
Александър Йорданов, генерален мениджър на Glovo в България
Александър Йорданов е генерален мениджър на Glovo в България от първата половина на 2022 г. Той координира всички дейности на платформата на местния пазар, подпомагайки динамичното развитие на мрежата на Glovo на национално ниво. Йорданов има богат опит в областта на мениджмънта и бизнес консултирането, със 17-годишна експертиза в бизнес планирането, трансформацията, управлението и лидерството.
През тези години работи за международни компании като IBM, Capita и Bain & Company в Лондон, Великобритания. Той има MBA диплома от INSEAD, бакалавърска степен по математика и икономика от Бристолския университет и магистърска степен от Manchester Business School.
Glovo влезе амбициозно в България, каква е равносметката след повече от две години присъствие на пазара?
Миналата година беше успешна за "Glovo България". Бизнесът се разрасна, а приложението се превърна в част от ежедневието на хората. Отчитаме все повече доставки не само на храна, но и на продукти от супермаркетите и на букети от цветарниците. Радвам се, че успяхме да добавим и няколкостотин нови партньора към платформата ни - това са както представители на ресторантьорския бизнес, така и различни магазини. За нас е важно, че можем да им предоставим още един канал за продажби.
През тази година основният ни фокус е да добавим още партньори и да работим за още по-добри промоции и по-ниски цени на доставките. Приоритет също е развитието на микроцентровете за снабдяване - Micro Fulfillment Center (MFC), от които се правят ултрабързи доставки. Glovo разполага с повече от 100 такива центъра в 14 държави.
Какво показват вашите анализи, кои са пиковите дни за доставки? Очаквате ли скок около 8 март?
През миналата година 8 март беше денят с най-много доставки в България, като поръчките бяха не само на цветя, но и на подаръци и храна. Очакваме това да се повтори и сега. Огромно предизвикателство е в рамките на един ден да увеличиш мащаба на всички операции, а на следващия да се върнеш към нормалния ритъм, но ние вече сме подготвени.
През миналата година работихме за добавянето на много нови цветарници към платформата ни и резултатът през 2023 г. не закъсня - на 14 февруари имахме над 1000 поръчки на цветя. Преди 8 март съдействаме на цветарниците да изработят план, за да посрещнат очакваното по-голямо търсене.
Генерално най-поръчвани през приложението остават ястията от ресторанти. През миналата година в категорията "Храна" най-много доставки са направени на бургери, следвани от пица, дюнери и гироси, а от категорията "Супермаркет" - на вода, плодове, зеленчуци, печива, хляб и мляко. В секцията "Каквото пожелаете" получаваме и необичайни поръчки.
Пазаруването онлайн расте заради възможността да получим това, което искаме скоростно и само с няколко клика. Как според вас бързата електронна търговия и технологиите променят ежедневието ни?
Все повече оценяваме времето като нашия най-ценен ресурс. А технологиите могат да ни спестят много време. Понякога е важно да си спестим време от готвене, друг път - от обикаляне в супермаркета или от търсенето на подарък из мола. Ще дам пресен пример от моето ежедневие. Имам две деца, а синът ми, който е на 4 години, е луд на тема Lego. Бях му обещал след работа да му купя поредния конструктор. Но когато се прибрах вкъщи, установих, че съм забравил. За пръв път поръчах Lego през приложението на Glovo и така спасих положението. Убеден съм, че технологиите ни дават повече моменти заедно, повече време с близките. Платформи като нашата пестят време на хората, като им доставят скоростно всичко по всяко време.
Както споменахте, Glovo си партнира с ресторанти, супермаркети, зоомагазини, цветарници. Каква е пряката полза на един ресторант например от подобно партньорство?
В ресторантьорския бизнес първата и основна добавена стойност са уменията на готвача, спецификата на менюто и качеството на храната, т.е. кухнята. Когато имаш кухня обаче, трябва да създадеш канал за продажби на тази храна и така стандартно бизнесът инвестира да добави (до своята кухня) един салон, да му направи ремонт, да купи маси и столове, и накрая да ангажира персонал - и така вече имаме ресторант и първи канал за продажби. Това изисква голяма инвестиция с немалък риск, защото, за да развиеш един ресторант, е трудно и отнема поне година, ако не е и повече.
Когато вече разполагаш с кухня и с първи канал за продажба, можеш да отвориш втори през Glovo и така да увеличиш или уплътниш капацитета си. Плюсът е, че това става лесно и бързо - трябва само да подпишеш договор, да сложиш меню и снимки. На следващия ден вече можеш да започнеш онлайн търговия и не е нужна голяма инвестиция напред.
Как обаче един малък ресторант, от който се правят по-малко поръчки, може да се конкурира във вашата платформа с по-голям ресторант или с популярна фаст фууд верига?
Приоритет на Glovo е да подпомага по-малките си партньори, през които се правят по-малко поръчки, така че те да получават видимост. Целта е клиентите да ги откриват лесно в платформата и да опитат поне веднъж или два пъти храната им, за да може, образно казано, колелото да се завърти. Когато един бизнес, независимо от мащаба му, иска да се развива, ние можем да му дадем насоки благодарение на опита, който имаме, и да подкрепим усилията на търговците да бъдат конкурентоспособни и автономни. Предприемачите вече са отворени към партньорство с технологични компании, защото то им дава нови възможности да се присъединят към дигиталната икономика.
Равномерно ли е покритието ви в София и страната?
В момента работим в 48 български града и планираме разширяване. Вече имаме над 3000 активни партньора - от микро, до малки и средни бизнеси, както и по-големи търговци. Сред тях са и едни от основните вериги за хранителни стоки като Kaufland и "Фантастико".
В Пловдив, Варна и Бургас все още нямаме толкова много партньори при супермаркетите, въпреки че от страна на крайните клиенти има голямо търсене. Тази диспропорция ни показва в каква посока трябва да работим, за да дадем на потребителите възможността да намерят всичко, което искат в техния град, като се уверим, че ще го получат при най-доброто съотношение цена - качество и че можем да им го доставим в най-кратки срокове.
Като генерален мениджър какви са вашите основни отговорности? Важно ли е да разбирате от всичко - маркетинг, технологии, финанси, или ролята ви е различна?
Трябва да разбирам бизнеса и по хоризонталата, и по вертикалата, да виждам какво става във всеки департамент, да съм наясно какво се случва на регионално и на глобално ниво, и да решавам къде да инвестираме. Едновременно с това е важно не само да се вслушвам в шефа на търговския отдел, на отдел "Продажби", на акаунт мениджмънта, на департамента по операциите, но и да ги предизвиквам. Освен теоретична имам и практическа представа от тяхната работа. Бил съм на всяка една позиция, включително съм работил като доставчик.
Бизнес балансът е труден. Като се разраства бързо, Glovo не рискува ли да загуби своята гъвкавост и да стане тромава компания?
Преди малко повече от година компанията Glovo беше купена от германската Delivery Hero, която притежава компании за доставки по цял свят - в Европа, Америка, Африка. Въпреки това придобиване Glovo все още е стартъп и е много далеч от това да бъде тромав. Работил съм за различни корпорации и съм сигурен, че промените, които правим на седмична и месечна база при нас, няма как бъдат направени в този мащаб и с подобна бързина в друг тип организации.
Куриерите на Glovo не са ваши служители, а си сътрудничат с приложението. Сякаш сме свидетели на нови отношения работодател - служител?
Да, доставчиците работят за логистични фирми. Като си сътрудничат с приложението на Glovo, те могат да избират в кои дни и в кои часове биха искали да работят, а също така имат ясна представа при какви условия биха приели да осъществят една поръчка. В нашите отношения те ценят гъвкавостта.
Вие самият прекосявали ли сте София с колело и как бихте оценили това преживяване?
Преди 20-25 години, когато бях студент, натрупах опит като куриер. По онова време нямаше Google maps и трябваше да се ориентирам по хартиена карта, като например отворя на страница 67 и сам намеря най-прекия път до целта. Работих по този начин близо две години. В Glovo съм направил десетки доставки както с кола, така и с велосипед (които са електрически, което прави управлението им една идея по-лесно, особено нагоре по бул. "Черни връх").
Glovo оперира на много различни пазари по света. Какво предимството дава това?
Основното предимство е, че екипът ни в България има достъп до знания и добри практики от цял свят. Учим се от най-добрите. Черпим опит и от региона, и от Барселона, където е централата на Glovo. Като част от немската компания Delivery Hero получаваме и обратна връзка от Германия за добрите практики с микроцентровете за снабдяване, супермаркетите и ресторантите. Търсим експертиза навън, но и експертизата идва при нас - създателят на Glovo Оскар Пиер беше в България преди няколко месеца. Един от основните ни приоритети на местно ниво е да инвестираме в развитието на хората и техния професионализъм.
Според Оскар Пиер големите проблеми в света, например бедността, могат да бъдат решени чрез технологиите. Доколко сте съгласен?
Споделям това мнение. С развитието на технологиите, изкуствения интелект и напредъка в роботиката не се и съмнявам, че много от настоящите проблеми на човечеството ще бъдат решени. Надявам се, че когато това се случи, няма да си създадем нови проблеми и че ще се радваме пълноценно на живота.