Да виждаш смисъл в това, което правиш, е гаранция за устойчив успех

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Да виждаш смисъл в това, което правиш, е гаранция за устойчив успех



Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", за това какво прави един работодател предпочитан и как компанията се нареди в ТОП 3 на най-желаните работодатели в страната, според класацията Employer of choice.


Г-жо Драгийска, наскоро "Лидл България" беше класирана в челната тройка на предпочитаните работодатели в престижната международна класация Employer of choice. С какво според вас компанията е заслужила подобно признание?
Проучването Employer of choice е изключително ценно, защото е на база оценката на работещите в страната - над 13 000 служители са участвали в него. Това ни дава една различна гледна точка към пазара на труда и е ясен знак, че Lidl е добре позициониран като работодателска марка, което няма как да не ни радва. Интересни са показателите, които са били оценявани. От една страна са емоционалните показатели - като култура, лидерство и корпоративна социална отговорност. От друга са т.нар. функционални критерии - заплата, сигурност, възможности за кариерно развитие и други. Важно място в цялостната оценка заема и имиджът на работодателя от гледна точка на политиките за привличане и задържане на талантите. Цялата тази съвкупност от показатели, по които участниците в проучването са ни оценили, е доказателство, че "Лидл България" безспорно се отличава като работодател - заради финансовата сигурност, доброто възнаграждение, възможностите за развитие и израстване, както и цялостната корпоративна култура на открити и честни отношения, насърчаваща комуникация и мотивираща работна среда. Вярвам, че хората търсят у своите работодатели именно тази комплексност от фактори. И може би именно това ни отличава и ни отрежда челно място в тази класация.




Вие сте начело на "Лидл България" от самото стъпване на компанията на българския пазар и имате над 10 години наблюдения върху него - емоционалните или функционалните критерии за оценка на работодателя са с по-голяма тежест, според Вас?
Нито един от тези критерии не е достатъчен сам по себе си. "Лидл България" предлага едно от най-високите нива на заплащане в бранша. То обаче не би било достатъчно, ако не даваме възможност за квалификация и кариерно развитие, например. Затова голяма част от усилията ни като работодател са насочени именно към обучението и развитието на служителите - имаме цялостна програма за управление на таланта, лидерска академия за ръководните ни кадри, избор от над 70 курса, от които служителите ни могат да избират. В подкрепа ще спомена само една цифра - в края на 2020 г. над 70% от управителите на магазините ни са на тази позиция именно в резултат от кариерно развитие.
Но и това не би било достатъчно, ако липсва балансът между работа и личен живот - критерий, който става все по-важен за работещите. Затова фокусираме усилията си и в тази посока - допълнителен отпуск за рожден ден, възможности за гъвкаво работно време, почивни дни на официалните празници Коледа, Нова година и Великден за служителите в магазините ни. Мога да изброявам още много конкретни политики, които в своята съвкупност ни превръщат в предпочитан работодател, но ако трябва да обобщя - важен е балансът между всички тях, да присъстват заедно и интегрирано, а не едното да е за сметка на друго. Различните служители имат различни приоритети и ние се стремим да помогнем на всеки да намери водещата за него мотивация.
Не бива обаче да забравяме, че истинската мотивация се задвижва и от още един важен фактор - да осъзнаваш своята роля и принос. За целта е нужна постоянна, директна и пълноценна комуникация от страна на ръководителите в компанията. Така например, касиер-продавачите трябва да знаят колко важна е тяхната роля - от това да са винаги любезни до непрекъснатата грижа магазинът да е чист, подреден и зареден със свежи продукти. По същия начин - ако го няма човекът в склада и той няма правилната мотивация, стоката въобще няма да стигне до магазините. Така в цялата тази комплексна верига всеки има своето ключово значение, всеки е ценен и когато осъзнава това, вижда смисъл и това го мотивира да дава най-доброто от себе си.


Прави впечатление, че вашата компания е единствена от ритейл сектора в челната тройка, останалите двама работодатели са от ИТ бизнеса. Какво означава това за вас като работодател и за индустрията като цяло?
Факт е, че през последните години ИТ секторът се наложи като един от най-предпочитаните на пазара на труда. Това се дължи както на спецификата на тази професия - динамична и базирана на новите технологии, така и на добрите условия, които предлага. В този смисъл да попаднем сред водещи ИТ компании е важно признание за нас. Още повече, че идва в година на криза и социална несигурност, което означава, че сме оценени не само защото предлагаме висококонкурентни условия на труд, но и защото успяваме да гарантираме нещо много необходимо в сегашната ситуация - сигурност и спокойствие. Щастлива съм, че усилията ни да провеждаме последователна, честна и предвидима политика като работодател, да се грижим за служителите си в добри, но и в трудни моменти са оценени високо. Вярвам също, че това е оценка и за ритейл индустрията като цяло. Важно е хората да ни възприемат като модерна, динамична сфера, която дава много разнообразни възможности за развитие и интересни професионални предизвикателства.


В "Лидл България" работят над 3000 служители - как успявате да ги мотивирате и да имате пълноценна комуникация с всички тях?
Освен всички неща, които изброих по-горе - цялата тази съвкупност от сигурност, възможности за развитие и грижа - откритата и честна комуникация е другата важна предпоставка не само за мотивацията на служителите, но и за изграждането на доверието. Ще дам пример с първите месеци от пандемията, когато поддържахме изключително активна и постоянна комуникация с всички служители - какво правим, защо го правим, каква е тяхната роля. Така всички знаеха какво и защо се случва в компанията. За всички служители - независимо дали работят на първа линия в магазините или онлайн от вкъщи, беше важно да знаят, че ние, управителите, имаме визия как да се справим с тази криза и накъде ги водим. И когато ти знаеш какво се случва и имаш хоризонт на действие, тогава се чувстваш сигурен и защитен. Чувстваш се и още по-мотивиран да продължаваш на това място и в този екип.
Другото, което бих откроила и което свързва хората в Lidl, са ценностите, които споделяме - да сме отговорни, коректни, целенасочени, да не спираме да се развиваме и да правим нещата с желание. Вярвам, че това още повече сплотява хората в Lidl и ни превръща в истински вдъхновяващо място за работа - място, в което виждаш своя личен принос и откриваш смисъл за самия себе си - най-сигурната гаранция, че успехът ни не е случаен, а устойчив и дългосрочен.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK