Жаклин Цочева: Личният пример е двигател на доброволчеството и устойчивата подкрепа за общностите

Това е . Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Жаклин Цочева – директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"

Жаклин Цочева – директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"



Програмата #YouthEmpowered на "Кока-Кола ХБК България" съществува вече повече от 5 години. Разкажете ни повече за това какви цели си поставяте с нея и как се разви тя за този период?


- #YouthEmpowered стартира пилотно през 2017 г. във всички 28 държави, част от "Групата Кока-Кола ХБК", като си постави амбициозната цел да подпомогне работоспособността на 1 милион младежи. В България дълги години преди началото на програмата компанията реализираше множество инициативи в подкрепа на образованието на младежите, а създаването на #YouthEmpowered беше естествено продължение на тези усилия. В момента заедно с нашите партньорски организации и доброволци полагаме постоянни целенасочени усилия в посока споделяне на знания, които да са адекватни на настоящата реалност, и развиване на умения, които да направят младежите конкурентоспособни на пазара на труда през следващите години. По този начин целим да подпомогнем повишаването на работоспособността на младите хора на възраст между 16 и 26 години и да създадем устойчива връзка между тях и бизнеса, което е нещо, притежаващо силата да създаде истинска промяна в бъдеще. Именно това е причината да насърчаваме участието на доброволци в #YouthEmpowered. Благодарни сме на всички наши колеги от системата на "Кока-Кола" в България, които даряват своето време, за да споделят експертния си опит, но и на всички преподаватели, специалисти от неправителствения сектор, предприемачеството, медиите и други, които припознават тази кауза и се включват активно в нея.


Как се разви интересът на колегите ви към програмата през годините?




- За тези пет години голямото развитие на програмата освен по отношение на младежите, които подкрепяме, е именно в интереса от страна на доброволците. Това се случи някак естествено и предопредели цялостната стратегия и партньорствата, които реализираме като част от нея. До момента над 300 доброволци са споделили своите знания в #YouthEmpowered. Времето, което те са инвестирали, за да обучат над 16 000 младежи, се равнява на 493 работни дни. Страхотно признание за усилията на всички тях е наградата, която получихме преди няколко седмици - "Най-добра доброволческа програма" от конкурса "Корпоративен дарител" на Български дарителски форум, с домакин президентът на Република България. Нашите ментори никога не търсят внимание, а правят всичко със сърцето си и именно затова, дори и без да е търсено от тях, това признание е толкова ценно.


Жаклин Цочева и президентът Румен Радев по време на церемонията по връчването на наградите на конкурса "Корпоративен дарител" на Българския дарителски форум, където програмата #YouthEmpowered беше наградена в категория "Най-добра доброволческа програма"

Жаклин Цочева и президентът Румен Радев по време на церемонията по връчването на наградите на конкурса "Корпоративен дарител" на Българския дарителски форум, където програмата #YouthEmpowered беше наградена в категория "Най-добра доброволческа програма"


Ставаме ли по-склонни като общество да участваме в доброволчески каузи и колко е важен личният пример?


- Вярвам, че личният пример е от изключително значение, най-вече когато говорим за доброволчество. Най-ценното, което можем да дарим, е времето си и ако някой го прави, несъмнено вярва в каузата, за която го прави. И именно това е водещото в личния пример - когато околните видят, че даряваш времето си и знанията си за нещо, в което виждаш смисъл, за тях е много по-лесно да открият смисъл, да намерят време и да се вдъхновят да помагат. Никога няма да забравя последния път, в който доброволствах - за първи път заедно с дъщеря ми, която е на 6 години - и удовлетворението, което ми донесоха тези 4 часа, прекарани заедно с нея в помощ на бездомните животни. Мисля, че доброволният труд дава точно толкова (а вероятно и повече) на този, който полага усилия, колкото и на самата кауза. Това е осезаемо и смятам, че в последните години българите са много по-склонни да участват в доброволчески инициативи и да виждат промяната, която те самите могат да създадат.


Колко е важна ролята на институциите и партньорите в подобен тип програми?


- Партньорствата с институции, неправителствени организации, бизнес и експерти са от огромно значение за всички инициативи в подкрепа на обществото, без значение в каква точно сфера са те. Партньорите играят съществена роля, защото чрез експертния си опит те изграждат програми, които да са устойчиви, смислени и да постигат резултати. В програмата ни #YouthEmpowered си сътрудничим с няколко ключови партньора, чрез които успяваме да търсим и намираме нови формати, отразяващи промените в поколенията и дори начините на възприемане на информация от днешните младежи. "Джуниър Ачийвмънт България" е с нас още от преди началото на тази програма, както и нашите партньори от "Заедно в час". През 2020 г. част от #YouthEmpowered семейството стана SoftUni Digital, а тази година вече имаме и партньорство, в което младежи помагат на младежи - чрез подкаста "От А до Я", който е част от мрежата на Teen Station и в който младите хора са свободни да задават именно въпросите, които ги вълнуват тук и сега.


Подкрепата ви за младите хора е част от цялостната ви стратегия за устойчиво развитие. Как ще се развива тя през следващите години?


- Групата на "Кока-Кола ХБК" има дълга история по отношение на устойчивото развитие и поставянето на амбициозни цели, което е основно предопределено и от характера на нашия бизнес. Тези цели засягат въглеродните емисии, понижаването на употребата на вода, рециклирането, здравето и безопасността на нашите колеги, многообразието и грижата за младите и околната среда. Преди по-малко от два месеца обявихме и своя ангажимент за постигане на нетни нулеви емисии по цялата си верига на стойност до 2040 г. Нашите усилия в тази насока не са нещо ново - само през последното десетилетие намалихме директните емисии наполовина, като имаме предвид всеки аспект, в който компанията работи - от офисите, през производствените центрове до пазара. Вярваме, че сме на прав път, а доказателство за това е и фактът, че "Кока-Кола ХБК "беше обявена за най-устойчивата компания за напитки в света за 2020 г. според индекса "Дау Джоунс". Усилията са непрекъснати, както е непрекъсната и веригата ни на производство и доставки - целите ни са дългосрочни и устойчиви, а нашите клиенти и партньори са важна част от това пътешествие.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK