Телемедицината - линк между пациент и лекар

Това е . Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Телемедицината - линк между пациент и лекар

© Shutterstock



Телемедицината заличава разстоянието между лекар и пациент. Бумът на нови технологии даде реален виртуален линк за достъп до качествени здравни услуги навсякъде и по всяко време.


Проблемът с директния преглед от медицински специалист е симптом за нарушено функциониране на всяка здравна система по света, не само в България - препълнени лекарски графици, голямо разстояние до клиниката, фиксирано работно време, затруднено придвижване. И въпреки че човешкият организъм не е холограма и не съществува виртуален пенкилер, то телемедицината започна да скъсява значително времето и разстоянието до необходимите ни здравни съвети и грижи.


Нейното бързо развитие през последните десетилетия доведе до нови форми на практикувана от разстояние медицина с цел диагностика, лечение, наблюдение, консултации и обучение. Пандемията от COVID-19 направи огромен скок в развитието и приложението й в цял свят, тъй като често във време на локдаун единственият възможен достъп до лекаря бе виртуален.




Затова не е изненада, че мобилните здравни приложения се удвояват всяка година и до миналата са повече от 170 хиляди по данни на института IMS за медицинска информатика.


Телемедицината осигурява


диалог между лекар и пациент с един клик


Приложението й помага на живеещите в по-отдалечените от големите градове населени места в цял свят, където лисват здравни клиники, да получат по-бърз достъп до медицинско обслужване.


Статистиките открояват като предизвикателство пред здравните системи застаряването на населението - повече от 800 милиона души са над 65 години, а здравословното състояние на мнозина възрастни обикновено не позволява дълго и често придвижване до лекарските кабинети.
Дистанционният здравен мониторинг спестява време и средства на пациенти със социално-значими заболявания като сърдечни-съдови болести, диабет, онкозаболявания, затлъстяване и други.


Редица проучвания сочат предимства не само за пациентите, но и за лекарите и работодателите. И не на последно място - телемедицината значително намалява общите разходи за здравеопазване.


Телемедицината включва медицински измервания и диагностика, здравен (вътрешноболничен и извънболничен) мониторинг, дистанционни услуги и дейности като профилактика, грижи, видеоразговори, съвместна дейност между болнични центрове и други.


Форматите и версиите на софтуерни решения могат да бъдат най-разнообразни според предназначението, медицинските дейности, уеб-средата или локалната мрежа, видове дейности, регламенти и стандарти в конкретната държава.


Законодателството варира в различните страни.


Телемедицинската практика обединява регламенти, стандарти, права за достъп, ценообразуване, законово и нормативно регулиране, морални и етични правила при работа във виртуалния свят.


Телемедицината е най-развита в САЩ, където оперират основната част от компаниите в тази област. Заради пандемията тази година там отпаднаха много ограничения пред достъпа до дистанционни консултации, а Федералната комисия по комуникациите на САЩ (FCC) обяви програма на стойност 200 млн. долара, за да осигури телемедицински услуги на американските граждани.


Европа все още изостава, като причините за отлагането на по-широката употреба на телемедицината включват продължителни тестови фази за пилотните проекти, липса на сигурност за възвращаемостта на инвестициите и липсата на схеми за реимбурсация за телемедицинските методи от страна
на здравноосигурителните системи.


Европейският съюз насърчава прилагането на телемедицина като надежден и иновационен модел на здравеопазване, но поставя и въпроса за отговорността на експертите, предоставящи здравната грижа. В "Европейската правна рамка за отговорност и телемедицина" (Европейска комисия 2008) се посочва, че телемедицинските услуги трябва да са достъпни за всички и "да гарантират сигурността на персоналните данни на пациентите, като ги предпазват от преднамерени злоумишлени действия".


Лекарите са тези, които трябва да преценят


в дадена ситуация доколко е подходящо приложението на телемедицина. Редица проучвания обаче сочат, че само за няколко седмици пандемията от COVID-19 е дала мощен тласък в развитието на телемедицината в Европа. Поставянето под карантина и страхът от предаване на заразата са увеличили с невиждани размери медицинските консултации с помощта на видео приложения и мобилни устройства. В много страни националните правила са адаптирани или смекчени така, че дистанционните консултации да се превърнат в масова практика.


Във Франция например социалното осигуряване трудно е изплащало разходите за телемедицина през 2018, но две години по-късно пандемията е подействала като мощен ускорител на това направление. От 10 хиляди дистанционни консултации в началото на март, те са скочили на 1,1 млн. през на април.


Във Великобритания по време на пандемията по-голямата част от 1.2 млн. всекидневни медицински консултации са били осъществени от разстояние, а от организацията "Роял колидж", обединяваща британските общопрактикуващи лекари, отчитат скоростни промени в начина, по които медиците се грижат запациентите си.


В държава с огромно население като Индия заради пандемията изникват скоростно 18 центъра за телемедицина, а статистиката преди това сочи по-малко от 9 професионални медици на 10 хиляди души.


Българското здравеопазване, както в повечето страни по света, е


изправено пред проблеми,


свързани с предоставяне на специализирани здравни дейности в отдалечени и слабо развити региони. В националната здравна стратегия 2020 е записано, че развитието на телемедицината има място "по отношение на осигуряването на дистанционни консултации, здравен мониторинг и медицински измервания, особено за пациенти в труднодостъпни и отдалечени райони, както и за пациенти със специфични потребности - болни с хронични заболявания, възрастни хора и др."


В отделни клиники и здравни заведения в България има внедрени софтуерни решения, които позволяват специалистите да консултират пациенти от разстояние. На българския пазар вече има няколко мобилни приложения, които регистрират и могат да изпращат здравни данни.


Платформата Healee


Български софтуерни специалисти създадоха платформата Healee, която помага за бърз достъп до лекар и преглед във виртуална среда. Решението на компанията дава възможност за дистанционни онлайн прегледи, платформата предлага функционалности за общуване между лекар и пациент чрез видеоразговор, възможността да се приложи електронен медицински картон, обмяна на снимки или чрез съобщения. Healee поддържа не само статични, но и динамични медицински изображения. Пациентите могат да качват рентгенови снимки, ЯМР, PET и CT изображения.


За идеята и историята зад създаването на приложението разказва Йосиф Дишлиев, съосновател на Healee: "Стартирахме работата на платформата през 2018 г., като тогава тя беше насочена най-вече към българи в чужбина и им даваше бърз и лесен достъп до качествена здравна грижа на техния роден език. Първите лекари, които се присъединиха, бяха дерматолози, тъй като при тях голяма част от проблемите на пациентите могат да бъдат адресирани онлайн чрез снимки, видео, резултати от изследвания. В края на същата година започнахме активно да присъединяваме лекари в България от всички специалности, а през следващата година започнахме работа и извън България - във Великобритания, САЩ, Нова Зеландия."


В момента в Healee стартира специален проект. Ежегодната кампания на BIODERMA "Заедно сме в борбата срещу акнето", която традиционно предоставя безплатни прегледи при дерматолог, тази година ще се осъществи през платформата за телемедицина. "Щастливи сме, че BIODERMА се свързаха с нас за този толкова важен за тях проект. Това е първата кампания от такъв мащаб, която осъществяваме. От 19 до 30 октомври в нея ще се включат 150 водещи дерматолози от цялата страна, за да предоставят безплатни консултации на пациенти с акне през приложението" споделя още Йосиф Дишлиев.


Healee Chatbot е базиран на изкуствен интелект, който дава информация за възможни причини за симптоми и насоки какво да се предприеме.


Мобилното приложение може да се свали безплатно на телефон или компютър.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK