
Регина Симон, търговски директор "Електроинструменти" в "Роберт Бош" ЕООД
Визитка
Регина Симон работи повече от 35 години в областта на търговията с технологични продукти, 12 от които в "Роберт Бош" ЕООД като търговски директор "Електроинструменти". В сферата й на отговорности влиза развитието на бизнеса и управлението на продажбите на електроинструменти за професионалисти и за домашния майстор, градинска и измервателна техника и консумативи с марката Bosch. Освен завършена икономическа специалност, има редица специализации за обучение и подготовка на мениджъри и лидери, за управление на кадри.
Как се справя направление "Електроинструменти" на "Роберт Бош" в настоящата предизвикателна икономическа обстановка? Кои са трудностите за бизнеса?
През изминалите няколко бурни години, белязани с редица сътресения, свързани с пандемия, икономическа и политическа нестабилност, нашият бранш беше един от печелившите. Справяхме се блестящо и сме сред бизнесите, които отбелязваха сериозно положително развитие. Както знаете, дълго време ни се наложи да си останем по домовете и едно от малкото удоволствия и занимания беше да ремонтираме апартаментите си, да обновим градините и вилите си. Ние от "Бош" се отличихме от конкуренцията и с бързина на доставките. Бяхме една от малкото фирми, които реагираха незабавно на проблема с превоза на стоки от Китай, инвестирахме много във въздушен транспорт, за да обслужим европейския пазар. Това засили още повече локалното ни присъствие и затвърди лидерската ни позиция в страната.
За забележителните ръстове на продажбите ни помогна много и навлизането на нови инвеститори на строителния пазар. Станахме свидетели на един сериозен подем в строителството в България както на жилищни сгради, така и на офиси и хотели. Това е браншът, в който ние сме сериозно представени с професионалните ни електроинструменти. В същото време отчетохме много големи продажби и на електроинструментите и градинската техника за домашния майстор. Както споменах, ремонтите на домовете, оборудването на новите жилища, разкрасяване на градините беше приоритет за инвестициите на потребителите ни.
Тази тенденция продължи цялата минала година, когато регистрирахме изключително високи резултати и завършихме с 22% ръст на продажбите спрямо 2021 г. Сега вече втори месец усещаме, че фокусът от електроинструментите, поне в направлението "Направи си сам", се поизмества и се наблюдава намаляване на покупките, тъй като хората в момента имат други предпочитания - например да пътуват и да инвестират парите си в екскурзии, забавления и почивки, а някои започват като че ли да мислят и за криза. Сложната икономическа и политическа среда, значителното повишение на цените на материали и енергия карат инвеститорите да подхождат по-консервативно. Темповете в строителния бизнес намаляват, а ние сме силно зависими от този бранш. Според наблюденията ни върхът е достигнат и сега ще се тръгне в друга посока.
Все пак трябва да отбележим, че "BOSCH POWER TOOLS България" взе награда за най-добро представяне като ръст на продажбите в рамките на "Група Бош" - 22% през 2022 г. Каква е тайната за успеха?
България беше държавата с най-висок ръст в световен мащаб, с което местното подразделение на компанията подпомага и допринася за глобалната цел на дивизия "Електроинструменти" за удвояване на оборота до 2030 г. Горди сме и това е сериозно постижение на фона на предизвикателната икономическа среда. С радост приехме тази награда, която ни беше връчена на форум, в който участваха над 200 колеги от цял свят.
А тайната на успеха по отношение на забележителния ръст са високото качество на предлаганите от фирма "Бош" електроинструменти, консумативи и услуги, доверието у потребителите ни, което градим вече 30 години на българския пазар, и, разбира се, лоялните ни клиенти, които стават все повече. Зад този висок резултат стои един изпълнен с ентусиазъм екип на отдел "Електроинструменти" в България. Колегите ми са професионалисти с голям опит, отдадени на работата си, хора, работещи с хъс и стремеж към съвършенство. Тези 22% наистина са забележителни на фона на натовареността ни, международната обстановка и стреса, както и на политическата среда в България. Инвестирахме максимално, работихме усилено и извървяхме много труден път и отплатата за всичко това са тези 22%.

Какви са водещите технологични тенденции в бранша? Кои са най-новите продукти и иновации, на които залагате в момента?
В "Електроинструментите" новата тенденция са акумулаторните машини - тези, които не ползват кабел, енергийно независими са и мобилни. Това продължава да е фокусът ни както в професионалните електроинструменти, така и в тези за домашния майстор и за градинската техника. "Бош" е водещата фирма във въвеждането на платформите за споделени батерии AMPShare за професионалисти с над 30 други бранда и PowerForAll, съвместими с множество други хоби марки за домашния майстор и градината.
Философията ни е, че може с една и съща батерия да се ползват различни електроинструменти. По този начин се пестят време, средства и място, а и се опазва околната среда. Важно е да отбележим, че ние произвеждаме този тип батерии от 2008 г. и сме продали над 80 милиона такива за този период. Те са съвместими с новата концепция, така че потребителите няма да бъдат принудени да изхвърлят старите си батерии и да купуват нови, за да отговорят на изискванията. Това отново е свързано с опазването на околната среда и стремежа на "Бош" да разработва продукти, които да са устойчиви.
Наред с постоянно разширяващото се портфолио от акумулаторни инструменти "Бош" продължава да инвестира в разработването на нови продукти и решения, като предстои въвеждането на професионална серия градинска техника и ръчни инструменти. Освен това при професионалните електроинструменти наблягаме сериозно и върху подобряването на сигурността при работата с машините, върху възможностите за прахоулавяне, кик-бек технологията и редица други.
А какво търси българският потребител? Какви са тенденциите, които се наблюдават при неговите предпочитания?
Българският потребител започва все повече да търси висококачествени електроинструменти. Отмина времето, в което всеки гледаше да купи евтино и когато машината се счупи да я замени със следващата нискобюджетна. Българинът все повече чете, разбира и е готов да отделя средства за качеството и надеждността на по-високия клас машини. Според мен също така вече има много клиенти, които са фенове на електроинструментите и поради този факт държат на марката. Расте броят на хората у нас, които се научиха да майсторят и превръщат това занимание в свое хоби. Когато говорим за професионална употреба на електроинструментите, е важно да отбележа, че строителните фирми и индустриалните предприятия са все по-склонни да инвестират във висококачествени и надеждни електроинструменти и консумативи, които да са високопроизводителни и безопасни за работниците им.
В този ред на мисли кои са основните предимства на електроинструментите "Бош"?
Сред основните предимства са именно високото качество и непрекъснатите подобрения, които въвеждаме по отношение на материали, удобство, производителност, сигурност и иновации. Например вече имаме батерии, които се охлаждат и се зареждат много по-бързо спрямо тези преди 5 години - днес могат да се захранят на 50% само за 9 минути, а това улеснява работата на строежите и помага за спазването на сроковете. Също така вече имаме свързани инструменти в измервателната техника, които позволяват на строежа работникът да измери дадени параметри на сградата и те да бъдат изпратени директно при проектантите или архитектите. Друго предимство е и надеждното и висококачествено следпродажбено обслужване - в "Бош" ремонтираме електроинструментите в рамките на максимум 3 дни.
Споменахме няколко пъти темата за околната среда. Какви политики и практики прилагате в "Роберт Бош" за опазването на планетата и намаляването на парниковите емисии?
Темата за околната среда е много комплексна. Тя започва от самите нас като обикновени хора на тази планета. Ние в "Бош" работим по целия цикъл, като в основата е мисленето и поведението на всеки един служител, така че той да има отговорността и да разбира важността на идеята. Това е първото нещо, последвано от фокус върху материали, приложения, опаковки, енергийни източници, логистика, свързаност с организации, които полагат усилия по въпроса за устойчивостта. Ние имаме над 100 човека само в направление "Електроинструменти" в световен мащаб, които се занимават с тази тема. Гордея се, че работя във фирма, която има ясна стратегия и фокус върху устойчивото развитие и е първата голяма индустриална компания, която е постигнала неутралност на CO2 в своите повече от 400 обекта по целия свят през 2020 г. Самата аз съм човек, който се старае да живее максимално устойчиво, и си мечтая децата ми и внуците ми да живеят в чиста среда и да се радват на това, което аз съм виждала в природата, когато съм била малка, да не изчезват животински видове и растения.
Целите са много високи - до 2030 г. трябва да намалим с 15% въглеродния отпечатък, въпреки че се планират ръстове на производството. В тази връзка с всяка измината година внедряваме много нови продукти, които са произведени от рециклирана пластмаса и алуминий. Имаме вече цяла гама измервателни инструменти, изработени на 90% от рециклирана пластмаса, опаковките на консумативите ни и цялата серия шкурки са от 100% рециклирани материали, 60% от пластмасовите ни куфари за инструменти са изработени от 90% рециклирана пластмаса. Намалили сме със 70% използването на найлонови опаковки. Също така намаляваме размера на опаковките, така че да пестим обеми при транспорта, като и с това работим в посока намаляване на въглеродния отпечатък. Сътрудничеството с World Wild Fund (WWF) Германия повишава експертността ни в посока устойчиво развитие. Mного от продуктите ни имат FSC сертификат, гарантиращ произхода на дървесината, която използваме, а именно - от отговорно управлявани гори, които осигуряват екологични, социални и икономически ползи.
Не можем да не засегнем и темата за успешните дами в бизнеса. Как се стига до мениджърската позиция на търговски директор в една "мъжка сфера" и какво прави един лидер успешен?
Успехът на всеки човек се базира на няколко основни фактора: знания, увереност в себе си, самочувствието, че "аз мога", отдаденост и работа, много работа. Благодарна съм на родителите ми, че са ми дали широк мироглед и че са ме поощрявали да стана един уверен в себе си човек. Благодарна съм на дъщеря ми и съпруга ми, които винаги са ме подкрепяли и са проявявали разбиране към натовареното ми ежедневие. Това също са много важни предпоставки за успеха на един човек. От дълго време работя на отговорни позиции в много "мъжки" браншове, но това, че съм жена за мен по никакъв начин не е било бариера как ще продължа професионалното си развитие. Никога не съм правила професионално разлика между жените и мъжете и вероятно тази ми нагласа помага и на отсрещната страна да ме приема с доверие. Известно е, че България е на челните места сред държавите в Европейския съюз с жени, оглавяващи високи лидерски позиции. Радостното е, че тази статистика е пренесена и в "Бош" в България, имам много колеги жени на ръководни позиции. Щастлива съм, че съм една от тях.
Когато говорим за успешния лидер, смятам, че това е човек, който дава свободата на хората около него да се изявяват, който се вслушва в тях и им има доверие. А когато става дума лично за мен, мисля, че емпатията и емоционалното отношение към всеки един член на екипа са ми помогнали да стигна дотук.
Ако трябва да дадете съвет към младите специалисти, които тепърва започват кариерния си път, какво е важно да знаят?
Важно е да знаят, че на първо място трябва да са добре подготвени, а и да са избрали това, което наистина ще ги прави щастливи и ще им доставя удоволствие. Тази е първата най-важна предпоставка, а след това трябва да работят, за да се усъвършенстват, да следват мечтите си, да бъдат себе си, винаги да се опитват да се слагат в обувките на отсрещната страна и да бъдат любопитни. Не на последно място - да бъдат добри и честни хора, това също е много важно за успеха.
В заключение, важно е да споменем, че "Бош България" тази година празнува юбилей. Какво сте предвидили във връзка с този повод? Каква е равносметката до този момент?
"Бош България" е създадена като организация преди 30 години, като е стартирала с търговска дейност и дълго време се занимава изключително с пласмента на електроинструменти, на авточасти и диагностична техника, свързана с автомобилите и термотехника. През последните 8 години компанията от 50 човека достигна около 850. "Бош" в България се превръща в една високотехнологична компания, инвестираме в бизнес за мобилни приложения и софтуерни решения за дигитализация - имаме "Бош Инженеринг Център София" и Bosch Digital. Така че за тези 30 години компанията наистина много се разрасна и се превърна в един от значимите и много желани работодатели в страната.
По повод юбилея - на 1 юни стартирахме с едно изключително интересно технологично събитие с любопитни теми и дискусии, демонстрации на наши иновации и технологии в различни сфери. В него взеха участие колеги, членове на различни институции и журналисти. С това сложихме начало на кампанията по честването на тази важна за нас годишнина. Предстоят още специални срещи с нашите дългогодишни партньори, ще организираме празник за служителите и техните семейства и редица други изяви. В тази връзка имаме и активности, които са свързани с продажбите и са насочени към нашите клиенти и към крайните ни потребители. Предстоят още много изненади и смятам, че сме се подготвили да отразим подобаващо 30-годишното ни присъствие на българския пазар и да зарадваме нашите колеги, клиенти и партньори, благодарение на които успешно растем и се развиваме в страната.