Ален Йоро, председател на европейската структура на световната браншовата организация на интернет бизнеса IAB: Все повече традиционни медии вярват в дигиталното

Ален Йоро, председател на европейската структура на световната браншовата организация на интернет бизнеса IAB: Все повече традиционни медии вярват в дигиталното

© Цветелина Ангелова




В края на миналата седмица София беше домакин на първия по рода си за Югоизточна Европа форум за дигитална реклама и бизнес Webit. В рамките на двудневната конферентна прогама бяха поканени експерти от големите световни компании в технологичния сектор - Google, Microsoft, Mobile Marketing Association..Специален гост на Webit беше и Ален Йоро, председател на европейската структура на световната браншовата организация на интернет бизнеса IAB (Interactive Advertising Bureau). Той проведе първата среща за създаването на българско поделение на организацията. 12.9 млрд. долара е пазарът на онлайн реклама в Европа за 2008 г., сочат данните на IAB - Европа. В организацията членуват 20 страни от Стария континент. Българският пазар на онлайн реклама се изчислява на 12 млн. евро, или 0.1% от общия обем.


Какви са досегашните ви впечатления от българските интернет издатели?
- Тук съм, за да създадем браншова организация за сектора, и един от най-важните компоненти за успех е хората да могат да работят заедно по проекти, а не да се състезават помежду си. Често не само в страни от Централна и Източна Европа наблюдаваме обратното. В момента се опитвам да се преборя с този проблем в Португалия. Виждаш, че има напрежение във въздуха. Със сигурност с рецесията и икономическата криза тази конкуренция между играчите е още по-голяма. Според това, което съм видял до момента в България, усещането ми е за зрялост на пазара, надявам се това усещане да не е измамно. Надявам се хората да са честни и "прозрачни", защото вярвам, че е уникална възможност да се създаде браншова организация по време на криза. Видях големи играчи да си стискат ръцете, така че имам положително усещане. Имам позитивно усещане и за пазара според това, което видях на Webit - впечатляваща организация, много участници с градивно мислене и ентусиазъм.


Какви са непосредствените ползи за пазара от създаването на IAB - България?
- Да се съзадат механизми и да му се позволи да расте. Ако остане на сегашната си фаза, пазарът ще расте малко по-малко естествено, но съм сигурен че можете да удвоите ръста, ако осигурите на системата измерване, обучения, изследвания. Браншова организация ще даде на сектора и лице, което да я представя пред държавата и рекламодателите и да я популяризира.




Eдин от проблемите на пазара ни е нелегалното съдържание. Как се справя IAB с този проблем глобално?
- Все повече "традиционни" медии – телевизия, печат, вярват в "дигиталното" и се стараят да дигитализират съдържанието си. Затова вече имат хора, работещи за онлайн продукция, която е на разположение на потребителите. Мисля, че това създава страхотно съдържание. Истина е, че има много нелегална и с лошо качество продукция. Ако традиционните медии отворят съдържанието си за интернет, това е невероятна възможност. Винаги съм бил на мнение, че интернет издателите не трябва да бъдат изолирани, да се изживяват като втори Google на този свят, а трябва да приветстват тв, радио, преса.


В България имаме относително добро разпространение на широколентов интернет, но все още онлайн рекламата е малка част в общия медия микс. Какво е вашето обяснение?
- Това е голям проблем. Чух, че в София има 67% покритие на интернет, а това е добър показател. Но в същото време в малките градове този процент е едва 30%. Представете си Великобритания, Холандия, Швеция, където над 80% от домакинствата са свързани с широколентов интернет. Това е страхотен успех, но е дълга борба. Докато всяко домакинство в България не е свързано с интернет, ще е много трудно.


Няма да може да привличате големи рекламодатели като, да кажем, Procter&Gamble, които искат да достигнат до всички. Това не означава, че искаме да кажем, че интернет е масмедия. Но може рекламата да се таргетира, да се направи много повече чрез по-интерактивен начин от традиционната медия, но да достигнеш до всички. Обхватът на медията е важен фактор за нейния успех. Uато браншова организация една от задачите ни е да работим с държавата по-разпространяване на широколентовия интернет.


Kaкви са големите уроци за нашия регион?
- Надявам се, че за мобилни комуникации и интернет може да се превърнете в революционери, да пробвате нови неща, да ги тествате преди останалата част от Европа. Имате много по-младо население в сравнение със Западна Европа, което се интересува от технологии и има достъп до широколентов интернет в градовете. От друга страна, все още сте растящи, развиващи се пазари, докато останалите са по-зрели пазари, които не растат много.
Парите на рекламодателите там са "класически" разпределени – за банерна реклама, за реклама в онлайн търсачките, а не се използват много от новите възможности. В по-малките пазари като тези в Източна Европа има фантастична празнина в сферата на дигиталната индустрия. Ако пробвате нови неща и видите, че работят тук, може да опитате дори да ги пренесете в Германия или Франция, защото знаете как работят за по-младото население.


Това е възможност да експериментирате, защото за останалото трябва да се поучите от Западна Европа. Като видите Великобритания, където 24% от разходите за реклама вече отиват за онлайн канала, трябва да се поучите от тях и да разберете как са постигнати. Ако ги приложите в България едно към едно, ще растете по-бързо. В същото време, както казах, вашата роля е да създавате нови интернет и мобилни приложения и услуги.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK