Анализатори съставиха бюджет за 2015 г. с дефицит 1.8% от БВП

Анализатори съставиха бюджет за 2015 г. с дефицит 1.8% от БВП

© Shutterstock



Институтът за пазарна икономика (ИПИ) предлага алтернативен държавен бюджет за 2015 г. с приходи от близо 30 млрд. лева и дефицит от 1.8% от БВП.


На пресконференция днес анализаторите представиха за 12 поредна година своето виждане за това как да изглеждат приходите и разходите на държавата догодина.


Правителственият проектобюджет, който вчера Народното събрание прие на първо четене, предвижда дефицит от 3 на сто и приходи от 30.335 млрд. лв.




ИПИ отново предлага премахване на 5-процентния данък върху дивидентите и данъка върху лихвите по депозитите, който според приетите на първо четене текстове ще е 8 на сто догодина. За пореден път независимите анализатори настояват данъкът на едноличните търговци от 15%  да се уеднакви с корпоративния. Сред другите предложения е ограничаване на данъчните преференции за земеделските производители (бел. ред. - в проектозакона на правителството се предвижда премахване на преференциалното пенсионно осигуряване), на ваучерите за храна и преференциалния ДДС за туризма.


КФП 2015 (проект на МС) и Алтернативен бюджет на ИПИ


 
 
МС 2015
 
ИПИ 2015
 
Общо приходи (млн. лв.)
 
30 335
 
29 981
 
Общо приходи (% от БВП)
 
36,8%
 
36,4%
 
Общо разходи (млн. лв.)
 
31 844
 
30 474
 
Общо разходи (% от БВП)
 
38,6%
 
37,0%
 
Вноска в общия бюджет на ЕС (млн. лв.)
 
980
 
980
 
Бюджетно салдо (млн. лв.)
 
-2 489
 
-1 473
 
Бюджетно салдо (% от БВП)
 
-3,0%
 
-1,8%
 

Икономистите искат също приватизация на неефективните БДЖ и на "Български пощи", свиване на разходите за заплати и текуща издръжка в публичния сектор с десет процента, премахване на минималната работна заплата и минималните осигурителни прагове, както и фискална децентрализация чрез прехвърляне на 20 процента от подоходните данъци към общините.


Според тях административното увеличение на минималната работна заплата през 2015 г. и следващите години ще създаде допълнителни затруднения за фирмите да наемат работна ръка. През последните три години страната е в ситуация, при която се увеличава както делът на хората, които не могат да намерят работа, така и делът на компаниите, които не се разширяват поради недостиг на подходящи кадри. В същото време минималните осигурителни прагове от фактор за изсветляване на икономиката се превръщат в узаконяване на сивия сектор.  Държавата казва: можеш да осигуряваш на този праг, а останалото да не обявяваш, коментираха изследователите.  


"В сегашното си състояние БДЖ вече не е железница, а социално предприятие - за работещите в него и за малкото хора, които ползват услугите й. Въпросът е дали обществото е съгласно да дава по 500 млн. лв. годишно, за да се поддържа това социално предприятие", коментира изпълнителният директор Светла Костадинова. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    ИК предупреди, че след съветите на МВФ и СБ Бразилия е станала първата страна без железници! Това във връзка с последния пасаж!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  2. 2 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 434 Весело

    Добре изглежда, ама къде да я търсим "политическата воля"

  3. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    Хубаво е, да седиш в удобен стол в хубав офис, от теб да не зависи нищо, и да разтягаш масали по някоя тема. Това са хора, които нямат и една секунда работа в реалната икономика. Та такива да дават акъл е малко цинично. Тея били не ефективни, онея били кофти, ами Вие ако сте начело на едно такова дружество, бихте ли били по-добри от тях !!! Не, ако бяхте такива щяхте да се реализирате другаде, а не да стоите от страни и да критикувате.

  4. 4 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1333 Неутрално

    А защо няма нищо за черната дупка МВР

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    С повечето от предложенията съм съгласен. Дори, без да се хваля, ще мога да направя бюджет без дефицит, а нулев или с лек излишък.
    Тънката разлика между ИПИ или аз самия, че ние няма да го изпълняваме, а демонстрираме нещо като курсова работа или малък проект, а те, без значение тези или другите, ще трябва да го изпълняват.
    Само продажбата на БДЖ или кое да е друго намаление, ще предизвика много сериозни вълнения и безкрайни протести.
    Виждаме КНСБ, дето дрема маса време при предишното управление, сега намери ( било от членския внос) пари, да си пазаруват шапки, знамена лозунги и разбира се и транспоерт за госъитена столицата, които ще получат две в едно - протест и безплатна ексурзия.

  6. 6 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    До коментар [#1] от "Съсел и други натикаха държавните пари в КТБ!":

    Има една държава, доста на изток от нас, Япония се казва, в която железници и линии на метро да искаш и за голяма изненада, няма нито една държавна фирма.
    и няка си хората, най=вероятно много трудно и без помощта на КНЦБ, например, се оправят.

  7. 7 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Да,нормално.От ИПИ отдавна предлагат подобни мерки.Този език би трябвало да се разбира поне от реформаторите,доколкото такива се срещат в парламента.

  8. 8 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1910 Неутрално

    Ами ако пък е по добър техния бюджет да работят по него.В крайна сметка трябва да се работи за просперитета на народа и държавата.Няма значение кой прави бюджета,важното да е по добър.

  9. 9 Профил на Сотир Методиев Пеевски
    Сотир Методиев Пеевски
    Рейтинг: 507 Гневно

    ПиснА ми от тая черна дупка БДЖ!!! А НИКОЙ не повдига въпроса!

    "ПОЛИТИЧЕСКИЯТ ЕЛИТ" в БГ - ПРЕСТЪПНИ ГРУПИРОВКИ, МАСКИРАНИ КАТО "ПАРТИИ"
  10. 10 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#5:"tsvetko_51"]продажбата на БДЖ или кое да е друго намаление, ще предизвика много сериозни вълнения и безкрайни протести[/quote]
    С тази презумция, правителството на Герб 2009-13 г. не правеше абсолютно НИЩО, за да оздрави държавната сфера и да направи преразпределение на държавните разходи....."В сегашното си състояние БДЖ вече не е железница, а социално предприятие - за работещите в него и за малкото хора, които ползват услугите й. Въпросът е дали обществото е съгласно да дава по 500 млн. лв. годишно, за да се поддържа това социално предприятие", коментира изпълнителният директор Светла Костадинова

  11. 11 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    ..." в проектозакона на правителството се предвижда премахване на преференциалното пенсионно осигуряване), на ваучерите за храна .... приватизация на неефективните БДЖ и на "Български пощи", свиване на разходите за заплати и текуща издръжка в публичния сектор с десет процента"....Чакаме?

  12. 12 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1897 Неутрално

    Да за БДЖ и Пощите!

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  13. 13 Профил на Daniela Gorcheva
    Daniela Gorcheva
    Рейтинг: 619 Любопитно

    А плоският данък остава ли? Къде го има това, в коя нормална държава? Този плосък данък от 10% бе добре дошъл за перачите на пари. И същевременно лиши бюджета от жизненоважни средства за здравеопазване, образование и т.н.

  14. 14 Профил на Peter Stoychev
    Peter Stoychev
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Бих попитал- Кой им плаща и пред кого са отговорни?

  15. 15 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    Добре, ама няма воля да се резнат разни хрантутници по министерства, агенцийки, раздути общини и т.н.

    Железници трябва да има, иначе ще закрепостим и без това пенсионерите по малките градчета и паланки, НО трябва да се приватизира, а не унищожи, а привилигерованите пътувания да се поемат от данъците ни. Ако е частна компанията ще намалеят кражбите и безплатните пътувания.

    Рейтинг на унитата, и резване на разни небъдни печатници на дипломи. Същото за БАН, пълно е с маргинални институти и некадърници. Силните институти и учени остават и им се вдига финансирането.

  16. 16 Профил на evolutionary
    evolutionary
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#4] от "do.r.n":

    Защото е черна дупка. Защо нямаше нищо за КТБ? Преди да стане беше тихо, сега пак е тихо. Черни дупки.

  17. 18 Профил на Daniela Gorcheva
    Daniela Gorcheva
    Рейтинг: 619 Разстроено

    Извинявам се, това беше коментар за друга тема

  18. 19 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    До коментар [#6] от "tsvetko_51":
    [quote#6:"tsvetko_51"]Има една държава, доста на[/quote] запад от нас, първо проватизираха всичко наред, вкл. железниците. Следваха твърде много катастрофи! Та национализираха ЖП инфраструктуерата, зачото белият частник в консервативна Англия пестеше от сигурност.

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  19. 20 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    До коментар [#19] от "Съсел и други натикаха държавните пари в КТБ!":
    Разбирам, друго си да катастрофираш в държавното БДЖ.
    Не съм казал утре да го продават, то кой ли и за колко ли ще го купи, но да се трупат милиони, май вече към милиард отиват загубите и да не може един кантонер да се съкрати или тези някой от тези машинисти, дето по ТВ ни показват как крадат гориво, защото вече поименно известните ни синдикалисти, които откровено паразитират на гърба на работещите в държавните фирми, ще се правят на Раймонда Дайен и ще пълнят студия и вестници с техните мъдри и загрижени изказвания - не знам това ли е нормалната инфраструктура от която имаме нужда.

  20. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8315 Неутрално

    Какво лошо има да вземат малко акъл и от други специалисти,извън правителството.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK