Наградите Effie са фактор за изграждането на високи стандарти за комуникация

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Наградите Effie са фактор за изграждането на високи стандарти за комуникация


За поредна година маркетингови специалисти с доказан опит и професионализъм ще оценяват най-ефективните маркетингови комуникации в петнадесетото издание на "Effie България". Какво мислят за конкурса трима от членовете на журито на престижния конкурс за маркетингова ефективност.


Зорница Тодорова, New Age Media/ Cinema City


Зорница Тодорова, мениджър за България, New Age Media/Cinema City Bulgaria

Зорница Тодорова, мениджър за България, New Age Media/Cinema City Bulgaria


Зорница Тодорова управлява продажбите на кинореклама в "Синема Сити България" от 8 години. Има над 25 години опит в сферата на медиите и продажбите - 10 години в продажбите на телевизионна реклама като мениджър "Продажби" във Fox International Channels за България, Сърбия, Хърватия, Словения, Head of planning в "Продажби" на Balkan Media Group/Nova TV, мениджър реклама в MMTV; над 8 години опит в сферата на стратегическо медиа планиране и купуване в медиа агенции.


Вие сте професионалист с опит в журирането на конкурса Effie. Кое ви мотивира да се включите в оценяването на най-ефективните маркетингови комуникации в България в тазгодишното издание на конкурса?




Високо ценя конкурса Effie, защото смятам, че заложените в него критерии за оценка са справедливи, филтрират работещо-неработещо и изискват наистина професионално представяне както от кандидатите, така и от оценяващите. Интересно ми е да виждам развитието на комуникационния бранш и как Effie го стимулира да изисква повече от себе си.


Защо наградите Effie са важни за индустрията? Освен неминуем престиж какво носи на победителите едно такова отличие?


Защото са оценка за ефективност и атестация за добре свършена работа. Определено Effie провокира висок стандарт и това е чудесно за индустрията и хората в нея. Написването на заявка за Effie е сериозен труд, в който участие взимат и агенцията, и клиентът, и това дава допълнителна спойка на доверието и сътрудничеството между тях, което е много ценно.


Спрямо миналата година има ли промяна в качеството и конкретната насоченост на кампаниите, които се борят за отличие?


Има отлично написани заявки за кампании с очевидно много добри резултати. По-широк е и спектърът на кампаниите, които участват, тъй като се увеличиха категориите в конкурса. Не бих маркирала някаква конкретна насоченост, защото има нови категории със заявки в тях и сравнението няма да е коректно. Направи ми впечатление, че заявките в "Корпоративни комуникации" са малко, а "Маркетинг при актуални събития" са повече, и то доста добри.


Тази година бяха въведени нови категории. Как повлияха тези промени на конкурса?


Адмирирам въвеждането на новите категории, защото това позволи да кандидатстват кампании, които иначе нямаше къде да бъдат класирани. В резултат имаме няколко много добри кандидатури, достойни за конкурса Effie. Добрите практики трябва да се поощряват.


Няма COVID-19, но има финансова и икономическа криза, както и война. Как реагира бизнесът на тези предизвикателства?


Бизнесът няма друг избор, освен да се адаптира, да бъде иновативен, комбинативен, да търси бързи решения с устойчив ефект. При тези обстоятелства още повече изкристализира проблемът с липсата на данни за измерване на половината от медиите в микса. Как се измерва ефективност, като няма данни? България е драматично изостанала в това отношение и искрено се надявам тези процеси да катализират най-накрая решаването на проблема. Тогава вече ще може действително да се работи на по-добро ниво.


Марчела Абрашева - регионален управляващ директор KANTAR за Югоизточна Европа

Марчела Абрашева, регионален управляващ директор Kantar за Югоизточна Европа, KANTAR

Марчела Абрашева, регионален управляващ директор Kantar за Югоизточна Европа, KANTAR



Марчела Абрашева има над 25 години опит в сферата на пазарни и анкетни проучвания в Югоизточна Европа, обхващащи целия спектър категории и услуги, методи за събиране на данни, сектори в индустрията и области на анализ и експертиза. Имала е възможността да развие стабилна междудържавна и междусекторна перспектива върху пазарното и социалното развитие, поставяйки изследванията в стратегическа перспектива, свързана със социално-икономическото развитие на страните и потребителите. Работила е както с национални, така и с глобални мултинационални компании в областта на телекомуникациите, финансите, потребителските стоки и с международни институции, включващи здравеопазване и образование, като Европейската комисия, Foreign Policy Magazine и други. Настоящите ѝ интереси в областта на научните изследвания са фокусирани върху консултирането в областите на бранд и маркетинг анализи и системи за потребителско преживяване.


Вие сте професионалист с опит в журирането на конкурса Effie. Кое ви мотивира да се включите в оценяването на най-ефективните маркетингови комуникации в България в тазгодишното издание на конкурса?


Вярвам във възможностите за добро развитие и на по-малките пазари, какъвто сме ние. Необходимостта да бъдеш ефективен и да нарастваш в ситуация на трайни ограничения и липса на ресурси и достъп често води до интересни професионални решения. Откривам поне по едно такова във всяка сесия на фестивала, в която съм участвала като член на журито. Имам известен опит и с журиране на кампании на европейско ниво, ние наистина имаме добро ниво на състезаващите се кампании в нашия фестивал.


Защо наградите Effie са важни за индустрията? Освен неминуем престиж какво носи на победителите едно такова отличие?


Фестивалът Effie е фактор за изграждането и поддържането на високи стандарти за комуникация. Особено ценно е изграждането на органични критерии за ефективност - не само творчески блясък или само търговски или медийни метрики за успех, а всичко това в синхрон. Наградата, надявам се, носи на победителите увереност, че могат - знаят и умеят да правят кампании, които реално работят, и то цялостно.


Спрямо миналата година има ли промяна в качеството и конкретната насоченост на кампаниите, които се борят за отличие?


За мен позитивна промяна е появата на нови продуктови категории, нови марки - Effie далеч не е само фестивал на утвърдени марки с традиционно добри бизнес практики и постоянни бюджети за комуникация. Има впечатляващи казуси с малки бюджети, на НПО организации, за дигитализация на услуги, за намиране на работа и HR услуги, за еко- и биопродукти, или защо да си осиновите кошер с пчели например. Също позитивно е и постъпателното развитие в употребата на дигитални канали, макар че критериите за реално достигнати аудитории все още се развиват. Би било наистина позитивен знак, ако в бъдеще по-често виждаме кампании, които целят развитието на ценностите на марките и потребителите като главна, а не като съпътстваща цел. Отношението към потреблението вече различава съществено най-младите поколения - а те са само началото.


Тази година бяха въведени нови категории. Как повлияха тези промени на конкурса от ваша гледна точка?


Изключително позитивно, защото техният фокус е по-различен - позитивна обществена промяна, или устойчив успех в последните години, или въвеждане на нов продукт или услуга. Те наистина помагат на фестивала да развива координатна система за оценка на разнообразни като стратегия и формат бизнес и социални кампании за комерсиален растеж, но и за обществено развитие.


Няма COVID-19, но има финансова и икономическа криза, както и война. Как реагира бизнесът на тези предизвикателства?


Бизнесът се опитва да не се предава и да търси решения за стабилността си, хората от екипа си и потребителите си - както винаги. А също и какво ново може да започне да прави - също както винаги.


Иван Киров, McCann Sofia


Иван Киров, Chief Strategy Officer, McCann Sofia

Иван Киров, Chief Strategy Officer, McCann Sofia


Иван Киров работи в рекламата от 1994 година. Участвал е в създавaнето на многобройни кампании за световни и български компании и брандове. Вярва, че рекламата трябва да помага на брандовете да играят смислена роля в живота на хората.


Вие сте професионалист с опит в журирането на конкурса Effie. Кое ви мотивира да се включите в оценяването на най-ефективните маркетингови комуникации в България в тазгодишното издание на конкурса?


Наградите Effie освен най-големите и най-престижни награди в индустрията след Cannes Lions са стандарт за професионално свършена работа. Да бъдеш част от журито е чест.


Защо наградите Effie са важни за индустрията? Освен неминуем престиж какво носи на победителите едно такова отличие?


Би трябвало, освен да носи престиж, да помага за бизнес развитието на една агенция. Защото какво повече може един клиент да очаква от своята агенция освен резултати? Е, доверието във фестивала не е чак толкова високо.
Важно е удовлетворението, но най-важна е увереността, която наградите Effie носят във високия професионализъм на хората.


Спрямо миналата година има ли промяна в качеството и конкретната насоченост на кампаниите, които се борят за отличие?


Категориите са много, а тази година още повече. Може би има повече кампании с нетърговски цели, което не е лошо, но не трябва да се губи балансът.


Тази година бяха въведени нови категории. Как повлияха тези промени на конкурса?


За да се развива един фестивал, не трябва да ни е страх от въвеждане на нови категории. Самото журиране показва кои категории са адекватни и жизнени, съответно имат бъдеще, и кои не. Догодина може би ще има още нови категории, а някои от тазгодишните нови може да изчезнат.


Няма COVID-19, но има финансова и икономическа криза, както и война. Как реагира бизнесът на тези предизвикателства?


Нашият бизнес, бидейки непосредствено свързан с всекидневието и масовата култура, за добро или не, винаги се стреми да е адекватен на актуалните събития. За щастие, икономическата криза не е била актуална в периода на провеждане на кампаниите, които участват.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK