигне 6000 на година.
Дисциплината ще бъде преподавана в големите градове. Учениците ще могат да продължат с висшето си образование в произволна област, като едновременно с това работят като младши програмисти с ограничено работно време.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 895 Любопитно

    "...Инициативата предвижда квалификацията, както и финансирането на обучителните центрове и учителите, да се осигурява от Министерството на образованието и науката, а учебното съдържание – от асоциацията. Първите курсисти могат да се реализират като младши приложни програмисти през 2018/2019 г., а до 2020 г. броят им ще достигне 6000 на година...."

    Я, я кажете как е далаверата? Министерство на образованието и културата да плати за обучението на учителите на фирмите, а те безплатно ще дадат учебници на бъдещите преподаватели? Питам за периода преди започването на преподаването в 12 клас.

  2. 2 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 670 Весело

    хубаво, ама май нема да стане, щото нема формирана група за писане на стратегия откъм министерството.

  3. 3 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1930 Весело

    Бизнеса предлага ли финансиране на обучението и добре заплатена работа след това, или пак държавата да се грижи?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  4. 4 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 274 Весело

    "Бизнесът предлага план за обучение на ученици като приложни програмисти"


    "учиницити" имат абитуриенски и тряа одят си търсат обувки, рокли и т. н.

    ни ги занимавайти с глупости, ва!

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  5. 5 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 670 Весело

    До коментар [#3] от "mitko11":

    аз разбрах, че бизнеса предлага платено обучение, а работата след това е на състезателни начала. ама като знам състезанията какви са по нашите ширини и дължини, май предлага само първото, предполагам с евро-кинти?

  6. 6 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Кой бизнес и кой ги е упълномощил.А и бизнес означава работа.Значи някакъв работен съюз е казал че иска пари от държавата за да обучи някакви ученици.Ама после ще има ли работа за същите тези ученици е трудно да се каже.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  7. 7 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 923 Неутрално

    Ако фирмите ги обучават от нулата, то за чий чеп са им дипломите ? По-добре да не си губят времето в университети и училища. Постоянно се реве, че "няма работа", а когато някой предложи какви хора трябва, веднага се надава вой, че било далавера.

  8. 8 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1930 Весело

    До коментар [#5] от "zidane":

    "....Инициативата предвижда квалификацията, както и финансирането на обучителните центрове и учителите, да се осигурява от Министерството на образованието и науката, а учебното съдържание – от асоциацията..."
    С една дума - бизнеса се държи като Остап Бендер - от вас парите, от нас идеите.....
    Няма да се учудя, ако след обучението бизнеса поиска и плащането на новите програмисти да е пак от държавата по програмата "Аз мога..."...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  9. 9 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 274 Неутрално

    [quote#7:"Индиана"]Ако фирмите ги обучават от нулата, то за чий чеп са им дипломите ?[/quote]

    аз отдавна казвам, че държавата трябва да се ангажира с образованието само до 7-ми кл. Средното образование трябва да е в частни училища и платено. С отпускане на стипендии и нисколихвени или безлихвени заеми за желаещите да учат. Иначе пародията ще продължи докато накрая не рухне под тежестта на собственото си безмислие.

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  10. 10 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1392 Неутрално

    И кой ще даде работа на 6000 програмисти на година когато проектът приключи? Дори и 10% от тях да стават, това са 600 нови работни места всяка година. Голямо изкривяване на пазара на труда ще се получи, а и малко са закъснели...

  11. 11 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 274 Неутрално

    [quote#10:"Лео"]И кой ще даде работа на 6000 програмисти на година когато проектът приключи? [/quote]

    Свободни работни места за софуеърни инженери има много. За истински, де.

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  12. 12 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    До коментар [#11] от "Je suis Haskovo":

    Какво разбирате под това понятие софтуерен инженер ??? Може би html програмист

    Не знам,но аз наскоро настройвах рутера и оправях компа на един софтуерен инженер.В България.В Испания все още си важат си важат старите квалифицикации - инженер работник архитект.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  13. 13 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#12] от "Петър Петров":

    https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D1%84%D1%82%D1%83%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD_%D0%B8%D0%BD%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  14. 14 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    До коментар [#13] от "Je suis Haskovo":

    Тая енциклопедия не е фактор за мене - там всеки може да си пише каквото и да е.Мога и аз да пиша.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  15. 15 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 552 Неутрално

    ми то и сега в МГ има такива паралелки
    и обучени учители
    та не е ясно какво точно иска "бизнесът"

  16. 16 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1392 Неутрално

    [quote#9:"Je suis Haskovo"]Средното образование трябва да е в частни училища и платено.[/quote]
    Ами то по тази логика дай да направим и здравеопазването, различно от спешна помощ, платено - който има пари ще е здрав. По същата логика и който има пари ще учи. Не знам откъде го измисли този модел. Дай направо да отнемем всички функции на държавата и да ги дадем на частниците!

  17. 17 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 395 Любопитно

    [quote#15:"raytcho"]ми то и сега в МГ има такива паралелки[/quote]
    +++++
    Точно така.

    От една страна доразширяването на обучението в тия паралелки и увеличаването на броят им не би трябвало да е драма - дечурлигата трябва да завършат средно образование и даже е желателно да имат полза от него.

    От друга страна е силно въпросително дали фокуса в промените трябва да бъде към средното образование.
    То и в момента висшето образование произвежда достатъчна бройка програмисти с неубедително представяне, които едва се класират за 'младши програмисти' - има ли смисъл тази бройка да се подсилва от младежите от средните училища?
    Не трябва ли фокуса да е насочен към качеството на висшето образование, така че то вече да не е пародия и купуване на диплома?

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  18. 18 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 395 Весело

    [quote#7:"Индиана"]Постоянно се реве, че "няма работа", а когато някой предложи какви хора трябва, веднага се надава вой, че било далавера. [/quote]
    +++++
    То това поведение е основата на една много важна национална черта - мрънкането.

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  19. 19 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 274 Неутрално

    [quote#16:"Лео"]Дай направо да отнемем всички функции на държавата и да ги дадем на частниците!
    [/quote]

    Няма да е лошо. Самата идея за "държава" и "държавност" към настоящия момент у нас е дълбоко компрометирана. Държавата се е превърнала в дойна крава за цяла котерия от "бизнесмени". За България колкото по-малко държава, толкова по-добре. Абсолютно съм сигурен!

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  20. 20 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 274 Любопитно

    До коментар [#14] от "Петър Петров":

    https://driveai.recruiterbox.com/jobs/fk06jrk/

    Това достатъчно ли е?

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  21. 21 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 221 Неутрално

    За да има качество, трябва да има яснота какво искаме да правим.

    Не може всяко училище да заявява, че иска паралалека от нещо, щото е модерно.

    Една професия е свързана с поддържане на база в дадено училище години напред. Затова имаше техникуми, и това не е случайно: Знаейки, че години напред ще е техникум, се изгражда и поддържа техническа база за специалността, а кадрите могат да се опитат да се задържат.

    Истинските нужди за едно такова системно обучение по всеки предмет и т.н. са реално скъпи и не са по силите на средносттаистическия училищен директор на общообразоватлено училище.

    А момента каквото му хрумне или е модерно, това почва. Таз година инфоррматика, напусне учителя - догодина икономика.

    Така просто не става.

    Ако се планират 600 места примерно в София, то на базата на вече изграденото трябва да се разреши на отделни училища да го правят, а не всеки които желае да заяви.... А останалите да получаат ясен знак, че няма да им дадат.

    И с този английски трябва да се прекрати. Ако в нормалните часове не си постигнал успехи в училището (които са над 500% над часовете преди 1989) подавай си оставката, не ставаш за директор. Да не би да си разбирач на Шекспир, та искаш да правиш английски паралалки.

    Езикът вече трябва да се препопдава добре навсякъде. Има достатъчно материални условия и евтини технически възможности за това. Ако не се получава, причината не е в специализацията. Всеки може с подбор и гонене на деца да постигне успех.

    И да е ясно, че до 9 клас се очаква добро общо образование. А не осакатяване на хиляди деца с подбор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK