Д-р Деян ЛАКОВСКИ: Компанията ни е фокусирана върху непрекъснатото въвеждане на нови продукти на пазара

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Д-р Деян ЛАКОВСКИ: Компанията ни е фокусирана върху непрекъснатото въвеждане на нови продукти на пазара


ПРОФИЛ


Д-р Деян ЛАКОВСКИ е генерален директор на СТАДА за България и e отговорен за управлението на СТАДА в Хърватия и Словения от юли 2019 г. Има 20 години опит във фармацевтичната индустрия, включително в иновативни и генерични компании, като 10 години от тях е работил като генерален директор за България, Северна Македония, Албания и Косово. Има опит и като търговски директор в 16 държави. Завършил e медицина в университета "Св. Кирил и Методий" в Скопие през 2000 г., а през 2009 г. придобива магистърска степен по бизнес администрация в същия университет.


Стилът на СТАДА е да се разраства чрез придобиването на други компании за генерични лекарства. За първи път инвестирате в хранителните добавки.
- Нашите решения се ръководят от това какво е най-полезно за потребителите и им осигуряват възможността да ползват качествени и в същото време достъпни продукти. Придобиванията и бизнес партньорствата, както и органичният растеж са в основата на визията на СТАДА. Това е водещата причина компанията да бъде предпочитан партньор при генеричните лекарства и продуктите за грижа за здравето и същевременно да заема лидерска позиция по растеж в индустрията.
СТАДА има водещо присъствие в продуктите за грижа за здравето не само в Европа, но и в световен мащаб. Предлагаме не само лекарствени продукти, отпускани без лекарско предписание, но и хранителни добавки, медицински изделия, медицинска козметика и диагностични продукти.
Решаващ за стратегията относно продуктите за грижа за здравето е начинът, по който допринасят за осъществяване на мисията на СТАДА - да бъде доверен партньор в грижата за здравето на хората. Така например през март, когато се изправихме пред проблема с COVID-19, първото, което направихме, бе да подсигурим пазара с цинк, селен и витамин D. Хората се интересуваха от подкрепа за имунната система. Радваме се, че успяхме да осигурим подходящите хранителни добавки от нашето портфолио за хората в България. За да поддържаме и укрепваме доверието на своите партньори от веригата на доставките, както и на пациентите и потребителите, всички продукти, които СТАДА предлага, съответстват на най-високите стандарти за качество.


Какво в сегмента продукти за грижа за здравето ви накара да придобиете "Валмарк" и да доразвиете бизнеса си в тази област? Как се позиционира компанията на българския фармацевтичен пазар и какви са перспективите през следващите няколко години?
- Придобиването на "Валмарк" се вписва много точно в нашата стратегия относно продуктите за грижа за здравето. При финализирането на сделката в началото на март главният изпълнителен директор на СТАДА Петер Голдшмидт заяви следното: "СТАДА и "Валмарк" ще създадат печелившо портфолио за Централна Европа със стратегията за растеж на СТАДА и подчертания фокус на "Валмарк" върху иновациите. Така ние още повече ще глобализираме целия си бизнес и ще продължим да вървим по пътя към постигане на основната си цел - да станем лидер в областта на брандираните продукти за грижа за здравето и генеричните лекарства в Европа."
Компанията "Валмарк" е производител на утвърдени брандове на продукти за грижа за здравето с водещи пазарни позиции в Централна Европа. Основана през 1990 г. и базирана в Чешката република, "Валмарк" е с директно присъствие в девет държави от Европейския съюз и продава своите продукти в над 40 държави в целия свят. Компанията има повече от 540 служители, като близо 150 от тях работят в завода в гр. Тринец в Чешката република. Високотехнологичната производствена база на "Валмарк" в Чехия вече е присъединена към нашата глобална производствена мрежа. Освен това планираме да произвеждаме избрани продукти на СТАДА в Тринец, като по този начин не само ще се възползваме максимално от наличните инфраструктура и експертен опит, но и ще използваме капацитета на базата в подкрепа на нашите амбиции за силен ръст на производствените обеми. Започваме да въвеждаме ключови брандове от портфолиото на "Валмарк" на пазара в други държави, на които "Валмарк" не е присъствала досега. Така например през следващите няколко месеца те ще бъдат налични в Хърватия и Словения.
Българските потребители на хранителни добавки не се различават съществено от тези в останалите европейски държави: търсят висококачествени продукти, които удовлетворяват здравните им нужди на достъпни цени. Интересът на българските потребители към хранителните добавки и лайфстайл продукти се увеличава. Така категорията отбелязва двуцифрени ръстове. Тези тенденции са още по-изразени в градовете и при по-младите хора. Затова ние в "СТАДА България" се радваме да разширим продуктовата гама за нашата страна в унисон с глобалното ни портфолио.

Д-р Деян ЛАКОВСКИ: Компанията ни е фокусирана върху непрекъснатото въвеждане на нови продукти на пазара

През последните години има все повече ограничения в регулациите на ЕС относно фармацевтичната индустрия. Как това се отразява на вашите инвестиции в Югоизточна Европа и по-конкретно в България? Каква част от основното ви портфолио е регистрирано?
- Пазарът на лекарствени продукти в Европейския съюз продължава да бъде стриктно регулиран и това трябва да бъде така, тъй като лекарствата са решаващ фактор за поддържане и подобряване на здравеопазването в ЕС. Естествено СТАДА стриктно спазва всички приложими регулаторни разпоредби и стандарти. Компанията продължава да инвестира в цяла Европа, в това число и Югоизточна Европа. Наскоро придобихме 15 бранда от "ГлаксоСмитКлайн", два от които - "Цетебе" и "Орофар", са добре познати на българския потребител. Също така активно търсим и други възможности за развитие на бизнеса и потенциално придобиване на дружества, които смятат, че бизнесът им може да бъде успешно интегриран в семейството на СТАДА.
СТАДА присъства в България в продължение на две десетилетия и брандът ни е добре разпознаваем сред пациенти и различни медицински специалисти като кардиолози, невролози, пулмолози, отоларинголози, общопрактикуващи лекари и др. Това се дължи на чудесния екип, който имаме, и на отличните продукти, които предлагаме. От друга страна, има прекрасни брандове, предлагани от СТАДА на другите големи пазари в ЕС, които не бяха налични в България. Ето защо минала година взехме стратегическо решение да засилим присъствието си на българския пазар и да осигурим и тук много нови брандове. В рамките само на една година разширихме портфолиото си от кардиологични продукти, навлязохме в сегмента на пробиотиците, добавихме нови продукти за лечение на ревматологични заболявания и т.н. Към днешна дата новите продукти на пазара, лансирани през изминалата и тази година, съставляват близо 13% от настоящия ни бизнес. Развитието на съществуващото портфолио заедно с новите продукти на пазара и скорошните придобивания поставиха СТАДА на пето място сред корпорациите в категорията лекарствени продукти без лекарско предписание на българския фармацевтичен пазар за периода януари - септември 2020 (в стойност по данни на IQVIA).
Поставяме силен акцент върху укрепването на нашето портфолио и имаме големи планове в тази посока през следващите няколко години. В резултат на глобалните ни стратегически партньорства ще навлезем и ще станем силен играч също и в сегмента на биоподобните лекарства. Нашата работа като екип не е завършена, докато не осигурим на пациентите и потребителите в България всички продукти от комплексното глобално портфолио на СТАДА.
Компанията ни постоянно е фокусирана върху въвеждането на пазара на нови продукти, за да удовлетворим нуждите на потребителите. В тази трудна ситуация с предстоящата зимна вълна на COVID-19 обогатихме българския пазар с уникално медицинско изделие - спрей ViruProtect при настинка. СТАДА маркетира и разпространява този продукт от шведската компания Enzymatica и той вече е в аптеките. Спреят ViruProtect действа, като създава защитно покритие върху лигавицата на устната кухина и гърлото (глицерин), а друга
съставка (трипсин от риба треска) неутрализира вирусите и така защитава целия организъм от вирусни инфекции. Има доказано in vitro действие (в лабораторни условия, не с инфектирани хора) срещу различни вируси. Спреят неутрализира в in vitro условия във висока степен - над 90%, риновируси, аденовируси, грипни вируси, а също и вируси от корона семейството. Благодарение на проактивността си моят екип успя да осигури ViruProtect за българския потребител, изпреварвайки редица други европейски държави.
Д-р Деян ЛАКОВСКИ: Компанията ни е фокусирана върху непрекъснатото въвеждане на нови продукти на пазара

Какво означава "прогенерична" политика и как се поощряват лекарите и фармацевтите в други държави да я прилагат - да предписват лечение с генерични лекарства или да заменят медикаменти, отпускани по лекарско предписание, с генерични такива? Какви са пречките в България пред прогенеричните мерки?
- Генерично е лекарството, разработено с цел да бъде същото като вече разрешено лекарство (референтното лекарство). Генеричното лекарство съдържа същото активно вещество и се прилага в същата доза за лечение на същите заболявания като референтното лекарство. От друга страна, името на лекарството, външният му вид (например цвят или форма) и опаковката му могат да се различават от тези на референтното лекарство. Въвеждането на пазара на генеричното лекарство става в съответствие с патентното законодателство.
Генеричните лекарства широко се използват в много държави от ЕС, в икономически ефективни програми за лечение и все повече се предписват от лекарите като ефективни алтернативи на по-скъпи референтни лекарствени продукти. Когато едно генерично лекарство е базирано на референтно лекарство, то може да лекува същото заболяване със същото високо ниво на качество, безопасност и ефикасност, но на по-ниска цена за крайния потребител. Във време, в което към здравните системи в Европа се поставят все повече изисквания, генеричните лекарствени продукти са от голяма полза за обществото, тъй като осигуряват достъп на пациента до качествена, безопасна и ефективна терапия, и то при по-ниски разходи. Често на потребителя може да се спестят от 20% до 90% от общата цена, като се осигурява терапевтична еквивалентност.
Мнението ми е, че на компаниите за генерични лекарствени продукти се предоставят равни права в България с тези, предоставяни на производителите на оригиналните лекарства, в съответствие с принципа за лоялна конкуренция. Разбира се, винаги е възможно да се направи повече, за да се увеличи достъпът на пациентите до генерични продукти. Два от всеки три медикамента, предписани в Европа, са генерични лекарства, като тези лекарства представляват по-малко от 30% от общите разходи за медикаменти. Затова е особено важно всички, отговорни за взимане на решения, да предоставят достъп до надеждна информация на лекарите и пациентите относно биоеквивалентността на генериците и еквивалентното качество, безопасност и ефикасност на генеричните лекарства спрямо оригиналните референтни продукти. Необходимостта от надеждна и независима информация е още по-важна в сравнително новата, но бързо развиваща се област на биоподобните лекарства - терапевтично еквивалентни алтернативи на скъпоструващи оригинални биологични лекарства, които принципно се прилагат чрез болници и клиники.
Търсенето на медикаменти и други продукти за грижа за здравето варира от началото на кризата с COVID-19. Първоначално имаше рязък скок в търсенето като цяло, като участниците във веригата на доставките се опитваха да отговорят на очаквано нарастване на нуждите от медицинско лечение. СТАДА откликна бързо глобално, като увеличи производствените обеми значително, когато пандемията ни завладя през март. Гордея се с екипа ни в България, който предприе всички необходими мерки като подходящо планиране и прогнозиране, както и поддържане на непрекъсната комуникация със звената за глобални доставки и производство. Внимателно следяхме всеки етап от доставките ни за България, така че не изпитахме никакъв дефицит в онзи момент.
Този първоначален скок в търсенето бързо отмина и някои категории се върнаха към обичайните си нива. Особено през второто тримесечие пазарите отбелязаха рязък спад и по-конкретно в държави, в които пациентите принципно плащат от джоба си. Този спад се дължеше на това, че пандемията от COVID- 19 значително намали броя на хората, посещаващи аптеки, лекари и болници, както и на обрата в запасяването с лекарства.
Комплексното и разнообразно портфолио на СТАДА се справя добре в изпълнените с предизвикателства пазарни условия.
От медикаменти, които са предписани или необходими, но не се приемат от пациента, очевидно няма полза. Следователно придържането и спазването на съответната терапия е от критично значение. Това се отнася особено за пациентите с хронични заболявания, защото при тях рискът от усложнения при COVID-19 е по-висок, ако основното им заболяване не е добре контролирано.
Така например според научния хъб на Европейската комисия скринингът и лечението на онкологични заболявания са забавени и отложени по време на COVID-19 пандемията. "В много държави в ЕС скринингът за рак на гърдата е отложен, леченията са забавени или модифицирани, проследяването също е отложено", съобщава изследователката Лусиана Неамтиу.
Въпреки че има няколко съвременни потенциални средства и методи за подобряване на съблюдаването на терапията от страна на пациентите, ключът е да се осигури добра информираност и пълноценното им участие в режима на лечение. Така пациентите ще имат по-добър контрол върху основното заболяване и рискът от усложнения от COVID-19 ще се намали.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK