
© Дневник
Стоян Налбантов е роден на 7 април 1974 г. в Бургас. Завършил е счетоводство и контрол в Бургаския свободен университет. Работил е пет години в "Макдоналдс" - Бургас. От 2003 г. е на различни позиции в СД "Сара - Атанасови и сие". От лятото на тази година е търговски директор на веригата магазини "Сара".
Г-н Налбантов, какво представлява търговската верига "Сара"?
- "Сара" присъства на пазара повече от 10 години. Първият магазин е открит в Бургас през 1991 г. Оттогава до момента са разкрити 7 супермаркета, от които 5 в Бургас, един в Ямбол и още един в Средец. Магазините са разположени в центровете на най-големите жилищни квартали.
Общата им търговска площ е около 5000 кв.м. Най-големият магазин е в Ямбол - открит е през септември 2004 г. и до момента е един от най-конкурентните обекти там.
Какво определя особеностите на пазара по Черноморието?
- Пазарът по принцип е еднакъв, доколкото става въпрос за търговия с бързооборотни стоки. Но той е и различен в различните територии, защото клиентите имат различни потребности. В Ямбол се търсят повече марки, които са произведени в региона и наложени през годините на пазара. Запазва се тенденциятя в двата магазина извън Бургас определяща за покупка да е цената на продукта.
Пазарът конкретно в Бургас е много динамичен. Това се дължи и на конкурентната среда. В последните години тук отвориха врати големи вериги, които преди това действаха в други региони. Това беше очаквано, защото Бургас и Черноморието са голям пазар, особено през летните месеци. И заради това, че Бургас е областен град и един вид разпределителен център за останалите населени места в областта и Черноморието. Тук има голям трафик по суша, вода и въздух. Това ни кара да бъдем по-инициативни в услугите, които предлагаме.
Как се справяте с конкуренцията?
- Правим преди всичко това, което трябва да вършим като професионалисти в бранша. Работим за добрата информираност и удовлетвореност на клиентите. Ежемесечно издаваме наша брошура с информация за стоките, които предлагаме на конкурентни цени.
Организираме трафик-промоции на определени периоди, обикновено през уикендите. Тогава предлагаме наши стоки от първа необходимост на изключително добри цени.
Част от магазините са денонощни и клиентопотокът се измества в по-късните часове на деня.
Пазарните дни си остават петък и събота. Имаме клиентски карти. От две години притежателите им трупат реални пари, които могат да изхарчат в избрано от тях време във всеки магазин от веригата в Бургас, Ямбол или Средец.
Във всички магазини изкарахме стилажи, за да има пространство и свобода за движение на клиентите. На челен регал всеки месец фокусираме определен вид стока според сезона. През лятото - за плажа, през септември - ученически пособия, през октомври ще бъдат консервираните храни. Това са част от малките трикове на търговеца.
Търсим логика в разположението на регалите със съответните стоки. Логиката се определя от търсенето на стоките. В началото са плодовете и зеленчуците, след това е млечният сектор, в дъното - топлите точки, а по средата, в центъра на магазина, са промишлените или нехранителните стоки.
Мисля, че с това не откриваме топлата вода, но системата на подреждане доказано е в услуга на клиентите. Преподреждането цели да се открива по-лесно стоката, а някои от решенията са и резултат от специалните изисквания на контролните органи.
Над 300 човека работят постоянно в системата на "Сара". Служителите работят пет дни в седмицата, което трудно се постига в една търговска фирма. Считаме, че сме създали добри условия за работа.
Политиката на "Сара" е да изгражда сама своите кадри. Всички, които заемат ръководни длъжности, са дългогодишни служители. Те са запознати добре с технологичния процес и умеят добре да го управляват.
С колко фирми работите?
- С над 200 фирми доставчици. Осъществяваме и логистична дейност. Имаме собствен склад. С по-големите производители имаме директни договори и съответно получаваме стоката им до склада.
Каква е равносметката ви до момента, как оценявате изминалата година?
- Мога да кажа, че първото шестмесечие на годината беше успешно, за което съдим не само по стокооборота, а по увеличения брой клиенти. Когато отчетем и летния сезон, със сигурност резултатите ще са още по-добри. Аз мисля, че можем да очакваме като цяло една успешна година.
Кои сектори смятате да развиете в близко бъдеще?
- През 2008 г. направихме специализирани щандове за топла храна, така наречените топли точки. Това привлече повече клиенти, които са активно ангажирани и нямат време да домакинстват.
Смятаме от следващата година да развием още повече един специфичен сегмент - диетичните храни. Разширихме търговската площ за диетичния щанд и вкарахме нови продукти, насочени към специфичните консуматори. Става въпрос не само за диетични вафли, бонбони, подсладители. Асортиментът на този сегмент стоки непрекъснато се обогатява. С голям успех се продават овесени и пшенични трици, соеви продукти, белено просо, ленено семе, цветен прашец. Интересни като продукти са конопено, ленено и рожково брашно, а така също и тиквено, орехово, лешниково и сусамено олио.
Каква е перспективата?
- Все още има пазар за всеки - и за малките, и за големите магазини. През следващата година нашите усилия ще бъдат насочени към усъвършенстване на постигнатото. В проект са освен това идеи за разработване на нови търговски площи, а в недалечна перспектива - и стартиране на собствено производство на салати, сладкарски изделия и месни продукти. "Сара" без съмнение ще продължава да се развива.