Емпатията и личното отношение отличават предпочитаните работодатели

Това е . Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Емпатията и личното отношение отличават предпочитаните работодатели



Наскоро Hypoport Sofia обяви, че разширява екипа си и открива нов офис в собствена сграда. Компанията е предпочитан работодател в Германия и привлича със стабилния си бизнес модел и утвърдени Agile практики. За плановете им за развитие като работодател в България разговаряме с Лора Качамакова и Дани Ханке от компанията и Наталия Димитрова от Acta Verba, партньорът им в сферата на PR & Employer Branding.


Лора Качамакова, генерален мениджър за България на "ФИО Системс", част от Hypoport Group

Лора Качамакова, генерален мениджър за България на "ФИО Системс", част от Hypoport Group


Лора, Вие сте част от компанията от самото начало - повече от 17 години. Какви стратегии и примери от реалния живот можете да споделите, когато става въпрос за изграждане и развитие на успешен екип?
Да, от началото съм в екипа на ФИО СИСТЕМС, още като студентка по информатика в Техническия университет. Започнахме с моя състудент Емил Цветков, а вече част от фирмата беше Боян Трушев - опитен програмист и практически основател на българския офис. Заедно с Боян и Емил дадохме началото на екипите и в тази част от историята бих казала, че винаги е необходима и доза късмет. В нашия случай - да се срещнем с прекрасни хора и програмисти, с които да започнем заедно.
По отношение на силните екипи, според мен те са тези, в които хората споделят общи ценности, цели и приоритети. Екипи, в които хората си помагат и споделят знания, но също така съумяват да експериментират с нови идеи и да се учат от грешките си по пътя. Изграждането на успешния екип започва с подбора, а водещ в избора на новите ни колеги е екипът. През годините разраствахме екипите си постепенно, като с помощта на опитните ни колеги, изградихме талантите при нас. Голяма част от колегите ни днес са започнали като студенти при нас. С днешна дата те са програмисти с много години опит, с отговорни роли в екипите си и участват активно в подбора и въвеждането на новите ни колеги като техни ментори. Когато един екип е създаден и съставен от хора със страст към професията си, желание да помагат на останалите и да растат като специалисти и екип, мисля, че няма какво да ги спре да бъдат успешни и да се развиват непрестанно.




Как решихте да построите собствен офис, вместо да наемете сграда? Кои бяха ключовите фактори и как избрахте местоположението?
Когато бяхме по-малки, наемахме офиси, които сменяхме с по-големи поради разрастването на проектите и екипите. Първата ни нова собствена сграда беше закупена от ФИО СИСТЕМС, Германия, през 2013 г., така че може да се каже, че сме свикнали да работим в собствена сграда от години. След като станахме част от ХИПОПОРТ през 2018 г., се постави въпросът за нова, по-голяма и модерна офис сграда за разрастващите се нови екипи и проекти. Сградата ни вече е готова за ползване и очакваме да се преместим там скоро. За нас е много важно нашите екипи да се чувстват добре в своя дом, който е с вътрешен дизайн и функционалност, съобразени и с техните желания и нужди.
По отношение на местонахождението - още от 2009 г. насам нашият офис се намира в кв. "Лозенец", локация, която избрахме с оглед на добрите транспортни връзки (вече и метро), близост до центъра и факултета по информатика на СУ. Локацията беше важна за нас и при избора на новата ни сграда. Искахме да останем в района и да не създаваме неудобство на колегите ни с избор на изцяло нова локация. Още повече че голяма част от колегите живеят в района или ползват метрото.


Дани Ханке, управляващ директор Hypoport Sofia

Дани Ханке, управляващ директор Hypoport Sofia


Дани, Hypoport Group е водещ работодател в Германия, сред 1% от най-добрите организации за работа в страната. Как според Вас върви пътят към това да станете предпочитан работодател и в България?
Българският ИТ пазар е много конкурентен, но ние вярваме, че имаме нещо, с което се отличаваме. Нашата цел в Hypoport Sofia е да станем активен член на ИТ общността тук, в София, и да бъдем активни със собствените си събития, както и да имаме лектори на най-големите конференции.
Вече имаме утвърдени и опитни професионалисти в компанията, които искат да дадат обратно нещо на общността и да ѝ помогнат да расте още повече.
Екипът ни се състои от 58 души и имаме планове да растем с 20 до 30% през следващите години. Ключовите технологии, използвани в компанията, са Java, .Net, C#, JavaScript, PHP.
Наскоро започнахме да организираме Meetup онлайн събития, там нашият екип може да сподели своя опит. Също така през следващата година искаме да участваме в някои от големите конференции. Не само с присъствие като фирмени щандове, а и с наши лектори.
Наскоро започнахме и нашия блог, където споделяме полезно техническо съдържание в полза на цялата ИТ общност в България. Ще продължаваме да го развиваме, като добавяме още статии и включваме други членове на екипа. Разбира се, това е процес, който отнема време и създаването на работодателска марка отнема време. Все пак голямата ни цел е да бъдем не само сред първите 1% работодатели в Германия, но и във всяка страна, в която Hypoport развива дейност.


Как избрахте Acta Verba да бъде Вашият партньор в проекта за представянето Ви като предпочитан работодател?
С екипа на Acta Verba започнахме да се разбираме много добре още при първата ни среща. Те бяха не само приятелски настроени и топли хора, но и много добри в това, което правят. Нашата визия и цели за това как да се развиваме като предпочитан работодател тук, в България, съвпаднаха веднага. Опитът на Наталия и клиентите, които Acta Verba има, направиха решението много лесно за нас накрая. Работим заедно от малко повече от 6 месеца и това е едно много продуктивно сътрудничество. Нашите дискусии са винаги открити и оценяваме, че Наталия и нейният екип винаги предоставят честна обратна връзка за следващите ни стъпки, което е много важно за нас.


Наталия Димитрова, основател и управител на Acta Verba

Наталия Димитрова, основател и управител на Acta Verba


Наталия, вече 20 години работите в сферата на комуникациите & PR, повечето от тях с ИТ компании. Какво се откроява в партньорството Ви с Hypoport Sofia?


Това, което ни мотивира в работата с Hypoport Sofia и с всички наши клиенти, е доверието им в опита и експертизата ни в сферата на PR и изграждане на работодателска марка. Решението им да инвестират в изграждането на собствен офис и в разрастване на екипа е сред положителните новини, от които всички имаме нужда, и се радвам, че помагаме повече хора да научат за тях.
В началото на съвместната ни работа разгледахме и анализирахме резултатите от вътрешни проучвания. Организирахме и среща с представители на екипа на Hypoport Sofia, за да разберем от първа ръка кои са причините, които ги задържат и мотивират в ежедневната им работа. Тези разговори, в които хората бяха много открити и честни, ни показаха каква е културата в компанията.
Създадохме Employer Branding стратегия, с дефиниране на целевите ни аудитории, основни канали, през които да ги достигнем, определихме ключови послания и разработихме детайлен план на дейностите ни. Удовлетворяващо е, че имаме успех в реализацията на плана и прогрес към постигане на предварително заложените цели.
Прилагаме прагматичен подход - предприемаме малки стъпки, измерваме ефекта им (например посещения на уебсайта, ръст в броя на кандидатурите, повишаване на ангажираността и последователите в социалните мрежи) и решаваме дали да променим или продължим с предварително планираните активности.
Ние работим основно с технологични компании. Ползата от разработваните от тях продукти и услуги е реална, усеща се от потребителите им ежедневно, но представата за тяхната дейност е някак абстрактна. Нашата работа е да покажем човешкото лице на организациите и да разкажем историите на различни хора от екипите им по интересен и разбираем начин.


На все по-конкурентния пазар на труда, особено в технологичния сектор, на какво е добре да заложат компаниите, за да бъдат предпочитан работодател?
В технологичния сектор служителите са свикнали да имат много повече придобивки в сравнение с другите отрасли. Все по-трудно е да се предложи нещо, с което дадена компания да изпъкне. Все пак, особено след появата на Covid, все по-ясно става, че по-голямо значение имат личното отношение, балансът работа/свободно време и емпатията. Хората оценяват вникването и разбирането на нуждите им, което стана ясно и в работата ни с екипа на Hypoport Sofia, а не само предлагането на пакет стандартни придобивки или удобства в офиса като зала за спорт или почивка.
Индивидуалното внимание към човека като отделна личност, която е на определен етап от живота си, става все по-важно. За някой е важно да може да дойде на работа по-рано и да си тръгне по-рано, за да вземе детето си от детска градина, или пък да има детски кът в офиса (или финансова помощ за месечна такса към детска градина), за друг - да посещава конференции или специализирани курсове, да има карта за спорт или редовна доставка на плодове в офиса, съдействие при смяната на гумите на автомобила или други ежедневни задачи, които отнемат време и т.н.
Съзнавам, че е много по-трудно да се приложи индивидуален подход в големите компании, които имат стотици служители, но не е невъзможно. Има такива, които предлагат гъвкав пакет от придобивки, от които човек може да си избере спрямо нуждите си.


За мен като родител например е много ценно, че рождените дни на децата ми са определени за дни извън офиса - практика, която прилагаме за служителите на Acta Verba от самото основаване на компанията. Това важи и за рождените дни на членовете на екипа.


Догодина Acta Verba ще навърши 10 години, как можете да обобщите решението си сама да започнете собствен бизнес, както и оправдава ли очакванията Ви той досега?
Когато взех това решение през 2012 г., вече имах 12-годишен опит в различни компании, сред тях Intracom, BNP Paribas, Microsoft и "Телерик". От една страна - вече имах увереност като професионалист, от друга - не знаех какво е да развиваш собствено начинание, какви са рисковете, как да планираш финансово и да имаш някаква сигурност във времето. Всеки ден продължавам да се уча в тази посока.
Имах вътрешната увереност, че това е правилното решение за мен. Така и се оказа, то ми донесе възможността да реализирам много удовлетворяващи проекти. Имаше и продължава да има и много трудности по пътя.
Способността да намирам път към другите, да изграждам взаимоотношения, основани на точност, лоялност и професионализъм, винаги ми е била от полза. Първите ни клиенти бяха хора, с които през годините бяхме работили като колеги, клиенти и партньори. Това продължава и сега, основно новите ни клиенти идват след препоръки от хора, с които вече сме работили заедно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK