
Комисията за финансов надзор публикува ежегодната класация на застрахователните брокери в България. Обемът на застраховки, който е реализиран чрез лицензирани брокери през 2022 година, е в размер на 1.855 млрд. лв. в България. Регистрираният ръст през 2022 г. е 12.54%, което е свързано най-вече с възстановяването на икономиката след COVID-19 кризата.
Пазарът на застрахователните услуги чрез брокери е високо конкурентен и няма брокер, който да заема доминираща позиция. И докато сред наложилите се на пазара топ 100 се наблюдават леки размествания в позициите, впечатление прави нов брокер, който се изстрелва с 260 позиции до 75-о място само за 6 месеца откакто е създаден. Това е "Атлас" застрахователен брокер, чийто фокус е обслужването на юридически лица с целия им портфейл от застраховки.
На какво се дължи това? Размерът на глобалния пазар за застраховане на търговски вземания беше оценен на 11.2 милиарда долара през 2021 г. и се очаква да достигне 24.5 милиарда долара до 2030 г., нараствайки с 9% ежегодно. Застраховката на търговски риск е предназначена да защитава бизнеса от неизпълнение на плащания по договори, големи забавяния или от фалит на контрагенти. На фона на глобалната и регионалната икономическа дестабилизация през последните години този тип застраховки изглеждат все по-логични за бизнеса. В период на реорганизация на основните пазари и логистичните им пътеки възможността да разчиташ на ясни ликвидни потоци става все по-важна за компаниите.
Оценката и превенцията на финансовия риск става все по-наложителна задача във всяка компания, а фокусът на "Атлас" застрахователен брокер е точно в тази сфера. Застраховането на вземания изисква ясно дефиниране на нуждите на клиента, задълбочен анализ на компанията и предоставянето на информацията по най-правилния начин до самия застраховател. Изготвянето на полица за вземания е процес, изискващ специфични умения и немалко време. "Затова в "Атлас" водещата функция е консултантската, която цели да създава дългосрочни партньорства с нашите клиенти", споделят управляващите съдружници на "Атлас" застрахователен брокер Михаела Юзирова и Йоана Боева.
Йоана Боева - управляващ съдружник на "Атлас" застрахователен брокер
Разбирането на спецификите на клиентите и намирането на най-подходящия застраховател е от ключово значение и за двете страни. Наблюденията са, че именно този подход елиминира един значителен риск и пести много време и ресурси на клиентите занапред.
"От общия ни премиен приход за 2022 година застраховките на вземания заемат дял от над 50%. Въпреки че в сравнение със западните пазари България изостава в този тип застраховки, вярваме, че бизнесът постепенно ще заложи все повече на сигурността и ще изгради навика да ограничи риска си, ползвайки подобен тип инструменти. Забелязваме ръст в сектор "Логистика и търговия на суровини", което би могло да се обясни с войната в Украйна и счупените логистични потоци на Стария континент. Отчитаме, че бизнесът все повече взима предвид и страничните плюсове на този тип застраховане. Тази застраховка подобрява имиджа на компанията пред финансовите институции, като безспорно демонстрира стабилност и сигурност и прави нашите клиенти предпочитани за банките. Като допълнение този тип застраховка може да бъде използван като обезпечение при банково финансиране, без да има нужда да се залагат други фирмени активи", споделя Михаела Юзирова.
Михаела Юзирова - управляващ съдружник на "Атлас" застрахователен брокер
Фокусът на "Атлас" е да бъдат разбрани точните нужди на клиентите, а целта - да бъде намерен идеалният застраховател за тях, с гъвкави и иновативни продукти. Докато повечето застрахователни брокери се фокусират върху посредничеството на застраховка "Гражданска отговорност", която е задължителна в България, мисията на "Атлас" е да представи различна структура, на която бизнесът може да разчита.
"Създадохме български брокер, в който вплетохме международните стандарти в застраховането и желанието ни да образоваме компаниите, като им дадем достъп до застрахователни решения, които им носят добавена стойност. Предимство е, че анализираме нуждите на клиентите ни, за да предоставим най-добрите условия при всички видове застраховки - от каско и имуществено, през здравни до различни продукти във финансовото застраховане. Имайки пълната картина на нуждите, ние успяваме да оптимизираме ангажиментите и разхода на нашите клиенти", споделят от "Атлас".