Крaдци на идентичност дебнат в мрежата

Кражбите на идентичност са все по-сложни за разгадаване и повечето жертви не научават никога кой е крадецът

© Анелия Николаева

Кражбите на идентичност са все по-сложни за разгадаване и повечето жертви не научават никога кой е крадецът



Тези дни непознат човек ми позвъни на мобилния телефон от името на банката, издала дебитната ми карта. Това, което ми каза, не само ме изненада, но и ме шокира. Служителят на картов отдел (по мое искане се представи) ми съобщи, че са получили съобщение, че известен брой карти, а сред тях и моята, могат да бъдат използвани за кражба на идентичност и затова са блокирани. Какво трябва да направя? Да отида в клон на банката и да подам молба да ми бъде издадена нова карта. Дотогава мога да оперирам със собствените си пари по сегашната само на банково гише. Никакви банкомати, никакви ПОС терминали, в които всъщност е смисълът от това да носиш карта, а не кеш в портфейла си.


Няколко дни по-късно реших да проверя какво ще стане, ако опитам да използвам собствената си дебитна карта и да изтегля някаква сума от банкомат (предвидливо избрах да е на моята банка). Машината просто ми глътна картата. Дотук поне имах едно доказателство, че човекът, позвънил на мобилния ми телефон, може и да е служител на банката. Служителката обаче, която извади от банкомата картата ми, не откри никакви причини за случката. Просто ми обясни, че картата вече е блокирана, и повтори процедурата с молбата за нова (още едно съвпадение).


Темата за кражбите на идентичност като цяло все още не изглежда особено актуална у нас. Принципно това се дължи на две основни причини. Първо, електронната търговия остава слабо развита и спъната от законови пречки (като Закона за защита на потребителя, според който онлайн търговията на практика е незаконна). Второ, въпреки масираната реклама на електронното правителство услугите, които държавата предлага в електронен вид, се броят на пръсти. Всичко това означава, че мнозинството българи все още не са "принудени" да предоставят поверителна информация като номера и кодове на банковите си карти в интернет пространството.




Затова ми се видя и странно обаждането на банковия служител и обяснението за възможна кражба на идентичност. Защото в случая не става дума за "обикновено" организирано източване на кредитни карти. Област, в която за съжаление сме доказани специалисти и у нас, и по света. А за по-сложното упражнение някой да ти вземе самоличността и да я използва, както той/тя реши. Въпреки че използвам карти и плащам някои сметки онлайн, със сигурност не съм попълвала поверителни данни в съмнителни регистрационни форми, или поне така си мисля...


Болничните и парите за майчинство се плащат през интернет


Въпросът за сигурността на личните данни, които потребителят предоставя, когато извършва финансови операции в мрежата, тепърва ще намира място. Независимо от обяснимата съпротива все повече хора ще откриват предимствата, а и ще са принудени да използват карти, компютри и интернет за рутинни транзакции. От началото на тази година например болничните и парите за майчинство вече се изплашат само по банков път. Всички банки предлагат издаването на карти при откриване на банкова сметка и онлайн банкиране. Тази седмица стартира и пилотният проект за въвеждането на електронни здравни карти. Всичко това означава нарастване на обемите "споделена" в интернет лична информация. А с това и нарастване на възможностите за кражба на идентичност.


За съжаление развитието на технологиите не се използва единствено "по предназначение". Затова и по страниците на западната преса най-често се появяват материали по темата. Напоследък в Съединените щати медиите обръщат особено внимание на факта, че кражбите на идентичност стават все по-сложни за разгадаване. Факт, който директно подкопава доверието на потребителите във финансовите операции, извършвани в онлайн пространството.


Според наскоро публикувано изследване на Федералната търговска комисия и частна социологическа агенция всяка година близо 10 милиона американци стават жертви на крадци на идентичност. Като цяло статистиката на този тип престъпления показва, че повечето жертви никога не научават кой е крадецът. На този фон още по-тревожен изглежда фактът, че половината от пострадалите са споделили, че са били ограбени от член на семейството, приятел, или съсед.


Друго изследване по темата, проведено пред януари във Великобритания и цитирано от електронното издание Timesonline, показва, че близо една четвърт от жителите на страната са жертва на крадец на самоличност или познават лично пострадал. Според консултанти по управление на информационния риск и за разлика от Съединените щати повечето опити за кражба на самоличност във Великобритания остават извършените чрез т.нар. phishing електронни писма.


Фишинг поща


Фишинг (Рhishing) мейлите със сигурност оправдават името си. Фалшивите писма, изпратени от името на несъществуващи организации с покана към получателя да попълни данни за банковата си карта и кода, учудващо продължават да ловят на въдицата си десетки хиляди жертви. Недостатъчното внимание или незнание са причините, поради които потребителите правят регистрации на различни уебсайтове или предоставят лична информация. От друга страна обаче, специалистите признават, че не е никак лесно да бъде разпознат истински от фалшив мейл или сайт. На външен вид и като функционалност мейлът крадец не се различава от едно оригинално писмо.


Цитираните в този материал изследвания обаче показват и повишено осъзнаване от страна на потребителите на възможните рискове при онлайн финансовите операции. Кражбата на идентичност вече не е нещо, за което бегло сме чували, но нещо, което се случва на много хора, между които личен познат или лично на нас. Наблюдатели очакват именно осъзнаването на опасностите от страна на потребителите да стимулира компаниите и организациите, които предлагат онлайн финансови услуги, да преоценят своите дейности, свързани със защитата на данни. И държавните институции, които трябва да осигурят реална нормативна защита на потребителите.


За да не зачестят примерите като нашироко обсъждания в края на миналата година в Съединените щати случай, при който жител на Хюстън се оказва жертва на кражба на идентичност. Бившата съпруга използвала номерата на социалните осигуровки на собствените им деца, за да извади кредитни карти на техните имена. Пример, който отново доказва, че поведението на всеки конкретен потребител е в основата на безопасността на личните му данни.


Дори фирмите да измислят най-ефикасните защити, дори институциите, които оперират онлайн да ги имплементират, дори законодателите да си свършат перфектно работата, докато има потребители, които необмислено предоставят информация за сметки и кодове, ще има и хора, готови да откраднат тяхната самоличност и техните пари.


И за това не са виновни технологиите, нали...

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Андрей Бъчварое
    *****
    Неутрално

    Тепърва ще страдаме от проблеми с това. Ожесточаване на борбата между банкови институции за издаване на карти, улесняване на разплащанията си има обратна страна - определени мошеници ще се възползват от това. Още повече, че нямаме "имунитет" да си пазим личните данни.

  2. 2 Профил на потребител на карти
    *****
    Неутрално

    Хубав опит за "модерна и актуална" журналистика. Можеше и още по-пространно да разгърне темата ))) с online кредитните регистри на USA и т.н. Просто в БГ всичко е бутафория на тема е-government, e-health и т.н. Две неща липсват и ще липсват за 10ия напред: 1. Адекватно прилагане на законовата рамка в тая сфера. 2. Капацитет от ИТ кадри и добри практики в "институциите" дето се напъват на тая тема...

  3. 3 Профил на kriptiran
    *****
    Неутрално

    ne mislia che sme chak tolkova nazad mnogo neshta ni se struvaha nevazmogni no sa fakt neka da sme optimisti vse pak

  4. 4 Профил на Константин
    *****
    Любопитно

    Мога ли да запитам авторката от де черпи "познания" по Фишинг поща? От някой сайт от чужбина? Или от някоя приятелка. Или е поразровила из нета и ХОП намерила нещо "важно" и решила да пише? Ей дневник, нека хора които не разбират какво пишат да правят нещо друго.Може да носят кафе или да пишат по теми които разбират. това би било добро начало.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  6. 6 Профил на Vassil Dragulev
    *****
    Весело

    Posdravjavam avtorkata.
    Informazija sa IT security e mnogo polezna.
    90% ot lichnite problemi s IT security ne e tehnicheski a vapros na snanie.

  7. 7 Профил на Мечката
    *****
    Неутрално

    Статията е много добра. Защо е необходимо да отричате достойнствата й. Може да се допълни, естествено, но и така е достатъчно информативна.

  8. 8 Профил на Анонимен
    *****
    Неутрално

    "(като Закона за защита на потребителя, според който онлайн търговията на практика е незаконна). "

    Преди няколко дни го обсъждахме и повечето от пишещите тук набедиха клиентите като недобросъвестни. Айде сега нека ми коментирате тези редове: (няма да споменавам сайта и продукта, но не е изолиран случай)

    Цитат: "Този продукт не може да бъде заменен и в случай на повторно счупване гаранцията му отпада."

    Мога да кажа, че този закон си е МНОГО НА МЯСТО, докато търговците в БГ се мислят за много умни и тарикати.

  9. 9 Профил на kalinKo
    kalinKo
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Статията ми харесва най-вече заради това, че обръща внимание на този проблем (който някога е бил единствено проблем на хората от компютърния бранш) и към всеки човек, който използва карта за разплащания и управление на средствата си.

    До мнение #4: Константине, вече може да промениш нагласата си, че само хора, които много активно работят с/в Интернет, четат вестници (онлайн). Все пак вестникът първо излиза в печатен, а после в интернет-вариант, което означава, че не е нужно една подобна статия да е написана от специалист "Мрежова сигурност" и че няма нищо лошо да се черпи инфо от чужди сайтове, стига да са адаптирани към българската действителност.

  10. 10 Профил на USA
    *****
    Неутрално

    Nikoga ne kupuvaite online stoki ako ne ste sigurni
    v online prodavacha/firmata,magazina i tn./dali sa istinski.
    Ne otvaraite,popalvaite molbi po internet na banki koito sa
    samnitelni,nepopuljarni ili predlagat credit cards pri koeto vi se iska
    da napishete osven lichnite si danni i nomera na bankovata si smetka.
    Tova vagi i za oferti polucheni /by mail/po pochtata/klasicheskata poshta do doma donasjana v poshtenskata vi /maibox/ kutia.

  11. 11 Профил на ot gornia
    *****
    Неутрално

    Sashto vnimavaite s Turisticheski uslugi oferti
    ot Tur.firmi i podobni.
    Vsichko tova vagi i za oferti predlagani i po telefona ili cell.phones,sms i prochie

  12. 12 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 713 Неутрално

    За твоя цтат си има друг текст от закона, който регламентира рекламациите. Не е необходимо да се обявява онлайн търговията за невъзможна (от рационална гледна точка), както е станало със закона сега.
    Няма нищо общо с възможността за връщане на стоките. Става въпрос за обикновено оливане.

  13. 13 Профил на usa
    *****
    Неутрално

    Badeshteto e na online targoviata.
    1/3 i poveche ot prodagbata na stokite v USA se izvarshva online.
    Osobeno na elektronikata/TV,DVD,LapTop,Computri,monitori,telefoni, stacionarni,mobilni/,biguta,diamanti,zaltna biguteria, kozmetika/luksozna/, chasovnici na po-skapite stoki
    se izvarshva Online s dostavka v domat.

  14. 14 Профил на Своге
    *****
    Гневно

    Статията е чудесна, но какво да правя когато банка Биохим сега УниКредит Булбанк сама ми източва дебитната карта с 2 пъти удържане на овърдрафт. Парите ми трябват, а за да ми върнат сумата-трябва ходене по мъките и сума ти загубено време??!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK