Пазарът на ламиниран паркет се срина

Пазарът на ламиниран паркет се срина

© Дневник



Константин Василев е собственик на фирма "Лиа дизайн" - Пловдив, с висше икономическо образование e. Фирмата има три магазина в Пловдив, два в Пазарджик, по един в Асеновград, Смолян и Пещера. Търгува с ламиниран паркет и различни видове облицовки. На пазара на този вид настилки е от 8 години. От създаването й досега всяка година фирмата е инвестирала в нов търговски обект в градове в Централна и Южна България.


Финансовата криза, която удари много тежко търговски банки от най-развитите държави, засега сякаш се възприема малко теоретично от повечето българи. Достигна ли кризата вече България, усети ли вашият бизнес негативните тенденции?


- Кризата вече оказва влияние върху нашия пазар. И то - много осезаемо. Пазарът не само че се намали - той се срина. Изразено в проценти, работата през този месец спадна с 50 на сто в сравнение със същия период на предишни години. Ние имаме 8-годишен опит на пазара. Характерно е, че през тези години имахме една стабилна повторяемост на резултатите. Единствената промяна в ръстовете отчитахме в края на годината. Като цяло ръстът, който ще достигнем през 2008 г., ще бъде само 5 процента.




Но 5 на сто ръст си е ръст, макар и по-малък - не е нито спад, нито срив?


- През миналата година ръстът на целия пазар беше 20 процента спрямо предходната година. През тази това е непостижимо, може би заради кризата в Европа, а и заради много инфраструктурни разходи, които се повишиха. Общо цялата година е много слаба, но последните няколко месеца са драстично слаби. Нашият бизнес е обвързан със строителството, с търговията със строителни материали и със стоките за обзавеждане на дома. Говорейки с нашите партньори, разбирам, че и при тях резултатите се забавят изключително много.


В Западна Европа години наред се радваха на 2-3 процента ръст. При това положение в България ситуацията не се ли драматизира повече, отколкото предполага обективната действителност?


- Има го и това. Но като вземем предвид какъв беше бумът на строителството през последните няколко години, колко лавинообразно се увеличаваха инвестициите в този сектор, този малък ръст не беше очакван. Самите производители в Европа, с които ние работим, очакваха да повторим ръста, който постигнахме миналата година. За тях това е забавяне. За нас също.


Все пак забавяне и криза не е едно и също. Опасявате се, че тази тенденция ще продължи по-дълго?


Загубите не могат да се проявят толкова бързо. При положение че месечните вноски по ипотечните заеми се увеличават, това няма как да не се отрази на пазара, при положение че нито икономиката ни е постигнала толкова голям ръст, нито пък заплатите са се увеличили толкова много, че да могат да се покриват тези нараснали разходи.


Във вашия бизнес няма ли и сезонност в търсенето - хората избягват ремонтите в студените месеци.


- Има сезонност, но досега тя е давала отражение върху продажбите само за около 2.5 месеца - през януари, февруари - до средата на март. Тогава обикновено сме имали забавяне, но не и тотален срив на пазара, както е в момента.


С колко се свиха продажбите ви?


- Не разполагам с обобщени данни за бранша, но мога да говоря за нас: спадът е около 25-30 процента. Наблюденията ни от предишни години показват, че след отпуските през летните месеци през есента продажбите винаги са имали сериозен ръст. Ако разделим клиентите на две групи - на новодомци и на собственици на съществуващи жилища, през тези месеци новодомците винаги се увеличаваха. Много хора бързат да влязат в домовете си преди празниците.


Това свиване на продажбите не е ли свързано повече със страховете на хората, с определена доза предпазливост. Може би клиентите само си отлагат инвестиционните, планове докато се убедят, че бурята е отминала?


- Не знам дали причината е субективен страх, или пък има обективна основа. През тази година разходите по други пера от семейния бюджет също чувствително се увеличиха. Освен това голяма част от новодомците купуват имотите си чрез ипотечен кредит. Самото вдигане на лихвените проценти не им пречи да си позволят усвояването на допълнителни кредитни средства за обзавеждане на дома си. Хората залагат най-вече на изплащането на самия имот, а за обзавеждането ще отделят средства, когато могат. Или пък правят частично само някои неща, колкото да могат да направят дома си обитаем. Всичко това се отнася за масовия потребител, който възприема за нормална цена от около 14 лв. за настилката. Различно е при премиум клиентите - цена за квадратен метър от 50-60 лв. за тях е нормална. Този сегмент по принцип не се влияе от кризи. Обемите намаляват в натурално изражение, но пък в България има все повече богати хора, които си позволяват покупката на скъпи продукти. И това донякъде компенсира. Но продажбата на продуктите в натурално измерение драстично намалява.


За миналата година в България са продадени 6 млн. квадратни метра ламиниран паркет. Ние като фирма през 2007 г. реализирахме 1.8 милиона кв. метра. Спрямо 2007 г., която беше най-добрата, откакто съществуваме на този пазар, ще се натрупат над 30 процента спад.


Възможно ли е да има и друга причина - някакво насищане на пазара с по-модерните подови настилки?


- Не може да се каже, че има пренасищане. Строителството вече забави темповете си, но все още има изключително много новостроящи се или пък необзаведени обекти. Освен това старите имоти много по-бавно се реновират. Реновирането на едно старо жилище обикновено е свързано с кардинален ремонт - изолации, санитарни помещения. Като стигнат до настилката, клиентите напоследък я оставят за един по-късен етап. Това не е продукт от първа необходимост. Все още се строят изключително много ваканционни селища. В 90 процента от новостроящите се сгради се използва ламиниран паркет - говоря за новите обекти в Пампорово, Банско, край морето. Предприемачите довършват имотите с инвестиционна цел с все по-евтини настилки, защото срещат все по-големи трудности при реализирането им и се стремят колкото може по-малко да им се бърка в джоба.


Търговските банки промениха ли поведението си към бизнеса?


- Банките свиха отпускането на заеми. Ние работим изключително много с кредити - постоянно имаме нужда от заеми за оборотни средства. Ако преди се преборвахме при договарянето с банките за проценти в рамките на около 8.5-9 на сто, в момента лихвите по същите тези кредити са увеличени с 3 до 5 пункта, което е много. Особено сега през зимата, която е трудна за почти всеки един бизнес.


Всичко това ще доведе ли до затваряне на ваши търговски обекти, до съкращаване на работници?


- При нас съкращенията няма да са големи, тъй като със затварянето на неработещи обекти ние откриваме нов, в които ще се опитаме да привлечем друг тип клиенти. Ще предложим на пазара по-скъпи настилки. Ще затворим магазина си в Карлово - открихме го през август тази година. Но точно тогава започна да се говори за кризата на Запад и там нещата въобще не потръгнаха. До месец обаче ще отворим в Пловдив нов магазин, който ще е най-големият на "Лиа дизайн".


Има ли опасност от фалити в сектора, в който развивате дейността си?


Не, ние все пак не работим на ръба. Говорим за спадове и за неудовлетворение по отношение на плановете за развитие, които сме имали. Виждам, че интелигентността и информираността на клиентите стават все по-големи. Те знаят в какво да инвестират. В момента хората не търсят само добра цена, но търсят и качество. Ние работим с лидерите в това производство в Европа. Не случайно вносът на настилки от Китай и Турция през тази година спадна драстично още преди да се заговори за криза. Така че не виждам чак толкова тревожни фактори, които да ни накарат да спрем да работим.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Алекс
    *****
    Неутрално

    Константин Василев е много интелигентен и възпитан човек. Сайтът на фирмата е чудесен.

  2. 2 Профил на Ламби
    *****
    Неутрално

    Кризата ще удари търговците - т.е. прекупвачите.

  3. 3 Профил на Ориенталикус Булгарикус
    *****
    Неутрално

    Икономиката на Ориента: една палета от Германия се стоварва в Пловдив. Пет гаражни дюкяна из Асенвград, Пещера и Пазарждик поръчват по 1 кашон от нея после го продават по 2 месеца. Този механизъм работи само блгагодарение на гигантски надценки, чрез пробутване на преоценена продукция на бг туземците и чрез щат от работници в провицнията на 300 лева заплата, които на обяд си ходят да си обядват у дома за по-евтино. Във всички дистрибуторски фирмички, които познавам отблизо, е така както казвам и не вярвам тази, ама баш тази да прави разлика. Както се казва, Ориент! Орисия! Не можем да му избягаме, а такива статии само ни връщат към тъжната реалност.

  4. 4 Профил на ss
    *****
    Неутрално

    Напълно се присъединявам към мнението на №3. Още преди повече от 20 г.бях на Запад и съм свидетел как търговците се радваха на такива печалби-3-5%. А тукашните тарикатчета мрънкат и се оплакват при 5% ръст.

  5. 5 Профил на автор
    *****
    Весело

    на наш'те бизнесменчета все им е малко ................. дори и тази статия , която всъщност си е скрита реклама

  6. 6 Профил на Негово Величество КЛИЕНТА
    *****
    Любопитно

    А дали не е заради засилената конкуренция . Все пак миналата година отвори Баумакс а също така на пазара на ламинат влязоха и Карпетмах?

  7. 7 Профил на ВАЛЕРИ
    *****
    Неутрално

    НЕЗНАМА ДАЛИ Е ОРИЕНТАЛСКО, НО БЪЛГАРИНА ИСКА ДА МУ ПРОБУТВАТ ЕВТИНИ И НЕЩА НА ПРОМОЦИЯ. ТОВА Е НАШАТА ОРИСИЯ. СТРАХ ОТ ДОБРО ОБСЛУЖВАНЕ, КРАСИВИ И ДОБРИ ПОДРЕДЕНИ МАГАЗИНИ. ДАЙ МУ СКЛАДОВЕ, ПРАШАСАЛИ МОСТРИ И НЕЩО НА ДАЛАВЕРА. МИСЛЯ ЧЕ ХОРАТА ОТ ЛИА И ЛИА ДИЗАЙН СА СИ ПОСТЕЛИЛИ ДОБРЕ. ПОСЕТЕТЕ МАГАЗИНИТЕ ИМ И ЩЕ СЕ УБЕДИТЕ. ТОВА НЕ Е ПОРЕДНИЯ ПРЕКУПВАЧ, А ПАРТНЬОР НА СВЕТОВНЕТИ ЛИДЕРИ ОТ ЕВРОПА. ЕГЕР, КРОНО, КУИК СТЕП. А КОГАТО НАИСТИНА РАБОТИШ С МАЛКА НАДЦЕНКА, ЗАЩОТО В КОНКУРЕНЦИЯ С КИТАЙСКИ, ТУРСКИ И ВТОРО КАЧЕСТВО ПРОДУКТИ Е ТАКА, НЯЙ-МАЛКИЯ ТРУС ДАВА ВЛИЯНИЕ.

  8. 8 Профил на Ангелова
    *****
    Неутрално

    Инетресно и професионално мнение, но явно хората, изарзили мнението си не са на ясно какво в икономически аспект означава - ръст. Това господине №4, не е пачалба, а промяна ва определени количествени показатели, сравнени с изминал период. Ръст на обеми - не печалби. Имайки предвид ръста в строителния бранш до скоро, ръст от 5 % в тази сфера като допълваща я и сравнен с данните изнесени от господина в статията е нищожен. В европа 5-6 % са блян, но в новите европейски икономики, на които всички от запад разчитат е нищожен.

  9. 9 Профил на Консултанта
    *****
    Неутрално

    Като се наводни пазара за ламиниран паркет с долнопробни и некачествени китайски и турски паркети и то в водещи хипермаркети на цени които радват българина няма как да няма криза при фирмите които внасят и предлагат качествени продукти като въпросната фирма.Всички клиенти първо питат за цената без да си дават и най-малка сметка какво качество купуват и се редят с количките в хипер маркетите и си мислят че са купили изгодно а то напрактика излиза че изкупуват боклука и залежелите количества некачествена стока

  10. 10 Профил на от работник в сектора
    *****
    Неутрално

    Аз работя в този сектор и категорично мога да заявя, че за сега няма никаква криза! С изключение на повишените лихви по кредитите и по-трудния достъп до тях, както и срива на българския капиталов пазар, се съмнявам, че в момента световната криза оказва някакво по-осезателно влияние в България. Тази истерична медийна кампания, която в последно време се наблюдава у нас, цели да оправдае прекалено ниските ни трудови възнаграждения, които българските чорбаджии явно нямат никакво намерение да повишават, за да трупат нови все по-големи печалби! Ако трудовият пазар се влияеше само от слухове и заклинания, подобни на това изказване... Надявам се , обективните реалности да преодолеят негативните тенденции, за да получаваме и ние заслужено възнаграждение за труда си и да се спре този пладнежки грабеж! Време е в България да се повишават не само цените...

  11. 11 Профил на Колега в сектора
    *****
    Неутрално

    Кризата засяга само качествените стоки между които са и продуктите на въпросната фирма но това положение се наблюдава от доста време.Препълнен пазар на стоки с неясни вносители и още по неясни производители е обзел всички сектори и няма как да не засегне и търговията с качествените подови настилки.

  12. 12 Профил на zuzu1313
    zuzu1313
    Рейтинг: Неутрално

    като говорите за турски и китайски стоки имате ли в предвид какво качество се предлага на нашият пазар. не е въпроса в страната производител, а в цената и качеството на стоката. турция произвежд качествени НО СКЪПИ стоки, също както и китай. не заклеймяваите държавата производител, а прекупвача, който дава грешна информация на клиента.

  13. 13 Профил на Който знае
    *****
    Неутрално

    Когато се говори за произведено в Турция не се има предвид - текстилна, златарска или кожена идустрия, в която се слави Турция. Тук се коментират произведените по поръчка боклуци в Китай и Турция. И то поръчани наистина от недобросъвестни търговци в България, сложили завоалиран надпис "Произведено по немска технология" и това от кумова срама. Защото никой от произведените паркети в Китай и Турция не е сертифицирпан, съгласно европейските изисквания.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK