И новият проект за "бонус-малус" е посрещнат с критики заради недомислици

И новият проект за "бонус-малус" е посрещнат с критики заради недомислици

© Цветелина Белутова, Капитал



Оскъпяването на застраховката "Гражданска отговорност" да не зависи от нарушенията на пътя, а само от виновно причинените катастрофи, призоваха на пресконференция днес представители на организации на автомобилни инструктори, шофьорски обединения и превозвачи. Позицията им е по повод предложения преди десетина дни от Комисията за финансов надзор (КФН) проект за наредба за въвеждането на системата "бонус-малус", която ще регламентира вариантите за по-евтина и по-скъпа полица.


В проекта се предлага малус точки, които ще оскъпяват застраховката, да се трупат за превишаване на скоростта (между 1 и 5 в зависимост от това дали е в градска среда или извън населени места), неправилно изпреварване (4 точки), опасни маневри (5 точки), отнемане на предимство (5 точки), хулиганско поведение на пътя и т.н. По-скъпа полица ще имат и водачите, карали пили (между 4 и 7 точки), или без книжка (5 точки).


"При положение че семейство има два автомобила и един от шофиращите превиши скоростта в рамките на година с между 21 и 30 км/ч извън населено място, през следващата година гражданската отговорност ще поскъпне със 140 лева", коментира своите изчисления на база новата наредба председателят на Българско обединение на шофьорите Христо Радков. При две превишения на скоростта в града с над 50 км/ч сумата вече скача с 1680 лева.




Бяха дадени и примери за фирма с пет автомобила и транспортна компания с десет влекача, при които гражданската за всички превозни средства би скочила с 324 и 9750 лева дори при едно превишаване на скоростта с между 21 и 30 км/ч и с 3900 и 117 000 лв. при две отклонения с над 50 км/ч в града.


"Всички приемаме за нормално, че не може за едно провинение да се налагат няколко санкции, а в случая да превишена скорост те стават три - глоба, отнемане на контролни точки и поскъпване на застраховката, аргументира се председателят на Съюза на преподавателите по автомотоподготовка Йонко Иванов.


Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова посочи и няколко странични ефекта от приемането на такива текстове. "Корупцията на пътя ще се увеличи. Ако знаете, че актът ще ви оскъпи застраховката със стотици левове, ще сте склонни да платите сериозни суми, за да не ви напише пътният полицай такъв", посочи тя.


Като потенциален проблем тя вижда и намирането шофьори за автобуси. Милтенова подчерта, че не е работа на застрахователите да възпитават шофьорите.


Участниците в пресконференцията обявиха, че ще внесат предложение в КФН бонусите и малусите да са като в повечето европейски страни, където има повече скали за бонус и по-малко за малус, отколкото в българския проект, и оскъпяването е обвързано само с произшествията.


При положение че сегашните текстове се запазят без промяна, беше обявено, че ще се организира национален транспортен протест с участието на превозвачи, инструктори и обикновени шофьори.


Комисията за финансов надзор съобщи, че работната група след половин година работа е готова с предложение за въвеждането на системата "бонус-малус" при цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Идеята на нововъведението е шофьорите с повече нарушения да плащат повече, а прецизните - по-малко.


Изготвилите проекта за наредба от КФН, МВР и Министерство на транспорта са дали две алтернативни скали за "бонус-малус": едната с 15 (петнадесет класа) при базов неутрален клас 6, пет класа бонус и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.


Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов неутрален клас 8, седем класа бонус и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус клас се реализира отстъпка 25% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се реализира увеличение 400% на базовата премия.


Идеята е в рамките на общественото обсъждане заинтересованите да кажат коя от двете скали предпочитат.


Преди година темата "бонус-малус" отново беше на дневен ред, но след месеци обсъждания не се стигна до финален вариант заради твърде многото спорни моменти. Тогава дори беше нает чуждестранен консултант - "Ърнст&Янг", докато новият проект е само от български експерти.


След фиаското с предишния вариант през март новият председател на КФН Бойко Атанасов се обяви за широко предварително обсъждане на системата "бонус-малус". "Не са ни канили на никакви обсъждания", коментираха участниците в днешната пресконференция.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK