Търговията с акциите на LinkedIn е балон, твърдят учени

За четири дни след дебюта акциите на LinkedIn скочиха със 109.4% на Нюйоркската фондова борса

© Reuters

За четири дни след дебюта акциите на LinkedIn скочиха със 109.4% на Нюйоркската фондова борса



Трима американски професори заявиха, че има балон в акциите на технологичната компанията LinkedIn. Изводът е на базата на търговията с книжата на социалната мрежа през първите четири дни. Първичното публично предлагане бе на 18 май. Американците доказват своята теза чрез собствен научен модел, който според тях може да дава оценка в реално време дали цените на акциите са необосновано високи и съответно обречени да се сринат, пише "Ройтерс".


Ако инвеститорите могат да забележат краткосрочните спекулативни транзакции, те ще могат да избегнат прегряване на пазарите, като пренасочат своите капитали, заяви Робърт Джароу, професор по финанси в университета в Корнел. Той участва в този проект заедно с математиците Юнес Кчия от политехническия университет "Екол" и Филип Протър от Колумбийския университет.


"Ако достатъчно хора мислят, че има балон, и по-малко хора искат да го задържат, то тогава самите балони ще изчезнат, преди да станат прекалено големи", заяви Джароу.




Моделът сравнява разликите в цените между акциите на пазара и нормалните книжа, за които човек би платил, ако иска да ги задържи за цял живот. Ако тези на пазара са по-скъпи от нормалните, то тогава имаме балон. Подобен пример е първичното публично предлагане на социалната мрежа LinkedIn. Акциите на компанията удвоиха своята стойност в първия ден от търговията на Нюйоркската фондова борса, като отчетоха ръст от 109.4%. До четвъртия ден, който се разглежда в модела, те запазиха своите позиции, но на деветия отстъпиха леко със само 70% повишение спрямо първоначалната цена.


Някои хора ще кажат, че бързото поскъпване на книжата на дадена компания е сигнал за балон. Но с този модел това твърдение може да се докаже – той показва как акциите на LinkedIn се покачват, каква е разликата спрямо "нормалната" цена и дали поскъпването е логично или не. Изследването на тримата учени се очаква скоро да бъде официално публикувано.


Техният модел също така е успешно приложен при изследване на книжата на дотком балона от 2000 до 2002 г., допълва "Ройтерс".

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1291 Весело

    Ами, балон! Облак са! И към него трябва да се прилагат климатичните модели , например този за Глобалното затопляне, уф, Глобалните промени .

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  2. 2 Профил на KOBOLD
    KOBOLD
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Тез учени е трябвало да бъдат по-точни с дефиницията си и да кажат:

    "Търговията с акции винаги е балон. Когато има повече глупаци от колкото книжа - курсовете се качват, а когато книжата са повече от глупаците - курсовете падат..."

    When yields declined in silver mines across Saxony in the 16th. Century, Kobold was blamed for stealing the silver and leaving behind worthless rock.
  3. 3 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    Балон е изследване, което от всички социални мрежи поставя под въпрос точно цената на единствената, която има диверсифицирани и доказани приходи.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  4. 4 Профил на пламен
    пламен
    Рейтинг: 418 Неутрално

    "Технологична компания"- ?!
    Добре запознат съм с естеството на сайта, за технологичност струва ми се, е малко пресилено да се говори. Нищо ново или по-различно от досегашните ''балони"- надуване, помпане и после - а, какво стана, май малко се уляхме, бития бит,,,, последния да затвори вратата!

    ОЩЕ СМЕ В РЪЦЕТЕ НА СЪЩОТО ЗЛО!
  5. 5 Профил на kki
    kki
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#3] от "mapto":

    вчера имаше друга статия, в която се обясняваше как акциите на LinkedIn са подценени и Facebook и другите подобни очаквани IPO-та имали причина да поискат по-висока начална цена. Днес пък говорят за балон. В общи линии не може да се вярва на нищо; единственото, което инвеститора може да направи е да проучи много добре компанията и плановете й за следващите 5-10 години и сам да прецени дали да купува акции (стига да не инвестира спекулативно). Модела на Джароу, Кчия и Протър (2011) е интересен, но не мисля, че разликата между текущата (спекулативна) цена на акциите и цената им в дългосрочен план е показател за балон - това е показател на това до колко акциите са подценени или надценени в момента. Истината е, че инвеститорите просто трябва повече да си ползват мозъците преди да инвестират.

  6. 6 Профил на ispor
    ispor
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Истината е че инвеститорите няма как да се сдобият с достатъчно информация,за да вземат рационално решение.Така че покупката на акции ,по начина популярен в наши дни винаги е хазартна постъпка!

  7. 7
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:24 на 02/06/2011 от неговия автор.

  8. 8 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    До коментар [#6] от "ispor":

    Изобщо не съм съгласен и ето защо:
    Интересно е сравнението на LinkedIn с Facebook. Въпреки, че втората мрежа е по-голяма, първата очевидно носи повече добавена стойност и съответно повече услуги, за които някой би плащал. Това се вижда и от балансираното портфолио на приходите ѝ:
    "243 млн. долара са приходите на LinkedIn от януари до септември 2010 г. По-голямата част от тях са от платени услуги, които помагат на компании да търсят служители в мрежата. Останалите източници на приходи са платени регистрации (27%) и рекламни банери (32%). Нетната печалба на компанията за 2010 г. е $15.4 млн." (http://www.capital.bg/1092439)
    За разлика от LinkedIn, приходите на Facebook са почти изцяло от реклама (http://www.techzene.com/social-media/how-facebook-makes-money).

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK