Експерти съветват онлайн бизнеса: стъпки за провеждане на успешна Black Friday кампания

Стефан Чорбанов е основател на водещата e-commerce компания в България Stenik и Certified Magento 2 Solution Specialist. Участвал е в разработването на онлайн магазини на десетки големи български брандове, като до ден днешен, освен като управител на Stenik работи и по проекти, за да е в крак с новите тенденции в онлайн търговията.

Стефан Чорбанов е основател на водещата e-commerce компания в България Stenik и Certified Magento 2 Solution Specialist. Участвал е в разработването на онлайн магазини на десетки големи български брандове, като до ден днешен, освен като управител на Stenik работи и по проекти, за да е в крак с новите тенденции в онлайн търговията.



Година след година периода около Black Friday носи със себе си нови рекорди в онлайн продажбите и за някои компании вече се превърна в най-важния фактор за финансовите им резултати. Множество онлайн бизнеси успяват да увеличат с двуцифрен или дори трицифрен процент продажбите в най-активните дни от периодa (обикновено между Black Friday и Cyber Monday), без да правят каквото и да е планиране, подготовка и дори намаление, защото потребителските нагласи след средата на ноември месец вече са трайно променени. Други пък успяват да постигнат ръстове в хиляди проценти година след година и се подготвят за периода още от лятото или дори по-рано.


Димитър Димитров е e-commerce консултант и партньор в Stenik, както и Facebook Certified Media Buying Professional. Той е консултирал десетки големи офлайн търговци и ритейлъри как да направят първите си стъпки в онлайн търговията или как да я подобрят, за да са успешни.

Димитър Димитров е e-commerce консултант и партньор в Stenik, както и Facebook Certified Media Buying Professional. Той е консултирал десетки големи офлайн търговци и ритейлъри как да направят първите си стъпки в онлайн търговията или как да я подобрят, за да са успешни.


Но как точно го правят?
"За провеждането на успешна онлайн кампания за Black Friday са нужни съвкупност от маркетингови, продуктови, мърчандайзингови, технологични, складови и логистични процеси, при които всички звена в една компания работят като едно. Много мениджъри на онлайн магазини смятат, че с един разговор с маркетинг агенцията им се изчерпва планирането на кампанията. В интерес на истината в зародиша на тези годишни разпродажби преди години това до известна степен беше така, защото пазарът бе по-непредвидим, а и нямаше статистически данни на база, на които един бизнес да се подготви обективно" споделя Стефан Чорбанов от Stenik, които са наложен разработчик на онлайн магазини и вече 6 години помагат на бизнеси да провеждат успешни своите кампании.

Stenik е технологична компания, фокусирана от 16 години в B2C и B2B решения за български търговци, желаещи да увеличават каналите, в които продават, търсещи по-голям пазарен дял или разширение на чужди пазари. Компанията е официален партньор на Adobe и сертифициран интегратор на платформите Magento Commerce и Magento Open Source.

А има ли смисъл от цялата хамалогия?
- Краткият отговор е "зависи". Има огромен смисъл, стига да сте си поставили добре обмислени цели, които отговарят на етапа от развитието на бизнеса ви. Точно тук много търговци се провалят, защото провеждането на кампания "за спорта" може да се превърне от играчка в плачка и да се окаже, че ще финиширате годината с купища върнати стоки, недоволни клиенти и огромна фактура към куриера ви.
Има известна разлика за това как ще планирате кампанията си ако сте търговец, който търси печалба от нея, ако сте такъв, който търси обем и нови клиенти или пък ако искате да почистите склада си. Точно поради това задачата е комплексна и ако подцените някое перо от планинга, може да се провалите.




Какви са вашите съвети към онлайн търговците?
- С годините онлайн търговците вече натрупаха опит и адекватност в цялостното провеждане на подобен тип кампании и виждаме все повече такива изпълнени по учебник. Все пак има едно перо, което често се неглижира, а без него кампанията е обречена на 100%-ов провал и това е именно подготовката на самия онлайн магазин.
Поради тази причина, ние изготвихме "Наръчник за подготовка на Black Friday, Cyber Monday и други промо кампании", в който онлайн магазинът и неговата поддръжка стоят в ядрото на планинга. По този начин считаме, че ще помогнем както на по-малките търговци, които сами управляват онлайн магазините си, така и на по-сериозните такива, които трябва да заявят допълнителна ангажираност към софтуерния им партньор за периода на кампанията" споделя мнение и Димитър Димитров от Stenik


Можете ли да споделите нещо повече за него?
- В интерес на истината това не е rocket science, но макар да има стотици статии в интернет по темата, установихме, че няма структурирана информация на едно място, която да е достатъчно пълна и лесно смилаема. Наръчникът ни е свободен за достъпване от всички заинтересовани, като ние ползваме систематизиран Google spreadsheet, в който сме събрали всички важни според нас компоненти при подготовка за онлайн промо кампании. Някои хора се плашат само при бройката на основните направления, за които човек трябва да помисли, но за мен това значи по-скоро, че не са готови да проведат успешна кампания. Ето накратко и за тях:


Експерти съветват онлайн бизнеса: стъпки за провеждане на успешна Black Friday кампания

Последен съвет към търговците, защото официалните дати наближават, а някои бизнеси вече стартираха с намаленията?
- Ако все още не сте подготвили напълно, то все още има шанс да го направите, защото се намираме на балканите, а тук всичко е в последния момент. Нашият наръчник е свободен за ползване и може само да ви бъде от полза - за тази кампания, за следващата, за 14-и февруари или за догодина. Успех!

Ключови думи към статията:

Още от Компании

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK