
Годината е 2017-а и след тест на онлайн пазара, вече наложения офлайн фешън дискаунтър Mercari решава да направи по-сериозен опит за интернет продажби с първата си eCommerce платформа. Тогава компанията решава да се представя онлайн под бранда MoreFashion - типично поведение на представителите на ритейл бизнеса, които се притесняват от микса на онлайн и офлайн и ги разглеждат като два независими канала.
"За три месеца усилена работа успяхме да изградим сериозно решение за Mercari/More Fashion и бяхме много обнадеждени относно плановете им онлайн. По-малко от месец по-късно обаче от компанията ни споделиха, че замразяват идеята за развитието на интернет продажбите си, поради спецификите на бизнес модела им. Те оперираха с голям обем единични бройки стоки, което създаваше предпостави за много грешки при изпълнение на онлайн поръчките при все, че тези стоки трябваше да се продават и в офлайн мрежата", споделя Стефан Чорбанов от Stenik, които са eCommerce development партньора на Mercari по това време.
Stenik е технологична компания, фокусирана от 16 години в B2C и B2B решения за български търговци, желаещи да увеличават каналите, в които продават, търсещи по-голям пазарен дял или разширение на чужди пазари. Компанията е официален партньор на Adobe и сертифициран интегратор на платформите Magento Commerce и Magento Open Source. |
Правим бърз скок към 13-и март 2020 г., която дата всички помним като началото на т.нар. локдаун. Много бързо в България всички осъзнаха, че Covid-19 е реална заплаха и по всичко личи, че напасването на личния, обществения живот и бизнеса към това "ново нормално" са дълъг процес, в който ще се учим в движение. Една седмица - толкова беше нужно на Mercari да вдигнат телефона и на 20-и март и да ни се обадят с простото питане "Можете ли да съживите мъртвеца?", споделя още Чорбанов.
Три дни по-късно Stenik дават старт на един от най-големите спринтове, които са правили за клиент, като за целта отреждат dedicated проджект мениджър, чието внимание е насочено на 100% към Mercari и екип, фокусиран изцяло в проекта. За щастие бизнес софтуера в компанията осигурява цялата нужна историческа информация и техническа документация за проекта и значително улеснява стартирането на процеса. И все пак срокът от 10 дни за старт на онлайн продажбите изглежда твърде кратък, за да бъде спазен, при условие, че това не е start-up бизнес, който може да продава от гаража или хола, а е наложен ритейлър с над 25 физически обекта в страната и Румъния.
Решението?
"Да мислиш като старт-ъп!" "Наложи се да имплементираме MPV (minimum viable product) методологията на lean startup, за да ускорим т. нар. time-to-market. Всички излишни функционалности, утежняващи обстоятелства и опции със съмнителна добавена стойност трябваше да бъдат премахнати, за да не черпят ресурси за тестване, преработване и въвеждане в експлоатация. Така или иначе работата в нашия бранш винаги е повече отколкото изглежда, а в конкретния проект се наложи да направим фундаментални промени за един eCommerce като промяна на checkout процеса, интеграция с нов куриер, ъпдейт на системата до последна налична версия, GDPR съвместимост и други", споделя Димитър Димитров, който е партньор в Stenik и супервайзър на целия процес.
На заветната дата 2 април Mercari вече са онлайн с новия им интернет магазин и като на шега получават 80 поръчки в първия им ден и то в период, в който всички си мислехме, че хората пазаруват само храна, стоки от първа необходимост и забавление, добавя още Димитров.
"You deliver with lightspeed, we pay with lightspeed" Kevin Schneider, eCommerce manager в Mercari
Mercari от своя страна са свръхкоректен партньор, особено в средата на пандемичната обстановка, когато междуфирмената задлъжнялост нарастна.
Да пуснеш онлайн магазин да продава, разбира се, е само началото на предизвикателството, а при Mercari следващите стъпки се развиват с подобна скорост. Te имат присъствие офлайн и в Румъния и заявяват категорични позиции да присъстват там и онлайн, а и ситуацията го налага. Благодарение на това, че през 2017 г. са избрали изработка на онлайн магазин с Magento, а платформата е със силно развита multi-store/multi-currency/multi-country функционалност, само след три седмици Mercari вече продават онлайн и в Румъния.
"Не всичко е цветя и рози". През юни България вече излиза от локдаун, но физическите магазини пустеят. Колкото и смущаващо да е това положение, то е още една предпоставка за фокусиране в развитието на интернет бизнеса. |

Компанията има нужда от ре-дизайн на онлайн магазина, тъй като този, с който стартира, е правен основно през 2017-а година. В същото време е нужен и UX (user experience) рефреш, защото спецификите на бизнеса го изискват. Стандартната функционалност за филтриране по бранд например не е достатъчно удобна, защото Mercari предлагат артикули на над 700 бранда и потребителите трябва лесно да могат да открият брандовете, към които имат интерес и да филтрират списъка с продукти само по тях.
Залезът на Magento 1
Горе-долу по същото време за броени дни се ражда и узрява и една друга идея. Платформата на Mercari - Magento 1 е доста остаряла и след дълго отлагане Adobe официално обявяват, че поддръжката от тяхна страна към тази система е със срок на изтичане 30.06.2020 г. Перспективите за развитието на Magento 1 са доста по-малко, спрямо тези пред неговия наследник Magento 2 и логичната стъпка и решение са взети - онлайн магазинът на Mercari трябва да бъде прехвърлен към актуалната версия на Magentо 2 и то възможно най-скоро.
Adobe придобиват Magento през 2018 г. за сумата от 1.68 млрд. долара и бързо успяват да позиционират платформата като Leader в т.нар. Magic Quadrant на Gartner, който е определящ фактор за оценката на IT продукти в световен мащаб. |
Как се развива проектът?
"В общи линии се наложи да реализираме процес, който според Adobe и Magento отнема между 3 и 6 месеца за 6 седмици. За щастие, за нас това не беше първата миграция от Magento 1 към Magento 2 и за разлика от миграциите от други платформи, в които също сме се специализирали и които наистина отнемат 3 и повече месеци, то опитът ни тук изигра решаваща роля. В средата на август месец или малко над 6 седмици след като бе взето решението освен цялостен ре-дизайн да направим и миграция на системата, новият интернет магазин на Mercari бе факт" разказа Стефан Чорбанов.
Новата интернет платформа на Mercari добавя както някои задължителни и добре познати функционалности като усъвършенствана търсачка, усъвършенсвани филтри и mobile first experience, така и мърчандайзинг автоматизации, олекотен и иновативен процес на връщания (RMA), купи онлайн - вземи от магазин (click & collect) и над 50 други нови функционалности.
През ноември 2020 г. онлайн бизнесът на Mercari вече изглежда неизменна част от целия им fashion-discounting модел. В периоди на бурно развитие, понякога не остава време за анализ, но не и при Mercari, които могат да се похвалят с цифри, които говорят са устойчивост.
200% | 50% | 12.27% |
Толкова е ръстът в онлайн оборота за октомври, спрямо април. | Толкова е return-rate на онлайн клиентите. | Увеличение на средната кошница спрямо април. |
Ако трябва да си извадим поука за дигиталната трансформация, която ритейлърите могат да постигнат, независимо дали става дума за извънредна обстановка или не, то ключовите думи биха били: фокус, ноу-хау, технология и опит. И както се подразбира - те важат в еднаква степен както за самия търговец, така и за технологичния партньор, с който той е избрал да върви по този път.