Мобилното разплащане в България - повече перспектива, отколкото реалност

"Глобул" и "Виваком" вече работят с технологията на СЕП, "М-Тел" тества и своя система

Мобилното разплащане в България - повече перспектива, отколкото реалност

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА



По-скоро далечна перспектива, отколкото реалност. Така може да бъде описана ситуацията с безконтактните мобилни разплащания в България, въпреки че те вече са възможни.


При тях мобилният телефон се доближава до специално ПОС устройство в даден търговски обект, посочва се банковата сметка, чрез която ще бъде направено разплащането, въвежда се ПИН код и сметката е уредена.


Тази възможност за пазаруване се появи на българския пазар през есента на миналата година със стартирането на услугата G Wallet на "Глобул", разработена съвместно с оператора на разплащания СЕП (Система за електронни разплащания). В началото на годината "Виваком" също представи подобна услуга, наречена Viva Pay.




И двете компании отчитат висок интерес от страна на потребителите си, но ниска ползваемост на услугата.


Причина за това са малкият брой обекти, които предлагат безконтактно плащане, и малкото (само две) банки, които предлагат поддръжката на услугата. От СЕП обаче смятат, че "българският пазар постепенно узрява за новите отношения в областта на мобилната търговия".


А от "М-Тел" коментират, че са "в постоянен контакт със СЕП - България, и други потенциални партньори за предлагане на услуги за мобилни разплащания от последно поколение".


Мобилните плащания ще набират все по-голяма популярност и на глобално ниво, а производителите на софтуер за смартфони също ще допринесат за това. Само в рамките на две седмици и Google, и Microsoft обявиха, че планират да интегрират приложения, базирани на технологията NFC (Near Field Communications).


Тя позволява безконтактен трансфер на данни в обхват до 10 см. Apple също работи по добавянето на функцията в мобилната си операционна система, твърдят американски медии. На практика тази технология позволява да се плаща само чрез доближаване на устройството до безжичен POS терминал.


Подобна услуга, само че за всякакъв вид телефони, е налична в България, но засега тя остава по-скоро нишов продукт, коментират от мобилните оператори. "За момента не са много абонатите ни, които са се възползвали от услугата ни G Wallet", казват от "Глобул".


Услугата бе представена през септември миналата година, а ниският интерес към нея се дължи на "все още краткия период на съществуването й на пазара и на ограничения набор от банкови институции и търговски обекти, които позволяват нейното използване". В началото на годината "Виваком" също обяви, че започва да предлага Viva Pay съвместно със СЕП.


От телекома обясняват, че интересът към услугата е голям, но "потребителите й все още са относително малко най-вече заради факта, че все още партньорите в проекта не са достатъчно, за да стане тя наистина масова".


"Услугата се предлага в около 100 търговски обекта като хипермаркети "Пикадили", KFC, Dunkin' Donuts, Geox и др.", коментира пред "Дневник" Пламен Вутов, търговски директор на СЕП - България.


При старта на услугата обектите, в които се поддържаше мобилно разплащане, бяха около 20. Въпреки увеличаването на броя магазини, в които може да се плаща чрез мобилни телефони, обаче банките, които поддържат услугата, са само две - Алианц банк България и Пощенска банка.


Потребителите, които искат да се възползват от мобилното разплащане, трябва да имат разплащателна сметка в някоя от институциите и да поискат активирането на мобилното разплащане.


"Работим по разширяване на търговците, предлагащи мобилно плащане, и сме готови да интегрираме всички желаещи да се включат в системата за електронни плащания", обяснява Вутов. От СЕП - България, обаче не коментираха какъв е оборотът, преминал през системата.


Освен мобилни разплащания услугата позволява и осъществяване на защитено мобилно банкиране. На практика G Wallet и Viva Pay се осъществяват през SIM картата на потребителя и са достъпни от всеки телефон независимо от операционната му система и дали той е смарт или не.


Затова и мобилните оператори издават нова SIM карта, в която се инсталира допълнително приложение, управляващо разплащателните сметки и дебитните карти на потребителите.


Прогнозите на мобилните оператори са, че през тази година услугите им, реализирани със СЕП - България, ще започнат да набират скорост. "Очакваме през тази година услугата да добие масовост и много потребители да започнат да я използват ежедневно. Присъединяването на още банки и търговски вериги към нея ще помогне значително за привличането на нови клиенти", коментират от "Виваком".


От "Глобул" добавят, че вярват, че "мобилното банкиране има бъдеще на българския пазар и занапред все повече потребители ще се убедят в ползите и ще оценят удобството на разплащането с мобилен телефон, както и другите възможности на услугата G-Wallet".


От "М-Тел" обясняват, че също са "в контакт със СЕП". "Анализираме услугата на СЕП и сме процес на оценка", коментираха от телекома. "В същото време в момента оценяваме подобна услуга за плащания, която се използва от операторите в групата (TAG)", добавиха от оператора.


От компанията обаче поясниха, че е твърде рано да се определи какво ще бъде окончателното й решение.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK