Потребителското доверие в България е на най-ниското си ниво от 2009 г.

Потребителското доверие в България е на най-ниското си ниво от 2009 г.

© Rеuters



Потребителите не вярват, че българската икономика може да се дистанцира от развитието на събитията в Европа и поради това очакват нивото на растежа да продължи да намалява през следващите месеци. Икономическите очаквания понастоящем са със стойност -25.5 пункта, което е най-ниското ниво от май 2009 г. 


Това показва показва проучване на GfK за потребителския климат в Европа през последното тримесечие на 2011 г.  То представя очакванията за цените, приходите и икономиката като цяло сред потребителите от 12 европейски държави.


Местните и президентски избори доминираха живота в България през последното тримесечие на 2011 г. и се отразиха не само на политическите дебати, но и на икономическата политика. Двете големи стачки – на жп работниците и на най-големите зърнопроизводители, заемаха централно място на политическата арена в продължение на близо месец и причиниха по-големи загуби, отколкото се очакваше първоначално, посочват от GfK.




Според експертите на организацията тези събития са стимулирали дебата за бъдещото развитие на някои от най-нереформираните сектори на икономиката в страната. Правителството си е поставило за задача да извърши реформи във всички тези сектори през 2012 г., така че страната да има достатъчен икономически капацитет и конкурентоспособност в тези области. Въпреки това населението е изключително неспокойно по отношение на икономическото и финансово положение в България. Икономическият растеж е движен предимно от износ към Европейския съюз, който пострада значително при последното разрастване на кризата с дълга и на финансовата криза, се посочва още в изследването.


От организацията оценяват приноса към резултатите и на факта, че въпреки силните протести правителството реши да вдигне възрастта за пенсиониране.


През последното тримесечие на 2011 г. икономическите очаквания в повечето страни от Европейския съюз видимо намаляха. Прогнозите за икономически растеж бяха преразгледани и занижени в почти всички страни от ЕС.


Най-добрите стойности на показателя "икономически очаквания" се отчитат в Германия (-0.9 пункта) и Испания (-3.6 пункта). На трето място, със значително по-ниска стойност, е България с -25.5 пункта. На опашката са Португалия (-54.7 пункта), Гърция (-58.6 пункта) и Чехия (-63 пункта).
Перспективите за по-слабо икономическо развитие през 2012 г., несигурността за Гърция и Италия, новите спасителни пакети - това са основните фактори, които засилват безпокойството на европейските потребители в края на миналата година. 


Бурната европейска есен под знака на неплатежоспособността на Гърция, кризата в Италия, довела до оставката на Берлускони и заплахите в началото на декември на рейтинговата агенция "Стандарт енд Пуърс" да намали рейтинга на Германия и още 14 европейски държави, са формирали поведението и очакванията на потребителите.


Нарастващата несигурност дали и други страни като Италия ще имат нужда от спасителни пакети и предвижданията, че икономическият растеж през 2012 г. ще бъде значително по-нисък от първоначалните очаквания, оказаха значителен ефект както върху настроенията, така и върху банковите сметки на европейските потребители, посочват от GfK. 


В резултат икономическите очаквания, очакванията за приходите и намеренията за покупка се понижават в почти всички страни, обхванати от проучването.


Безработицата и увеличаващите се данъци в някои от изследваните страни понижават показателя за очакванията за приходите на потребителите. По този показател Германия стои напълно встрани от развитието на събитията в другите европейски страни, регистрирайки стойност от 34 пункта. Германците смятат, че заплатите и надниците ще продължат да нарастват чувствително през 2012 г.
И тук Испания е на второ място по висока стойност на показателя с -8.6 пункта, следвана от Австрия с -19.7 пункта. Значителен спад в приходите си очакват гърците (-65 пункта), италианците (-60.7 пункта) и французите (-60.4 пункта).


За първи път от септември 2008 г. Германия е на второ място по показателя за намеренията за покупка в сравнителното проучване на намеренията за покупка във всички страни от Европейския съюз. Тогава България регистрира най-висока стойност, а сега Австрия е на първо място, пред Германия, със стойности на показателя 35.6 и 27.4 пункта съответно.


Кесиите са завързани най-здраво във Франция (-29.8 пункта), Португалия (-44.1 пункта) и Великобритания (-54.8 пункта), показват данните от проучването на GfK. 

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK