България изостава от Румъния в областта на жп транспорта и инфраструктурата

председател на съвета на директорите на "Трансвагон комерс холдинг

България изостава от Румъния в областта на жп транспорта и инфраструктурата


Георги Попеску е електроинженер по образование. След това завършва външна търговия и работи в търговските отдели на представителствата на Румъния в Китай, Гърция, Полша, бивша Югославия. Председател е на съвета на директорите в "Трансвагон комерс холдинг" АД - Бургас, а фирмата му GP commerse е основен акционер на завода.


Г-н Попеску, каква е равносметката в "Трансвагон комерс холдинг" за 2007 г.?


- "Трансвагон комерс холдинг" преизпълни предварително набелязания план, завърши годината на печалба, изплати дивиденти на акционерите. Производството е осигурено с договори до 2010 г. На този етап произвеждаме вагони само за Германия - по 600 годишно. Търсим, разбира се, и други капацитети за увеличение на производството.




От 1989 г. досега не е построен нито един вагон за нуждите на българската държава. Паркът на БДЖ е много остарял, има 11 хил. вагона, от тях 4 хил. са спрени от движение и трябва да се ремонтират. В жп транспорта в България трябват да бъдат направени много големи инвестиции, най-вече в инфраструктурата.


Каква е ситуацията с жп транспорта и инфраструктурата в Румъния?


- Румънците инвестират в жп магистрали. Те дават голямо предимство, защото линиите са двойни. Такава е Тимишуара - Турносеверин - Крайова - Букурещ - Брашов и т.н. Движението по магистралите е много по-ускорено и от това печелят всички.


В Румъния освен това има 25 лицензирани оператора, които извършват 6% от товарните превози в страната.


Фирма "Уником транс", с която в момента кандидатстваме за лиценз на територията на България, притежава в Румъния 3000 вагона и 60 локомотива. На пристанището в Констанца и на Дунав има резервоари за горива, които разтоварват и транспортират с жп композиции горива за цялата страна. Докато у нас "Лукойл" използва тръби и пристанище, които навремето държавата е построила и кара горивото с автоцистерни.


България изостава много от Румъния, защото не се дава възможност на други частни оператори.


От две години "Трансвагон комерс холдинг" АД е платил таксите и чака да ни дадат лиценз за превозваческа дейност, но разрешителното се бави. Ние така или иначе ползваме държавната инфраструктура. Сега лиценз имат само две фирми, които вероятно се страхуват от конкуренция. Не знам от какво ги е страх, ние не можем да конкурираме държавата.


Има ли дефицит на работна ръка във вашия бранш, как създавате и задържате кадрите си?


- Работниците при нас са дефицит. Електроженисти и шлосери на този етап липсват в цяла България. Вероятно е било така и по тоталитарно време, тъй като тук е имало работници от Виетнам. Не знам на този етап как в национален план държавата смята да реши този проблем. За да се вземат емигранти като работна ръка, дори това да са хора от вътрешността на региона или страната, трябва да имат осигурени общежития или кооперации.


Ето защо, ръководството на "Трансвагон холдинг" е отправило искане до бургаската община, да ни даде две-три общински места, за да построим такива сгради. Бургас е скъп град и никой няма да може да си плати наема или да си купи жилище, ако това не е обвързано с някаква социална политика. Ние обаче можем да им дадем гарсониери под наем и така работниците да си изплатят инвестицията. Тези жилища трябва да са някъде в градската среда, в завода не може да се строят жилища, никой няма да дойде да живее тук.


Как смятате, че ще се развива компанията на фона на перспективите пред бранша и региона като цяло?


- Дружеството разполага с около 100 дка свободни земи в района на завода, които са край пътя. Ние можем да разширяваме производствената си база, но на този етап това не е необходимо. Капацитетът е достатъчен. Правим по 1000 - 1100 вагона на година, което е доста. Нашите жп линии стигат от гара "Владимир Павлов" до пристанището, тях никой не може да ги махне, защото това означава да затвори пристанището.


Какво е вашето становище за реализирането на петролопровода Бургас -Александруполис?


- Всички говорят за петролопровода, а никой не е показал конкретен проект и да се види за какво става въпрос. Или всички говорят, но не знаят за какво. Според мен, ако пристанището е в морето или ако претоварването се извършва на буйове, това наистина е много опасно. Една грешка да стане и ще се напълни морето със суров петрол.


Предполагам, че държавите, които участват в този петролопровод, ще дадат гаранции на града и на туризма. Защото регионът страда директно. Бургазлии са потърпевши и сега, ще бъдат и с петролопровода - туризъм и петрол в съседство, как става това?


Дано гражданите на Бургас успеят да извоюват поне финансови гаранции за града. Дори да не става въпрос само за обезщетение при разлив, самият Бургас трябва да печели от факта, че оттук минава такова трасе.


Сега по черноморското крайбрежие продължава да се строят хотели, вили, идват чужденци. Един да каже, че е станал черен, когато е излязъл от морето, никой повече няма да стъпи тук.


Според мен в случая е лошо, когато едно правителство е съставено от различни партии, защото никой не иска да поема отговорността. Ако беше една партия, която да взема решение, а другите само да го подкрепят или не в парламента, щеше да е друго. При коалиционно правителство всеки дърпа чергата и замита проблемите под нея, а при избори прехвърлят проблемите един на друг.


Административното устройство в България също има нужда от ремонт. Областната управа няма никакви права, не може самостоятелно да вземе решения и когато кметът е от една партия, а областният - от друга, синхронът се губи. В случая някой е излишен.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK