
Наскоро Hypoport Sofia обяви, че разширява екипа си и открива нов офис в собствена сграда. Компанията е предпочитан работодател в Германия и привлича със стабилния си бизнес модел и утвърдени Agile практики. За плановете им за развитие като работодател в България разговаряме с Лора Качамакова и Дани Ханке от компанията и Наталия Димитрова от Acta Verba, партньорът им в сферата на PR & Employer Branding.
Лора Качамакова, генерален мениджър за България на "ФИО Системс", част от Hypoport Group
Лора, Вие сте част от компанията от самото начало - повече от 17 години. Какви стратегии и примери от реалния живот можете да споделите, когато става въпрос за изграждане и развитие на успешен екип?
Да, от началото съм в екипа на ФИО СИСТЕМС, още като студентка по информатика в Техническия университет. Започнахме с моя състудент Емил Цветков, а вече част от фирмата беше Боян Трушев - опитен програмист и практически основател на българския офис. Заедно с Боян и Емил дадохме началото на екипите и в тази част от историята бих казала, че винаги е необходима и доза късмет. В нашия случай - да се срещнем с прекрасни хора и програмисти, с които да започнем заедно.
По отношение на силните екипи, според мен те са тези, в които хората споделят общи ценности, цели и приоритети. Екипи, в които хората си помагат и споделят знания, но също така съумяват да експериментират с нови идеи и да се учат от грешките си по пътя. Изграждането на успешния екип започва с подбора, а водещ в избора на новите ни колеги е екипът. През годините разраствахме екипите си постепенно, като с помощта на опитните ни колеги, изградихме талантите при нас. Голяма част от колегите ни днес са започнали като студенти при нас. С днешна дата те са програмисти с много години опит, с отговорни роли в екипите си и участват активно в подбора и въвеждането на новите ни колеги като техни ментори. Когато един екип е създаден и съставен от хора със страст към професията си, желание да помагат на останалите и да растат като специалисти и екип, мисля, че няма какво да ги спре да бъдат успешни и да се развиват непрестанно.
Как решихте да построите собствен офис, вместо да наемете сграда? Кои бяха ключовите фактори и как избрахте местоположението?
Когато бяхме по-малки, наемахме офиси, които сменяхме с по-големи поради разрастването на проектите и екипите. Първата ни нова собствена сграда беше закупена от ФИО СИСТЕМС, Германия, през 2013 г., така че може да се каже, че сме свикнали да работим в собствена сграда от години. След като станахме част от ХИПОПОРТ през 2018 г., се постави въпросът за нова, по-голяма и модерна офис сграда за разрастващите се нови екипи и проекти. Сградата ни вече е готова за ползване и очакваме да се преместим там скоро. За нас е много важно нашите екипи да се чувстват добре в своя дом, който е с вътрешен дизайн и функционалност, съобразени и с техните желания и нужди.
По отношение на местонахождението - още от 2009 г. насам нашият офис се намира в кв. "Лозенец", локация, която избрахме с оглед на добрите транспортни връзки (вече и метро), близост до центъра и факултета по информатика на СУ. Локацията беше важна за нас и при избора на новата ни сграда. Искахме да останем в района и да не създаваме неудобство на колегите ни с избор на изцяло нова локация. Още повече че голяма част от колегите живеят в района или ползват метрото.
Дани Ханке, управляващ директор Hypoport Sofia
Дани, Hypoport Group е водещ работодател в Германия, сред 1% от най-добрите организации за работа в страната. Как според Вас върви пътят към това да станете предпочитан работодател и в България?
Българският ИТ пазар е много конкурентен, но ние вярваме, че имаме нещо, с което се отличаваме. Нашата цел в Hypoport Sofia е да станем активен член на ИТ общността тук, в София, и да бъдем активни със собствените си събития, както и да имаме лектори на най-големите конференции.
Вече имаме утвърдени и опитни професионалисти в компанията, които искат да дадат обратно нещо на общността и да ѝ помогнат да расте още повече.
Екипът ни се състои от 58 души и имаме планове да растем с 20 до 30% през следващите години. Ключовите технологии, използвани в компанията, са Java, .Net, C#, JavaScript, PHP.
Наскоро започнахме да организираме Meetup онлайн събития, там нашият екип може да сподели своя опит. Също така през следващата година искаме да участваме в някои от големите конференции. Не само с присъствие като фирмени щандове, а и с наши лектори.
Наскоро започнахме и нашия блог, където споделяме полезно техническо съдържание в полза на цялата ИТ общност в България. Ще продължаваме да го развиваме, като добавяме още статии и включваме други членове на екипа. Разбира се, това е процес, който отнема време и създаването на работодателска марка отнема време. Все пак голямата ни цел е да бъдем не само сред първите 1% работодатели в Германия, но и във всяка страна, в която Hypoport развива дейност.
Как избрахте Acta Verba да бъде Вашият партньор в проекта за представянето Ви като предпочитан работодател?
С екипа на Acta Verba започнахме да се разбираме много добре още при първата ни среща. Те бяха не само приятелски настроени и топли хора, но и много добри в това, което правят. Нашата визия и цели за това как да се развиваме като предпочитан работодател тук, в България, съвпаднаха веднага. Опитът на Наталия и клиентите, които Acta Verba има, направиха решението много лесно за нас накрая. Работим заедно от малко повече от 6 месеца и това е едно много продуктивно сътрудничество. Нашите дискусии са винаги открити и оценяваме, че Наталия и нейният екип винаги предоставят честна обратна връзка за следващите ни стъпки, което е много важно за нас.
Наталия Димитрова, основател и управител на Acta Verba
Наталия, вече 20 години работите в сферата на комуникациите & PR, повечето от тях с ИТ компании. Какво се откроява в партньорството Ви с Hypoport Sofia?
Това, което ни мотивира в работата с Hypoport Sofia и с всички наши клиенти, е доверието им в опита и експертизата ни в сферата на PR и изграждане на работодателска марка. Решението им да инвестират в изграждането на собствен офис и в разрастване на екипа е сред положителните новини, от които всички имаме нужда, и се радвам, че помагаме повече хора да научат за тях.
В началото на съвместната ни работа разгледахме и анализирахме резултатите от вътрешни проучвания. Организирахме и среща с представители на екипа на Hypoport Sofia, за да разберем от първа ръка кои са причините, които ги задържат и мотивират в ежедневната им работа. Тези разговори, в които хората бяха много открити и честни, ни показаха каква е културата в компанията.
Създадохме Employer Branding стратегия, с дефиниране на целевите ни аудитории, основни канали, през които да ги достигнем, определихме ключови послания и разработихме детайлен план на дейностите ни. Удовлетворяващо е, че имаме успех в реализацията на плана и прогрес към постигане на предварително заложените цели.
Прилагаме прагматичен подход - предприемаме малки стъпки, измерваме ефекта им (например посещения на уебсайта, ръст в броя на кандидатурите, повишаване на ангажираността и последователите в социалните мрежи) и решаваме дали да променим или продължим с предварително планираните активности.
Ние работим основно с технологични компании. Ползата от разработваните от тях продукти и услуги е реална, усеща се от потребителите им ежедневно, но представата за тяхната дейност е някак абстрактна. Нашата работа е да покажем човешкото лице на организациите и да разкажем историите на различни хора от екипите им по интересен и разбираем начин.
На все по-конкурентния пазар на труда, особено в технологичния сектор, на какво е добре да заложат компаниите, за да бъдат предпочитан работодател?
В технологичния сектор служителите са свикнали да имат много повече придобивки в сравнение с другите отрасли. Все по-трудно е да се предложи нещо, с което дадена компания да изпъкне. Все пак, особено след появата на Covid, все по-ясно става, че по-голямо значение имат личното отношение, балансът работа/свободно време и емпатията. Хората оценяват вникването и разбирането на нуждите им, което стана ясно и в работата ни с екипа на Hypoport Sofia, а не само предлагането на пакет стандартни придобивки или удобства в офиса като зала за спорт или почивка.
Индивидуалното внимание към човека като отделна личност, която е на определен етап от живота си, става все по-важно. За някой е важно да може да дойде на работа по-рано и да си тръгне по-рано, за да вземе детето си от детска градина, или пък да има детски кът в офиса (или финансова помощ за месечна такса към детска градина), за друг - да посещава конференции или специализирани курсове, да има карта за спорт или редовна доставка на плодове в офиса, съдействие при смяната на гумите на автомобила или други ежедневни задачи, които отнемат време и т.н.
Съзнавам, че е много по-трудно да се приложи индивидуален подход в големите компании, които имат стотици служители, но не е невъзможно. Има такива, които предлагат гъвкав пакет от придобивки, от които човек може да си избере спрямо нуждите си.
За мен като родител например е много ценно, че рождените дни на децата ми са определени за дни извън офиса - практика, която прилагаме за служителите на Acta Verba от самото основаване на компанията. Това важи и за рождените дни на членовете на екипа.
Догодина Acta Verba ще навърши 10 години, как можете да обобщите решението си сама да започнете собствен бизнес, както и оправдава ли очакванията Ви той досега?
Когато взех това решение през 2012 г., вече имах 12-годишен опит в различни компании, сред тях Intracom, BNP Paribas, Microsoft и "Телерик". От една страна - вече имах увереност като професионалист, от друга - не знаех какво е да развиваш собствено начинание, какви са рисковете, как да планираш финансово и да имаш някаква сигурност във времето. Всеки ден продължавам да се уча в тази посока.
Имах вътрешната увереност, че това е правилното решение за мен. Така и се оказа, то ми донесе възможността да реализирам много удовлетворяващи проекти. Имаше и продължава да има и много трудности по пътя.
Способността да намирам път към другите, да изграждам взаимоотношения, основани на точност, лоялност и професионализъм, винаги ми е била от полза. Първите ни клиенти бяха хора, с които през годините бяхме работили като колеги, клиенти и партньори. Това продължава и сега, основно новите ни клиенти идват след препоръки от хора, с които вече сме работили заедно.