
© Надежда Чипева
Визитка
Иван Георгиев заема длъжността "Търговски директор" на "Интелигентни трафик системи" АД от май 2018 г. От 1998 г. в продължение на почти 20 години кариерата му е свързана с автомобилната индустрия и обслужването на клиенти. Започва от длъжността търговец на нови автомобили Peugeot през януари 1998 г. От септември 1999 е търговски директор на "София Франс ауто" в Бургас - лидер по продажби на нови автомобили в региона. От септември 2011 поема търговската дейност на "Омникар ауто" в Бургаска област на длъжността "Мениджър продажби" за марките Renault, Dacia и Nissan и паралелно ръководи дейностите, свързани с маркетинг и реклама. За три години компанията става един от водещите търговци на нови автомобили. Иван Георгиев е дипломиран бакалавър със специалност "Стопанско управление" от Университета "Проф. д-р Асен Златаров" – Бургас.
При старта на толинга собствениците или ползвателите на тежкотоварни пътни превозни средства с тегло над 3.5 тона ще заплащат тол такса за преминаване по платената пътна мрежа според изминатото разстояние вместо досегашната винетна такса. Вашата компания предлага ново технологично решение за тол таксуване - TollPass. Колко време екипът разработва системата TollPass и с какви проблеми се сблъскахте при създаването й?
- "Интелигентни трафик системи" (ИТС) е компания, създадена през 2012 г. с цел предоставяне на интелигентни транспортни решения. След като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че ще изгражда тол-система, ИТС се насочи към бизнеса с услуги за електронно таксуване на пътни такси - електронни винетки и тол. Създаването на платформата TollPass.bg наистина бе професионално предизвикателство за екипа, защото е нещо ново и модерно. Не сме имали проблеми, а по-скоро търсим нови решения и се стремим към безупречно функциониране на една цялостна система, чиято поддръжка е колективно усилие. Ние сме отговорни към потребителите и ще изискваме това и от нашите партньори. Вече имаме доста сериозен опит и познаваме бранша след като успешно развихме продажбите на електронни винетки, които ще останат валидни до старта на толинга. Изградихме над 7000 места за продажба на винетки и създадохме платформата Vinetki.bg.
С техническото решение на ИТС АД под бранда TollPass ще предоставим на клиентите си технология от най-модерно поколение за отчитане на пътни такси, така че не очакваме проблеми с тол-системата и бордовите устройства. Все пак, ако клиент на ИТС АД има проблем по време на пътуването си, системата автоматично ще изпрати съответната информация на всички нива, като уведоми както шофьора, така и неговия транспортен мениджър. Нашият кол-център ще работи 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата. В този случай шофьорът ще има възможност да избере как да закупи маршрутна карта по най-удобния за него начин, за да продължи пътуването си.
Как работи TollPass?
- TollPass ще използва технология за позициониране GNSS (Глобална навигационна сателитна система), това е избрала държавата ни като решение за толинга в България. Тя дава възможност за free-flow тол таксуване, без спиране. Предимствата на това решение са както непрекъсваемостта на трафика и елиминирането на опасността от опашки и задръствания, така и по-голямата безопасност и намаляване на вредите за природата.
Ние ще предоставим на нашите клиенти GNSS бордови устройства, с които да оборудват тежкотоварните си автомобили, за да могат да ползват платената пътна мрежа. Сателит ще засича бордовите устройства и автомобилите в реално време. Бордовото устройство ще изпраща данните към системата на TollPass, където те се конвертират и се изпращат към централната система на АПИ.
Стационарните рамки и мобилните камери разпознават регистрационните номера на транспортното средство, засичат преминаването му и след проверка в централната система регистрират коректното или некоректно ползване на платената пътна мрежа.
Системата предава данни в реално време, като в случай на прекъсване ние като национален доставчик на услуги имаме задължението до 30 минути да изпратим 95% от данните към централната система на АПИ, а до 120 минути - 99.6% Това са изключително високи параметри, които държавата е заложила като изисквания към нас, заради което ние не можем да си позволим да правим компромис с технологията и процесите. ИТС ще има денонощен мониторинг на софтуера и хардуера в реално време. Дали водачите са подали коректно информация за теглото на автомобила и маршрута ще се следи от вградени в пътното платно кантари и камери.
- Отчитането се предвижда да става по два начина. При транзитно преминаване през страната или случайни пътувания може да се използва маршрутна карта с предварително избран маршрут. В този случай водачът спира до мястото за продажба или прави това онлайн на платформата Tollpass.bg , избира си начална и крайна точка и предплаща услугата.
При чести или регулярни пътувания препоръчителният продукт за отчитане e GNSS бордовото устройство. Това е и най-масово ползваният метод за отчитане на пътни такси в цял свят и е добре познат на всички от транспортния бранш. Това е автоматично отчитане, при което в камиона се монтира бордово устройство, което е GPS базирано. Ние ще го предоставяме на водачите безплатно, срещу депозит, който ще се възстановява при връщане на устройството. То ще работи на 8 езика, включително и на български.
Автоматичното отчитане може да става и чрез GPS тракер, но той трябва да е сертифициран, за да гарантира безотказно и коректно подаване на данните.
Какви инвестиции трябва да направят транспортните компании, колко ще им струва включването към TollPass?
- Включването към TollPass няма да бъде голям разход за транспортните компании. "Интелигентни трафик системи" АД ще предложи абонаментен договор с включена поддръжка, който може да се плаща и на месечни вноски или еднократно за цяла година. Балансът по договора също ще може да се управлява електронно и няма да изисква допълнително време или усилия за водачите. Бордовите устройства ще бъдат предоставяни безплатно, само срещу депозит. Така че това са по-скоро разходи в размер на няколкостотин лева, платими еднократно, които не би трябвало да се отразят на цените на транспортния бизнес.
Какво е новото, различното и специфичното в предлаганото от "Интелигентни трафик системи" решение, какви са предимствата на TollPass?
- Предлаганото решение TollPass е модерно и високотехнологично, в съответствие с типа тол система, която България е избрала да изгради. А тя е най-новото в областта на технологиите за тол таксуване. Четири други държави в Европа изградиха подобна тол система, това са Германия, Белгия, Словакия и Унгария.
Предимството е, че чрез TollPass таксуването ще става без да се налага спиране, което осигурява бързина и безопасност на придвижването. Второто съществено предимство е удобството за шофьорите – с TollPass се работи лесно, могат да се сменят броя на осите, има непрекъсната връзка с клиентския център. Не на последно място ще изградим широк достъп до услугата чрез нашата партньорска мрежа, така че всеки клиент да посети мястото, където купува електронните си винетки и да получи толинг.
Системата предполага ли надграждане и какво е нейното бъдеще, може ли TollPass да се прилага в други държави?
- На този етап сме се концентрирали върху въвеждането на този високотехнологичен продукт за тол таксуване в България. Но технологиите се развиват много бързо и ние винаги ще бъдем готови да надграждаме и усъвършенстваме продукта.