Милена Драгийска: За четири години дарихме над 715 000 лв. в подкрепа на 96 граждански организации

Това е . Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

От ляво на дясно: Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", Илияна Николова, изпълнителен директор на Фондация "Работилница за граждански инициативи" (ФРГИ)

От ляво на дясно: Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", Илияна Николова, изпълнителен директор на Фондация "Работилница за граждански инициативи" (ФРГИ)




Наскоро бяха обявени резултатите от четвъртото издание на програмата "Ти и Lidl за по-добър живот", с която "Лидл България" подкрепя граждански организации в цялата страна от 2017 г. насам. Инициативата цели да подобри живота на местните общности в България, като за четирите години на програмата, компанията дари над 715 000 лв. за подкрепата на 96 вдъхновяващи проекта на граждански организации. Разговаряме с Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", и Илияна Николова, директор на Фондация "Работилница за граждански инициативи", за да разберем повече как се е развила дарителската програма през годините и какво да очакваме от тазгодишното издание на "Ти и Lidl за по-добър живот"


Г-жо Драгийска, какво ви мотивира да продължавате да инвестирате в граждански проекти и какви са резултатите от вашите усилия?




Програмата "Ти и Lidl за по-добър живот" е много важна за нас и влагаме в нея не само много време и ресурси, но и много емоция. Изключително вдъхновяващо е, когато виждаме многобройните кандидатури, които получаваме. Безспорно те са доказателство за голямата гражданска енергия в страната, която идва от всеки един край на България, и желанието на местните общности да подобрят условията на живот в своите населени места. Именно това беше и нашата цел, когато през 2017 г. създадохме инициатива с подкрепата на нашите партньори от фондация "Работилница за граждански инициативи" и Български дарителски форум. Желанието ни беше да развием във времето една добре обмислена и работеща социална програма, която да достигне до всяко едно населено място в страната и да подпомогнем пълноценния начин на живот там. Тогава дори не сме си представяли колко голям ще е ефектът от инициативата и какъв ще е интересът към нея. Най-ясно това може да се види от Картата на въздействието, която създадохме, за да оценим в по-голям детайл въздействието от реализираните проекти по региони.


Милена Драгийска: За четири години дарихме над 715 000 лв. в подкрепа на 96 граждански организации


Именно тези резултати ни дават увереността, че "Ти и Lidl за по-добър живот" е инициатива, в която си струва да продължаваме да инвестираме.


Разкажете ни малко повече за Картата на въздействието и обхвата на финансираните проекти? Какъв реално е ефектът от инициативата в отделните региони?


Наистина изводите от Картата на въздействието са много интересни. Те обединяват резултатите от програмата "Ти и Lidl за по-добър живот" за първите три години, периода 2017-2019 г. Забелязва се сериозна активност на гражданските организации в Югозападния регион, където в рамките на програмата за три години са реализирани най-много проекти - 23, а дарените средства са над 160 000 лв. Южният централен регион се нарежда втори по брой подкрепени проекти - 16, като фондът надминава 120 000 лв. В Северозападния и Югоизточния регион сме подкрепили девет проекта с фонд съответно от над 60 000 лв. и 72 000 лв. В областите Силистра, Русе и Велико Търново, които попадат в Северен централен регион, чрез фонд от почти 60 000 лв. успяхме да променим средата на над 42 000 човека. Позволете ми да отбележа и нещо, което вашите читатели няма да могат да откроят на картата - а именно факта, че с голяма част от проектите успяхме да достигнем много от малките населени места в различни краища на страната, които често остават без необходимото финансиране, за да реализират иначе прекрасните си идеи. Независимо от числата, най-важното за нас е, че всеки един от тези 73 проекта, по един или друг начин, е дал повече възможности на хората от различните региони на страната да водят един по-качествен и пълноценен начин на живот - каквато именно е и целта на "Ти & Lidl за по-добър живот". Оценката на нашите партньори от "Работилница за граждански инициативи" показва, че чрез тези проекти сме достигнали до близо 260 хиляди души в цялата страна - преки и непреки ползватели. Хубавата новина е, че тази бройка продължава да нараства, тъй като голяма част от финансираните проекти продължават да достигат до все повече хора, а това беше и втората от целите ни за инициативата - проектите, които подкрепяме, да са устойчиви и да имат по-дългосрочен ефект.


Г-жо Николова, вие като партньор на Lidl в тази програма от самото й създаване как оценявате нейното развитие през годините и ангажираността на гражданското общество?


Както сигурно вашите читатели знаят, да създадеш една програма на корпоративен дарител е нужно много сърце, емоция, усилия, но също така и визия и ясни цели. Все неща, които виждаме в "Лидл България" и се радвам, че можем да се похвалим с тазгодишното четвърто издание на програмата. През годините инициативата "Ти и Lidl за по-добър живот" зае своето категорично място в гражданския сектор и едва ли има негов представител, който не знае за нея. Благодарение на програми като тази смело мога да кажа, че въпреки сложната обстановка, породена от здравната и икономическа ситуация, гражданите на страната, обединени в своите организации, вярват в това, че усилията им могат да подобрят живота на техните общности. Визията на "Лидл България" за по-добър живот, обединена с гражданските организации, води до истинска и видима промяна в определени общности.


Г-жо Драгийска, какви са данните за тази година и колко проекта ще получат финансиране от събрания фонд от 170 000 лв.?


За наша радост имаме добри и силни резултати и от тазгодишното издание на инициативата. Получихме 139 кандидатури от организации от цяла България. След дълъг процес, включващ външно и вътрешно оценяване, одобрихме 23 проекта, които ще получат финансиране в три категории - 12 проекта в област "Образование", 6 проекта в "Околна среда" и 5 проекта в "Култура и историческо наследство". Те ще бъдат реализирани през 2022 година и нямаме търпение да видим резултатите и от тях.
Използвам повода да пожелая успех в реализирането на одобрените проекти и да благодаря на всички граждански организации, които разпознаха в "Лидл България" верен партньор, към когото да се обърнат. За нас е от голямо значение доверието, което те имат в "Ти и Lidl за по-добър живот". Благодарни сме и на нашите клиенти, с подкрепата на които успяваме да реализираме инициативата. Вярвам, че заедно имаме силата да допринесем за подобряване на средата и качеството на живот в цялата страна.


Милена Драгийска: За четири години дарихме над 715 000 лв. в подкрепа на 96 граждански организации


Г-жо Николова, според вас като човек, който работи в сектора толкова години, съществува ли достатъчно гражданска енергия за социална промяна и ако да, на какви нива е нейното развитие в България?


Тази година в "Ти и Lidl за по-добър живот" получихме кандидатури от 66 населени места. Това показва както че програмата е важна и позната, така и че има много хора, които търсят възможност да променят своята среда. Гражданската енергия в България съществува и има различни носители. Едни от тях са гражданските организации. В тях хората се обединяват, водени от своите каузи и търсенето на решения на важни проблеми за общността. Инициативи, които имат за цел да повишават качеството на живот на отделни групи хора и географски общности привличат гражданите и ги мотивират да участват в тях, за да допринесат за подобряването на образованието, достъпа до култура, околната среда, здравословния начин на живот. Гражданската енергия се проявява и в различните изяви на солидарност в обществото ни, чиито проявления са организираните дарителски кампании, чиято еманация беше по време на COVID-19 пандемията. Компаниите като корпоративни граждани също проявяват гражданска енергия чрез своите дарителски и доброволчески инициативи. Така например "Ти и Lidl за по-добър живот" извън предоставяните средства има сериозен принос в процеса на овластяване на хората за осъществяване на реална промяна и най-важното - промяната е искана, търсена от хората, а не наложена от някого. Програмата гради мостове и създава доверие в различните членове на обществото ни. Една такава инициатива създава критична маса от хора, стимул е за гражданската енергия и я захранва допълнително не само с финансови средства, но и с добри примери, които могат да се мултиплицират.


Г-жо Драгийска, как бихте обобщили постигнатото до момента?


Ако мога само с една дума да обобщя резултатите до момента - за нас те са изключителни. За четири години дарихме над 715 000 лв. на 96 граждански организации от цяла България. Само тази година сумата възлиза на 170 000 лв. Сигурна съм, че одобрените през 2021 г. нови 23 проекта ще заемат своето достойно място на Картата на въздействието с отличните резултати, които вярваме, че ще постигнат. Използвам още веднъж възможността да благодаря за доверието и да пожелая успех на гражданските организации!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK