Близо четвърт от общините свиват просрочените си дългове

Близо четвърт от общините свиват просрочените си дългове

© Юлия Лазарова



Близо една четвърт от общините свиват просрочените си задължения през първото тримесечие на годината в сравнение с периода октомври - декември на 2015 г. През януари - март намалява и обемът на общинския дълг и общинските гаранции. Близо половината общини не успяват да достигнат средното равнище на събираемост на местните данъци. Това показва анализ на Министерството на финансите за финансовото състояние на общините.


Без просрочени задължения са едва 43% от общините


Според данните общо 64 общини, или 24% от всички, през първото тримесечие са намалили просрочените си дългове, като общият размер на намалението на просрочията е за над 17 млн. лв.




Над 36%, или 69 общини, увеличават просрочените си задължения в рамките на една година с 58.6 млн. лв. Останалите 115 общини, или 43% от общия им брой, завършват първото тримесечие на 2016 г. без просрочени задължения. В делегираните от държавата дейности просрочените задължения са в размер на 11.4 млн. лв., или 6.2% от размера на просрочените задължения в бюджета.


Просрочените задължения на общините общо към 31 март са 197.4 млн. лв., в т.ч. по бюджета на общините 183.6 млн. лева. Те са формирани от 150 общини (59% от общия брой общини).


В сметките за средства от Европейския съюз и в другите сметки и дейности просрочените задължения са 13.9 млн. лв., или 7% от общия размер на просрочията. Като цяло общо просрочените задължения на общините се увеличават с 43.1 млн. лв. края на март 2016 г. спрямо края на март 2015 г. Спрямо края на 2015 г. общият размер на просрочените задължения се увеличава със 7.6 млн.лв.


Общинският дълг и общинските гаранции към края на март са 1.251 млрд. лв., в т.ч. 635.6 млн. лв. вътрешен (50.8 %) и 616.2 млн. лв. външен дълг (дългът на Столичната община формира 47.4 % от общия размер на дълга). Спрямо края на 2015 г. размерът на общинския дълг и общинските гаранции намалява със 65.1 млн. лв.


Малко общини имат приходи над средните за страната


Средният дял на приходите на общините в общите постъпления за страната се запазва - на 37.94% спрямо 40.17 % в края на 2015 г. Към края на първото тримесечие на 2016 г. общо 38 общини отчитат дял на приходите от общите постъпления, по-висок от средния за страната, като към края на миналата година са били 42.


Средният за страната дял на покритие на разходите за местни дейности с приходи достига 100.17% спрямо 81.84 % през 2015 г. като 62 общини постигат резултат над средното за страната (56 в края на 2015 г.)


В същото време 42 общини към края на първото тримесечие са с поети ангажименти за разходи, които надвишават с над 50 на сто средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години. С най-големи отклонения са Сливен, Смолян, Родопи, Карлово и Девня, при които това съотношение е трицифрено в проценти.


Спрямо края на предходната година леко спада броят на общините, които са с отрицателно бюджетно салдо. В края на март общо 21 са в такава ситуация.


Половината общини не си събират данъците


Средното равнище на събираемост на местните данъци в страната е 65.9%, като общо 125 общини (47.2% от всички) отчитат по-ниски параметри, показват данните на финансовото ведомство. Сред тези с най-ниска събираемост са Радомир (44.07%), Бобовдол (44.20%), Горна Оряховица (47.82%), Бойчиновци (44%).

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vaaro
    vaaro
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Ами ако информацията в страницата на МФ е не вярна,дали са верни горните съждения,защото това очевидно е факт !? Не може една община да отчита събираемост над 90 % от собствените приходи,а в сайта на МФ да е посочено например събираемост от ДНИ и ДМПС в размер на около 37% .Тогава науката "математика" е недостоверна или някой иска да открие нови математически зависимости в раздел аритметика през 21 век.

  2. 2 Профил на lyusien
    lyusien
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Защо никои не иска да каже имената на тези кметове от Сливен Смолян Девня Карлово и община Родопи които са поемали неизпълними ангажименти и са сключвали договори с фирми за милиони за които е било явно че са нямали пари И защо никои не иска да ги предаде на прокурор за разхищение и безстопанственост Защо ?

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8247 Неутрално

    На тези, дето нарушават правилата, вместо да ги накажат, Горанов сега ще им даде безлихвени кредити, а останалите ще си плащат задълженията, заедно с лихвите.Как искаме тогава някой да спазва законите.

  4. 4 Профил на vaaro
    vaaro
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Във връзка с посоченото от 3 - още по голямото недоразумение е чл.130к от ЗИД на ЗПФ -МФ може да предложи допълнителна субсидия,когато се установи "трайна тенденция за подобряване финансовото състояние на общината" /забележете в срок от6месеца след приемане на "оздравителния план"/,т.е. ако на 01.04.общината отговаря на критериите на министъра на финансите, и се отпуска заем 2 млн.лв. , общината изплаща просрочените задължения в размер на 2 млн.лв. и на 01.10 вече няма такива.Тогава мин.фин. решава /поради това че няма просрочени задължения към 01.10./да отпусне субсидия в размер на 2 млн. лв. за награда на общината,затова че със заема в размер на 2 млн.лв.е изплатила просрочените задължения.Ефекта е следният : държавата изплаща просрочените задължения на община,която си е позволила да похарчи едни пари,които в действителност ги е нямала,но е имала желание да утежни финансовото състояние на собствения си народ.Т.е. поощрява се некъдърното управление и се стимулира нарушаването на финансовата дисциплина от кметовете по места.Това ли е целта на тези промени,а какви претенции имаме тогава към редовите данъкоплатци-да плащат сметката на мин.фин.,който отпуска субсидии за лоша финасова дисциплина !?- нещо не е наред,механизма е прогнил още при самото си създаване,целта му е по скоро да ускори процесите на банкрут на местните власти.

  5. 5 Профил на m.c.marinoff
    m.c.marinoff
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#4] от "vaaro":
    До коментар [#3] от "Роси":

    И двамата сте прави, но това се знаеше отпреди няколко седмици. Не знам защо, никой не ляга по протести. Протесната мрежа беше съгласна изглежда, щото и нейното финансиране не е от общините, а от друго място.
    Сега кво праим? Сички плащаме гербаджийските тегления за гербаджийските общини, които дали ще бъдат опростени или не е все тая, шото като са опростени на община Бургас са увинали на държава България. В тоя смисъл бургазлии (примерно, не знам конкретно тяхното състояние) ще национализират дълга си. И доколкото познавам българите, вместо да се спрат, замислят и се сурнат на улициата да изметат малоумниците, то общините(-тарикати) ще се надпреварват да вземат кредити, за да могат да вземат в Бургас, а да ги плащат останалите балъци в цялата страна. Стария ни и основен номер - тарикати и балъци.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK