Оздравяването на общини - дисциплиниращо, но и скъпо за бюджета

Оздравяването на общини - дисциплиниращо, но и скъпо за бюджета

© Георги Кожухаров



"Дневник" публикува анализа от Седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


В края на май месец бяха приети промените в Закона за публичните финанси, с които се въведоха нови правила за откриване на процедура по финансово оздравяване на общини и се отвори възможност за предоставяне на безлихвени заеми от централния бюджет. Веднага след приемането на новите текстове коментирахме някои от недъзите на този механизъм, който, макар и по идея да има дисциплиниращ характер, може да доведе както до финансови, така и до политически проблеми, без всъщност да реши големите структурни предизвикателства пред общинските бюджети (виж "Четири въпроса за оздравяването на общини").


Няколко месеца след приемането на този механизъм вече знаем първата група общини, чиито финансови показатели са влошени и съответно е необходимо откриване на процедура по финансово оздравяване. Спрямо данните към средата на 2016 г. това са общо 36 общини в страната, сред които са и областните центрове Видин, Кърджали, Ловеч, Перник, Сливен и Смолян. Към момента се знае, че всички са изготвили проекти на своите планове за финансово оздравяване и се очаква (или вече се дискутира получено) становище на финансовото министерство.




Без да се дават много детайли, публичните изяви на финансовия министър показаха недоволство от голяма част от получените оздравителни планове, което ни навежда на мисълта, че ще се изискват повече мерки. Това, което липсва като публична информация към момента, обаче е и размерът на поисканите безлихвени заеми, тоест сумата, която българският данъкоплатец ще задели, за да спасява закъсали общини. Правим уговорката, че законът позволява този заем да не се връща (по предложение на финансовия министър и с акт на Министерски съвет) и на практика да се превърне в безвъзмездна помощ за оздравяване.


Проверка на ИПИ в публикуваните проекто планове на част от местните власти потвърждава донякъде становището на финансовото министерство за недостатъчно добре обосновани планове, както и нашите опасения, че повечето общини изискват от държавата доста сериозни суми.


Какво пише в плановете?


От оскъдния брой оздравителни планове, публикувани онлайн, прегледахме тези на 8 общини - това са Перник, Ловеч, Неделино, Доспат, Рудозем, Кърджали, Видин и Сливен. Видно е, че закъсалите общините възнамеряват да използват исканите средства най-вече за погасяване на стари задължения. Самите планове дават представа за състоянието и задлъжнялостта на общините, но в общия случай не представят ясна стратегия за оздравяването им във фиксирания тригодишен период.


За да могат да подобрят финансовото си състояние в идните три години, общините предприемат сходни мерки за действие. От страна на приходите, почти всяка община е обещала, че ще се работи усилено по подобряването на събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и данъка върху превозните средства. Предприето е и повишаването на редица такси - за ползване на тротоари, пазари и тържища, технически услуги. Както и въвеждането на нови – за синя зона за паркиране, за използване на спортни зали съоръжения на общините, хижи, басейни и т.н.


Освен увеличението на такси и данъци, някои от общините прибягват до по-нестандартни мерки за повишаване на приходите и ограничаване на разходите, като например откриване и популяризиране на дарителски сметки за събиране на помощни средства за общината, намаляване разходите за улично осветление или свеждане на ремонтите до абсолютен минимум. По отношение на разходите повечето общини предприемат оптимизация на бюджетите на местната администрация, като ще се спестява и от бюджетите за културни дейности и от финансирането на спортните клубове.


В община Перник приходните мерки, в т.ч. по-добрата събираемост на данъците върху недвижимите имоти и превозните средства, както и увеличението на данъка за придобиване на имущество и увеличението в размера на някои такси, е оценено да донесе повече приходи в размер на около 2.6 млн. лв. повече приходи до 2019 година. По отношение на разходите община Перник ще съкращава разходите за издръжка с около 1.2 млн. лв. годишно (общо 3.5 млн. до 2019 г.), както и разходите за персонал, в т.ч. в общинския съвет, с 350 хил. лв. до 2019 година.
Перник, която е общината с най-висок размер на просрочените задължения по бюджет към средата на 2016 г. (18.5 млн. лв.), е поискала от държавата 20 млн. лв. безлихвен заем (16 млн. лв. до края на 2016 г. и 4 млн. лв. през 2017 г.). В замяна на това, наред с вече споменатите мерки, общината предлага ревизиране на договорите за строителство, приоритизирането на разходите за текущ ремонт (като те се сведат само до поемане на неотложните ремонти) и "строг контрол" над разходите за улично осветление.


Очакваният фискален ефект от заложените от Перник мерки по оздравяването възлизат на 10.2 млн. лв., като всички средства ще бъдат използвани за погасяване на просрочени задължения, както и за връщане на предоставените безлихвени заеми. Срещу тези мерки обаче стои безлихвен заем от 20 млн. лв. от държавата.
Община Сливен (виж тук), която е веднага след Перник по размер на просрочени задължения по бюджет (17.6 млн. лв.) е заявила, че иска 17.25 млн. лв. под формата на временен безлихвен заем. Със средствата общината разчита да покрие просрочия и текущи разходи, като така преведе стойностите на финансовите си показатели в допустимите рамки. За да увеличи събираемостта на приходите, община Сливен предвижда увеличаване на такса битови отпадъци с по 17% през следващите 3 години, увеличаване на такса за ползване на детски градини от 35 лв. на 45 лв., както и увеличаване на такса придобиване на недвижимо имущество от 2,2% на 2,8%.
От оздравителния план става ясно, че общината е плащала нереално голяма сума за сигурност (главно охрана на общински обекти) - близо 1 млн. лв. годишно. Сега съответните договори ще бъдат ревизирани. Високи разходи са записани и за социални услуги. Те достигат 14 лв. на жител, като средното ниво в другите общини в страната е 9 лв.


Община Кърджали ще поиска 7.8 млн. лв. от държавата. За да може да подобри финансовото си състояние, общината ще предприеме вдигане на данъците върху имотите, по-мощните автомобили и туризма. Разходите ще се сведат на минимум, като се направят съкращения в администрацията и се намалят културните и спортни бюджети.


Исканият кредит от община Доспат е 6.6 млн. лв., като според публикувания доклад сумата ще бъде възвърната до средата на 2019 година. Мерките, които общината е предприела включват повишаване събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и данъка върху превозните средства, патентния и туристически данък. За да намали разходите, Доспат ще отреже от разходите за издръжка на администрацията и ще ограничи капиталовите разходи, финансирани от собствени приходи.


В подобен дух са и останалите оздравителни планове. Общо за въпросните 8 общини, сумата на поисканите безлихвени заеми е близо 70 млн. лева. Макар в самите планове да са залегнали дисциплиниращи мерки - по отношение както на приходите, така и на разходите, в общия случай по-голямата цена на оздравяването пада върху централния бюджет. Това е очаквано на фона на това, че по-голяма част от парите отиват за стари задължения, както и поради структурата на местните бюджети, която не дава достатъчно инструменти на местните власти и на практика може да вкара бюджета в сериозни проблеми с подписването на един или друг неизгоден договор. Размерът на безлихвените заеми безспорно ще направи въпросните общини още по-зависими от централната власт, тъй като възможността за допълнителна субсидия, тоест опростяване на заема, е повече от примамлива. Колкото до данъкоплатците, те поне могат да се надяват, че някои от мерките срещу прахосничеството на местно ниво ще проработят и местните финанси на някои проблемни общини ще влезнат в ред, макар и най-вероятно на висока цена за бюджета. В дългосрочен план, дебатът за децентрализацията и данъчните правомощия на местните власти ще остане по-важен от процедурата по оздравяване на общини.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3135 Неутрално

    Колкото до данъкоплатците, те поне могат да се надяват, че някои от мерките срещу прахосничеството на местно ниво ще проработят и местните финанси на някои проблемни общини ще влезнат в ред, макар и най-вероятно на висока цена за бюджета.Който пък бюджет се пълни от данъкоплатците и ако вземе да изтънява започват да се увеличават данъците и таксите.

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5633 Неутрално

    В две съседни статии се говорят противоположни неща
    Е, вече е ясно - данъците ще растат. За ефективно харчене и свиване на разходите не се говори ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    "и на практика да се превърне в безвъзмездна помощ за оздравяване."

    И защо да плащаме за недоброто управление на някои общини? Да се дават милиони за охрана, от което е очевадно, че става дума освен за лошо управление и за корупция!!!

  4. 4 Профил на Канасубиги
    Канасубиги
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":

    Отвори това : http://www.sliven.bg/doc/budget/2016/Plan_finansovo_ozdraviavane_Obshtina_Sliven.pdf

    и виж за какви "капиталови разходи" говорим ... 19 287 135 лв от общо 33 827 818 лв са за Стройинвест

    I don't debate. Too much Word, not enough Excel.
  5. 5 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 486 Гневно

    Дали няма най-добрата оздравителна мярка да е при влошени финансови показатели през кметския мандат, кметът, бюджетните му съветници и заместник кмет, председателите на ОС и на бюджетната комисия в ОС да бъдат лишени от възможността да се кандидатират на избираема длъжност и да заемат държавна длъжност за срок от 5 или 10 години?
    Сега се о*ират, без извинение, до ушите и търсят държавата да ги спасява или надуват местните данъци, защото само това могат да им родят чутурите!

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5633 Неутрално

    До коментар [#4] от "Канасубиги":

    Не разбирам репликата Ви.
    Ако твърдите, че се краде - нямаме спор.
    Ако твърдите, че има фирми-касичка - нямаме спор.
    Ако твърдите, че това го правят и държавата и общините - нямаме спор.
    Ако твърдите, че е неефективно финансовото управление на държавата и общините - нямаме спор
    Ако твърдите нещо друго - кажете

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на cnu44483672
    cnu44483672
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Някой каза, Държавата се управлява, като частна фирма. Аз ще допълня, общината се управлява, като частна фирма. Тия който го умеят са добре тия дето не и милярд заем няма да им стигне. Още нещо което не им стана ясно на кметовете, увеличаваш данък намаляват плащащите, ефект понякога по лош преди увеличението. Същото, е като във фирмата. Увеличаваш стойноста на продукта пада търсенето. Айде пратете Кметовете и общинските съветници на курс по икономика. Ефекта ще бъде по добър от заем.

  8. 8 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1394 Неутрално

    Крайно време е да се извърши децентрализация на управлението, в т.ч. и финансите. И който фалира да обяснява на избирателите си. Хем боце и наследниците му няма да се хвалят непрекъснато на кой какво били дали. Данъците да си остават в общините и те да си решават.
    Нищо ново всъщност. Точно това говореше и боце като кмет. Ама после го забрави.
    Е това не означава богатите общини да не внасят повече в държавната хазна и тя да подкрепя най-бедните. По ясни правила.
    Хем като се види, че малките общини са нежизненоспособни сами ще искат да се обединяват. А не като сега. Всеки гледа да се цепи и да стане вожд.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  9. 9 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Не ги жалете. Това са хрантутници - общинарите! Поразрових се и ето - 1360 лв. е възнаграждението на общински съветник в Перник за сесия! Сега намалено с 2%. Общо съветниците дължат 160 000 лв. такса смет, данък сгради и автомобили! На тези не бих им превел 1 лев мошеници!

    agent
  10. 10 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    Ако сумираме броя на общински съветници, администрация със държавните чиновници, разните агенции и масата от политици на държавна, т.е. наша хранилка, ще стане ясно защо не вървят или вървят ужасно бавно разните реформи в областта на управлението на държавно и общинско ниво.
    Броя на заинтересованите хора и свързаните с тях лица, които "преживяват" покрай тях, ще видим че той е достатъчно за да осигурява изборните резултати по такъв начин, че дори и когато не са ги спечелили, да запазват своите позиции и заплати. Ако към това добавим и възможностите за корупционни добавки, различни по размер, но важни за тези хора, картината става достатъчно ясна.
    Това си е едно към едно гръцкия модел, който видяхме до къде води и затова и днес маса хора имат носталгия към соц-времето.
    Само наистина сериозно реформиране, въвеждане на електронни услуги, т.н. електронно правителство, могат да доведат до някаква финансова дисциплина, до редуциране на тази армия от хрантутници и до подобряване на услугите. Задача доста трудна за изпълнение дори обективно, поради големия брой на такива хора и възможността им да печелят достатъчно добре на различните избори, но още по-лошото е, че няма или поне аз не виждам политически субект, който да си я поставя за цел.

  11. 11 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    Още в средата на '90-те Словения въведе правилото "един общински чиновник на 1000 човека." Масово има общини с по 15-20-30000 жители и 120 - 200 служители.

    Никола Йорданов
  12. 12 Профил на 2leva
    2leva
    Рейтинг: 476 Любопитно

    Нашите анализи кога по точно са стигали до управляващите, че нещо не се сещам тяхтата роля в сегашните условия за ПР ли се води, за прах в очите или нещо трето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK