Професия "Търговец" – да изучиш занаята

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Вече повече от 2 години Антонио Стоянчев (вляво) и Емил Шопов са част от търговския отдел на "Лидл България"

Вече повече от 2 години Антонио Стоянчев (вляво) и Емил Шопов са част от търговския отдел на "Лидл България"



Избори 2022

Те са от хората, които всяка сутрин се вълнуват за това какво ще им донесе денят. И го правят не с притеснение, че нещо може да се обърка, а с хъс, че каквото и да стане, ще се справят и ще е интересно. И двамата са учили в държави като Германия, Австрия и Франция. Когато избират да се върнат в България, един от въпросите, които чуват, е: "Ти луд ли си?". Дори да е имало доза лудост, времето доказва, че са направили правилния избор.


Училище за търговци


Вече повече от 2 години Емил Шопов и Антонио Стоянчев са част от търговския отдел на Lidl, който е като училище за търговци - именно тук избират и договарят продуктите, които откриваш в магазина. Започват на позиция "Trainee". И макар думата да означава "човек, който се обучава", в Lidl тя е обещание, че ще те научат на най-важното, а след това ще имаш пълната свобода да се докажеш и да израснеш в професията. Точно както става и с тях. От обучаващи се бързо стават младши консултанти, а днес вече са консултанти в "Стоково снабдяване" - и всичко това само за 2 години.




"От първия ден те подготвят да бъдеш търговец", разказва Шопов, който попада в екипа, отговорен за категорията "Млечни продукти". "Работиш с ментор, който ти показва всичко - от А до Я. Учи те да изградиш навици, да добиеш увереност, да натрупаш опит. Най-хубавото е, че колегите не си крият тайните - каквото знаят като опит и ноу-хау го споделят с теб", спомня си той.


"Успоредно с обучението, учех и на практика - не ми спестяваха нищо от ежедневната работа - от това как се формират цените, как да общуваш с доставчици, как да договаряш условия" - разказва Стоянчев. Самият той се обучава в екипа, отговорен за т.нар. търговски марки - всички брандове, които не са собствена марка на Lidl и които се произвеждат за целия пазар.


Свободата да решаваш


Само няколко месеца по-късно и двамата вече имат много по-голяма свобода да поемат самостоятелно задачи. Като например да договарят сами продукти, в които вярват, че има потенциал. "Бях открил доставчик с интересно портфолио от млечни продукти - лабне в обвивка от билки или пък мариновано цедено кисело мляко във формата на топчета. Казах си, че може да излезе нещо интересно. Тогава моят ментор ми каза: "Вече имаш представа как се случват нещата. Знаеш как се водят преговори и какво трябва да постигнеш - ето ти телефон и мейл", спомня си Емил Шопов. Подготвя се около ден за този разговор, но подготовката си казва думата - преговорите са успешни, а част от тези продукти намират място по рафтовете на Lidl. "Това беше моментът на пречупването - да видиш, че можеш и че клиентът пред теб си е взел именно продукта, за който ти си се преборил. Няма такова удовлетворение."


"В процеса на работа учиш страшно много - как да комуникираш с доставчиците, как да водиш преговори", добавя Антонио Стоянчев. Постоянно има удовлетворение - от това да видиш идеята си, реализирана на практика, до това да приключиш тежки преговори. "Имахме доставчик, който в началото не искаше да работи с нас. Успях обаче да му променя нагласата - чрез нормален, човешки разговор и откритост. Когато общуваш, е много важно да си открит - защото срещу теб също стоят хора и често е въпрос на подход да се разберете", разказва той.


Предизвикателства


Разбира се, не липсват и трудности за преодоляване. Но дори в тях има тръпка. След като работи за млечните продукти, Шопов се мести в отдела, отговорен за плодовете и зеленчуците в Lidl. Точно в сезона на ягодите две дъждовни седмици съсипват голяма част от реколтата. Така се изправя пред на пръв поглед невъзможна мисия - да намери ягоди за кратко време, в огромно количество и без да прави компромис с качеството. Следват няколко дни на трескаво търсене на доставчици, звънене по телефони, проверка на почти всички ягоди на пазара, докато не открива подходящия производител, с необходимата сертификация по международния стандарт GLOBALG.A.P., с когото подсигуряват нужните количества.


Всяко предизвикателство обаче се преодолява в екип и знаеш, че можеш да разчиташ на останалите колеги да те посъветват и да ти помогнат. "Това ми направи впечатление още от първия ден", спомня си Стоянчев. "Аз съм човек, който задава много въпроси. Но винаги, каквото и да съм попитал, към когото и да съм се обърнал, ми е отделил внимание. И именно тази атмосфера и този начин на общуване ми допадна страшно много. За да работиш нашата работа, трябва да трептиш с тази вибрация - трябва да ти носи удоволствие, да го носиш в себе си. А всички колеги тук го носят", казва той.


Две години по-късно и двамата са научили не един урок - не само за търговията, но и за самите тях. При Емил Шопов - да взима бързо решения и да ги отстоява. При Антонио Стоянчев - да вижда както детайла, така и голямата картина.


И двамата разбират, че има решение за всяка ситуация и най-важното - търговията е тяхната професия. Където има динамика и тръпка и където никога не знаеш какво ще ти поднесе днешният ден. Затова и никога не ти омръзва, а продължаваш да се вълнуваш.


Ако искаш и ти да се развиваш в света на търговията и да учиш от най-добрите, разгледай актуалните позиции за търговския отдел на "Лидл България" тук или се регистрирай за съвместното събитие на Lidl и "AISEC България", което ще се проведе на 19 август в Културен център G8 от 11 ч. и на което ще разбереш какво означава да си стоков мениджър в "Лидл България".

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK